ISP med publik IP-adress, statisk eller dynamisk

Permalänk

ISP med publik IP-adress, statisk eller dynamisk

Hej!

Någon som precis har tecknat avtal med en ISP och erhållit en publik IP-adress, statisk eller dynamisk? Alltså inte har fått sin IP-adress via till exempel CGNAT som många ISP verkar använda sig utav idag.
Jag såg att man kunde begära publik IP på Banhofs hemsida men sedan så läste jag i forumet här att de har slutat med det på grund av adressbrist, så nu vet jag inte riktigt vad som gäller.

Och är det någon som har upplevt att supporten på någon eller flera ISP inte riktigt själva vet vad som gäller?

Jag har idag två linjer in via fiber som privatperson, en dynamisk och en statisk, men den statiska kan jag väl glömma som privatperson. Rekommenderar starkt Connect2IP om man har den möjligheten. Nu ska jag flytta till Öland och letar ny ISP. Jag har en FritzBox! router och tänkte köra DDNS för att komma åt den via min domän.

Och vad är det för prisskillnader mellan privatperson och företag?!? 549 för 1GB upp/ner som privatperson och cirka 2 500 för företag för samma hastighet. Hur kan det vara motiverat?

Tack på förhand för alla svar.

Glömde nämna routern.
Permalänk
Medlem
Skrivet av rakapparaten:

Och vad är det för prisskillnader mellan privatperson och företag?!? 549 för 1GB upp/ner som privatperson och cirka 2 500 för företag för samma hastighet. Hur kan det vara motiverat?

Tack på förhand för alla svar.

Finns mycket som gör att företagsabb är dyrare
Bättre support, lite bättre QoS, fler funtioner, bättre SLA, aktiv övervakning

Permalänk
Skrivet av muki91:

Finns mycket som gör att företagsabb är dyrare
Bättre support, lite bättre QoS, fler funtioner, bättre SLA, aktiv övervakning

Det är sant. Det är bra argument.

Permalänk
Medlem

Stora ISP:er som Telia och Telenor kör väl inte med CGNAT på fiberabonnemang? De har massvis med IPv4-adresser senast jag kollade. Ownit (ägs av Telenor) säger sig inte heller göra det, även om jag sett en person säga sig ha fått det i något stadsnät. Obenetwork gör det inte heller.

Om alla dina grannar började göra mer bandbreddskrävande saker samtidigt så skulle du märka av ytterligare en anledning till varför företagsabonnemang kostar mer. Infrastrukturen för privatabonnemang överbokas betydligt mer, dvs. de säljer mer bandbredd än det finns kapacitet för då de räknar med att de flesta inte maxar sin lina mer än korta stunder någon gång ibland.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Sötast

Förutsätt inte att de flesta ISP kör cgnat bara för att bahnhof gör det. Det är snarare mer vanligt med vita ip-adresser i Sverige!

Permalänk
Medlem

Inte säker på att jag förstår hela ditt inlägg, men det finns nog leverantörer som erbjuder fast IP-adress. https://www.itux.se/tjanster/ säger att Bitcom gör det.

Sedan angående prisskillnaden för privatpersoner och företag så kan jag gissa att några skillnader är att privatpersoner i genomsnitt kanske använder mindre än det de betalar för (t ex betalar för 500 Mbit/s och använder 1 Mbit/s i genomsnitt under en månad, om ens det), medans företag använder mer av det de betalar för. Och sedan skiljer väl sig avtalen mellan dem också, privatpersoner brukar inte få sätta upp servrar t ex, även om en sällan använd privat hemsida eller spelserver säkert inte är några problem i praktiken.

Permalänk
Medlem

Stadsnäten begränsar ofta möjligheten till statisk IP-adress, eller tar ut en högre avgift.

Permalänk
Medlem

"många" är inte sant. Det är snarare att vissa, särskild mindre som saknar de IPv4-adressresurser som behövs. Skaffar du bredband från någon av de typiska stora ISP:erna så kommer du få en publik.

Statiskt brukar ofta endast erbjudas till företagskunder eftersom
1) de förutsätter att man vet vad man gör
2) ISP:n förbinder sig hålla just den adressen dedikerad för dig på obestämd framtid

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Statiskt brukar ofta endast erbjudas till företagskunder eftersom
1) de förutsätter att man vet vad man gör
2) ISP:n förbinder sig hålla just den adressen dedikerad för dig på obestämd framtid

Ja, de ISP:er som erbjuder "statisk IP" till privatkunder brukar lösa det genom att de helt enkelt alltid delar ut samma IP-adress till kunden via DHCP, just för att kunder inte ska behöva konfigurera detta manuellt. Misstänker att de knyter reservationen till switch-porten kunden sitter i eftersom MAC-adressen måste kunna få ändras.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Exakt, jag hade samma DHCP-adress i 5 år via Ownit. Vi hade ett specifikt subnät dedikerat till hela huset, MEN de kunde såklart byta det vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Exakt, jag hade samma DHCP-adress i 5 år via Ownit. Vi hade ett specifikt subnät dedikerat till hela huset, MEN de kunde såklart byta det vid behov.

