Tesla model 3 performance tappar räckvidd under natten

Permalänk
Medlem

Tesla model 3 performance tappar räckvidd under natten

Hej,

Har en Tesla model 3 performance 2019 som drar mycket ström över natten. Igår kväll när jag ställde bilen hade den 290km räckvidd och nu på morgonen hade den 260km. Plusgrader inatt samt att jag inte använt uppvärmning. Sentry mode är även det avaktiverat.

Är detta verkligen rimligt? Låter sjukt att bilen drar 10% varje natt istället för 1% som Tesla nämner.

Vad kan man göra?

Rubrik förtydligad. // MOD
Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Officiell jultomte

Antal km är inte lika viktigt här som %. Tappar du verkligen 10% i batteri eller stirrar du dig blint på hur mycket räckvidd du har kvar?

Edit: Hur ofta kollar du Tesla-appen? Har du en iPhone kan det tydligen hjälpa att stänga av "Background app refresh" som tydligen tar batteri från bilen via olika checkar.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av natte84:

Stäng av Sentry mode och testa, om den är på. Den drar väldigt mycket.

TS har redan skrivit att den är avstängd

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

TS har redan skrivit att den är avstängd

Skyller på morgontrötthet. Tack och borttaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Hej,

Har en Tesla model 3 performance 2019 som drar mycket ström över natten. Igår kväll när jag ställde bilen hade den 290km räckvidd och nu på morgonen hade den 260km. Plusgrader inatt samt att jag inte använt uppvärmning. Sentry mode är även det avaktiverat.

Är detta verkligen rimligt? Låter sjukt att bilen drar 10% varje natt istället för 1% som Tesla nämner.

Vad kan man göra?

Tappar den mer varje natt om du låter den stå längre utan att användas (och inte öppnar appen)? Har du någon begränsning som syns med blått i bilen? Även om det är plusgrader så kan batteriet bli kallt nog för att bli begränsat men det är inte förlorad energi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Antal km är inte lika viktigt här som %. Tappar du verkligen 10% i batteri eller stirrar du dig blint på hur mycket räckvidd du har kvar?

Edit: Hur ofta kollar du Tesla-appen? Har du en iPhone kan det tydligen hjälpa att stänga av "Background app refresh" som tydligen tar batteri från bilen via olika checkar.

Skrivet av Aktsu:

Tappar den mer varje natt om du låter den stå längre utan att användas (och inte öppnar appen)? Har du någon begränsning som syns med blått i bilen? Även om det är plusgrader så kan batteriet bli kallt nog för att bli begränsat men det är inte förlorad energi.

Har faktiskt bara kollat på tappat räckvidd och inte batteri. Ska kolla imorgon på själva batteriprocenten, då är det nog inte 10%. Såg faktiskt att procenten gick upp litegrann under dagen. Varför gör den så? Är det när batteriet blir varmare som man får tillbaka energin som den räknade med att förlora pga kylan? Kan verkligen inget om Tesla eller energi.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Har faktiskt bara kollat på tappat räckvidd och inte batteri. Ska kolla imorgon på själva batteriprocenten, då är det nog inte 10%. Såg faktiskt att procenten gick upp litegrann under dagen. Varför gör den så? Är det när batteriet blir varmare som man får tillbaka energin som den räknade med att förlora pga kylan? Kan verkligen inget om Tesla eller energi.

När det gäller batterier och värme så när det blir kallt så kan batteriet få sämre kapacitet. Det är temporärt och under tiden den är i kallt utrymme/område. När det blir varmare så kan det då öka. Däremot gillar batterier inte värme och att låta batterier bli varma/väldigt varma under lång tid kan minska batteriets livslängd. Till skillnad från kyla så kan det bli permanent "skada" om man låter batteriet bli varmt under en längre tid.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Har faktiskt bara kollat på tappat räckvidd och inte batteri. Ska kolla imorgon på själva batteriprocenten, då är det nog inte 10%. Såg faktiskt att procenten gick upp litegrann under dagen. Varför gör den så? Är det när batteriet blir varmare som man får tillbaka energin som den räknade med att förlora pga kylan? Kan verkligen inget om Tesla eller energi.

När batteriet är kallt kan du inte ”komma åt” all tillgänglig energi så den räknas bort i siffran du ser, när batteriet blir varmare ”kommer den tillbaka”. Rent generellt är det inget att oroa sig över så länge det inte går ned mycket varje dag utan att bilen eller appen används.