Stugägare - tycker stugan drar mycket el när jag ej är där

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Ok=) Gå och fundera lite på det och gör lite egenforskning på ämnet så kanske du får en "aha" upplevelse. Vi tar det igen här nu. Det sker en värmeväxling mellan luft och element. Det innebär kortfattat att elementen värmer upp omgivningen. FAST omgivningen värmer också upp elementen. Då är det en STOR fördel att ha något medie som är bra på behålla värmet och energin.

Sedan är det uppvärmingen som vanligt som är mest energikrävande. Vad tror du drar mest el när du brygger kaffe? Är det själva bryggningen eller värmehållningen för att behålla kaffet varmt efter bryggningen?!

Jo.... fast det kräver också mer energi att värma upp oljan i elementet till tex 20grader, än det gjort att värma upp en mindre massa.
Du kan inte få ut mer värme energi i ett element än du tillför. Oavsett vilket medium elementet har!
Ett element kan aldrig bli mer än 100% effektivt helt enkelt.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Jo.... fast det kräver också mer energi att värma upp oljan i elementet till tex 20grader, än det gjort att värma upp en mindre massa.
Du kan inte få ut mer värme energi i ett element än du tillför. Oavsett vilket medium elementet har!
Ett element kan aldrig bli mer än 100% effektivt helt enkelt.

Ja det krävs en liten mer energimängd för att värma upp elementet från start. Fast det sedan kommer det vända och istället blir det mer energieffektivt eftersom olja har bra mycket högre energiinnehåll än vad luft eller metall har. Om du tänkt stänga av elementen tills dom blivit kalla för att sedan sätta på dom växelvis. Så har du rätt. Fast så gör man såklart inte.

Du får en sista liknelse då som du kan fundera på. Varför är augusti som regel varmast och februari kallast? Har även att göra med om vi jämför dag och natt temperatur på Mars och jorden. Mars har hiskliga skillnader jämfört med jorden. Om du bortser från atmosfär och sådant. Vad har jorden som inte Mars har?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Det är på din elmätare, och har inget med elskåpet att göra. Jag har också gamla stickproppar.
Det är enkelt att kolla om du har HAN port.
Har du en modernare elmätare som kan mäta din el på timma, så sitter det ett uttag någonstans på elmätaren som ser ut som ett nätverksuttag/telekabel uttag. Ofta bakom en liten lucka, eller under mätaren.
I det här uttaget så kan man koppla in en Tibber Pulse tex.
Och på så sätt få ut en realtidsmätning på hur mycket ström ditt hus drar.
Det finns 2 olika pluggar, och den allra vanligaste är en P1/RJ12 den är aningen mindre än en RJ45 port, som är en vanlig nätverksport. Dom finns också, men är väldigt ovanliga i sverige.
RJ12 porten ser ut som en gammal telefonkabels kontakt.
Om du vill vara helt säker, så prova med en nätverkskabel bara, och går inte den in, ja då har du RJ12 port.

Många har fått utbytta mätare, och innan 2025 så ska alla elmätare vara utbytta till dom nyare moderna.
Så om din inte redan är utbytt, så kommer den att bytas ut.

Tack! Ska kolla hur det ser ut 👍

Blir att sätta i några smarta uttag på diverse element i helgen och se vad de förbrukar och som någon sa flytta runt dessa lite så man kan få lite koll. Ska kolla om jag har den nyare elmätaren samt kolla upp mitt FTX-System.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Ja det krävs en liten mer energimängd för att värma upp elementet från start. Fast det sedan kommer det vända och istället blir det mer energieffektivt eftersom olja har bra mycket högre energiinnehåll än vad luft eller metall har. Om du tänkt stänga av elementen tills dom blivit kalla för att sedan sätta på dom växelvis. Så har du rätt. Fast så gör man såklart inte.

