Permalänk
Medlem

ägarbyte på fordon från dödsbo

Hej

Vi har tre fordon ska nu ska skifta ägare efter att arvskiftet är gjort.
jag har fått hem registreringsbevisen men blir lite osäker på själva genomförandet.

Ska jag skriva under registreringsbeviset och skicka in det som vanligt eller ska man bifoga arvskiftshandling osv?
Läser om det på olika sidor står det på vissa att jag bara ska skriva under medans andra säger att bouppteckningen från skatteverket, släktutredning och arvskifte ska vara med. (det är jag som sköter dödsboet)

1 av fordon ska gå till mig, det känns lite lustigt om jag själv kan skriva under fordonet som jag ska få.
syskonen har ju dock gjort en avsägelse av avet på det fordonet så jag förmodar inte dom heller kan skriva under?

så vad är det som gäller egentligen?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Enklast är nog att kontakta Transportstyrelsen i morgon och reda ut det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Hej och beklagar sorgen.

Vi har nyss gått igenom just det här.
Det är en av dödsbodelägarna som ska skriva under, inget behöver bifogas utan det kommer dom isf att efterfråga.
Vi löste så att vi skrev under varandras ägarbyte, jag och min bror, även om det rent tekniskt går att skriva under själv i bägge fält.

Permalänk
Medlem

Beklagar sorgen.

Jag skulle ärva mina föräldrars släpkärra och det var jag som hade hand om dödsboet rent praktiskt. Då bad jag min syster, som också var dödsbodelägare, att skriva under ägarbytet.

När jag skulle sälja det ena dödsboets bil till en bilfirma var det jag som skrev under det ägarbytet.

Permalänk
Medlem

Beklagar sorgen.

Som ovan skriver stämmer fint. Jag har också precis gjort det, jag sålde ett släp från dödsbo och var enda dödsbodelägaren. Jag skrev under och skickade in. Allt gick precis lika snabbt som vanligt, utan problem. Var endast lappen från regbeviset som skickades in, den med ägarbyte alltså. Inget annat skickades med.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, Jag gick på det som lät simplast dvs skriva under och skicka in, min syster skrev på den lappen som var till mig.
Kommer jag ihåg det så ska jag lägga till en notis här hur det gick.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppdatering, alla fordon har skiftat ägare utan problem, Jag behövde inte inkomma med några andra uppgifter.

Visa signatur