Problem med GAS S1-104-element - behöver råd angående lådans design och ljudkvalitet
Hej allesammans,
Jag har stött på några problem med min ljuduppsättning som involverar GAS S1-104-elementen och jag är inte säker på vad som kan orsaka det "bläiga" ljudet jag får. Jag hoppas på er expertis.
Jag har två GAS S1-104-element monterade i en låda med följande dimensioner: B.82 D380 H350. Min förståelse är att en portad låda bör ge ett mer "boomigt" ljud (vilket jag har) jag har även provat att sluta lådan för och se om det gör det bättre men de gör det icke. Så jag undrar om dimensionerna på min låda kan påverka ljudkvaliteten på något sätt eller om det är någon av dom andra delarna i systemet.
Min nuvarande ljudkonfiguration innefattar originalstereon som matar GAS HLCS22-lågnivåomvandlaren på 150W RMS via GAS PP10CCA 10mm² 30/70 CCA. Från omvandlaren går signalen till det första steget, en Apocalypse AAP-550 1D Atom. Ut från detta steg delas ljudet via en kanal till två separata quick connectors för att driva GAS S1-104-elementen.
Ytterligare information som kan vara relevant är att jag har ett annat steg, GAS MAD A1-70.2, som går till Bass Habit Play SPL84 med fyra stycken 8-tums mellanregister.
Trots denna setup som BRL rådde mig till upplever jag att ljudet från GAS S1-104-elementen inte är tillfredsställande och jag undrar om lådans konstruktion kan vara en orsak till detta. En polare körde samma element men endast 1 i sin bil och där var det underbart, fattar inte vad som är fel heller han körde dessutom ett betydligt mycket svagare slutsteg.
Jag skulle uppskatta enormt om ni kunde hjälpa mig att förstå om problemet ligger i lådans utformning eller om det kan finnas andra faktorer som påverkar ljudkvaliteten. Eventuella förslag eller råd om hur jag kan förbättra ljudet skulle vara mycket välkomna.
Tack på förhand för er hjälp och expertis!