Öppna portar på router för Raspberry Pi

Permalänk
Medlem

Öppna portar på router för Raspberry Pi

Jag försöker installera Remote Wake/Sleep-on-LAN Server på en Raspberry Pi 3 B+ som kör Raspberry Pi OS Lite Bookworm, som är senaste versionen i skrivande stund. Routern är en TP-link Archer AX73 AX5400 och bredbandsleverantör är Bahnhof.

Jag tror att allt ska vara inställt för att fungera, men när jag kommer till steget där installationsskriptet ska kontrollera huruvida portarna 80 och 443 är tillgängliga genom den dynamiska DNS som jag satt upp (TP Links egna, ***.tplinkdns.com) så säger den att dom inte är det. Jag har öppnat portarna 80 och 443 under port forwarding på routern, till IP-adressen för Raspberry Pin. Besöker jag URL:en med port 80 i webbläsaren (Edge) så får jag 403. Besöker jag 443 så får jag "ERR_CONNECTION_REFUSED".

403-meddelandet säger också "Apache/2.4.57 (Raspbian) Server at ***.tplinkdns.com Port 80", så det bekräftar ju att den pekar till Raspberry Pin (givet "Raspbian" i meddelandet).

Jag har försökt se om port 80 eller 443 är upptagna eller blockade antingen genom Bahnhof eller av routern, men verkar inte så. Jag har även testat att köra "sudo ufw allow 80" och "sudo ufw allow 443" på Raspberry Pin utan framgång.

Vad missar jag?

Permalänk
Medlem

Testade även att använda NO-IP som DNS för att se om det var något problem med TP-links egna, men får samma problem där.

Edit: Även testat att besöka porten lokalt utan DNS och får även där 403. Tyder det på att det är något fel med själva tjänsten/Raspberry Pin?

Permalänk
Medlem

Har du kollat så du har en publik ip adress. Banhof har börjar med CGNAT vilket gör att PF inte fungerar.

kolla om wan ip på routern och https://www.whatsmyip.org/ är samma.

Om inte får du gå in här:

https://bahnhof.se/privat/kundservice/bestall-publik-ip/

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte Aorus Master 6800xt - Gigabyte B550 Aorus Pro-P - 64Gb@3600Mhz - 980 PRO, 970 EVO 2TB

Permalänk
Medlem

Nedgraderade till Raspbian OS Bullseye och nu fungerar allt som det ska. Så det verkar ha berott på någonting i mjukvaran för Raspberry Pin.