Konsumentverket kritiska till recensioner i reklam

Permalänk
Melding Plague

Konsumentverket kritiska till recensioner i reklam

Recensioner på nätet kan vara lite osäkert att lita på. Det tycker i varje fall Konsumentverket som har granskat recensioner hos företag på internet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man ska absolut inte kunna visa bara 4-5 och dölja resten. Otroligt missvisande.
Däremot vill jag påpeka hur otroligt enkelt det är att köpa omdömen / recensioner. Både positiva till ditt egna bolag eller negativa till konkurrenterna. Billigt, enkelt och snabbt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Man får alltid ta recensioner med en näve salt, jag tycker 2/5 betyg brukar ge de mest användbara insikterna om produkter.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Man får alltid ta recensioner med en näve salt, jag tycker 2/5 betyg brukar ge de mest användbara insikterna om produkter.

Exakt! 1/5 lämnar upprörda människor som fått hem varan i en trasig förpackning, men 2/5 och 3/5 brukar faktiskt innehålla vettiga anledningar till det lägre betyget.

I andra änden har vi 5/5, "Jag har inte testat den ännu, men den verkar skitbra!"

Permalänk
Medlem

Känns förvånande att de orkar tycka något om detta 2023, känns som det alltid varit så här, vad är det nya?

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Exakt! 1/5 lämnar upprörda människor som fått hem varan i en trasig förpackning, men 2/5 och 3/5 brukar faktiskt innehålla vettiga anledningar till det lägre betyget.

I andra änden har vi 5/5, "Jag har inte testat den ännu, men den verkar skitbra!"

Random café: 1/5 stjärnor för att vädret var dåligt.

Permalänk

Antar att det gäller betald reklam. Dvs företag betalar användare som fått deras produkt där de ger positiva recensioner? Det borde förbjudas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Antar att det gäller betald reklam. Dvs företag betalar användare som fått deras produkt där de ger positiva recensioner? Det borde förbjudas!

Nej, gäller all form av betygsättning gjord av kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Exakt! 1/5 lämnar upprörda människor som fått hem varan i en trasig förpackning, men 2/5 och 3/5 brukar faktiskt innehålla vettiga anledningar till det lägre betyget.

I andra änden har vi 5/5, "Jag har inte testat den ännu, men den verkar skitbra!"

Ja eller bara det enkla faktumet att dom flesta lägger en recension max några dagar efter köp, för rent funktionsmässigt så kan en produkt vara en nobrainer o vara bra oavsett vad, men är den billig så kan största risken med den vara att den inte håller längre än några månader, så det är väl dom få som recenserar då som man bör hålla utkik efter.

Permalänk
Medlem

Klassikern "1/5 - Fick hem en trasig vara, den är nu utbytt och fungerar bra" slutar aldrig att förvåna mig...
Därför är jag alltid väldigt restriktiv med att väga in recensioner i mina köp, jag litar mer på min analys och upplevelse än folks recensioner.

Inte helt sällan handar dåliga recensioner om att personen ifråga har haft för höga förväntningar på sin produkt. Om man istället gör sin research och vet vad man får, och kanske ännu viktigare vad man INTE får - så brukar man oftast vara mer nöjd med sin produkt.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Tycker det blir allt klurigare med omdömmen och recensioner online. Får vara försiktig så man inte blir lurad, finns massa botar kombinerat med AI idag.

Permalänk
Medlem

Typ som en webbsida som innehåller reklam för en produkt som de själva recenserar? Undrar var jag kan ha sett sådant? Gäller i och för sig även tidningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Man får alltid ta recensioner med en näve salt, jag tycker 2/5 betyg brukar ge de mest användbara insikterna om produkter.

Jo, i stort sett alltid så är de baserade till allt för stor del på eget tyckande istället för fakta.

Permalänk
Medlem

Sätt en disclaimer bara, som alla reklamrutor ska ha ändå..

"OBS: Recensionerna nedan kan vara betald marknadsföring, fullständigt oinformerade disinformation, skrivna av en AI, översatta, samt av någon som var kraftigt berusad vid tillfället texten formulerades. Eller allt tidigare nämt."

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns förvånande att de orkar tycka något om detta 2023, känns som det alltid varit så här, vad är det nya?

För att man vill göra något åt det? Skapa en diskussion? Den stora massan funderar inte så värst mycket över var eller hur betygen har tillkommit. Man tänker bara, aha 4a eller 5a i betyg, då måste det ju var bra grejer! Problemet är att man friserar betyg på alla nivåer, har flertalet gånger lämnat omdömen på prylar i välkända elektronikkedjor där man valt att bara publicera de positiva betygen.