Du får en sista liknelse då som du kan fundera på. Varför är augusti som regel varmast och februari kallast? Har även att göra med om vi jämför dag och natt temperatur på Mars och jorden. Mars har hiskliga skillnader jämfört med jorden. Om du bortser från atmosfär och sådant. Vad har jorden som inte Mars har?!

Hur många kassa liknelser du än drar till med så kvarstår faktum att det är fel.

Du kan inte utvinna energi ur tomma intet, utan bara konvertera den.
Elraddar har 100% effektivitet och därav är alla precis lika effektiva, enda skillnaden är hur de växlar sin värme till luften, fort eller långsamt.

För att få ut mer energi i from av värme än den mängen du stoppar i ifrom av el i detta fallet så behöver du konvertera ytterligare en energikälla, som exempelvis uteluften, med hjälp av en kompressor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Ja det krävs en liten mer energimängd för att värma upp elementet från start. Fast det sedan kommer det vända och istället blir det mer energieffektivt eftersom olja har bra mycket högre energiinnehåll än vad luft eller metall har. Om du tänkt stänga av elementen tills dom blivit kalla för att sedan sätta på dom växelvis. Så har du rätt. Fast så gör man såklart inte.

Du får en sista liknelse då som du kan fundera på. Varför är augusti som regel varmast och februari kallast? Har även att göra med om vi jämför dag och natt temperatur på Mars och jorden. Mars har hiskliga skillnader jämfört med jorden. Om du bortser från atmosfär och sådant. Vad har jorden som inte Mars har?!

Suck... Asså jag orkar verkligen inte gå in i en diskussion, har haft den förut, och det slutar alltid med hundra google länkar osv.
Ser inte poängen.
Det finns en anledning till att det enligt EU lag inte är tillåtet att jämföra el elements "effektivitet" öht.
För den är ALLTID 100%. Det går liksom mot naturlagarna med något annat när det kommer till elelement.
Andra elprodukter har A/A++/A+++ osv osv.
Det är skillnad på värmepumpar osv, där du "tar" värme från utsidan med fasändring på olika kylmedium.
Det spelar ingen roll i vilken kurva du för in el i elementet. Om du gör det fort/sakta/pulsvis osv osv, därför du får ut samma energi i värme som du får in.

Se.... nu börjar jag diskutera iallafall... Men nu ger jag mig, detta är det sista jag skriver i ämnet. Någon annan får ta över om dom orkar!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Har du gamla element i garaget med bimetalltermostater kommer dessa mest troligt ha en stor hysteres. Dvs skillnaden mellan när de slår på och av. Därmed kommer du inte ha +3 i garaget utan det kommer diffa en hel del gissar jag. Jag satte in ett oljeelement med elektrisk termostat. Den har en hysteres på 0,5-1 °C. Därmed kommer jag aldrig ha så mycket högre temperatur än jag ställer in. Och såklart inte lägre heller. Bimetalltermostater åldras nämligen inte så väl.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Suck... Asså jag orkar verkligen inte gå in i en diskussion, har haft den förut, och det slutar alltid med hundra google länkar osv.
Ser inte poängen.
Det finns en anledning till att det enligt EU lag inte är tillåtet att jämföra el elements "effektivitet" öht.
För den är ALLTID 100%. Det går liksom mot naturlagarna med något annat när det kommer till elelement.
Andra elprodukter har A/A++/A+++ osv osv.
Det är skillnad på värmepumpar osv, där du "tar" värme från utsidan med fasändring på olika kylmedium.
Det spelar ingen roll i vilken kurva du för in el i elementet. Om du gör det fort/sakta/pulsvis osv osv, därför du får ut samma energi i värme som du får in.

Se.... nu börjar jag diskutera iallafall... Men nu ger jag mig, detta är det sista jag skriver i ämnet. Någon annan får ta över om dom orkar!

