LegoClockers - Samlingstråd för allt med Lego

Permalänk
Medlem

Gör lego inte set med riddare och borgar längre? (Var mina favoriter). Eller pirater och soldater för den delen heller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anders190:

Lite nyfiken på hur det går, typ 2 månader senare.

Hade lite i bakhuvudet att du nämnde just Optimus Prime. Slog du till på den hos Webbhallen? https://www.webhallen.com/se/product/346481-LEGO-Icons-Optimu...

Nere på 1299kr, ifall priset hinner gå iväg uppåt innan du ser. Amazon verkar matcha för stunden, sen börjar priset dra iväg uppåt.

Det är ju bara jul (en gång om året).

Själv sneglar jag återigen på Rivendell men funderar på att ta den när jag fyller år om någon månad. Lite för lyxigt just nu.

jag har funderat på Transformer och det är ju bra pris. Jag har redan Voltron så en till stor "robot" vore inte fel.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yrch:

Gör lego inte set med riddare och borgar längre? (Var mina favoriter). Eller pirater och soldater för den delen heller?

Inte små-set längre tror jag men de har några större set.

Riddarborg: https://www.lego.com/sv-se/product/lion-knights-castle-10305
Eldorados fästning: https://www.lego.com/sv-se/product/eldorado-fortress-10320
Piratskepp: https://www.lego.com/sv-se/product/pirate-ship-31109

Kanske dags för dom att fixa lite nytt riddar/pirat-tema igen och inte bara Harry potter/Star Wars/MCU ...

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Kanske dags för dom att fixa lite nytt riddar/pirat-tema igen och inte bara Harry potter/Star Wars/MCU ...

Verkar vara all-in på space som gäller som tema under 2024, Lego släpper rymd-relaterade set inom flera serier, friends, city, creator och technic.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

jag har funderat på Transformer och det är ju bra pris. Jag har redan Voltron så en till stor "robot" vore inte fel.

Får nog ses som ett erbjudande man säkert kan tacka nej till, om än svårt.

Klart Voltron ska ha en kompis! (Eller fiende, för dåligt insatt).

Skrivet av Björn Endre:

Inte små-set längre tror jag men de har några större set.

Riddarborg: https://www.lego.com/sv-se/product/lion-knights-castle-10305
Eldorados fästning: https://www.lego.com/sv-se/product/eldorado-fortress-10320
Piratskepp: https://www.lego.com/sv-se/product/pirate-ship-31109

Kanske dags för dom att fixa lite nytt riddar/pirat-tema igen och inte bara Harry potter/Star Wars/MCU ...

Tyckte denna lite billigare och mindre set saknades men verkar nästan ha utgått, ingen verkar sälja den nu men var åtkomlig i november. 10305 är jag sugen på men hoppas på någon kampanj på den. Men gillar att den ens finns.

Skrivet av Mindfighter:

Verkar vara all-in på space som gäller som tema under 2024, Lego släpper rymd-relaterade set inom flera serier, friends, city, creator och technic.

Ser gärna att man fortsätter släppa äldre extra omtyckta sett igen men gärna lite mer variation vore kul faktiskt.

30 år sedan Super Car 8880 släpptes 1994 nästa år exempelvis. En av de set jag drömde om då som barn och en nyutgåva likt Space Explorer hade varit häftigt även om mycket hänt byggmässigt sedan dess.

http://www.technicopedia.com/8880.html

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Jag slog till på Optimus och det var verkligen prisvärt. Det är nog ett av de mest givande setten jag byggt och jag tror att nostalgin spelade in en hel del. Den gör sig bra i hyllan och jag är supernöjd. Gillar man transformers och lego så ska man inte ens tveka på att köpa den.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem

Fick lite fomo då den vita Icons Porschen försvunnit från de flesta butiker och är restnoterad. Den ska vad jag vet inte närma sig pension men har varit ute rätt länge. Blev ett köp från Lekia av alla ställen, pillat på köpknappen länge nog.

Hade tänkt ge Icons modellen av 007 Aston Martin till farsan när han fyllde jämnt senast men missade att den pensionerats. Men han fick iallafall Speed Champions modellen men inte samma storlek på den förstås.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Lekia brukar ha bra pris, alltid 20% "rabatt" på dyrare set. (Över en vis gräns, tror det kan vara 800 kr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Ser gärna att man fortsätter släppa äldre extra omtyckta sett igen men gärna lite mer variation vore kul faktiskt.

Det tror jag nog vi kommer få se, lego har duktigt fångat upp köpstarka afol och vi faller ju alla stenhårt för lite barndomsnostalgi. Sen hoppas jag även de fortsätter med fantastiska släpp som Concorden i år, intressant byggteknik, snygga att ha framme och inga klistermärken!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Lite nyfiken på hur det går, typ 2 månader senare.

Hade lite i bakhuvudet att du nämnde just Optimus Prime. Slog du till på den hos Webbhallen? https://www.webhallen.com/se/product/346481-LEGO-Icons-Optimu...

