Vilket grafikkort kan jag köpa till min dator?

Permalänk

Vilket grafikkort kan jag köpa till min dator?

Hej!

Tänkte kolla om jag kan få hjälp med vilka kort jag kan sätta i min dator utan att byta ut moderkort, processor, psu osv. Är öppen för både röda och blå laget.

Spelar mest Dota2 och spel som har låga grafikkrav, men vill gärna spela igenom Cyberpunk 2077 bl.a.
Jag vill kunna spela i 1440p 60 fps. Behöver ej maxa grafiken.
Vill också pilla i Blender och UE5 och kanske göra nåt hobbyspel om det inte laggar så fasligt.

Budget är 7,5k.

Nuvarande specs:
Chassi: Fractal Design Define R5
GPU: GTX970
CPU: Intel Core i5 10600K 4.1GHz 12 MB
PSU: Evga Supernova G2 750W+ gold Modulär
Moderkort: Asus prime z490-P
RAM-minne: Corsair 16 GB (2x8 GB) DDR4 2666Mhz CL 16 Vengance LPX

Tacksam för tips om något av ovan skulle bli en flaskhals med ett nytt grafikkort.
Spekulationer om att det är bättre att vänta tills grafikkortet går sönder är också intressanta.

Gott nytt år!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ett RTX3060 12GB borde ge ett trevligt upplyft, men inte säkert det fixar 1440p 60FPS i cykelpump, iaf inte fantomfriheten och med strålspåring på.
Ett RTX4070 vore nog trevligt, men det kommer ju nya Super varianter nu i Januari, så det kan nog vara klokt med lite is i magen.

Ditt GTX970 kommer nog hålla tills du inte vill använda det till annat än dörrstopp längre.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk

Okej, tack för tipset. Hur vet jag om mitt moderkort har 2 x 8 stifts PCI Express-strömkontakt? Under expansionsplatser står det PCI Express x16 2 st
Eller ansluter man direkt till PSU?

https://www.inet.se/produkt/1903192/asus-prime-z490-p#specifi...

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ett RTX3060 12GB borde ge ett trevligt upplyft, men inte säkert det fixar 1440p 60FPS i cykelpump, iaf inte fantomfriheten och med strålspåring på.
Ett RTX4070 vore nog trevligt, men det kommer ju nya Super varianter nu i Januari, så det kan nog vara klokt med lite is i magen.

Ditt GTX970 kommer nog hålla tills du inte vill använda det till annat än dörrstopp längre.

Tack för tipset. Spelade igenom spelet när det kom ut, och det gick med 970:n på låg grafik, så jag klarar mig nog utan strålspårning, även om jag villhöver det.
Är det görligt att sänka till 1080p på en 1440p-skärm, eller blir det fult?

Jag inväntar nog släppen i januari, med risk för att missa mellandagsreorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gröten i mandeln:

Okej, tack för tipset. Hur vet jag om mitt moderkort har 2 x 8 stifts PCI Express-strömkontakt? Under expansionsplatser står det PCI Express x16 2 st
Eller ansluter man direkt till PSU?

https://www.inet.se/produkt/1903192/asus-prime-z490-p#specifi...

Grafikkort sätts i pcie x16 slot på moderkortet samt som den behöver 8x2 pin direkt från psu

Permalänk
Medlem

Tack för tipset. Spelade igenom spelet när det kom ut, och det gick med 970:n på låg grafik, så jag klarar mig nog utan strålspårning, även om jag villhöver det.
Är det görligt att sänka till 1080p på en 1440p-skärm, eller blir det fult?

Jag inväntar nog släppen i januari, med risk för att missa mellandagsreorna.

Det går absolut att köra i 1080p på en 1440p skärm, det är inte konstigare än att köra i 720p på en 1080p skärm.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Skrivet av Mironi:

Grafikkort sätts i pcie x16 slot på moderkortet samt som den behöver 8x2 pin direkt från psu

Skrivet av Fenrisulvfan:

Det går absolut att köra i 1080p på en 1440p skärm, det är inte konstigare än att köra i 720p på en 1080p skärm.

tack för svar!

Permalänk
Medlem

Ett 7800XT är ett givet alternativ för din budget/dator.

Permalänk

Hej igen! Hoppas man får återuppliva gamla trådar.
Det blev inget grafikkort sist tråden var aktiv.
Ponera istället att jag köpt ett MSI GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB Expert på månadens deal för 8999.
Jag kommer använda datorn som en tok januari-april 2025, då jag är gräsänkling och har en chans att återuppleva tonåren. Jag vill alltså inte vänta på 50-serien för jag antar att jag inte får tag på ett 50XX-kort tidigt i januari.

Min fråga blir då om ni tror att kortet fungerar med övriga komponenter. Jag är medveten om att det är 2 mm för långt om jag inte demonterar "top HDD cage". Är det svårt?

Bonusfråga: Kan man sälja spelkupongen för Starwars Outlaws som ingår?

MVH

Permalänk
Medlem

Det du behöver titta på när du väljer grafikkort är strömkontakter, längd och PCIe businterfacet. För PCIe så måste du sätta dig in i vad processorn stödjer, vad moderkortet stödjer samt naturligtvis vad grafikkortet vill ha. Nu är det så bra att PCIe är både fram och bakåtkompatibelt, så det kommer att fungera, men du behöver förstå eventuella begränsningar.

