Julklappsspel - Budget 100-200kr (ej alkohol)

Permalänk
Medlem

Julklappsspel - Budget 100-200kr (ej alkohol)

Hej SweClockers,

Letar efter lite sista minuten-förslag på julklapp till årets julklappsspel.

Premiss och förutsättningar:

- Alla är vuxna men vi har också några ungdomar <18år så ingen alkohol (😢)
- Måste gå att köpa i butik (Stockholm) då jag ej hinner köpa och få leverans från nätet

Kan ett Exit-spel vara en bra idé?
https://www.webhallen.com/se/category/16402-Escape-Room

Uppskattar tips och input, tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Exit spelen är rätt så kul, tycker det är en bra idé.

Permalänk
Medlem

Escape Room/Exit spel kan vara ganska roliga men dom går också bara att spela en gång vilket man bör ha i åtanke. Annars skulle jag slå ett slag för "När då då" som ett ganska underhållande spel som både vuxna och unga kan spela. Det verkar dock som att det ligger runt 250-300kr så det är väl lite över budgeten.

Permalänk
Medlem

Jag hade blivit glad om jag vann ett pussel från Jan van Haasteren.

Permalänk
Medlem

Något ätbart?

Mina paket i år var 2 "glöggkitt" som jag kallade det, innehållande vars 4 flaskor lättglögg från Dufvenkrooks (Marsipan / Blodapelsin / Hjortron / Chili+Choklad - går att hitta på ICA och Willys), 1 Marabou, 1 burk pepparkakor och en påse chips, gick på ungefär 180:- och var rätt populärt, bytte ägare rätt många gånger under kvällens gång.

Gällande exit-spel är dom lite hit-or-miss. Har själv ett liggande som jag vann för något år tillbaka som jag inte spelat än, och fanns ett annat med i årets julklappslek som inte verkade byta ägare så ofta - men du känner ju ditt sällskap bättre än någon här.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Tycker dom "flygande bollarna" som poppat upp på pryl-siter / butiker är rätt festliga. Rolig leksak som kostar runt 150.

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid köpa en fin olivolja eller en finare flaska balsamvinäger. Det brukar alltid gå runt ganska mycket, alla såna typiska grejer som man antagligen inte hade kostat på sig själv någon finare variant av brukar vara bra. I övrigt tror jag på att köpa något man själv vill ha, riskerar alltid bli mycket bös annars. Då har man åtminstone något man kan sikta in sig på

Skrivet av takeoninja:

Tycker dom "flygande bollarna" som poppat upp på pryl-siter / butiker är rätt festliga. Rolig leksak som kostar runt 150.

Har missat detta helt, vad är det för flygande bollar menar du? Har du någon länk att dela med dig av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyclaw:

Jag brukar alltid köpa en fin olivolja eller en finare flaska balsamvinäger. Det brukar alltid gå runt ganska mycket, alla såna typiska grejer som man antagligen inte hade kostat på sig själv någon finare variant av brukar vara bra. I övrigt tror jag på att köpa något man själv vill ha, riskerar alltid bli mycket bös annars. Då har man åtminstone något man kan sikta in sig på

Har missat detta helt, vad är det för flygande bollar menar du? Har du någon länk att dela med dig av?

Sån här:

https://fyndiq.se/produkt/flygande-boll-orb-leksaker-svava-sv...

Finns lite överallt till varierande pris. Brukar ligga mellan 100-200. Brötar om en del men man kan göra enklare trick med dom som att kasta iväg med lätt spin så "glider" dom tillbaka mot dig och annat kul, väcker barnet inom iaf mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Escape Room/Exit spel kan vara ganska roliga men dom går också bara att spela en gång vilket man bör ha i åtanke. Annars skulle jag slå ett slag för "När då då" som ett ganska underhållande spel som både vuxna och unga kan spela. Det verkar dock som att det ligger runt 250-300kr så det är väl lite över budgeten.

Skrivet av MinscS2:

Något ätbart?

Mina paket i år var 2 "glöggkitt" som jag kallade det, innehållande vars 4 flaskor lättglögg från Dufvenkrooks (Marsipan / Blodapelsin / Hjortron / Chili+Choklad - går att hitta på ICA och Willys), 1 Marabou, 1 burk pepparkakor och en påse chips, gick på ungefär 180:- och var rätt populärt, bytte ägare rätt många gånger under kvällens gång.

Gällande exit-spel är dom lite hit-or-miss. Har själv ett liggande som jag vann för något år tillbaka som jag inte spelat än, och fanns ett annat med i årets julklappslek som inte verkade byta ägare så ofta - men du känner ju ditt sällskap bättre än någon här.

Bra tips och poäng, Exit-spel kanske är mer en kul klapp i teorin än i praktiken.

"När då då" är skoj, ska kolla in. Verkar också finnas som billigare Pocket-spel men tvärslut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av takeoninja:

Sån här:

https://fyndiq.se/produkt/flygande-boll-orb-leksaker-svava-sv...

Finns lite överallt till varierande pris. Brukar ligga mellan 100-200. Brötar om en del men man kan göra enklare trick med dom som att kasta iväg med lätt spin så "glider" dom tillbaka mot dig och annat kul, väcker barnet inom iaf mig

En familjemedlem fick en sån förra sommaren. Den kom tillbaka 2 gånger. Tredje gången ändrade bollen mönster lite - och seglade iväg över kvarteren likt en tappad heliumballong. Den hittades aldrig igen
Antagligen kom det väl nå dammkorn på marksensorn eller nå liknande.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled