Vilken AM5-MB har bäst fläktstyrning? ASUS, MSI eller Gigabyte?

Permalänk
Medlem

Vilken AM5-MB har bäst fläktstyrning? ASUS, MSI eller Gigabyte?

Morrn!

Jag planerar ett stationärt bygge för musik, foto, film & lite VR-spelande. De flesta komponenterna har jag redan bestämt (7950x3d, 64GB RAM, faslig massa diskar & befintligt 3080 som gissningsvis byts ut när priserna inte är fåniga) men jag velar mellan MB-tillverkare.

Då datorn bland annat kommer att användas för musikproduktion vill jag att den ska vara tyst (=ingen GPU och måttlig CPU-användning) men också VR-spelande med överklockad GPU (=fullt blås, jag står ändå i rummet bredvid med VR-headset).

Vilken MB-tillverkare ger bäst fläktstyrning?

ASUS Fan Xpert 4 har jag erfarenhet av men känslorna är blandade. Det verkar göra sitt jobb men det är inte speciellt genomarbetat, om man t.ex uppdaterar version försvinner samtliga inställningar inklusive sparade profiler etc. DEssutom vore det trevligt om man kunde använda GPU-temp som styrsignal.

Är MSI's eller Gigabyte's motsvarigheter bättre? Eller finns det helt mjukvarubaserade lösningar som funkar bra? Jag tänkte prova https://getfancontrol.com/ på min i5-spelburk för att se hur det funkar.

För i tiden körde jag semi-passivt med det fantastiska Speedfan men det har inte uppdaterats sedan 2015 så det är väl inte något alternativ längre...

Stavfel & paranteskorrigering
Visa signatur

Hobbymusiker, fotograf & företagare som gör krocksimuleringar & konsulteri inom bilsäkerhet.
Lenovo Legion 4800H 1650Ti: Musikmakeri, fotomeck & remote desktop-klient
11600k, Z590 & 3080 + Pico 4: VR-burk

Permalänk
Skrivet av LV455:

Morrn!

Jag planerar ett stationärt bygge för musik, foto, film & lite VR-spelande. De flesta komponenterna har jag redan bestämt (7950x3d, 64GB RAM, faslig massa diskar & befintligt 3080) som gissningsvis byts ut när priserna inte är fåniga) men jag velar mellan MB-tillverkare.

Då datorn bland annat kommer att användas för musikproduktion vill jag att den ska vara tyst (=ingen GPU och måttlig CPU-användning) men också VR-spelande med överklockad GPU (=fullt blås, jag står ändå i rummet bredvid med VR-headset).

Vilken MB-tillverkare ger bäst fläktstyrning?

ASUS Fan Xpert 4 har jag erfarenhet av men känslorna är blandade. Det verkar göra sitt jobb men det är inte speciellt genomarbetat, om man t.ex uppdaterar version försvinner samtliga inställningar inklusive sparade profiler etc. DEssutom vore det trevligt om man kunde använda GPU-temp som styrsignal.

Är MSI's eller Gigabyte's motsvarigheter bättre? Eller finns det helt mjukvarubaserade lösningar som funkar bra? Jag tänkte prova https://getfancontrol.com/ på min i5-spelburk för att se hur det funkar.

För i tiden körde jag semi-passivt med det fantastiska Speedfan men det har inte uppdaterats sedan 2015 så det är väl inte något alternativ längre...

ingen av dem. alla kör nån bloatad universal app som är mer eller mindre ett malware...

https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases

bästa lösningen på denna sidan 2020 och funkar med typ alla moderkort som iaf inte använder något obskyrt kontrollchip som bara finns på det moderkortet.

med typ 2000% mer inställningsmöjlighet än skräpet tillverkaren erbjuder.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Lämpligast är ju att ställa in fläktkurvor i BIOS, då sparas de på moderkortet och körs automatiskt vid varje uppstart utan någon form av mjukvara i Windows

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Ok, kanonbra! Jag har sneglat på det tidigare, det låter ju perfekt för mina behov. Gäller bara att välja ett MB som funkar bra, således. Tack för input!

Skrivet av Rouge of Darkness:

ingen av dem. alla kör nån bloatad universal app som är mer eller mindre ett malware...

bästa lösningen på denna sidan 2020 och funkar med typ alla moderkort som iaf inte använder något obskyrt kontrollchip som bara finns på det moderkortet.

Visa signatur

Hobbymusiker, fotograf & företagare som gör krocksimuleringar & konsulteri inom bilsäkerhet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aeig:

Lämpligast är ju att ställa in fläktkurvor i BIOS, då sparas de på moderkortet och körs automatiskt vid varje uppstart utan någon form av mjukvara i Windows

Mvh

Jo, det är bra på det sättet, men vad jag vet har få moderkort inställningar i BIOS som duger till alla. T ex så vill jag styra mina chassifläktar efter temperatur i chassit, på CPU eller på GPU. Det brukar inte gå i BIOS, utan det finns bara en styrkälla per fläkt, och GPU-temp brukar den inte kunna gå på överhuvudtaget.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Nu har jag lekt lite med Fan Control på min i5-burk och det var ju alldeles fantastiskt bra! Möjligheten att kombinera kurvor och parametrar kommer att göra det enkelt att bygga en semi-passiv dator vid behov. Prima! Precis vad jag ville ha: en modern Speedfan.

För övrigt häpnar man över hur moderkortstillverkare inte lyckats prestera något liknande på alla dessa år trots fet utvecklingsbudget men de lägger väl krutet på RGB-styrning istället...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Jo, det är bra på det sättet, men vad jag vet har få moderkort inställningar i BIOS som duger till alla. T ex så vill jag styra mina chassifläktar efter temperatur i chassit, på CPU eller på GPU. Det brukar inte gå i BIOS, utan det finns bara en styrkälla per fläkt, och GPU-temp brukar den inte kunna gå på överhuvudtaget.

det går bra att göra med fancontrol

du kan göra "custom sensorer" (sensor mix tror jag fancontrol kallar dem) i det där den kan hämta temps från flera olika och ha den att spotta ut min temp / avg temp / eller max temp efter tycke och smak.

såhär kör jag på min dator.

har även satt upp fancontrol att hämta cpu/gpu hotspot samt vram temp från HWmonitor

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

du kan göra custom sensorer i det där den kan hämta temps från flera olika och visa min temp avg temp eller max temp.

Jo, jag kör också det, av just den anledningen.
Menade bara att det är därför det känns värt att köra ett program, trots att jag inte vill ha en massa grejer igång.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Bra tips, jag gjorde något liknande: en mix-kurva som låter chassiefläktarna hålla tyst när jag meckar musik/foto men som drar igång rejält när det överklockade 3080-kortet kommer upp i temp.

du kan göra "custom sensorer" (sensor mix tror jag fancontrol kallar dem) i det där den kan hämta temps från flera olika och ha den att spotta ut min temp / avg temp / eller max temp efter tycke och smak.

såhär kör jag på min dator.

https://i.imgur.com/s6hNPhc.png

har även satt upp fancontrol att hämta cpu/gpu hotspot samt vram temp från HWmonitor

Visa signatur