Intel Arc användare är PC gaming hjältar 2023!

Permalänk
Medlem

Gamer Nexus går in på mer i detalj tillsammans med Intel

https://youtu.be/5hAy5V91Hr4

Permalänk
Medlem

Såg att man just nu hos Proshop kan köpa Asrock's nya modell av Arc A770 med 16gb vram för 4000kr inkl spelen Assassin's Creed Mirage & Nightingale. Låter som en riktigt prisvärd deal.

Dom har även Arc A750 inkl dessa spel för 2790kr.

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASRock-Grafikkort/3190590?u...

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Asrock A770 med 16gb vram testat:

https://youtu.be/D-cUVNVTJpc?si=IhEx8PPWpdduw4Co

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Nu kan även gaming hjältarna 2023 spela Starfield

We've just posted a new driver for Intel Arc graphics users playing Starfield. This update addresses many functionality issues, including extended load times.

The driver engineering team is still hard at work on further stability and performance improvements, but we want to offer our fixes for this title as quickly as possible.

Stay tuned for more updates this week!

Download the driver here: https://www.intel.com/content/www/us/en/download/785597/intel...

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Nu kan även gaming hjältarna 2023 spela Starfield

We've just posted a new driver for Intel Arc graphics users playing Starfield. This update addresses many functionality issues, including extended load times.

The driver engineering team is still hard at work on further stability and performance improvements, but we want to offer our fixes for this title as quickly as possible.

Stay tuned for more updates this week!

Download the driver here: https://www.intel.com/content/www/us/en/download/785597/intel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Ni är hjältar som behövs för att brädda konkurrensen inom GPU marknaden!

Tack!

  • Arc LE är det snyggaste kortet som släppts någonsin.

  • Kort 1 från en ny aktör tycker jag är signifikant mer kul än dammiga Nvidia/AMD.

  • Jag vill stöda en ny GPU-tillverkare för att visa intresse för en konkurrent.

  • Skakig start är inte ett problem för mig.

  • Jag är en hjälte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Tack!

  • Arc LE är det snyggaste kortet som släppts någonsin.

  • Kort 1 från en ny aktör tycker jag är signifikant mer kul än dammiga Nvidia/AMD.

  • Jag vill stöda en ny GPU-tillverkare för att visa intresse för en konkurrent.

  • Skakig start är inte ett problem för mig.

  • Jag är en hjälte.

http://herje.eu/desk/gpu.jpg

Ballt torn du byggt!

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Håller Arc serien av kort fortfarande som ett bra alternativ till Radeon och Geforce i sina respektive prissegment?

https://youtu.be/oFwNpvEhfgA?si=fYPOkj9D5zxrc1Bk

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Arc verkar ju rätt intressant, jag sitter idag på ett gtx 1650 4gb som inte riktigt vill hänga med i de spelen jag spelar nu och funderade därför att jag skulle köpa nytt grafikkort under black friday, det jag varit mest inne på var ett rx6700xt men då jag nu såg att Arc A770 16 gb är billigare med mer ram så blev ju det helt plötsligt aktuelt med, tror ni att jag gör bort mig om jag överväger ett Arc A770 istället för rx6700xt ?

datorspecen jag har är
Dual Intel Xeon e5-2667 v3
64gb ECC DDR4
700w PSU

skärmen är en 1080p lcd tv med hdmi så över 1080p kör jag inte idag.

jag bara spelar lite då och då för skoj när tid finns så ingen gamer men de spel jag kör lite nu är Minecraft, starfield, ARK Survival Descended, grabben lirar lite fortnite och roblox på datorn så det är typ dom spelen som går just nu hemma.

vad tror ni som har lite mer koll på detta kort, gör jag bort mig om jag funderar på att skaffa detta samt vad tror ni om priset på black friday, kan det tänkas att det kommer nån bra rea på dessa ?
samt hur ser det ut med vattenkylning, har idag en custom loop som kyler mina 2 xeon cpuer samt ett universal block för mitt gtx kort men med nytt kort så vill jag ju så klart få det vattenkylt med, såg att det fanns nåt block i alla fall för arc

många frågor men då gpuer är så dyra idag så vill man ju få tag i det bästa för pengen då jag inte kommer byta på lång tid igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MwaTech:

Arc verkar ju rätt intressant, jag sitter idag på ett gtx 1650 4gb som inte riktigt vill hänga med i de spelen jag spelar nu och funderade därför att jag skulle köpa nytt grafikkort under black friday, det jag varit mest inne på var ett rx6700xt men då jag nu såg att Arc A770 16 gb är billigare med mer ram så blev ju det helt plötsligt aktuelt med, tror ni att jag gör bort mig om jag överväger ett Arc A770 istället för rx6700xt ?

datorspecen jag har är
Dual Intel Xeon e5-2667 v3
64gb ECC DDR4
700w PSU

skärmen är en 1080p lcd tv med hdmi så över 1080p kör jag inte idag.

jag bara spelar lite då och då för skoj när tid finns så ingen gamer men de spel jag kör lite nu är Minecraft, starfield, ARK Survival Descended, grabben lirar lite fortnite och roblox på datorn så det är typ dom spelen som går just nu hemma.