Fördelen med oljefyllda är att du har ett magasin av värme och därmed behöver inte termostaten slå på och av lika ofta. Det bör alltså i teorin ha längre livslängd. Men som du säger är det 100 % el till 100 % värme.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanjo:

Tack! Ska kolla hur det ser ut 👍

Blir att sätta i några smarta uttag på diverse element i helgen och se vad de förbrukar och som någon sa flytta runt dessa lite så man kan få lite koll. Ska kolla om jag har den nyare elmätaren samt kolla upp mitt FTX-System.

Fint! Återkom gärna med vad du kom fram till, lycka till!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Sötast
Skrivet av alatan:

Vad ska man då fördriva tiden med att läsa på när man sitter på dass? Telefonen? Nej tack.

ne pas couvrir, må ikke tilldekkes!

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Ok=) Gå och fundera lite på det och gör lite egenforskning på ämnet så kanske du får en "aha" upplevelser. Vi tar det igen här nu. Det sker en värmeväxling mellan luft och element. Det innebär kortfattat att elementen värmer upp omgivningen. FAST omgivningen värmer också upp elementen. Då är det en STOR fördel att ha något medie som är bra på behålla värmet och energin.

Sedan är det uppvärmingen som vanligt som är mest energikrävande. Vad tror du drar mest el när du brygger kaffe? Är det själva bryggningen eller värmehållningen för att behålla kaffet varmt efter bryggningen?!

Nu jobbar jag ju dagligen med FoU inom just detta fysikområde så jag har gjort min del av ”egenforsking” både akademiskt och efteråt.

Skrivet av julgranen:

Det sker en värmeväxling mellan luft och element. Det innebär kortfattat att elementen värmer upp omgivningen. FAST omgivningen värmer också upp elementen. Då är det en STOR fördel att ha något medie som är bra på behålla värmet och energin.

Nej, detta är felaktigt. Såvida du inte sätter på elementet när omkringliggande luft är högre än ditt bör-värde så kommer aldrig omgivningsluften tillföra värme till elementet i ett stabilt system. Elementet kommer när det ska användas alltid ha samma eller högre temperatur än omgivningsluften.

Termodynamikens första lag säger att energi varken kan skapas eller förstöras, endast byta form vilket alltså även gäller här. Värme kan endast överföras från ett varmare till ett kallare medium enligt termodynamikens andra lag.

Skrivet av julgranen:

Sedan är det uppvärmingen som vanligt som är mest energikrävande. Vad tror du drar mest el när du brygger kaffe? Är det själva bryggningen eller värmehållningen för att behålla kaffet varmt efter bryggningen?!

Det finns ingen poäng i denna liknelse. Ett elelement är ett elelement och kräver en mängd energi som omvandlas till samma värmemängd oavsett om det omges av luft eller olja.

Edit: Tog bort ett stycke som kan tolkas annorlunda än jag avsåg.

Permalänk
Medlem

Har för mig att legionella inte trivs under en viss temperatur och branchreglerna ovan nämner max 24 grader på kallvatten. Du skulle då kunna köra varmvattenberedaren på innertemperaturen 15'C när du inte är där. Men det kanske finns andra typer av bakterier som trivs i den värmen?

Ang. FTX-installationen så kan du ju slå av allt i huset och sedan studera elmätaren över en tid. (Eller mäta i elskåpet med en multimeter. Då är det bra att ha sällskap om något inträffar.)
Då kan du ju också samtidigt göra temperaturkurvor för att få en bild av hur snabbt olika utrymmen kyls ner vid rådande yttertemperatur. Stäng alla dörrar så kanske du identifierar drag i något rum.

Netto borde det inte spela någon roll, men finns det någon vits med att stänga alla dörrar och begränsa luftflödena mellan olika rum när du lämnar huset? Ventilation kan ju vara knepigt att förstå.

Permalänk
Medlem

FTX systemet skulle jag stänga av när stugan inte är bebodd, det drar mer än man kan tro.

I ett hus på 116 kvm hade vi en förbrukning från FTX på 795 kWh på årsbasis, och då var det på Gotland där det sällan är så många veckor med riktigt kallt väder per år.

