Behöver hjälp med minneshastigheter.

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med minneshastigheter.

Hej,

Haft ett mindre problem som dock stört mig en längre tid, tänkte höra om det är någon med bättre kunskap som kan guida mig rätt.
Problemet är att jag inte lyckas nå "märk"hastighet på mina Kingston Fury Beast 3600 cl17 minnen.
https://www.inet.se/produkt/5302919/kingston-16gb-2x8gb-ddr4-...

Kör en 5700x ihop med ett Asrock B550i MB. samt ovan minnen. Använder jag AMDs variant av XMP i 3600 läge lyckas jag inte få stabilitet i burken, den bsod med jämna mellanrum under hård belastning såsom spel eller liknande.
Kört minnena i 3400mhz och då är allt frid och fröjd.

Har försökt att labba med spänningar eller lite slöare timings men verkar inte göra någon som helst skillnad. Är det något jag missat, kanske något AMD specifikt som man bara måste tänka på?

Permalänk
Medlem

Låter som att du antingen behöver peta upp spänningen eller att dom blir för varma. Uppgraderat bios?
Vad har du testat för spänning och vad har du för temps?
Det kan vara värt att testa med värdena från dram calculatorn och skita i "XPM" helt och hållet.

Kör du IF = MCLK? Det är inte så troligt, men skulle kunna vara att din cpu inte pallar att köra IF i 1800Mhz.

Permalänk
Medlem

Den uppenbara frågan...sitter minnen i rätt slot på moderkortet? Av egen erfarenhet höll jag på att göra långt kast med liten burk och insåg att QVL listan säger slot 1,2....vilket skall vara A1 och B1, dvs som vanligt varannan slot....

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecke11:

Hej,

Haft ett mindre problem som dock stört mig en längre tid, tänkte höra om det är någon med bättre kunskap som kan guida mig rätt.
Problemet är att jag inte lyckas nå "märk"hastighet på mina Kingston Fury Beast 3600 cl17 minnen.
https://www.inet.se/produkt/5302919/kingston-16gb-2x8gb-ddr4-...

Kör en 5700x ihop med ett Asrock B550i MB. samt ovan minnen. Använder jag AMDs variant av XMP i 3600 läge lyckas jag inte få stabilitet i burken, den bsod med jämna mellanrum under hård belastning såsom spel eller liknande.
Kört minnena i 3400mhz och då är allt frid och fröjd.

Har försökt att labba med spänningar eller lite slöare timings men verkar inte göra någon som helst skillnad. Är det något jag missat, kanske något AMD specifikt som man bara måste tänka på?

Senaste bios installerat?

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

Låter som att du antingen behöver peta upp spänningen eller att dom blir för varma. Uppgraderat bios?
Vad har du testat för spänning och vad har du för temps?
Det kan vara värt att testa med värdena från dram calculatorn och skita i "XPM" helt och hållet.

Kör du IF = MCLK? Det är inte så troligt, men skulle kunna vara att din cpu inte pallar att köra IF i 1800Mhz.

Skrivet av qramian:

Den uppenbara frågan...sitter minnen i rätt slot på moderkortet? Av egen erfarenhet höll jag på att göra långt kast med liten burk och insåg att QVL listan säger slot 1,2....vilket skall vara A1 och B1, dvs som vanligt varannan slot....

Skrivet av [SmR]BMF:

Senaste bios installerat?

Glhf!

Tack för svaren,

Kortfattat så kör jag senaste Bios samt har stickorna i rätt slots, (Har bara 2st pga mitx)

Inser dock att det var ett tag sedan jag röjde i detta så minns inte riktigt vad jag testat och inte testat. Såg dock att XMP profilen satte latenser på 18-18-18 vilket inte stämmer enligt Kingstons specsheet, där är de certade för 17-21-21 vid 3600. så knappade in det så får vi se vad som händer.

Med detta i åtanke funderar jag dock på övriga (secondary) minneslatenser kan skapa fel, om XMP satt fel på "primary" varför skulle då "secondary" stämma, detta kanske inte brukar vara ett problem dock?

Ska testa dram calculator också