Mäklare alltså [stressar budgivare, går ej att få tag i osv.]

Permalänk

Hej!
Känner också att jag behöver skriva av mig, sorry om jag snor tråden.

För ett tag sen var vi med i en budgivning. Vi och en annan budgivare.
Så fort vi la ett bud så tog det bara några sekunder så hade andra budgivaren lagt ett högre bud. Så vi budade på till vad vi hade satt som vårt tak. Och andra budgivaren lägger det sista och högsta budet.
Vi släpper det och går vidare med våra liv. Efter typ två veckor ringer mäklaren oss och säger att hen kommer rekommendera säljaren att sälja till oss. Vi behöver inte sälja något hus först som andra budgivaren. Vi får reda på att deras bud är villkorat.

Det går två dygn, vi hör inget. Mäklaren ringer och säger att säljarna är veliga och ännu inte bestämt sig.

Det går ytterligare ett eller två dygn, mäklaren ringer och frågar om vi kan tänka oss att lägga mer pengar för de andra budgivarna är villiga att höja sitt bud. Vi vill inte höja vårt bud. Vi erbjuder istället säljarna att inte behöva tömma huset helt, utan tar kostnaden för att ta dit container. Och att vi kan anpassa oss med tillträdesdag.

Vi hör ingenting. 2 dagar senare plockas huset bort från mäklarsidan som sålt för mer än det senaste budet vi blivit informerade om. Vi hör inte ett ljud från mäklaren.

Vi ger mäklaren några dagar att höra av sig, tänker att hen i alla fall kan meddela oss att affären är avslutad. Brukar man inte göra det? Till sist står vi inte ut längre utan vi hör vi av oss för att fråga hur det går med huset. Vi får till svar att det såldes till andra budgivaren men att de måste sälja sitt hus först - de hör av sig om vi blir aktuella köpare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hopphej11:

Hej!
Känner också att jag behöver skriva av mig, sorry om jag snor tråden.

För ett tag sen var vi med i en budgivning. Vi och en annan budgivare.
Så fort vi la ett bud så tog det bara några sekunder så hade andra budgivaren lagt ett högre bud. Så vi budade på till vad vi hade satt som vårt tak. Och andra budgivaren lägger det sista och högsta budet.
Vi släpper det och går vidare med våra liv. Efter typ två veckor ringer mäklaren oss och säger att hen kommer rekommendera säljaren att sälja till oss. Vi behöver inte sälja något hus först som andra budgivaren. Vi får reda på att deras bud är villkorat.

Det går två dygn, vi hör inget. Mäklaren ringer och säger att säljarna är veliga och ännu inte bestämt sig.

Det går ytterligare ett eller två dygn, mäklaren ringer och frågar om vi kan tänka oss att lägga mer pengar för de andra budgivarna är villiga att höja sitt bud. Vi vill inte höja vårt bud. Vi erbjuder istället säljarna att inte behöva tömma huset helt, utan tar kostnaden för att ta dit container. Och att vi kan anpassa oss med tillträdesdag.

Vi hör ingenting. 2 dagar senare plockas huset bort från mäklarsidan som sålt för mer än det senaste budet vi blivit informerade om. Vi hör inte ett ljud från mäklaren.

Vi ger mäklaren några dagar att höra av sig, tänker att hen i alla fall kan meddela oss att affären är avslutad. Brukar man inte göra det? Till sist står vi inte ut längre utan vi hör vi av oss för att fråga hur det går med huset. Vi får till svar att det såldes till andra budgivaren men att de måste sälja sitt hus först - de hör av sig om vi blir aktuella köpare.

Mäklaren anlitad av säljaren. Ni betalar ingenting för mäklaren. Den har inga åtaganden gentemot er. Avtalet mäklaren har är med säljaren och beroende på hur det ser ut kommer mäklaren försöka få ett så högt pris som möjligt. Ser inget konstigt med det.
Ni fick ju frågan om ni ville höja budet och tackade nej?

Man kan förvisso tycka att mäklaren kunde hört av sig. Samtidigt verkar mäklarna jag snackat med vara väldigt trötta på spekulanter för tillfället. Kanske spelade in.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Mäklaren anlitad av säljaren. Ni betalar ingenting för mäklaren. Den har inga åtaganden gentemot er. Avtalet mäklaren har är med säljaren och beroende på hur det ser ut kommer mäklaren försöka få ett så högt pris som möjligt. Ser inget konstigt med det.
Ni fick ju frågan om ni ville höja budet och tackade nej?

Man kan förvisso tycka att mäklaren kunde hört av sig. Samtidigt verkar mäklarna jag snackat med vara väldigt trötta på spekulanter för tillfället. Kanske spelade in.

Mäklare ska ta tillvara på både säljarens och köparens intresse trots att hen är anlitad av säljaren.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

För några år sedan sålde jag inte bara en utan två(!!) lägenheter med den här donnan:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xw5Pv7/forklaringen-utpr...

Varför jag valde henne vet jag inte. Sannolikt en kombination av att jag gillade hennes vilda västern-stil, att jag var ung och dum och att jag aldrig har varit bra på att läsa människor.