Jag kan förstå det som en del av en marknadsföring men det minsta man kan göra är att vara tydlig med hur betygen skapas, hanteras och filtreras.

Själv väger ofta betyg ganska tungt, iallafall om det går att styrka från flera håll, det besparar mig pengar och tid vilket är trånga resurser.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Generellt tycker jag betyg på produkter i kända butiker brukar vara väldigt bra. Det finns lite undantag, jag tycker vissa bokhandel får ligga väl låga betyg från personer som vill ha böcker leverede skitsnabbt.
Marknadsföring och använda betyg så har det gjorts sedan urminnestider, inte minst när det gäller filmer. Självklart är ett betyg från random person irrelevant , utan det får vara betyg från något känt ställe. Typ att Swelclockers ger en produkt bra betyg.

Jag tycker konsumentverket mer borde granska färdiga rätter. De visar en bild utanför paketet som ser riktigt gott ut, det man får inuti har inget alls med det som visas på paketen att göra mer än att det är en rätt av samma typ. https://www.youtube.com/watch?v=-lqggdhFTJw

Permalänk
Medlem

Vem Sa att självständigt styre var dåligt?

Recensera reklam är ju som att fråga en Diktator om han är populär och denne hänvisar Dig till en grupp människor som lite längre bort ger applåder 👏 och intygar Diktatorns förträfflighet och att hans styre av landet går som på räls eftersom Han fick sin inspiration från hur Gud lägger upp en arbetsplats och arbetsvecka och därmed är mer fläckfri en en gepard en solig ☀ dag på stranden...ehh...jobbet...

Förvaltningen är helt i sin ordning. Klanderfritt. Fläckfritt, inte ett fel hos tjänstemännens icke bias handläggning. Såklart.

Men det kanske bara är jag som har missat något i debatten...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Antar att det gäller betald reklam. Dvs företag betalar användare som fått deras produkt där de ger positiva recensioner? Det borde förbjudas!

Vi har ju redan ”testpiloterna” här på Sweclockers. I samarbete med…..

Permalänk
Skrivet av slipbit:

Vi har ju redan ”testpiloterna” här på Sweclockers. I samarbete med…..

Ja är de verkligen neutrala? Även om de fick fritt spelrum så tänker jag ändå att de måste ge bra betyg för att fortsätta få saker. Har aldrig riktigt gillat konceptet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Vi har ju redan ”testpiloterna” här på Sweclockers. I samarbete med…..

Skrivet av Dinkefing:

Ja är de verkligen neutrala? Även om de fick fritt spelrum så tänker jag ändå att de måste ge bra betyg för att fortsätta få saker. Har aldrig riktigt gillat konceptet.

De får ju dock inte behålla produkterna de recenserar, och det är väl snarare så att de får färre saker att recensera om de inte lever upp till en viss standard Swec har satt. Tror de är tillräckligt neutrala. Åtminstone mycket mer så än influensers som absolut inte vet var gränserna går.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är ett stort problem när man ska köpa film på fysisk media. På t.ex. Amazon är recensionerna ofta blandade från olika versioner/utgåvor av samma film. Vill jag t.ex. köpa en viss film på Blu-ray och läser recensionerna om den så finns det även recensioner från DVD-utgåvan, eller från andra tidigare kanske sämre utgåvor eller från andra olika filmbolags utgivningar, vilket gör det väldigt svårt att få vettig information från just den version man är intresserad av.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Favorittricket jag har sett är när stora företag visar femstjärniga recensioner, men när man kikar lite närmare så är det inte samma produkt som på bilden (amazon).
Htc gjorde en sån move med sitt inte alltför förträffliga cosmos-headset.

Permalänk
Medlem

Ganska vanligt att företagets anställda ger företaget 5/5 medan kunderna tycker 1/5. Har de tillräckligt många anställda med tillräckligt många konton/alias att recensera med blir ju snittet tyvärr ganska högt.

Många gånger går fusket avslöja på t.ex google med att i stort sett alla 5/5-recensenterna bara gjort en recension eller enbart för företagets olika etableringar, vanligtvis med överanvändning av emotikoner.
De som ärligt skrivit 1/5, "undvik som pesten", har då betydligt fler recensioner i historiken.
Det finns alldeles för många sådana oseriösa företag.