Byta batteri i bil som larmar när plus tas av

Permalänk
Medlem

Byta batteri i bil som larmar när plus tas av

Har ett litet problem.

Har en Skoda Octavia där jag åkt på byta ut batteriet i bilen.
Men så fort man tar av kabeln till pluspolen går larmet på bilen och det är väldigt högljutt av sig.

Försökt googla men hittade bara en tråd om HD motorcyklar där man skulle vrida på tändningen och sen byta batteriet så larmar det inte.

Till saken hör att jag är själv med en ljudkänslig femåring för stunden så man vill ju försöka undvika att det börjar skrika.

Kan det funka på samma vis när det gäller bilar?
Eller har ni något annat tips?

Permalänk
Medlem

Ring till en Skoda ÅF o kolla med dom?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem

Hittade en omständig guide, eller ser kanske mer omständig ut än det är:

step1) lock the car via remote key
step2) wait few minutes
step3) unlock the driver's door via key (manual unlock) and check the other doors are still closed (note, in case you've just closed the car via remote key and didn't wait long enough before manual unlock, all doors will be unlocked together with the driver's door)
step4) insert the key and turn it to its first step (you should have some of the warning symbols displayed)
step5) open bonnet and remove the battery (negative-black cable first, positive-red cable after)
step6) close the bonnet, remove your key
step7) manually lock the driver's door

Värt att prova. Fanns i ett Skoda-forum.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Standardmässigt förfarande vid detta scenario skulle jag säga är:

1. Se till att bilen är avlarmad och upplåst. Förutsätter att lite ström finns kvar i batteriet och att du kan avlarma med nyckeln.
2. Koppla bort minuspolen på batteriet.
3. Koppla bort pluspolen på batteriet.
4. Lyft ur batteriet.

Kan det vara punkt 1. ovan som ställer till det för dig månne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Hittade en omständig guide, eller ser kanske mer omständig ut än det är:

step1) lock the car via remote key
step2) wait few minutes
step3) unlock the driver's door via key (manual unlock) and check the other doors are still closed (note, in case you've just closed the car via remote key and didn't wait long enough before manual unlock, all doors will be unlocked together with the driver's door)
step4) insert the key and turn it to its first step (you should have some of the warning symbols displayed)
step5) open bonnet and remove the battery (negative-black cable first, positive-red cable after)
step6) close the bonnet, remove your key
step7) manually lock the driver's door

Värt att prova. Fanns i ett Skoda-forum.

Åh fan. Tackar så mycket. Hittade inte alls det där när jag försökte.

Skrivet av Ompax:

Standardmässigt förfarande vid detta scenario skulle jag säga är:

1. Se till att bilen är avlarmad och upplåst. Förutsätter att lite ström finns kvar i batteriet och att du kan avlarma med nyckeln.
2. Koppla bort minuspolen på batteriet.
3. Koppla bort pluspolen på batteriet.
4. Lyft ur batteriet.

Kan det vara punkt 1. ovan som ställer till det för dig månne?

Är nästan helt hundra på att den va upplåst och förardörren till och med var öppen men ska testa igen och se.
Inte så kul stå där med en ljudkänslig unge och så går larmet. Det ekar ju rätt bra i ett flerbilsgarage med 7 platser🤣

Permalänk
Medlem

Paralellkoppla batteriena med startkablar. Startkabel från nya batteriets poler till kontakterna på kablarna, koppla bort gamla batteriet, sätt i nya batteriet i batterihållaren och skruva fast kablarna. Då bryter du aldrig strömmen

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera en sån här om man har dålig laddning i batteriet p.g.a. att man kör för lite, speciellt nu på vintern. Har en sån själv som jag har med mig när jag är ute med bilen. Den har även USB-uttag så man kan ladda mobiltelefonen. Kampanj på Kjell & Company just nu

NOCO GB40 Boost Plus 1000A UltraSafe Lithium Jump Starter
https://no.co/gb40

Noco Boost Plus GB40 Starthjälp för bil
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/batteriladdare/...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Kan rekommendera en sån här om man har dålig laddning i batteriet p.g.a. att man kör för lite, speciellt nu på vintern. Har en sån själv som jag har med mig när jag är ute med bilen. Den har även USB-uttag så man kan ladda mobiltelefonen. Kampanj på Kjell & Company just nu

NOCO GB40 Boost Plus 1000A UltraSafe Lithium Jump Starter
https://no.co/gb40

Noco Boost Plus GB40 Starthjälp för bil
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/batteriladdare/...

<Uppladdad bildlänk>

Har något liknande men då graderna går upp och ner så vart det så pass att den kunde tas ut ur garaget och funka hur bra som helst och man åkte till affären, handlade och sen va den stendöd när man kom ut igen.

Men lyckades byta batteriet utan att larmet gick. Men tro på fan att när jag stängde motorhuven gick det istället🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ompax:

Standardmässigt förfarande vid detta scenario skulle jag säga är:

1. Se till att bilen är avlarmad och upplåst. Förutsätter att lite ström finns kvar i batteriet och att du kan avlarma med nyckeln.
2. Koppla bort minuspolen på batteriet.
3. Koppla bort pluspolen på batteriet.
4. Lyft ur batteriet.

Kan det vara punkt 1. ovan som ställer till det för dig månne?

Det är standard med ett extra batteri för larmet utöver huvudbatteriet. Detta för att man som tjuv inte skall kunna rycka bort batteriet och sedan jobba i lugn och ro, plus att larmet skall fungera även om bilen stått och dragit upp huvudbatteriet under ett längre tag.

Brukar sitta jobbigt gömt i motorutrymmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Det är standard med ett extra batteri för larmet utöver huvudbatteriet. Detta för att man som tjuv inte skall kunna rycka bort batteriet och sedan jobba i lugn och ro, plus att larmet skall fungera även om bilen stått och dragit upp huvudbatteriet under ett längre tag.

Brukar sitta jobbigt gömt i motorutrymmet.

Jo men är bilen upplåst osv så ska den ju inte larma kan man tycka och sen även inte larma alls när man väl byter utan när man väl bytt och stänger huven🤣