Skulle en dator med dessa förväntningar funka i min budget?

Permalänk

Skulle en dator med dessa förväntningar funka i min budget?

Så har varit sugen i cirka ett år nu på att bygga en egen dator, den jag har är inte kass alls men med det jag önskar från den klarar den ytterst lite, har frågat om det går att uppgradera den men komponenterna är såpass gamla att jag är snart tvungen att köpa en ny.

Nog om det. Jag är extremt ignorant vad gäller datorbygge och komponenter jag bör leta efter, jag vet inte riktigt vad som gör vad eller varför vissa delar helst köps från det ena märket eller det andra så all upplysning kring detta uppskattar jag!

Allt jag letar efter med en budget på 10000-18000kr:
- Vill kunna streama i 60fps, 1080p, då också att den ska hantera flera program samtidigt
- köra mindre krävande program vad gäller ^ men också möjligtvis redigering
- Kunna hantera ritprogram som CSP, paint tool sai, Krita + wacom intuos ritplatta
- Kunna hantera spel timmar i sträck
- Spel jag oftast spelar är inte (vad jag vet) extremt tunga, jag spelar Genshin, Valheim, GW2, BG2, sisådär ofta OW2, Raft, Stardew Valley, diverse indiespel (spelar mig inte jättestor roll just för tillfället heller om de ser extremt detaljerade ut, men om det går att ha i bättre grafikinställningar utan att datorn mår dåligt i längden skulle det vara jättebra)
- Gärna mycket med utrymme då jag ritar och sparar det på hårddisken (har även en extern om det krisar)
- Om budgeten tillåter vill jag gärna köpa en ny skärm, annars är detta absolut inte en prioritering just nu
- Jag vill så gärna kunna utnyttja funktionerna och vill inte spendera mer än jag behöver och lämna bra funktioner oanvända pga min ignorans/inaktivitet
- Min idé till chassit är en NZXT H9 flow i vitt, komponenterna inuti behöver absolut inte vara vita, helst också så lite RGB som möjligt
- Vill så gärna att saker håller, behöver inte the bästa eller nyaste, men helst saker som är så bra som det går för en vettig peng, har ändå bara min gamla dator att jämföra med

Om jag ska beskriva något mer så gör jag det mer än gärna, men ville kasta ut mig detta eftersom jag inte alls vet vart jag ska börja.

Tack för svar!!

Permalänk

Blev även rekommenderad dessa delar från r/buildapcforme och att de skulle köpas från Tyska hemsidor (i Euro och från Tyskland var totalpriset kring 1500€ så runt 17000kr, snäppet billigare än om jag hade köpt de lokalt)

Men vet som sagt inte alls vad jag ska ha eller bör leta efter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk

Jättetacksam för ditt svar! Måste dock fråga, hur skulle den jämföra med det jag valde? Bara så jag får en överblick.

Permalänk
Medlem

Så här kanske? Riktigt kraftpaket för pengarna och en 4K-skärm med IPS-panel.

Permalänk
Medlem

Nått sånt kanske

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Så här kanske? Riktigt kraftpaket för pengarna och en 4K-skärm med IPS-panel.

https://komponentkoll.se/bild/ZLxfz.png

Skrivet av Fysman:

Gällande båda, hur ska jag resonera kring vilket som skulle passa mig bäst (om vi ignorerar budgeten och skärmen änsålänge)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bliddebraigt:

Gällande båda, hur ska jag resonera kring vilket som skulle passa mig bäst (om vi ignorerar budgeten och skärmen änsålänge)?

Bättre GPU i min, bättre CPU i Fysmans. Generellt kan man säga att Fysmans kommer prestera klart bättre i 1080p men min kommer prestera klart bättre i 4K.

Bytte moderkort i mitt bygge till samma som Fysmans, det är rätt mycket bättre. Nice om du vill uppgradera till en strömtörstigare CPU i framtiden och temperaturerna lär bli klart lägre på det.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Bättre GPU i min, bättre CPU i Fysmans. Generellt kan man säga att Fysmans kommer prestera klart bättre i 1080p men min kommer prestera klart bättre i 4K.

Bytte moderkort i mitt bygge till samma som Fysmans, det är rätt mycket bättre. Nice om du vill uppgradera till en strömtörstigare CPU i framtiden och temperaturerna lär bli klart lägre på det.

Märkte även att du inte inkluderade en CPU-kylare, kommer jag behöva det? Om min prioritet ej är just 4K fungerar det du slog ihop likaväl ändå? Typ för 2K? Eller bör jag satsa på 4K skärm och funktioner kring det. Gissar väl att båda valen kommer uppnå mina önskningar allt eftersom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bliddebraigt:

Märkte även att du inte inkluderade en CPU-kylare, kommer jag behöva det? Om min prioritet ej är just 4K fungerar det du slog ihop likaväl ändå? Typ för 2K? Eller bör jag satsa på 4K skärm och funktioner kring det. Gissar väl att båda valen kommer uppnå mina önskningar allt eftersom.

Jag tycker personligen att du ska satsa på 4K då du inte spelar så krävande spel eller snabba shooters där man gynnas av hög FPS. Det är en rejäl skillnad i detaljnivå mellan 4K och 1080p, det är fyra gånger fler pixlar med 4K.