Sedan ska man ju komma ihåg att gör man inte rent värmeväxlaren så drar det onödigt mycket.

Dessutom om det finns åtkomlig termostat till värmeväxlaren ska man nog se till att den inte ger eltillskott när det inte behövs, men som sagt ännu bättre att stänga ner när man inte bor i kåken, då gör systemet ingen som helst nytta.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av julgranen:

Ok=) Gå och fundera lite på det och gör lite egenforskning på ämnet så kanske du får en "aha" upplevelse. Vi tar det igen här nu. Det sker en värmeväxling mellan luft och element. Det innebär kortfattat att elementen värmer upp omgivningen. FAST omgivningen värmer också upp elementen. Då är det en STOR fördel att ha något medie som är bra på behålla värmet och energin.

Sedan är det uppvärmingen som vanligt som är mest energikrävande. Vad tror du drar mest el när du brygger kaffe? Är det själva bryggningen eller värmehållningen för att behålla kaffet varmt efter bryggningen?!

Skrivet av julgranen:

Ja det krävs en liten mer energimängd för att värma upp elementet från start. Fast det sedan kommer det vända och istället blir det mer energieffektivt eftersom olja har bra mycket högre energiinnehåll än vad luft eller metall har.

Uppvärmning med direktverkande el är per definition 100% effektivt.
100% av den elektriska energin konverteras till värmeenergi. Det är oberoende på om det är vatten, olja eller gummisnoddar i elementet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Som nämns är en resistiv last 100% verkningsgrad för värme. Sen kan man jämna ut den men antal kilojoule värme per kW är densamma om det är olja eller inte.

Luftvärmepumpen har alltid en högre verkningsgrad då
Den tar värme från luften ute. Är det kallare blir den mindre men alltid mer än 1 eller 100%.

I utbildningen jag går har vi gått igenom byggnadsfysik och isoleringen, ventilation mm för förluster i värme. Ellära och kyllära (som innefattar alla typer av luftvärmepumpar, kyl och frys mm)

Men svårt att svara på var problemet ligger utan att veta mer. ”Huset är byggt bra” säger inte så mycket. Hur många mm isolering är det och material. FTX ger mindre förluster än tex självdrag men bygger på att huset är byggt tätt. Men hoppas att snickaren är medveten om det. Svårt att sätta in FTX i äldre hus då de inte är byggda täta utan för självdrag. Fönster gör stor skillnad med. Speciellt om det inte är nyare treglas fönster.

En sak jag tänkte på är att oljeeldning i teorin skulle kunna vara lite mer effektivt. Själva värmeenergin som skapar är visserligen densamma men om isoleringen är dålig skulle du i teorin tjäna på att värma mindre en längre tid då värmen förloras snabbare ju högre skillnaden är mellan inne och ute. Så tex värmer man upp till 20 grader och sedan stänger av förloras nog mer energi än om man värmer till 3 grader under en längre tid. Detta är inget jag hört om dock men kom bara att tänka på det. Det är nog en marginell skillnad dock om det inte är helt oisolerat.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Uppvärmning med direktverkande el är per definition 100% effektivt.
100% av den elektriska energin konverteras till värmeenergi. Det är oberoende på om det är vatten, olja eller gummisnoddar i elementet.

Okej ja man brukar hamna här när diskussion fortlöper. Så... varför har man då värmepumpar när direktverkande el är enligt din utsago redan fulländat?! Fast när du svarade och körde din klyscha bortsåg du återigen med värmeväxlingen med omgivningen som jag påpekat två eller är det tre gånger nu?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse62:

FTX systemet skulle jag stänga av när stugan inte är bebodd, det drar mer än man kan tro.

I ett hus på 116 kvm hade vi en förbrukning från FTX på 795 kWh på årsbasis, och då var det på Gotland där det sällan är så många veckor med riktigt kallt väder per år.