Ibland står det uttryckligen att kundens IP-adress är "fast", men tilldelad med DHCP. Ownit ser mycket riktigt ut att vara en av dessa som kör så för kunder i deras eget nät.

"Fast IP-adress tilldelad via DHCP i våra egna Ownit-nät. I externa nät (öppna nät) sker dynamisk tilldelning av IP-adresser."

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bredband2 byter om man ber dem. Även Bahnhof har väl gjort det fast för typ 50 kr extra i månaden eller något.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Jag råkade för några veckor sedan hamna på ett privat Bahnhof-abbonemang där alla enheter var kopplade rakt till mediaomvandlaren via en switch, dvs utan NAT. Vi hade tre fullt fungerande datorer igång samtidigt med publika IP-adresser, ej CG-NAT, ej RFC1918. Samtidigt vet vi att Bahnhof rullar ut CG-NAT i de nät där de kan.

Hemma, med Bahnhof-abb och samma stadsnät som ovan, har jag haft samma publika IPv4-adress och IPv6-delegerade prefix i åratal. Så länge man inte har avbrott mer än den där timmen DHCP-tilldelningen gäller så verkar man få behålla samma tilldelning (samma MAC är gissningsvis ett krav också).

Det är väl som vanligt med bredbandsabbonemang: man börjar med det som är billigast och lättast att byta ifrån och går vidare tills man hittar något som fungerar tillfredsställande. Man kan inte räkna med att en viss leverantör levererar exakt samma tjänst i alla nät.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Förutsätt inte att de flesta ISP kör cgnat bara för att bahnhof gör det. Det är snarare mer vanligt med vita ip-adresser i Sverige!

Jag kontrollerade ett par stycken av dem som jag "kunde" teckna, konstigt nog saknades många i listan som presenterades för mig, och de körde CGNAT. Bland annat Folke Bredband och Bredband2. Jag chattade med Halebop och de kör inte CGNAT. Däremot Banhof gör det om man inte ansöker om att få slippa på en separat sida.

Inkorrekt svenska.
Permalänk
Skrivet av trudelutt:

Inte säker på att jag förstår hela ditt inlägg, men det finns nog leverantörer som erbjuder fast IP-adress. https://www.itux.se/tjanster/ säger att Bitcom gör det.

Sedan angående prisskillnaden för privatpersoner och företag så kan jag gissa att några skillnader är att privatpersoner i genomsnitt kanske använder mindre än det de betalar för (t ex betalar för 500 Mbit/s och använder 1 Mbit/s i genomsnitt under en månad, om ens det), medans företag använder mer av det de betalar för. Och sedan skiljer väl sig avtalen mellan dem också, privatpersoner brukar inte få sätta upp servrar t ex, även om en sällan använd privat hemsida eller spelserver säkert inte är några problem i praktiken.

Tusen tack för länken! Bitcom är de enda som erbjuder fast IP så då väljer jag dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Bredband2 byter om man ber dem. Även Bahnhof har väl gjort det fast för typ 50 kr extra i månaden eller något.

Angående bredband2 så är det inte alls så svart på vitt tydligen. De tvingade mig att ringa in efter att jag kontaktat dem via chatten angående att få en publik ip. Då kunde de erbjuda publik ip om jag hade hastigheterna 100/100, 500/100, 1000/100 (eventuellt 1000/1000 också) men inte 500/500 som jag hade. Ingen ordentlig förklaring varför, men enda alterantivet att ändra hastighet eller byta isp.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av rakapparaten:

Tusen tack för länken! Bitcom är de enda som erbjuder fast IP så då väljer jag dem.

Verkar som obetnetwork erbjuder det som tillval också
https://framtidensbredband.se/erbjudande/#offerId=4980&servic...

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Angående bredband2 så är det inte alls så svart på vitt tydligen. De tvingade mig att ringa in efter att jag kontaktat dem via chatten angående att få en publik ip. Då kunde de erbjuda publik ip om jag hade hastigheterna 100/100, 500/100, 1000/100 (eventuellt 1000/1000 också) men inte 500/500 som jag hade. Ingen ordentlig förklaring varför, men enda alterantivet att ändra hastighet eller byta isp.

Jag har 1000/1000 och de bytte direkt typ när jag bad dem.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X