Nere på 1299kr, ifall priset hinner gå iväg uppåt innan du ser. Amazon verkar matcha för stunden, sen börjar priset dra iväg uppåt.

Det är ju bara jul (en gång om året).

Själv sneglar jag återigen på Rivendell men funderar på att ta den när jag fyller år om någon månad. Lite för lyxigt just nu.

Tyvärr ligger projektet på is, tagit slut på svart/grå/brunt så lite svårt o bygga mer.. Tror tyvärr det kommer avslutas och demonteras och försöka något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Lite nyfiken på hur det går, typ 2 månader senare.

Hade lite i bakhuvudet att du nämnde just Optimus Prime. Slog du till på den hos Webbhallen? https://www.webhallen.com/se/product/346481-LEGO-Icons-Optimu...

Nere på 1299kr, ifall priset hinner gå iväg uppåt innan du ser. Amazon verkar matcha för stunden, sen börjar priset dra iväg uppåt.

Det är ju bara jul (en gång om året).

Själv sneglar jag återigen på Rivendell men funderar på att ta den när jag fyller år om någon månad. Lite för lyxigt just nu.

Köpte Ecto-1 så Optimus får vänta en stund innan köp, men tack för tipset. :⁠-⁠)

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

<Uppladdad bildlänk>

Tyvärr ligger projektet på is, tagit slut på svart/grå/brunt så lite svårt o bygga mer.. Tror tyvärr det kommer avslutas och demonteras och försöka något annat.

Riktigt kul bygge!

Är det modulärt? Möblerat inuti?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Det tror jag nog vi kommer få se, lego har duktigt fångat upp köpstarka afol och vi faller ju alla stenhårt för lite barndomsnostalgi. Sen hoppas jag även de fortsätter med fantastiska släpp som Concorden i år, intressant byggteknik, snygga att ha framme och inga klistermärken!

Mig har de lyckats lura rejält och det är jag glad för!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Riktigt kul bygge!

Är det modulärt? Möblerat inuti?

Semi modulärt, alla delar är "sektioner" som går att tas bort om jag hade velat transportera. Men det är tomt innuti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Lekia brukar ha bra pris, alltid 20% "rabatt" på dyrare set. (Över en vis gräns, tror det kan vara 800 kr)

Imponerande att den var hämtbar innan helgen faktiskt. Fick hem den i eftermiddags och blir att börja bygga i helgen som det ser ut.

Får nog bli sista Lego-köpet för i år med. Blivit en del faktiskt...

Skrivet av Mindfighter:

Det tror jag nog vi kommer få se, lego har duktigt fångat upp köpstarka afol och vi faller ju alla stenhårt för lite barndomsnostalgi. Sen hoppas jag även de fortsätter med fantastiska släpp som Concorden i år, intressant byggteknik, snygga att ha framme och inga klistermärken!

Håller med! Då jag inte har några kirurghänder så uppskattas tryckta/printade delar mycket då det är lite väl fippligt att applicera klisterlapparna bra.

Skrivet av Rupenbritz:

<Uppladdad bildlänk>

Tyvärr ligger projektet på is, tagit slut på svart/grå/brunt så lite svårt o bygga mer.. Tror tyvärr det kommer avslutas och demonteras och försöka något annat.

Oj, har kommit en bra bit men synd det tagit stopp. :/ Riktigt läckert så långt du kommit!

Lite nyfiken på batterierna, är det något som är ljussatt eller så att säga mekaniserat i bygget eller har de bara hamnat där tillfälligt helt enkelt?

Skrivet av Pnorberg:

Köpte Ecto-1 så Optimus får vänta en stund innan köp, men tack för tipset. :⁠-⁠)

Förståeligt!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Två barndomsmodeller klara

5550 saknar två bitar. Får försöka hitta dessa någonstans. Nya dekaler från brickstickershop förutom på framdörrarna som är original.

5510 körde jag alla bitar (ej genomskinliga och vissa mindre bitar) i tvättmaskinen. Fungerade bra, möjligen blev vissa bitar lite slitna. Tvättmaskinen byggde dessutom egna modeller Här har jag ersatt alla dekaler med replika. De två som satt på var slitna.

Visa signatur

Ryzen 7 5700G | 32GB | ASRock B550M-ITX/ax | 2 x 1TB KC3000 | OLED48CX
MacBook Pro 13 M1 | Playstation 5

Permalänk
Medlem

Ebrix.se kör en kampanj med en hel del Star Wars set. Bl.a stora Millenium Falcon för 6149kr

https://ebrix.se/campaigns/

Visa signatur

Ryzen 7 5700G | 32GB | ASRock B550M-ITX/ax | 2 x 1TB KC3000 | OLED48CX
MacBook Pro 13 M1 | Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Gör lego inte set med riddare och borgar längre? (Var mina favoriter). Eller pirater och soldater för den delen heller?

Tror inte det, förutom denna nostalgipjäs från 2022, som egentligen är en tillbakablick: https://www.lego.com/en-us/product/lion-knights-castle-10305

Den fick jag i present och byggde i höst - första gången någonsin jag varit entusiastisk över att bygga efter instruktion. (Som barn tog jag alltid bara inspiration från de set jag fick, och byggde på frihand. Vilket ledde till att jag missade vissa byggtekniker.)