Sedan ska man ju komma ihåg att gör man inte rent värmeväxlaren så drar det onödigt mycket.

Dessutom om det finns åtkomlig termostat till värmeväxlaren ska man nog se till att den inte ger eltillskott när det inte behövs, men som sagt ännu bättre att stänga ner när man inte bor i kåken, då gör systemet ingen som helst nytta.

Bra tips! Jag har lämnat det på för att få en ventilation i huset såklart och hade någon tanke att det kanske är bra för att inte få problem med annat om huset inte ventileras. Men så kanske inte är fallet? I så fall så stänger jag ner de nästa gång jag lämnar. Har ett vred i samma skåp som beredaren där jag kan styra luftflöden och slå av den.

Permalänk
Medlem

Får tacka alla för väldigt många svar, svårt att svara alla men jag ska göra lite experiment i helgen så får vi se vad mätarna säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanjo:

Bra tips! Jag har lämnat det på för att få en ventilation i huset såklart och hade någon tanke att det kanske är bra för att inte få problem med annat om huset inte ventileras. Men så kanske inte är fallet? I så fall så stänger jag ner de nästa gång jag lämnar. Har ett vred i samma skåp som beredaren där jag kan styra luftflöden och slå av den.

Bör ju finnas ett läge man sätter den i för underhållsventilation (att man är bortrest).
Beroende på hur gammal den är så kan det ju sitta äldre fläktar som ligger på runt 100W styck, och det blir ju nästan 5 KW per dygn bara för dem, nyare induktionsfläktar drar väl bara hälften, men blir ju ändå lite ändå.

Men som någon sa innan, kolla över den så att fläktar, värmeväxlare och kanaler är rengjorda (i synnerhet växlaren och fläktarna).
Se även till att filtren byts också med jämna mellanrum också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Okej ja man brukar hamna här när diskussion fortlöper. Så... varför har man då värmepumpar när direktverkande el är enligt din utsago redan fulländat?! Fast när du svarade och körde din klyscha bortsåg du återigen med värmeväxlingen med omgivningen som jag påpekat två eller är det tre gånger nu?!

För att värmepumpar är mer än 100 % effektiva så länge det inte är för kallt (på den kalla sidan). De omvandlar inte energi till värme som koncept, utan använder energin för att värma upp en sida (inomhus) och kyla ned en annan (utomhus). En bakvänd AC eller dito kyl/frysskåp. Sedan blir förstås även förbrukad energi värme någonstans, vilket den alltid blir förr eller senare. Det är dock inte funktionssättet.

Du kan inte få ut mer än 100 % ur en elradiator, det är helt omöjligt. Däremot kan du styra den bättre. Förvisso kan en oljefylld radiator vara bättre på att dölja en termostat som ger hög hysteres, men det har ingenting att göra med att verkningsgraden magiskt stiger för att man har olja i den.

Permalänk

Har du golvvärme någonstans? Ex badrum? En klassiker är att man skruvar ner alla värmekällor i stugan och glömde bort golvvärmen i badrummet, och då får ju den fnatt och kör i 180.

Visa signatur

Main Computer:
CPU: Intel I9 12900K MB: Asus Prime Z690-P D4 Chassi: Obsidian 750D PSU: Corsair RM850x V2
CPU FAN: Noctua NH-U12A chromax black GPU: Gigabyte 1060 GTX RAM: 64GB DDR4 HD1 OS: MSI SPATIUM M480 PCIe 4.0 NVMe M.2 1TB HD2 VM-Ware: Kingston SSDNow A400 960GB HD3 Lagring: Western Digital Black - 2TB Chassi FAN: Noctuna 4x120mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Okej ja man brukar hamna här när diskussion fortlöper. Så... varför har man då värmepumpar när direktverkande el är enligt din utsago redan fulländat?! Fast när du svarade och körde din klyscha bortsåg du återigen med värmeväxlingen med omgivningen som jag påpekat två eller är det tre gånger nu?!