vad tror ni som har lite mer koll på detta kort, gör jag bort mig om jag funderar på att skaffa detta samt vad tror ni om priset på black friday, kan det tänkas att det kommer nån bra rea på dessa ?
samt hur ser det ut med vattenkylning, har idag en custom loop som kyler mina 2 xeon cpuer samt ett universal block för mitt gtx kort men med nytt kort så vill jag ju så klart få det vattenkylt med, såg att det fanns nåt block i alla fall för arc

många frågor men då gpuer är så dyra idag så vill man ju få tag i det bästa för pengen då jag inte kommer byta på lång tid igen

Fundera på vilka spel du kommer spela och se tester på nätet.
Tänk på att hitta så färska tester som möjligt då det händer VÄLDIGT mycket med drivrutinerna.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Fundera på vilka spel du kommer spela och se tester på nätet.
Tänk på att hitta så färska tester som möjligt då det händer VÄLDIGT mycket med drivrutinerna.

e lite svårt att förutse vad jag kommer spela, förutom minecraft då men annars så e det bara ett infall vilket spel jag spelar just en dag, kan vara vilket spel som helst typ

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av hypermode:

Tack!

  • Arc LE är det snyggaste kortet som släppts någonsin.

  • Kort 1 från en ny aktör tycker jag är signifikant mer kul än dammiga Nvidia/AMD.

  • Jag vill stöda en ny GPU-tillverkare för att visa intresse för en konkurrent.

  • Skakig start är inte ett problem för mig.

  • Jag är en hjälte.

http://herje.eu/desk/gpu.jpg

Helt underbart snyggt kort, wow!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MwaTech:

Arc verkar ju rätt intressant, jag sitter idag på ett gtx 1650 4gb som inte riktigt vill hänga med i de spelen jag spelar nu och funderade därför att jag skulle köpa nytt grafikkort under black friday, det jag varit mest inne på var ett rx6700xt men då jag nu såg att Arc A770 16 gb är billigare med mer ram så blev ju det helt plötsligt aktuelt med, tror ni att jag gör bort mig om jag överväger ett Arc A770 istället för rx6700xt ?

datorspecen jag har är
Dual Intel Xeon e5-2667 v3
64gb ECC DDR4
700w PSU

skärmen är en 1080p lcd tv med hdmi så över 1080p kör jag inte idag.

jag bara spelar lite då och då för skoj när tid finns så ingen gamer men de spel jag kör lite nu är Minecraft, starfield, ARK Survival Descended, grabben lirar lite fortnite och roblox på datorn så det är typ dom spelen som går just nu hemma.

vad tror ni som har lite mer koll på detta kort, gör jag bort mig om jag funderar på att skaffa detta samt vad tror ni om priset på black friday, kan det tänkas att det kommer nån bra rea på dessa ?
samt hur ser det ut med vattenkylning, har idag en custom loop som kyler mina 2 xeon cpuer samt ett universal block för mitt gtx kort men med nytt kort så vill jag ju så klart få det vattenkylt med, såg att det fanns nåt block i alla fall för arc

många frågor men då gpuer är så dyra idag så vill man ju få tag i det bästa för pengen då jag inte kommer byta på lång tid igen

Skulle säga att Arc är ett mycket kompetent kort numera.
Intel har verkligen jobbat sig in i matchen ordentligt.
Med det sagt, det viktigaste för dig att ta reda på är om din processor och ditt moderkort har stöd för ReBar.
Detta är viktigt om man ska köra med Arc.
Om din dator inte har det, skulle jag rekommendera radeon eller geforce kort istället.
Men har du ReBar, så är A770 med 16gb vram riktigt nice.
Speciellt om du vill börja spela i 1440p, där är Arc plarformen som allra starkast.
Och korten har AV1 och bra Ray traycing, bättre än AMD.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Skulle säga att Arc är ett mycket kompetent kort numera.
Intel har verkligen jobbat sig in i matchen ordentligt.
Med det sagt, det viktigaste för dig att ta reda på är om din processor och ditt moderkort har stöd för ReBar.
Detta är viktigt om man ska köra med Arc.
Om din dator inte har det, skulle jag rekommendera radeon eller geforce kort istället.
Men har du ReBar, så är A770 med 16gb vram riktigt nice.
Speciellt om du vill börja spela i 1440p, där är Arc plarformen som allra starkast.
Och korten har AV1 och bra Ray traycing, bättre än AMD.

