Permalänk
Inaktiv

Bästa 4K minst 144hz 27-28 inch.

Hej,

jag köpte en 32 inch 240hz QHD monitor, tänker returnera den då jag tycker den är för stor för mig.

Jag fundera på att köpa en 27-28 inch minst 144hz 4k. Samt att den ska ha hdmi 2.1 VRR för PS5. Skärmen kommer användas för PC och PS5.

Har ni några tips? Jag kollade på en samsung S28BG700 som med ligger runt 5-7k beroende på kampanj. Men har även kikat på MU28 som ligger på samma prisnivå ungefär.

Har alla HDMI 2.1 VRR för PS5?
Kommer jag märka stor skillnad på 240hz --> 144hz. Jag testade köra 60hz på min 240 hz monitor och kände helt ärligt inte någon märkbar skillnad.

Vad tycker ni och varför? Fördelen med samsung är att det är en smart tv så den kan man använda olika streamingstjänster på även om man kan göra det med PC också. Men de är några år gamla också...

Permalänk
Inaktiv

någon som har samsung skärmen?

Permalänk
Medlem

Köpte och fick hem Samsung Odyssey G7 4k 144hz. 28tum igår. 5400kr via Benify, har ej testat den än men har kollat många reviews på YT och verkar som det kmr uppfylla dina krav.

Notera att M28U och Samsung är likadan IPS panel

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bobvid:

Köpte och fick hem Samsung Odyssey G7 4k 144hz. 28tum igår. 5400kr via Benify, har ej testat den än men har kollat många reviews på YT och verkar som det kmr uppfylla dina krav.

Notera att M28U och Samsung är likadan IPS panel

Härligt, hur lång tid tog leverans?

5400kr är väl ganska billigt för 4k och 144hz + att den har lite smart funktioner.

Tänker att denna erbjuder mer än vad M28U gör, men vet ej då det inte finns några reviews som jag har hittat. Finns en på S28AG70 men inte S28BG700. Vet inte riktigt vad skillnaden är.

Men återkom gärna hur den var osv, stödjer den VRR för PS5?

Vad använder du den till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

Härligt, hur lång tid tog leverans?

5400kr är väl ganska billigt för 4k och 144hz + att den har lite smart funktioner.

Tänker att denna erbjuder mer än vad M28U gör, men vet ej då det inte finns några reviews som jag har hittat. Finns en på S28AG70 men inte S28BG700. Vet inte riktigt vad skillnaden är.

Men återkom gärna hur den var osv, stödjer den VRR för PS5?

Vad använder du den till?

Förvånansvärt snabbt. Beställde måndag morgon (11:00) och fick hem den dagen efter. Har ej kunnat testa den än pga sjuk. 5400kr är det billigaste jag sett för 4k 144hz ips panel. Gigabyte m28u var nere på 5600kr under black friday.

Jag har för mig att den ska stödja VRR. Jag ska använda den för PC gaming, PS5 samt jobb (programmering).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bobvid:

Förvånansvärt snabbt. Beställde måndag morgon (11:00) och fick hem den dagen efter. Har ej kunnat testa den än pga sjuk. 5400kr är det billigaste jag sett för 4k 144hz ips panel. Gigabyte m28u var nere på 5600kr under black friday.

Jag har för mig att den ska stödja VRR. Jag ska använda den för PC gaming, PS5 samt jobb (programmering).

Återkom gärna när du har testat den. Har inte sett att någon har rekommenderat den för 4k 144hz, oftast brukar man höra om 32GP950 eller 32GQ950 osv eller M28U & M32U. Undrar då varför, när den här är mycket billigare och är Smart TV.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Inaktiv

Det där är S28AG70. Den vi diskuterade är S28BG700EPXEN. Vet inte riktigt skillnaden.

Men i jämförelsen ovan, var det någon som var bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

Det där är S28AG70. Den vi diskuterade är S28BG700EPXEN. Vet inte riktigt skillnaden.

Men i jämförelsen ovan, var det någon som var bättre?

tror det är samma skärm med annan landskod och nyare rev.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ibland:

tror det är samma skärm med annan landskod och nyare rev.

Vad betyder REV? och varför olika modellnamn om det är samma modell. Vad är poängen med det? Vet du när både dessa lanserades? hittade inte release date.

Permalänk
Bildexpert 📺

rev = revision. Det vill säga samma skärm med enstaka komponenter utbytta. Oftast av tillverkningstekniska orsaker. A-revisionen kanske har elektriska komponenter från tredje part som inte längre tillverkas. En smärre ändring i något kopplingsschema behövs för den ersättande komponenten, vilket leder till en B-revision. Skärmen är i praktiken identisk men ur katalog- och tillverkningssynpunkt är den en separat produkt. Kan också vara skillnader i lanseringsår fast fortfarande samma modell i grunden.

Varför det är olika beteckningar har många förklaringar. En av dem är att produkten har ett universalt namn, till exempel Samsung Odyssey G7 i detta fall.

https://www.samsung.com/se/monitors/gaming/odyssey-g70b-g7-28...

LS28BG700EPXEN är den svenska katalogbeteckningen. Dessa långa beteckningar skiljer sig sedan mellan olika försäljningsregioner. Vissa butiker listar hela beteckningen, andra kortar ned den. Det finns ingen riktigt konsekvens.

Sedan finns en produktbeteckning för modellen, som är G70B där rtings tittat på G70A som i stort är identisk. Det är förmodligen då endast en revision av tillverkningstekniska skäl.

Men ja, detta är djungeln med skärmar. Samma modeller, olika beteckningar i olika sammanhang. Vill man vara säker på vad man köper behöver man därför läsa tester som bekräftar vad som gäller.

Permalänk
Inaktiv

konstigt att den i princip har bättre specs än m32u och m28u, men nämns knappt i monitor reviews, tillskillnad från m28u och m32u som anses vara en av de bästa 4k monitors.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon352238:

konstigt att den i princip har bättre specs än m32u och m28u, men nämns knappt i monitor reviews, tillskillnad från m28u och m32u som anses vara en av de bästa 4k monitors.

Kan vara den nya revisionen som inte hunnits testas ännu. Kanske smygs ut på marknaden utan att Samsung aktivt skickar ut testexemplar och pressreleaser till olika redaktioner eftersom de anser att skärmen är samma lika.

Det är ganska rörigt. Tryggheten eller "tryggheten" är att det sällan är drastiska skillnader mellan modellerna. Stora förändringar och tekniksprång brukar istället resultera i nya modeller som tillverkaren då väljer att marknadsföra hårdare.

Permalänk
Inaktiv

@laxpudding

har du någon rekommendation 4k 144hz för PC och PS5. som ligger mellan 5k-7k. G70B ligger runt 5.5k med studentrabatt.

Tror många hade uppskattat en tråd på rekommenderade skärmar för olika dimensioner, frekvens, prisklass osv för den svenska marknaden. Om det finns tid för det

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon352238:

@laxpudding

har du någon rekommendation 4k 144hz för PC och PS5. som ligger mellan 5k-7k. G70B ligger runt 5.5k med studentrabatt.

Tror många hade uppskattat en tråd på rekommenderade skärmar för olika dimensioner, frekvens, prisklass osv för den svenska marknaden. Om det finns tid för det

Jag har inga rekommendationer. Det finns för många skärmar och för få tester. Man måste matcha sina behov mot vad produkterna erbjuder. Så du får gå på de som faktiskt testar och jämföra vad de säger. När flera kvalitativa tester (alltså att testet är väl genomfört) alla pekar på att en produkt är bra, då stämmer det antagligen och det är produkten man bör välja.