Permalänk
Medlem

Uppgradera eller bygg nytt?

Hej, söker lite köpråd då det var ett tag sedan jag var i uppgraderings tankar.

Detta är vad jag har idag. Plus ett 1070ti som inhandlades efter.

Jag har funderat på att köpa något i stil med detta https://komponentkoll.se/bygg/jFBVR (delarna är itne satta i sten men det är maxbudget)

Men det slog mig att jag skulle kunna uppgradera det processor, grafikkort och en ny ssd. Alternativt nya minnen också. Tänker då antingen 5600x eller 5800x3d tillsammans med ett rx7800. Men skulle behöva lite hjälp att hitta en ny ssd att få in.

Men hur skulle ni göra? Är det värt att bara bygga helt nytt pga att så mycket måste bytas ut ändå eller borde jag uppgradera?

Tacksam för all input

Permalänk
Medlem

Det här skulle bli en riktigt bra uppgradering för dig. Se till att uppdatera till senaste BIOS-versionen bara.

3000 MHz CL15 är bra RAM-hastighet, jag hade behållit dem.

Permalänk
Medlem

Du beskriver inte vad du har för krav/förväntningar på datorn så det är svårt att ge dig råd huruvida du bör uppgradera eller bygga nytt. Vad är det din nuvarande dator inte klarar av att göra som gör att du önskar mer prestanda?

Permalänk
Medlem

Om du ska uppgradera kan du köra:

Håll dock utkik efter 7800 (utan XT) och 5700X3D. PCIE 3.0 disk är vad moderkortet stödjer.

Annars kan nybygge vara bra också, men då skulle jag sikta på ett B650E moderkort för PCIE 5.0 stöd på grafikkortsplatsen och 6000C30 RAM som t.ex:

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Du beskriver inte vad du har för krav/förväntningar på datorn så det är svårt att ge dig råd huruvida du bör uppgradera eller bygga nytt. Vad är det din nuvarande dator inte klarar av att göra som gör att du önskar mer prestanda?

Nej det var ju lite otydligt av mig. Lite skarpare prestanda vid 1440p framför allt. Känns tråkigt att dra ner allt på minimum i nya spel för att kunna få flyt på det hela. Och helst ska det kunna hålla några år innan jag behöver uppgradera igen.

Och det är inte akut, utan tänker mig inom 2-3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moertn:

Nej det var ju lite otydligt av mig. Lite skarpare prestanda vid 1440p framför allt. Känns tråkigt att dra ner allt på minimum i nya spel för att kunna få flyt på det hela. Och helst ska det kunna hålla några år innan jag behöver uppgradera igen.

Och det är inte akut, utan tänker mig inom 2-3 månader.

Ah, fattar! Då är det alltså spel i första hand du avser med burken?
Med den kravbilden så kan du ju absolut dra nytta av 5800x3d och behålla både ram och moderkort.
Kombinerat med vettig GPU i 5-7tkr klassen så har du ju en rejäl uppdatering som fixar alla dagens spel i 1440p med OK inställningar.