Permalänk
Medlem

MDM på iPad

Hej,

Min Sambo har en iPad som hon köpte genom Wolt då hennes företag och Wolt hade ett samarbete. iPaden har MDM så man kan enkelt använda Wolt som leverantör vid försäljning av varor. Vi vill gärna ta bort MDM så iPaden kan användas till privatbruk nu när samarbetet är avslutat. Frågan är, hur går vi tillväga för att göra det?

Jag har letat överallt både på nätet och i iPaden, finns ingen knapp där man kan ta bort MDM genom att mata in en kod, och koden har vi inte heller för den delen.

Är en iPad som konfigurerats av en organisation för evigt kopplat till den organisationen?

Jag har aldrig ägt en Apple produkt i mitt liv och känner mig helt lost när jag scrollar genom hennes iPad.

Tacksam för all svar vi kan få kring MDM.

Mvh

Carliz

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem

Huruvida det går att enkelt plocka bort det beror på hur den är konfigurerad. Troligen måste Wolt ta bort den ur sitt MDM-system innan ni kan få bort den.

Men ni kan testa att göra en DFU och se om det hjälper. Men oddsen är nog rätt låga. Notera också att DFU nollställer hela enheten, så all data försvinner.
https://support.apple.com/sv-se/HT212787

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Huruvida det går att enkelt plocka bort det beror på hur den är konfigurerad. Troligen måste Wolt ta bort den ur sitt MDM-system innan ni kan få bort den.

Men ni kan testa att göra en DFU och se om det hjälper. Men oddsen är nog rätt låga. Notera också att DFU nollställer hela enheten, så all data försvinner.
https://support.apple.com/sv-se/HT212787

Jag har testat reseta iPaden och varje gång vill den koppla upp sig och ställa in MDM innan vi kan använda den.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk

Enheter är troligen ADE'ad (före detta DEP). Så Wolt behöver ta bort den ur Apple Business Manager. Sedan kan ni nollställa den utan att den vill tillbaka till deras MDM igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carliz:

Jag har testat reseta iPaden och varje gång vill den koppla upp sig och ställa in MDM innan vi kan använda den.

Finns olika sätt att nollställa på. DFU är det "hårdaste" sättet att göra det på (hela plattan installeras om).

Men som sagt, det är ett långskott. Troligen krävs handpåläggning från Wolt, som sagt.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Henke har rätt, den måste bort i ABM.

Av det jag luskat ut när jag jobbat med iPads med hantering så är iPaden "ren" om du gör en återställning på den, tex genom DFU. Hanteringen ligger inte lokalt direkt efter ominstallation.

Det är först när du kopplat upp den som den gör en kontroll online och om den har hantering hämtar den då hem den. Så så länge den ligger med i ABM kan man återställa hur mycket man vill, den hämtar alltid hem MDM om den är märkt att den ska ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikoto:

Henke har rätt, den måste bort i ABM.

Av det jag luskat ut när jag jobbat med iPads med hantering så är iPaden "ren" om du gör en återställning på den, tex genom DFU. Hanteringen ligger inte lokalt direkt efter ominstallation.

Det är först när du kopplat upp den som den gör en kontroll online och om den har hantering hämtar den då hem den. Så så länge den ligger med i ABM kan man återställa hur mycket man vill, den hämtar alltid hem MDM om den är märkt att den ska ha det.

Ah tack! Då ska jag ta kontakt med Wolt och se om de kan på något sätt hjälpa oss ta bort iPaden från ABM

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>