Skrivet av Stoffex:
Igor, Roman och Alphacool är landsfränder, Jay... Jay är kul att kolla på men har aldrig sett honom som en pålitlig kanal för testfakta.
Bra att Swec inte blygar för att slå hål på hype.
Kan väl börja med at säga att jag inte är en fläkt eller pump epxert men läst lite om ämnet i skolan i några år en gång så inte helt nollad i alla fall.
Problemet med J2C är att han kan tyvärr "inget" annat än att bygga H2O Kylning och modda lådor.
Jag faceplamade hårt när han säger nåt i still med "jag känner på min hand hur mycket luft dessa fläktar flyttar så dom har INGA problem med att trycka luft igenom en radiator".
Där skulle alla slutat titta på hans video om fläktarna för där visade han sin totala 0 av 10 poäng i hur fläktar fungerar.
Samma sak med han och ellära, fysik osv i allmänhet är nåt han får fel jämt.
Här är en bild på en fläktkurva, det är inte en fläktkurva i bios som folk här nog tänker på utan detta är fläktens prestanda när det gäller flöda kontra tryck.
Det används för pumpar med och kallas då ofta för en "pump kurva", i alla fall var det så nä jag lärde mig detta i skolan.
Oavsett så plottar man fläkten eller pumpens flöde relativ trycket.
I princip allt du behöver göra är att ha nån kontrollerbar restriktion så du kan styra hur mycket luft fläkten kan flytta, samtidigt mäter du trycket, för ju mer du stryper flödet ju mer ökar trycket mellan fläkt och restriktionen tex en radiator.
Det är detta Swec gjorde med sin fläkt tunnel dom fick.
Så ja man kan profilera fläktar och pumpar själv, vi fick göra det i skolan, trödigt men lärorikt.
Så enkelt uttryckt vid maximalt flöde har du i teorin ingen tryckskillnad, och vid maximalt tryck (ofta det som anges som statiskt tryck på lådan till din PC fläkt) har du inget luftflöde alls.
Däremellan har du ett Flöde X vid tryck Y och det är vad en fläkt eller pump kurva som bilden ovan beskriver.
Problemet är att du kan inte bara säga att för att fläkten flyttar massa luft utan restriktion så kommer den också flytta massa luft vid en restriktion tex en radiator eller en kylfläns.
Det är där J2C hela argument visar att han inget kan för du kan inte göra ett sånt antagande!
Bra exempel på två fläktar som ofta har vilt skilda förmågor är Axial och Radial fläktar.
Axialt betyder att luften rör sig längs med fläktens axels riktning så ja tex en vanlig 120x25mm fläkt som i testet här.
En radialfläkt är en fläkt där luften rör sig ut från den roterande axeln så det vi återfinner i laptops eller på Grafikkort med blower kylare.
Axial fläktar är bra på att flytta luft om det inte finns restriktioner men dom är dåliga på att skapa höga tryck som krävs för att bibehålla flödet vid restriktioner.
Nvidia pratar om detta i sin RTX4090 kylar design Video med Gamers Nexus tex.
Ju mer man ökar diametern på Axial fläktar och samtidigt bibehåller tjockleken 25mm tex och sedan sänker varvtalet för att försöka uppnå samma flöde och reducera ljudnivån som följd så får man sämre maximala statiska tryck vid det flödet då fläkten roterar långsammare, så i praktiken om restriktionen är likvärdig så kommer 140mm fläkten under belastning flytta minre luft än 120mm fläkten man försökte ersätta så en försämring helt enkelt.
Så en 140x25mm fläkt är generellt sämre än en 120x25mm fläkt vad det gäller att uppnå ett vist tryck vid samma flöde.
Det kan därmed tex vara bättre att sattsa på en 360 rad istället för en 280, inte alls omöjligt att en 240 rad kan utprestera en 280 rad om 140mm fläktarna inte är lämpade för att sitta på en radiator medans 120mm är det.