Skrivet av storPutte:

<Uppladdad bildlänk>

Håller på att bygga museumet till min lilla stad.
Har lagt mer pengar på lego än datorn detta året🫣

Snyggt! Får vi se en större vy med mer av stan?

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Snyggt! Får vi se en större vy med mer av stan?

Är lite svårt att få med hela på bild.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Ni som har stora displayer ståendes helt öppet: Hur gör ni för att hålla damm borta?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

<Uppladdad bildlänk>

Är lite svårt att få med hela på bild.

Känns som en sån sak jag varit helt körd om jag bara köpt en. Måste ha alla.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

<Uppladdad bildlänk>

Är lite svårt att få med hela på bild.

Fint! Smart med vägghylla, det var ju platseffektivt utan att snåla på innehåll. Blev det dyrt med alla plates till vägbanan? Jag har bara byggt med 1980- och 90-talens basplattor med väg, då blir det svårt att utnyttja utrymmet smart då vägen är i mitten.

Jag ser att muséet är färdigbyggt

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Känns som en sån sak jag varit helt körd om jag bara köpt en. Måste ha alla.

Började samla för sent, har funderat på att hitta de som jag inte har men det blir alldeles för dyrt.

Skrivet av Oegat:

Fint! Smart med vägghylla, det var ju platseffektivt utan att snåla på innehåll. Blev det dyrt med alla plates till vägbanan? Jag har bara byggt med 1980- och 90-talens basplattor med väg, då blir det svårt att utnyttja utrymmet smart då vägen är i mitten.

Jag ser att muséet är färdigbyggt

Har köpt mycket av plates på bricklink och även i legos pick a brick, så det blir inte jätte dyrt.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk

Fick påse nummer 6 gjort ikväll 🙃

Permalänk
Medlem

Kanske den bästa julklappen i år

Permalänk
Hedersmedlem

En av mina julklappar i år. Försöker alltid bygga något när jag är på Gotland sommar, påsk, vinter och i år blev det Tranquil Garden. Tidigare har jag kört mkt bilar men nu börjar jag välxa över till lite annat.

Lite pillig med alla transparanta ettor och tvåor för att göra "ån". Pyramiden hade också en del sånna men inte lika mkt.

Bilarna kommer sakta sälja av för att göra plats för nya lego-satser. Jag har Legao Architecutre Taj Mahal hemma någonstans som borde passa in perfekt här.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Unnade mig själv något riktigt fint denna Jul, och lyckades lägga vantarna på några riktiga klassiker i form av 9-volts tåg!
4558 - Metroliner och 4563 - Load N' Haul Railroad! Köpte även ett par stickspår och extra räls på bricklink.

Metrolinern var ett riktigt pangfynd på Tradera, då den inte bara var komplett, men även hade helt oanvända klistermärken!

Det går även att skymta en 7835 järnvägskorsning från 1985, vilket var en gåva från min mormor när jag var en liten pojk! <3

Sedan så tyckte jag att det var tråkigt att dieselloket inte hade någon lampa, så jag köpte en extra på bricklink och det var superlätt att klämma in! Plockade bokstavligen bort bara 2st bitar, en röd 1x2 där lampan skulle sitta, och en svart 2x3 platta som täckte över kontakten på 9V motorn, gick sedan att föra kabeln obehindrat genom motorutrymmet i loket, utan vidare modifikationer.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

En av mina julklappar i år. Försöker alltid bygga något när jag är på Gotland sommar, påsk, vinter och i år blev det Tranquil Garden. Tidigare har jag kört mkt bilar men nu börjar jag välxa över till lite annat.

Lite pillig med alla transparanta ettor och tvåor för att göra "ån". Pyramiden hade också en del sånna men inte lika mkt.

<Uppladdad bildlänk>

Bilarna kommer sakta sälja av för att göra plats för nya lego-satser. Jag har Legao Architecutre Taj Mahal hemma någonstans som borde passa in perfekt här.

Jag har lekt lite med tanken på att bygga ut min Tranquil Garden och göra plats för bonsaien faktiskt. Skalningsmässigt hade det nog fungerat rätt bra faktiskt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anders190:

Jag har lekt lite med tanken på att bygga ut min Tranquil Garden och göra plats för bonsaien faktiskt. Skalningsmässigt hade det nog fungerat rätt bra faktiskt.

De använder ju samma bas (står t om om det i manualen) så det borde ju kunna fungera. Har bonsai också men inte byggd.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på bra sorteringsväskor med tillhörande rack?
Har flyttat till nytt hus och planerar pojkarnas lekrum. Några Ikea trofast som botten med skiva på + massa förvaringslådor, men för småbitar skulle det sitta bra med sorteringsväskor/lådor som snyggt kan förvaras i rack eller vägghylla.

Denna hade varit perfekt om det gick att dela upp lådorna i små fack.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."