Permalänk

Gamingdator 11000 i budget

Hej alla,

Min lillebror söker lite guidning till sitt första köp av en ordentlig gamingdator (från att tidigare ha haft en mer traditionell stationär dator). Han har en budget på 11000:- kronor.

Han önskar att kunna spela följande spel (inte nödvändigt att köra på högsta grafik, men ändå duglig grafik utan lagg):

- Fortnite
- Rocket League
- Call of Duty: Warzone

Tyvärr har han ingenting att börja med (hans befintliga PC har inget av värde, och chassit är av mindre karaktär så jag betvivlar att den kan återanvändas).

Önskas också att vara färdigbyggd, men om det handlar om mycket pengar kan jag assistera med byggandet.

EDIT: Glömde nämna att jag tittat på några förslag, ge gärna recension på om dom är något att ha:

https://www.inet.se/produkt/2223547/lenovo-loq-i5-16gb-512gb-...

https://www.inet.se/produkt/2223546/lenovo-loq-i5-16gb-512gb-...

Mvh,
Victor

Permalänk
Medlem

Om du kan tänka dig bygga själv så skulle jag rekommendera detta. Grafikkortet presterar bättre än en 4060 i raster och har mer vram. Utöver får du dubbla RAM och minne. CPUn ligger lite efter men skillnaden är inte stor.

Permalänk
Skrivet av DreamNox:

Om du kan tänka dig bygga själv så skulle jag rekommendera detta. Grafikkortet presterar bättre än en 4060 i raster och har mer vram. Utöver får du dubbla RAM och minne. CPUn ligger lite efter men skillnaden är inte stor.

https://komponentkoll.se/bild/WeZsk.png

Hej, tack för svar. En kanske dum fråga, men sidan du har länkat till, den kan inte göra köpen åt dig? Utan jag måste isåfall göra samtliga beställningar från respektive sida separat? Också, är sidorna som sida länkar till legit sidor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av victormarante7:

Hej, tack för svar. En kanske dum fråga, men sidan du har länkat till, den kan inte göra köpen åt dig? Utan jag måste isåfall göra samtliga beställningar från respektive sida separat? Också, är sidorna som sida länkar till legit sidor?

Nej tyvär inte, komponentkoll är mest för att designa ens dator och så ger den i första hand lägsta prissättning för komponenterna från olika försäljare. Har beställt från alla dessa sidor och har inte haft något problem.

Permalänk
Medlem

Här kommer ett förslag:

https://www.inet.se/datorbygge/b1451069/datorbygge

Här ingår också nya avatar spelet i priset.
Och du köper allt från inet.
Vill du så kan dom för 899kr bygga ihop den åt dig.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Här förslag med ett nvidia 4060 men utan spel om du hälde vill ha nvidia gpu:

https://www.inet.se/datorbygge/b1451073/datorbygge

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Och här med rx 6700 xt med 12gb vram, bra kort om ni vill spela i 1440p, ej något spel med i detta förslag.

https://www.inet.se/datorbygge/b1451074/datorbygge

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Maxad budget, vassaste prestandan med spelet avatar.
Vill du komma exakt på 11000kr så kan du ändra till 16gb ram, men rekommenderar de extra hundringarna för 32gb ram.

https://www.inet.se/datorbygge/b1451085/datorbygge

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk

Hej. Tusen tack för samtliga rekommendationer. Jag ser att ingen av er har inkluderat OS, är det medvetet? Isåfall, kan man plocka det från den befintliga datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av victormarante7:

Hej. Tusen tack för samtliga rekommendationer. Jag ser att ingen av er har inkluderat OS, är det medvetet? Isåfall, kan man plocka det från den befintliga datorn?

Precis, onödigt att lägga 1400kr när du kan komma undan med någon hundring eller två på en licens.
Windows 11 fixar du till på en USB sticka.
Följ guiden här bara:

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

Sedan kan du köpa en licens på nätet billigt för att aktivera.

Guide hur du kommer igång med mjukvaran pluss en hel del annat godis och tipps:
https://youtu.be/SY7iNTMjdrc?si=mA6bseyJroB_LutM

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av victormarante7:

Hej. Tusen tack för samtliga rekommendationer. Jag ser att ingen av er har inkluderat OS, är det medvetet? Isåfall, kan man plocka det från den befintliga datorn?

Man kan köpa OS för någon hundring på nätet jämfört med 1500 kr.