Så ja allt eftersom vi gick från 60 till 80 sedan 92 och 120 och nu 140 till 200mm fläktar i datorer så har statiska trycket gått ner på fläktarna så det krävs allt mer mindre restriktiva lådor för att fläktarna ska vara effektiva, samma sak med kylarna.
Ännu mer viktigt på CPU kylare, en liten 60x25mm fläkt på 4000rpm har högre statiskt tryck än en 140x25 på 1000rpm tex, och trycket är ju en effekt av restriktionen så kan fläkten nå högre tryck så kan den hålla uppe flödet, och flödet av luft eller vätska är ju det som för bort energin och håller våra komponenter svala.
Kollar vi nu radialfläktar som ofta får dåligt rykte för att vara högljudda så beror det på några orsaker.
Radialfläktars tryck när jag kollade går upp med diametern.
Nackdelen är att radialfläktar ofta flytta mindre luft istället vid låga tryck.
Men har du tex en laptop eller ett blower kort så är en radialfläkt givet "storleken" fläkt och kylare tar upp mindre än nån axial fläkt och kylardito för du kan packa flänsarna tätare men ändå hålla uppe flödet med en radialfläkts överlägsna statiska tryckförmåga.
Men då radialfläktar ofta passar just i kompakta lösningar som laptops och kompakta grafikkort så är ofta flänsen rätt liten och väl packad, därmed ljudnivån då fläkten får kompensera för rätt liten fläns. Inte fläktens fel utan ett designval.
Och vi ser ju hur absurt stora man gör openairkylare i dag med flera axialfläktar till grafikkorten.
En axialfläkt och samma totala storlek på kortet tex 2 slots så hade det inte klarat av vad en blower gör med radialfläkt tex, så design val igen.
Men även mellan Axial fläktar varierar prestandan stort beroende på tjocklek av fläkten, antal blad, vinkel, toleranser och annat.
Så 2st olika 120x25mm fläktar kan ha helt olika prestanda, en kan ha högre flöde vid igen restriktion medans den andra kan ha bättre flöde vid mer restriktiva laster som en radiator.
Det är väl därför många tillverkare av fläktar pratar om Flödes eller Tryck optimerade fläktar, i vissa fall sant, i andra skulle jag säga inte.
Tex har jag alltid fått bättre chassikylning med Noctuas P12 än deras S12 back in the day givet ungefär samma upplevda ljudnivå, även fast S modelen ska vara för chassin och P var för flänsar/radiatorer.
Men S modelen har färre blad, kortare blad med stort spel mellan blad och ram, nåt Nocuta försökt minimera i många år med sina nya fläktar så det visar ju lite hur "bullshit" deras S serie egentligen var och jag tror inte lägre dom ens talar om dessa som chassi optimerade för Redux serien.
Så man kan inte bara stå i en video och stoppa näven i flödet och påstå skit som J2C för han är tyvärr helt okunnig i ämnet och inget bör köpas på hans rekommendation annat än Vattenkyling och sådant han faktiskt verkar kunna nåt om, dock kan han inte nåt om termodynamik så han svamlar en hel del jävla nonsens där men man kan ha lite överseende med det då det inte alltid är relevant för PC byggaren.
Och som der8auer visade var dessa inga bra radiatorfläktar för dom genererar inte tryck nog att hålla flödet uppe.
Men man kan inte som J2C stoppa handen i vinden och som ett orakel uttala sig säkert om en fläkts prestanda i andra scenarion så som radiatorer där nu fläktens förmåga att överkomma restriktioner blir vital.
J2C bör undvikas om man vill göra sig korrekt informerad, bättre med Gamers Nexus eller der8auer som faktiskt är en ingenjör och därmed bör kunna allt om fläkt och pump kurvor, och han är ärlig med att han inte ens har fulla utrustning för att göra ett perfekt test, det visar att han förstår problemet med att testa fläktar.
J2C vet inte ens vart han ska börja nysta i skiten så han yrar på nonsens.