Permalänk
Medlem

Galaxy S8
Comviq
Wi-Fi avslaget, stannar kvar på 4G när jag ringer fröken ur.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av varget:

Helt rätt, ändra min formulering lite. Det kan även vara så att telefonen stödjer det men operatören inte tillåter det på just din telefon eller abonnemang.

Kan det slås på så stöds det av operatören. Ibland är det påslaget och går inte att slå av, ibland kan slutanvändaren välja om det ska vara på eller av.

Permalänk
Medlem

Mobil: Sony Xperia 1 V
Operatör: Tele2
VoLTE: Ja

Mobil: OnePlus 8T
Operatör: Tele2
VoLTE: Ja

Klicka för mer information

Vill du följa samma mall kan du kopiera mallarna nedan:

Mobil: *
Operatör: *
VoLTE: [b]Ja [color="#20A000"]✓[/color][/b]

Ser ut så här:
Mobil: *
Operatör: *
VoLTE: Ja

Mobil: *
Operatör: *
VoLTE: [b]Nej [color="red"]×[/color][/b]

Ser ut så här:
Mobil: *
Operatör: *
VoLTE: Nej ×

Visa mer
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Mobil: Samsung Galaxy S20 FE 5G
Operatör: Tele2
VoLTE: Ja

Permalänk
Medlem

Bytte ut min 8 år gamla mobil för några månader sedan pga detta så man slipper tänka på det.

Mobil: Sony Xperia 10 V
Operatör: Telia
VoLTE: Ja

Permalänk

Hur ska detta fungera med dubbla sim?
Ponera att du har SIM1 till samtal och sms medan du aktiverat att surf ska gå på SIM2.
Förutsätter att båda är av samma lev och har stöd för volte.
Då kommer man ju inte ens kunna verifiera sig i BankID medans man är i telefon? Eftersom den i dagsläget kan särskilja på de olika näten?
Kanske behöver fråga någon AI som får förklara för mig som om jag vore ett barn 😅

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Hur ska detta fungera med dubbla sim?
Ponera att du har SIM1 till samtal och sms medan du aktiverat att surf ska gå på SIM2.
Förutsätter att båda är av samma lev och har stöd för volte.
Då kommer man ju inte ens kunna verifiera sig i BankID medans man är i telefon? Eftersom den i dagsläget kan särskilja på de olika näten?
Kanske behöver fråga någon AI som får förklara för mig som om jag vore ett barn 😅

Va? Det är ingen skillnad från idag. Vad skulle vara skillnaden? Telefoner idag stödjer VoLTE på båda SIM-kort. Däremot stämmer det att om man använder surf från SIM 1 så kan du inte använda internet om du har samtal från SIM 2 och det har varit så hela tiden och kommer inte bli någon skillnad när 2G och 3G stängs.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Mobil: Oneplus 8T
Operatör: Vimla
VoLTE: Nej ×

Mobil: Oneplus 8T
Operatör: Tele2
VoLTE: Ja

Ringer typ aldrig så inget större problem..

Permalänk
Medlem

T om min gamla telefon från 2015 hade VoLTE-stöd.. Och alla efter det har haft det likaså.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av roxkz:

T om min gamla telefon från 2015 hade VoLTE-stöd.. Och alla efter det har haft det likaså.

För iPhone räcker det med en 6 från 2014. Den kommer alltså ha fyllt 11 år när 2G/3G stängs av i slutet av 2025.

Permalänk

Mobil: Google Pixel 7
Operatör: Comviq
VoLTE: Ja

En intressant sak jag såg i inställningarna är att den prioriterar VoLTE över Vo-wifi i inställningarna (inget jag konfigurerat utan måste komma från Comviq eller Google).

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Mobil: * Pixel 6a
Operatör: * Halebop
VoLTE: Ja

Permalänk
Medlem

Fröken Ur är numera ett betalsamtal. Priset är beroende på operatör.
På äldre telefoner kan menyn dyka upp om man slår en *#*#.....#*#* kod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milky Way:

Mobil: Google Pixel 7
Operatör: Comviq
VoLTE: Ja

En intressant sak jag såg i inställningarna är att den prioriterar VoLTE över Vo-wifi i inställningarna (inget jag konfigurerat utan måste komma från Comviq eller Google).

Ja, som standard i Android är att prioritera mobilnät före Wi-Fi.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tack alla som svarat, det kanske verkar bra att >95% har svarat ja. Men tyvärr är det ganska illa skulle jag säga. Och detta är ett teknikforum där folk troligen har nyare telefon och är mer benägna att fixa inställningar själva.