Jag kan inte längre avgöra om du bara trollar eller helt enkelt skiter i att läsa vad alla berättar för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Förvisso kan en oljefylld radiator vara bättre på att dölja en termostat som ger hög hysteres, men det har ingenting att göra med att verkningsgraden magiskt stiger för att man har olja i den.

Nej en oljefylld radiator kan inte påverka din hysteres. Den kan enbart påverka så att på och avslag av elementet sker mer sällan då oljan lagrar värme.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Jag kan inte längre avgöra om du bara trollar eller helt enkelt skiter i att läsa vad alla berättar för dig.

"alla"?! En del blir upplysta och får en "aha" en del fortsätter leva i sin villfarelse. Värmeväxlingen med omgivningen är nyckeln. Utbytet sker åt två håll.

Nu när vi kommit in på värmepumpar brukar något stolpskott dra upp att verkningsgraden är minsann 300% om inte mer på sin värmepump. 1 kw in 3 kw ut är också en ramsa någon brukar rapa upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Okej ja man brukar hamna här när diskussion fortlöper. Så... varför har man då värmepumpar när direktverkande el är enligt din utsago redan fulländat?! Fast när du svarade och körde din klyscha bortsåg du återigen med värmeväxlingen med omgivningen som jag påpekat två eller är det tre gånger nu?!

Därför en luftvärmepump är HELT annan grej. Du har inget elvärmeelement alls i en luftvärmepump!
Ingen el värmer upp något, utan det har med tryck att göra på ett kylmedium.
Du "tar värme" utifrån genom en fasändring i en vätska, (nu för tiden ofta R32) som ändrar sig från vätska till gas.
Därför måste det sitta en ytterdel, för det är därifrån man tar värmen (Även om det är kallare utomhus)
Man skulle kunna säga att det är som ett kylskåp/frys fast åt andra hållet.
Många värmepumpar ligger på över 500% i effektivitet, (beroende på hur kallt det är utomhus) dvs varje kW du trycker in, så får du ut 5kW i värme istället.
(och med effektivitet här menar jag värme mässigt, för du förlorar energi på pump/fläkt osv osv på en värme pump, men du går fortfarande enormt mycket plus, eftersom du dumpar kylan på annat ställe.)

Ett element använder all sin energi den får, till att värma upp sig själv, thats it!
Så den kan aldrig bli mer än 100% effektiv. Det finns ingen stans den "tar värme", den bara värmer upp sig själv, som i sin tur värmer luften runt omkring sig.

Om det hade varit så att ett element kunde vara mer effektivt än 100% så hade det gått emot
termodynamikens lagar.
Du kan inte få ut mer värme effekt än du pumpar in. Och just i fallet elelement där allt du pumpar in omvandlas till värme, så ligger dom alla på extremt nära 100% i effektivitet, med bortgång på småsaker som ev led, trådlösa kretskort osv osv.

Skrivet av julgranen:

"alla"?! En del blir upplysta och får en "aha" en del fortsätter leva i sin villfarelse. Värmeväxlingen med omgivningen är nyckeln. Utbytet sker åt två håll.

Nu när vi kommit in på värmepumpar brukar något stolpskott dra upp att verkningsgraden är minsann 300% om inte mer på sin värmepump. 1 kw in 3 kw ut är också en ramsa någon brukar rapa upp.

Om det inte är så.... Varför används just LVP som en stor del i att spara energi vid uppvärmning. Vad är det som gör dom bättre än ett elelment?
Eller menar du att dom inte är det?
Du verkar inte ha en susning om hur en LVP funkar. Varför finns ute delen i en LVP vad fyller den för funktion?

Suck... nu är jag ju i diskussionen iallafall, jag skulle ju inte!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Kolla att dina neddragna elelement ändå inte står ticka on/off regelbundet tex av kalldrag från fönster.