Din processor stödjer PCIe 3.0 Up to 1x16, 2x8, 1x8+2x4
Här är Intel ARK-sidorna din bästa vän

Ditt moderkort Asus Prime z490-P stödjer PCIe 3.0 x16
Någon officiell tillverkarsida duger

Slutligen då grafikkortet du tänker dig, givetvis via officiella tillverkarsidor. Men du kan även kasta ett öga på techpowerup.com om du söker på grafikkortets namn och lägger på "tdp" så brukar länken komma top 5.
I just det här fallet är de lite kortfattade, de anger bara PCIe 4.0
https://www.msi.com/Graphics-Card/GeForce-RTX-4070-Ti-SUPER-1...
Medans TPU-sidan även anger PCIe 4.0 x16 (Det finns x8 grafikkort också!)
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-rtx-4070-ti-sup...

Nu får du skala ned minsta gemensamma nämnaren, och det är bara den minsta generationen i kombination med den minsta bredden på tillgängliga "lanes" som du kan nyttja. I detta fall kommer du bara att kunna driva detta kort med PCIe 3.0 x16. Vad det betyder i praktiken lämnar jag till er som spelar då det, liksom cpu-prestandan, beror på vilket spel du tänker dig. (Dota2 respektive CP 2077)

Permalänk
Hedersmedlem

Hej igen! Hoppas man får återuppliva gamla trådar.
Det blev inget grafikkort sist tråden var aktiv.
Ponera istället att jag köpt ett MSI GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB Expert på månadens deal för 8999.
Jag kommer använda datorn som en tok januari-april 2025, då jag är gräsänkling och har en chans att återuppleva tonåren. Jag vill alltså inte vänta på 50-serien för jag antar att jag inte får tag på ett 50XX-kort tidigt i januari.

Min fråga blir då om ni tror att kortet fungerar med övriga komponenter. Jag är medveten om att det är 2 mm för långt om jag inte demonterar "top HDD cage". Är det svårt?

Bonusfråga: Kan man sälja spelkupongen för Starwars Outlaws som ingår?

MVH

Finns inga problem. Jag har samma nätagg som du och använder det till ett RTX3080. Så RTX 4070 Ti Super kommer funka fint. Det är inte svårt att demontera vaggan. Beror mest på om du har något i den idag. Din processor är ju inte så gammal heller. I vissa spel kommer den att begränsa din fps, men oavsett kommer det vara en bra uppgradering.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Det du behöver titta på när du väljer grafikkort är strömkontakter, längd och PCIe businterfacet. För PCIe så måste du sätta dig in i vad processorn stödjer, vad moderkortet stödjer samt naturligtvis vad grafikkortet vill ha. Nu är det så bra att PCIe är både fram och bakåtkompatibelt, så det kommer att fungera, men du behöver förstå eventuella begränsningar.

Din processor stödjer PCIe 3.0 Up to 1x16, 2x8, 1x8+2x4
Här är Intel ARK-sidorna din bästa vän

Ditt moderkort Asus Prime z490-P stödjer PCIe 3.0 x16
Någon officiell tillverkarsida duger

Slutligen då grafikkortet du tänker dig, givetvis via officiella tillverkarsidor. Men du kan även kasta ett öga på techpowerup.com om du söker på grafikkortets namn och lägger på "tdp" så brukar länken komma top 5.
I just det här fallet är de lite kortfattade, de anger bara PCIe 4.0
https://www.msi.com/Graphics-Card/GeForce-RTX-4070-Ti-SUPER-1...
Medans TPU-sidan även anger PCIe 4.0 x16 (Det finns x8 grafikkort också!)
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-rtx-4070-ti-sup...

Nu får du skala ned minsta gemensamma nämnaren, och det är bara den minsta generationen i kombination med den minsta bredden på tillgängliga "lanes" som du kan nyttja. I detta fall kommer du bara att kunna driva detta kort med PCIe 3.0 x16. Vad det betyder i praktiken lämnar jag till er som spelar då det, liksom cpu-prestandan, beror på vilket spel du tänker dig. (Dota2 respektive CP 2077)

Tack för snabbkurs hur man skall tänka!
Slutsatsen blir väl då att det fungerar med nuvarande övriga komponenter, och att jag kan uppgradera dem utan att behöva byta grafikkort.

Skrivet av giplet:

Finns inga problem. Jag har samma nätagg som du och använder det till ett RTX3080. Så RTX 4070 Ti Super kommer funka fint. Det är inte svårt att demontera vaggan. Beror mest på om du har något i den idag. Din processor är ju inte så gammal heller. I vissa spel kommer den att begränsa din fps, men oavsett kommer det vara en bra uppgradering.

Tack för svar. Jag har en CD-läsare som jag knappt använder, men den kan jag demontera eller lägga på annan plats tänker jag.
Fick en fin länk från Inet med manualen till chassit, så jag tror jag kan lösa det.

Skall bli kul att se prestandaökningen från 970!