Permalänk
Medlem

multiboot

Jag hade velat köra flera OS på samma disk, bara olika partitioner för respektive OS. Verkar finnas många vägar att gå och som nvanligt finns det för mycket info så det är svårt att veta vart man ska börja. Fins det någon separat bootloader eller är Linux-spåret det enklaste vägen? Just nu hade jag velat köra 3-4 olika partitioner men även möjlighet att lägga till att boota från en helt fristående disk, även att denna andra disk kan bootas separat i höndelse av att första disken rasar.

För länge-länge-länge sedan gjorde jag detta, men det var på tiden så man byglade hårddiskarna till Primary/secondary-Master/Slave, kan tom vara så att autoexec.bat och config.sys var med i bilden. Kommer dock inte ihåg vad som användes, minns iaf att det var ganska lätt att lägga till olika bootalternativ, både på olika partitioner men även andra diskar.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Om du vill ha det på olika diskar är det bara att koppla ur alla diskar utom den som du vill ha ditt andra OS på. När installationen är klar kopplar du bara in alla diskar igen och organiserar Boot-ordningen i BIOS. Vid uppstart av datorn trycker du bara på F8, F12 eller vad nu ditt moderkort har för tangentval för att få upp Boot-menyn. Där väljer du vilket OS du vill starta.

Rättat stavfel
Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"