Element med bimetall kör med 'PWM' pulsviddsmodulering för att deras termostater skall hålla med av och påslag över tiden med lagom intervall - och det är säkert 5-7 grader intervall mellan de slår på i korta perioder en bit över sin gradinställning och med allt längre tider när det blir kallare till att vara påslagna jämt när man går under en viss temperatur av den ställda temperaturen.

dvs ställd på 10 grader så kan de fortfarande ticka kort och ge lite värme vid +15 grader och först under +7 grader C ger kontinuerlig värme.

skall man ha mer markant ON/OFF temperaturintervall (mindre hysteres) så blir det att titta på elektroniska termostater med kanske bara en grads intervall men slår inte av/på fortare än minst 1 minuts intervall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

"alla"?! En del blir upplysta och får en "aha" en del fortsätter leva i sin villfarelse. Värmeväxlingen med omgivningen är nyckeln. Utbytet sker åt två håll.

Nu när vi kommit in på värmepumpar brukar något stolpskott dra upp att verkningsgraden är minsann 300% om inte mer på sin värmepump. 1 kw in 3 kw ut är också en ramsa någon brukar rapa upp.

COP är inte riktigt verkningsgrad, men det är för att du använder elen för att förflytta värme.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

COP är inte riktigt verkningsgrad, men det är för att du använder elen för att förflytta värme.

Tillbaka till den här kakelugnen. Har du någonsin eldat i kakelugn är då min fråga? Alltså stått nära en kakelugn som det brunnit i ? Har du gjort det någongång? Inte bara sett en på google bilder.

Använder elen för att förflytta värme?! Ja det var ett nytt sätt att uttrycka sig. Carnotcykeln heard of it? Kompressorteknik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Tillbaka till den här kakelugnen. Har du någonsin eldat i kakelugn är då min fråga? Alltså stått nära en kakelugn som det brunnit i ? Har du gjort det någongång? Inte bara sett en på google bilder.

Använder elen för att förflytta värme?! Ja det var ett nytt sätt att uttrycka sig. Carnotcykeln heard of it? Kompressorteknik?

Är inte du ute efter konvention? Att öppna elelement skapar mer konvention? Och då blandar runt luften lite mer i rummet. Detta ska du dock inte förväxla med verkningsgraden. Verkningsgrad är ju effekt in och hur mycket effekt du får ut. Får du bra omblandning av luften kommer ju elementet jobba mer för att värma all luft. Alltså kommer den även dra mer effekt.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av julgranen:

Okej ja man brukar hamna här när diskussion fortlöper.

Ja, säger man saker som är tokfel så brukar man få mothugg.

Citat:

Så... varför har man då värmepumpar när direktverkande el är enligt din utsago redan fulländat?!

Jag har aldrig sagt att direktverkande radiatorer är fulländade. Däremot är det ingen skillnad i verkningsgrad på fyllda eller luftradiatorer vilket var det du gav mothugg mot.

Citat:

Fast när du svarade och körde din klyscha bortsåg du återigen med värmeväxlingen med omgivningen som jag påpekat två eller är det tre gånger nu?!

Ingen klyscha, fakta. Notera att värmepumpar och direktverkande radiatorer använder olika principer. Värmeväxling existerar inte i direktverkande radiatorer, bara konvektion mellan olika medier.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja, säger man saker som är tokfel så brukar man få mothugg.
Jag har aldrig sagt att direktverkande radiatorer är fulländade. Däremot är det ingen skillnad i verkningsgrad på fyllda eller luftradiatorer vilket var det du gav mothugg mot.
Ingen klyscha, fakta. Notera att värmepumpar och direktverkande radiatorer använder olika principer. Värmeväxling existerar inte i direktverkande radiatorer, bara konvektion mellan olika medier.

Tokfel. Det kan vi ta i hand på du har. Det sker ingen värmeväxling med dina direktverkande element säger du. Konvektion är en annan sak. Du blandar ihop termer hej vilt nu.

Svara på min fråga (or) istället för att slänga runt dig i med termer du snappat upp.