jepp jag har stöd för ReBar dock inte mitt nuvarande kort så det suger förutom att det är gammalt, då jag läste om ReBar första gången så kollade jag direkt upp det och blev glad att det gick att aktivera, sen över till gpun för att tas ner på jorden igen då det inte stödde det, men då kan ett A770 vara ett alternativ att fundera på istället för rx6700xt på black friday för min del då om det skulle vara så att det blir nån bra rea på just det, just nu ligger båda lite över det jag känner att jag vill lägga på ett grafikkort med min spelnivå men om det skulle bli ett bra pris på det så kan det ju bli att man slår till på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av MwaTech:

jepp jag har stöd för ReBar dock inte mitt nuvarande kort så det suger förutom att det är gammalt, då jag läste om ReBar första gången så kollade jag direkt upp det och blev glad att det gick att aktivera, sen över till gpun för att tas ner på jorden igen då det inte stödde det, men då kan ett A770 vara ett alternativ att fundera på istället för rx6700xt på black friday för min del då om det skulle vara så att det blir nån bra rea på just det, just nu ligger båda lite över det jag känner att jag vill lägga på ett grafikkort med min spelnivå men om det skulle bli ett bra pris på det så kan det ju bli att man slår till på det

Ja då tycker jag definitivt att du ska överväga Arc.
Radeon rx 6700 xt är också ett mycket bra och kompetent kort dock, så tror
inte du skulle kunna gå fel med någon av dem, men Arc är ju en modernare plattform
så kommer troligen att hålla bättre i längden.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Ja då tycker jag definitivt att du ska överväga Arc.
Radeon rx 6700 xt är också ett mycket bra och kompetent kort dock, så tror
inte du skulle kunna gå fel med någon av dem, men Arc är ju en modernare plattform
så kommer troligen att hålla bättre i längden.

ja jag tänker lite så med, får helt enkelt hålla koll på black friday o se vilket som är billigast av dom 2 helt enkelt men det skulle ju vara skoj att ha ARC

Permalänk
Medlem
Skrivet av MwaTech:

ja jag tänker lite så med, får helt enkelt hålla koll på black friday o se vilket som är billigast av dom 2 helt enkelt men det skulle ju vara skoj att ha ARC

Ja, kan bara hålla med.
Jag såg att Proshop säljer A770 16gb LE för 4700kr nu.
Så grymt snyggt det kortet.
Ballt att det fortfarande går att köpa.
(Tror även det fanns ett ex för 4100kr som är öppnad förpackning eller nåt.)

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Ja, kan bara hålla med.
Jag såg att Proshop säljer A770 16gb LE för 4700kr nu.
Så grymt snyggt det kortet.
Ballt att det fortfarande går att köpa.
(Tror även det fanns ett ex för 4100kr som är öppnad förpackning eller nåt.)

Annars finns ju denna https://www.proshop.se/Grafikkort/ASRock-Arc-A770-Challenger-... för lite mindre peng, går den under 4000:- på black Friday så e det ju väldigt intressant, asrock har jag bara goda erfarenheter av

Permalänk
Medlem

Sparkle's kort tycker jag ser riktigt balla ut också:

https://www.computersalg.se/i/10987481/sparkle-orc-grafikkort...

Lite sugen på ett sådant faktiskt.
Obs: det är inte 16gb vram på kortet, även om det står det på sidan.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Sparkle's kort tycker jag ser riktigt balla ut också:

https://www.computersalg.se/i/10987481/sparkle-orc-grafikkort...

Lite sugen på ett sådant faktiskt.
Obs: det är inte 16gb vram på kortet, även om det står det på sidan.

Ja det va snitsigt, för mig så spelar i och för sig inte utseendet nån roll då jag dels inte har nå fönster i datorn och jag kommer vattenkyla så fort det finns nått vettigt alternativ som inte är jätte dyrt

Permalänk
Medlem

https://www.neowin.net/news/intel-arc-whql-graphics-driver-31...

Citat:

Intel has released a new WHQL graphics driver for its Arc and Iris Xe GPUs. The version number of the drive is 31.0.101.4953. This new version fixes issues with a number of games, including Alan Wake 2, Starfield, and more.

Permalänk
Medlem

Finfint!

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Vill tipsa för den som inte vill bygga en Arc burk själv, så säljer Proshop en pre-build som ser ganska trevlig ut tycker jag.

https://www.proshop.se/Dutzo-gaming-dator/DUTZO-Gaming-Bluefl...

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Trevligt test av Arc A580, verkar inte så tokigt ändå.

https://youtu.be/NAaNoMlZBoE?si=pyvaOP8pHVx2VmmO

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Hardware Unboxed tycker XeSS ser bättre ut än FSR.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Hardware Unboxed tycker XeSS ser bättre ut än FSR.

https://www.youtube.com/watch?v=wrd8RfxCwvQ

Det tar nog inte lång tid innan det är en smakfråga vilken folk väljer att använda. (Beroende på hårdvara med)
Alla tre är bra/dåliga men dom blir bättre hela tiden.
Vad som behövs just precis nu är dom som gör spelen tar sig tid och implementerar alla tre ordentligt.
Om en är dålig dag 1 i ett nytt spel så lever det tyvärr kvar länge i folks huvuden även efter att det är fixat.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Är Arc det bästa valet för kreatörer i budget segmentet?
Har nvidia äntligen fått konkurrens på riktigt?

https://youtu.be/pUy7q0bPcjU?si=21Iok-igptuaYO3c

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Tom Petersen pratar om Arc och framtiden:

https://youtu.be/Rk7TjVLoVQs?si=wqjqIXMviruwdlJo

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)