Skrivet av jnsson:

Tyvärr så är det lite upp till operatörerna vad de vill acceptera. Pixel 3a som är släppt sommaren 2019 får inte VoLTE med någon operatör i Sverige. Pixel 4a som släpptes i slutet av 2020 får bara VoLTE med 2 av våra 4 stora operatörer, i detta fall Tele2 och Tre. För att ta 2 exempel

Skrivet av Nivres:

Går inte att aktivera på min S23. (comviq)

"Enable 4G call SIM 1." finns inte

Någon annan med S23 som inte har denna inställning?

Skrivet av Squallie:

Samsung S10+

Körde VoLTE hos comviq men efter att jag bytte till Telia så fungerade det mycket sämre, missade ibland samtal och dom jag pratade med klagade på kvalitén. Så då stängde jag av det så blev det bättre.

Skrivet av mahava:

Telefonen stödjer och Vimla aktiverar nog VoLTE pa andra telefoner utom iphone och samsung vilket århundrade som helst gissar jag, mitt andra sim med Halebop kör VoLTE o tycker det fungerat bra, inga problem med ljud eller missade samtal eller så

Skrivet av Baxtex:

Mobil: Oneplus 8T
Operatör: Vimla
VoLTE: Nej ×

Mobil: Oneplus 8T
Operatör: Tele2
VoLTE: Ja

Ringer typ aldrig så inget större problem..

Tack till alla er som svarat nej, ni visar på att relativt moderna telefoner inte funkar och kommer få problem när 2G/3G inte finns längre. Nu är det nästan två år kvar så mycket kan hända men det var värre än vad jag trodde.

PS för att inte tala om SMS över 4G/5G.... men jag tänker bespara er att testa det. Mycket går ju över RCS eller iMessage men utskicka från företag är ju vanliga sms fortfarande. Men förhoppningsvis har väl ingen på swec SMS som 2FA utan kör TOTP eller hårdvarunycklar

Nu vill jag även understryka det jag sa tidigare i tråden. Det blir inte förbjudet att erbjuda 2G/3G, det som händer är att det blir tillåtet att använda samma frekvenser även för 4G/5G eller xG. Så personligen tror jag att nån operatör kommer erbjuda 2G och eller 3G tjänster även 2026, troligen till högre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Tack alla som svarat, det kanske verkar bra att >95% har svarat ja. Men tyvärr är det ganska illa skulle jag säga. Och detta är ett teknikforum där folk troligen har nyare telefon och är mer benägna att fixa inställningar själva.

Tack till alla er som svarat nej, ni visar på att relativt moderna telefoner inte funkar och kommer få problem när 2G/3G inte finns längre. Nu är det nästan två år kvar så mycket kan hända men det var värre än vad jag trodde.

PS för att inte tala om SMS över 4G/5G.... men jag tänker bespara er att testa det. Mycket går ju över RCS eller iMessage men utskicka från företag är ju vanliga sms fortfarande. Men förhoppningsvis har väl ingen på swec SMS som 2FA utan kör TOTP eller hårdvarunycklar

Nu vill jag även understryka det jag sa tidigare i tråden. Det blir inte förbjudet att erbjuda 2G/3G, det som händer är att det blir tillåtet att använda samma frekvenser även för 4G/5G eller xG. Så personligen tror jag att nån operatör kommer erbjuda 2G och eller 3G tjänster även 2026, troligen till högre pris.

Det är dock så att licenstillståndet för 2G och 3G slutar att gälla 2025 om jag förstått rätt (skulle också kunna vara frekvenstillstånd för 2G och 3G) och man måste få en ny licens vilket de svenska operatörer inte verkar vilja göra. Angående SMS så vad jag vet fungerar det över 4G utan problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

SMS funkar för mig i alla fall med 2G avstängt. Har tyvärr inte optionen att stänga av 3G

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är dock så att licenstillståndet för 2G och 3G slutar att gälla 2025 om jag förstått rätt (skulle också kunna vara frekvenstillstånd för 2G och 3G) och man måste få en ny licens vilket de svenska operatörer inte verkar vilja göra. Angående SMS så vad jag vet fungerar det över 4G utan problem

https://www.pts.se/sv/nyheter/radio/2023/beslut-om-tillstand-...
Auktionen är redan avklarad och samma operatörer* fortsätter ha rätt att använda 900MHz bandet (fram till och med 2048) se https://www.pts.se/globalassets/startpage/dokument/legala-dok... för detaljer. Men det blir teknikneutralt och inget förbjuder dem att köra 2G.

Skrivet av lord_dubbdäck:

SMS funkar för mig i alla fall med 2G avstängt. Har tyvärr inte optionen att stänga av 3G

Om VoLTE funkar så är det stor sannolikhet att SMS (över IMS) också funkar.