7600 inkluderar en kylare så du behöver inte köpa en separat.

Båda byggena kommer som du skriver fungera mer än väl för dina användningsområden oavsett.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Jag tycker personligen att du ska satsa på 4K då du inte spelar så krävande spel eller snabba shooters där man gynnas av hög FPS. Det är en rejäl skillnad i detaljnivå mellan 4K och 1080p, det är fyra gånger fler pixlar med 4K.

7600 inkluderar en kylare så du behöver inte köpa en separat.

Båda byggena kommer som du skriver fungera mer än väl för dina användningsområden oavsett.

En sista fråga för jag fastställer nog att detta blir mitt köp, vilket operativsystem bör jag satsa på, 11 home eller pro? Står att pro kan stödja 2 CPU och även 128 CPU cores, medan home 64 cores. Är detta något jag bör tänka på nu, går ifrån en dator som har haft Windows 10 pro men kan inte säga att jag fattar skillnaden.

Är det något man uppgraderar framåt, eller bör jag satsa på att köpa pro nu i början?

Edit: Och såklart är jag fortfarande fast vid att ha NZXT chassit, tror du det hade fungerat till bygget? Igen exkluderande budgeten. Det var nog alla frågor jag hade.

Glömde en sak.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bliddebraigt:

En sista fråga för jag fastställer nog att detta blir mitt köp, vilket operativsystem bör jag satsa på, 11 home eller pro? Står att pro kan stödja 2 CPU och även 128 CPU cores, medan home 64 cores. Är detta något jag bör tänka på nu, går ifrån en dator som har haft Windows 10 pro men kan inte säga att jag fattar skillnaden.

Är det något man uppgraderar framåt, eller bör jag satsa på att köpa pro nu i början?

Edit: Och såklart är jag fortfarande fast vid att ha NZXT chassit, tror du det hade fungerat till bygget? Igen exkluderande budgeten. Det var nog alla frågor jag hade.

Båda versionerna av Windows 11 funkar nog utmärkt i ditt fall men du kan se skillnaderna här.

https://www.xda-developers.com/windows-11-home-vs-windows-11-...

NZXT-chassit funkar utmärkt om du vill köra på det.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Båda versionerna av Windows 11 funkar nog utmärkt i ditt fall men du kan se skillnaderna här.

https://www.xda-developers.com/windows-11-home-vs-windows-11-...

NZXT-chassit funkar utmärkt om du vill köra på det.

Det blev fler frågor. Jag vet inget om överklockning, och det kanske har med just detta att göra, RAM minnet beskrivs vara inkompatibelt med moderkortet gällande standardhastigheten på MHz. Jag undrar om detta betyder att jag möjligtvis bör köpa ett annat RAM minne, eller finns det ett annat moderkort jag kan lägga pengarna på? Jag har endast köpt grafikkortet ännu, så har tid att kolla.

Jättetacksam också för tidigare svar, lär mig en hel del medan jag letar något som skulle fungera för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bliddebraigt:

Det blev fler frågor. Jag vet inget om överklockning, och det kanske har med just detta att göra, RAM minnet beskrivs vara inkompatibelt med moderkortet gällande standardhastigheten på MHz. Jag undrar om detta betyder att jag möjligtvis bör köpa ett annat RAM minne, eller finns det ett annat moderkort jag kan lägga pengarna på? Jag har endast köpt grafikkortet ännu, så har tid att kolla.

Jättetacksam också för tidigare svar, lär mig en hel del medan jag letar något som skulle fungera för mig!

Moderkortet klarar upp till 6 600 MHz men man behöver överklocka RAM-modulerna med ett klick i BIOS.

Såg att mina RAM-moduler inte var EXPO-certifierade så jag bytte till andra som är det och även är med på moderkortets QVL-lista så det borde gå utmärkt att bara aktivera EXPO-profilen i BIOS för att överklocka dem.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Moderkortet klarar upp till 6 600 MHz men man behöver överklocka RAM-modulerna med ett klick i BIOS.

Såg att mina RAM-moduler inte var EXPO-certifierade så jag bytte till andra som är det och även är med på moderkortets QVL-lista så det borde gå utmärkt att bara aktivera EXPO-profilen i BIOS för att överklocka dem.

Okej, tack! Kommer det vara nödvändigt att jag överklockar CPUn också i detta fall? Eller det kanske är just den man överklockar och inte moderkortet som jag trodde 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bliddebraigt:

Okej, tack! Kommer det vara nödvändigt att jag överklockar CPUn också i detta fall?

Nej, det behövs inte. Brukar inte ge så mycket nuförtiden.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Nej, det behövs inte. Brukar inte ge så mycket nuförtiden.

Ditt tålamod är så jäkla uppskattat, ska fortsätta gräva mig ner i detta tills jag köper allt, men tack för all hjälp! Jag tror väl inte det är något annat som kan va fel just nu.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Nej, det behövs inte. Brukar inte ge så mycket nuförtiden.

Hej, jag har ytterligare frågor eftersom jag nu köpt alltihopa.

Jag har endast fixat datordelarna, men kommer jag behöva köpa saker ytterligare, så som thermal paste eller fler fläktar?

Har även en fråga gällande att nyttja allting så mycket som möjligt, finns det risk för bottlenecking med CPUn/GPUn?