Ovanstående bygge är väldigt bra för den budgeten.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk

Hej! Åter igen, tack för samtliga förslag. Jag köpte ovan bygge, och byggde ihop den själv. Nu är det så att jag stött på lite bekymmer. Vid första uppstarten efter bygget så startade datorn som förväntat, och vi hamnade i BIOS. I bios så valde jag att köra en ”Load Defaults” och sedan stängde jag av datorn. Därefter hämtade jag mitt USB-minne där jag har lagt Windows installtionsmedia, och pluggade in.

Efter detta har datorn fortsatt starta, men jag får ingen bild på skärmen. Så vitt jag kan se fungerar all ström till datorn (alla fläktar kör och moderkortet lyser lite). Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Jag försökt nedan X antal gånger:

1. Plocka ut minne och sätta in igen (1 åt gången för att testa).
2. Starta utan grafikkortet inkopplat.
3. Resterat CMOS genom att plocka ut batteri och vänta sedan stoppa tillbaka.

Har ni några förslag på vad som kan ha gått fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av victormarante7:

Hej! Åter igen, tack för samtliga förslag. Jag köpte ovan bygge, och byggde ihop den själv. Nu är det så att jag stött på lite bekymmer. Vid första uppstarten efter bygget så startade datorn som förväntat, och vi hamnade i BIOS. I bios så valde jag att köra en ”Load Defaults” och sedan stängde jag av datorn. Därefter hämtade jag mitt USB-minne där jag har lagt Windows installtionsmedia, och pluggade in.

Efter detta har datorn fortsatt starta, men jag får ingen bild på skärmen. Så vitt jag kan se fungerar all ström till datorn (alla fläktar kör och moderkortet lyser lite). Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Jag försökt nedan X antal gånger:

1. Plocka ut minne och sätta in igen (1 åt gången för att testa).
2. Starta utan grafikkortet inkopplat.
3. Resterat CMOS genom att plocka ut batteri och vänta sedan stoppa tillbaka.

Har ni några förslag på vad som kan ha gått fel?

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Nu var det några månader sedan jag installera windows själv men jag tror du ska ha USB stickan i moderkortet när du kör en restart från BIOS. Jag följde videon nedan och funka första gången så jag rekommenderar att noggrant följa videon från början tills han har gjort windows installeringen.

Tror han också går igenom vad man ska göra om man inte får en boot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av victormarante7:

Hej! Åter igen, tack för samtliga förslag. Jag köpte ovan bygge, och byggde ihop den själv. Nu är det så att jag stött på lite bekymmer. Vid första uppstarten efter bygget så startade datorn som förväntat, och vi hamnade i BIOS. I bios så valde jag att köra en ”Load Defaults” och sedan stängde jag av datorn. Därefter hämtade jag mitt USB-minne där jag har lagt Windows installtionsmedia, och pluggade in.

Efter detta har datorn fortsatt starta, men jag får ingen bild på skärmen. Så vitt jag kan se fungerar all ström till datorn (alla fläktar kör och moderkortet lyser lite). Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Jag försökt nedan X antal gånger:

1. Plocka ut minne och sätta in igen (1 åt gången för att testa).
2. Starta utan grafikkortet inkopplat.
3. Resterat CMOS genom att plocka ut batteri och vänta sedan stoppa tillbaka.

Har ni några förslag på vad som kan ha gått fel?

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Eftersom du kom in i BIOS, så borde det inte vara BIOS-version för CPU iaf vilket kan vara ett krux.
Jag misstänker att det kan vara något fuffens med USB-minnet har du testat ta ut USB-minnet och försökt komma in i BIOS igen?
Kopplar du in USB-minnet där bak? för i fronten verkar du inte ha några USB3, vilket iofs borde funka, men kan göra installationen riktigt slö.

Edit: Har du en annan skärm kan det vara värt att prova, ibland får man inte bild utan grundläggande drivrutiner.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Om du har fler USB stickor så prova skapa en Windows sticka på en annan.
Ibland kan datorn vara kinkig med olika USB minnen.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning till att välja B550/5600 över B660/12400F?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Finns det någon anledning till att välja B550/5600 över B660/12400F?

Vid tillfället när detta bygge diskuterades så var prisskillnaden lite större.
Just nu så har dock priset på i5 12400f gått ner och landat runt samma pris som 5600.
Tidigare låg 12400f på 2000kr ca.
Fortfarande kan du dock hitta ett okej AM4 moderkort billigare än ett B660.
Men som sagt, prisskillnaden blir inte just nu lika stor.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)