*Net4Mobility HB (som ägs av Tele2 och Telenor) äger nu tillstånd istället för Tele2 och Telenor

Permalänk
Medlem

Har en Xiaomi Redmi Note 9 Pro med telenor som operatör. Fick skriva in en kod för att inställningen VoLTE skulle dyka upp och det fungerar.

Innan har det gått 2-3 sekunder innan jag eller den jag pratar med hör någonting när samtalet kopplas upp och det verkar gå snabbare nu. Så förhoppningsvis blir det inge mer "-Hallå .. haaallå? .. HALLÅÅÅ!?!"

Koden för VoLTE är *#*#86583#*# och för VoWIFI *#*#869434#*#* ifall någon mer vill prova med en xiaomi lur. Samtal över wifi verkar dock inte fungera..

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Tack alla som svarat, det kanske verkar bra att >95% har svarat ja. Men tyvärr är det ganska illa skulle jag säga. Och detta är ett teknikforum där folk troligen har nyare telefon och är mer benägna att fixa inställningar själva.

Tack till alla er som svarat nej, ni visar på att relativt moderna telefoner inte funkar och kommer få problem när 2G/3G inte finns längre. Nu är det nästan två år kvar så mycket kan hända men det var värre än vad jag trodde.

PS för att inte tala om SMS över 4G/5G.... men jag tänker bespara er att testa det. Mycket går ju över RCS eller iMessage men utskicka från företag är ju vanliga sms fortfarande. Men förhoppningsvis har väl ingen på swec SMS som 2FA utan kör TOTP eller hårdvarunycklar

Nu vill jag även understryka det jag sa tidigare i tråden. Det blir inte förbjudet att erbjuda 2G/3G, det som händer är att det blir tillåtet att använda samma frekvenser även för 4G/5G eller xG. Så personligen tror jag att nån operatör kommer erbjuda 2G och eller 3G tjänster även 2026, troligen till högre pris.

Jag kan tillägga jag har en OnePlus 11 Pro so ingalunda en omodern telefon, men hoppet finns (googlade för o se om de var nån progress) https://faq.vimla.se/hc/sv/articles/19560563787153-Wifi-samta...
o samma för 5G https://faq.vimla.se/hc/sv/articles/19561374863633-5g

> Just nu kan endast du som har ett Vimla-abonnemang beställt
efter 9 november 2023 ringa över wifi.
Har du hängt med oss längre än så behöver du invänta ett nytt simkort från oss. Du kommer få information när det är dags, bara sitta lugnt i båten!

Beställde nytt sim nu så 5G får man iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Beställde nytt sim nu så 5G får man iallafall

Lite OT men de svenska operatörerna har verkligen inte kommit långt med 5G. Har Telia från jobbet och har 5G hemma men när man kollar på kartorna så är det lite tragiskt nästan.

https://www.telenor.se/support/driftinformation/mobiltelefoni...
https://www.tele2.se/mobilt/tackning-och-nat/tackningskarta
https://www.tre.se/varfor-tre/tackning/tackningskarta
https://www.telia.se/privat/support/tackningskartor

Permalänk
Medlem

Enligt Tele2 / Comviq så ska det vara 5G täckning både där jag bor och där jag arbetar. Det är det inte alls vad jag har märkt. Inte för att jag använder jättemycket mobildata, så jag ser inget större problem i det.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Lite OT men de svenska operatörerna har verkligen inte kommit långt med 5G. Har Telia från jobbet och har 5G hemma men när man kollar på kartorna så är det lite tragiskt nästan.

https://www.telenor.se/support/driftinformation/mobiltelefoni...
https://www.tele2.se/mobilt/tackning-och-nat/tackningskarta
https://www.tre.se/varfor-tre/tackning/tackningskarta
https://www.telia.se/privat/support/tackningskartor

Jag har 5G där jag bor, mycket god täckning på tele2 och halebop iaf och enligt telenors karta är de täckning med (är de sammarbete på 5g där? ) men håller med de är inte så upplyftnade

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Jag har 5G där jag bor, mycket god täckning på tele2 och halebop iaf och enligt telenors karta är de täckning med (är de sammarbete på 5g där? ) men håller med de är inte så upplyftnade

Tele2 och Telenor samäger https://net4mobility.com/ som bygger nät tillsammans.

Permalänk
Medlem

Japp, Samsung Galaxy A05S 4G! Jag var lite fundersam, eftersom jag inte har hittat VoLTE i inställningar, men efter att ha gjort som TS skriver, så slipper jag undra mer!