Skulle kunna skriva en hel roman om hennes tveksamma förfaranden, men här kommer en sammanfattning:
- Värderade högt över andra mäklare
- Sa inför visning att marknaden tappat det helt och att jag skulle vara glad om jag fick tillbaka vad jag hade betalat två år tidigare.
- Hittade en köpare som bara kunde bara tid X och Y. Men det gjorde inget om jag inte kunde vara på plats, hon kunde ta en fullmakt(!) och skriva på åt mig.
- Två dagar innan slutlikvid skulle jag hämta post från den gamla lägenheten. Då hade köparna redan flyttat in(!!).
- Vid försäljning två var det samma sak, helt olika värdering och slutresultat.
- Samma sak igen med fullmakt.
- Först en köpare med pris X, sedan sade hon att de dragit sig ur men att hon hade en annan som kunde betala 100k mindre. Även det skötte hon med fullmakt.
- Lång efter köpet hade hon "glömt" att betala ut handpenningen. Sedan låg hon på sjukhus, men skulle fixa det. Sedan hade hon handpenningen på en postväxel, och skulle fixa det. Först när min (vid det här laget arga) bankman på Nordea ringde henne betalades pengarna ut.

Några veckor efter att jag fått ut min handpenning briserade den här historien i Aftonbladet. Undrar om min lägenhet var en av de hon sålde två gånger, så att en familj blev hemlös? Gud vet. Jag är i vart fall glad att jag kom undan så pass lindrigt som jag gjorde. Säkert förlorade jag pengar, men inte rubb och stubb.

Har varit med om jobbiga mäklare senare också. Stressiga, otrevliga, lögnaktiga, osv. Men jag kan inte bli arg på dem. De försöker i varje fall inte blåsa mig fullständigt.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

När vi sålde vårt hus så valde vi mellan 3 mäklare och den valet föll på verkade rätt bra. Dock när huset kom ut på marknaden så var det ett svalt intresse från köpare, blev aldrig något riktigt drag på visningar och det krävdes fyra visningar för att få till någon som var intresserad (i sthlm, så ovanligt med så svalt intresse år 2014).

Tyvärr märktes detta på Mäklarens energi också, efter de två första visningen så slutade han i princip att höra av sig, vi fick jaga honom hela tiden för att boka nya visningar osv. Fruktansvärt irriterande och oproffsigt.

Sen nu när vi sålt 2 lägenheter så har vi anmält samma mäklare och hon var en dröm att jobba med. Gav en realistisk prisbild och ordnade allt exemplariskt.

Vi fick 2 budgivare som krigade på sista lägenheten där mäklaren rekommenderade oss att gå på budgivare 2 som hade lagt ett lägre bud (ca 100 000). Hon sa att hennes magkänsla för budgivare 1 var "sådär".

Vi sålde till budgivare 2, och när allt var klappat och klart och vi skulle lämna över nycklarna 3 månader senare så berättare mäklaren att budgivare 1 hade budat högst i 2 andra köp och sen dragit sig ur bara minuter innan kontraktet skulle skrivas. Så hennes magkänsla var rätt

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Mäklare ska ta tillvara på både säljarens och köparens intresse trots att hen är anlitad av säljaren.

Självklart är de skyldiga att förmedla bud osv. De är inte skyldiga att aktivt (ringa upp) meddela en spekulant att en lägenhet sålts till en annan budgivare. Eller menar du att mäklaren brustit i sin sed?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Självklart är de skyldiga att förmedla bud osv. De är inte skyldiga att aktivt (ringa upp) meddela en spekulant att en lägenhet sålts till en annan budgivare. Eller menar du att mäklaren brustit i sin sed?

Nej just det kan man inte kräva. Men att

Skrivet av eFoppa:

Mäklaren anlitad av säljaren. Ni betalar ingenting för mäklaren. Den har inga åtaganden gentemot er.

stämmer inte. Mäklaren har visst vissa åtaganden även mot budgivare.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Nej just det kan man inte kräva. Men att

stämmer inte. Mäklaren har visst vissa åtaganden även mot budgivare.

Jag syftade på det som tidigare person skrev om en mäklare som inte ringde upp. Där har inte mäklaren åtaganden mot köparen. Givetvis finns regler i både lag och sed som stipulerar vissa åtaganden mot köpare så som att lämna bud osv.
Men eftersom tidigare medlem verkade irriterad på att mäklaren inte gav dem lite extra service tycker jag man ska ha med sig att som köpare så har man inte anlitat mäklaren (i de flesta fallen) och därför får man kanske ha lite mer förståelse för att mäklaren inte sitter och ringer spekulanter när en lägenhet är såld.

Jag var uppenbarligen otydlig som inte skrev ”i ert fall gällande klagomålet”

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Någon som känner någon mäklare i Sundsvallsområdet som ni har bra erfarenhet av?

Det var 40 år sedan jag lämnade regionen så......

Min Pappa gick bort häromdagen så huset måste säljas så småningom