Webhallen stänger fem butiker – på en månad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Se det såhär: Du går in på din lokala lilla elektronikbutik, eller möbelfirma eller vilken annan specialistbutik som helst, du frågar försäljaren om råd, får prova grejorna, jämföra, se det på plats, men sedan går du hem och beställer från.. ja var då? kina? för halva priset. Kunderna idag ÄR så fräcka. Och du kan ge dig både 17, 18 och 19 på att samme kund knatar in på samma fysika butik en tid senare och vill ha hjälp med nåt, igen.

Butikerna kan knappast börja ta betalt 1600/timmen för att du ska få prata med en säljare och se på grejorna, för då kan de verkligen dra ner gardinen och gå hem.

Det är hopplöst för de enskilda butikerna att hålla reda på om den där kunden köpte av oss eller av nån annan, och sparka ut parasiten när denne kommer 3 månader efter och frågar efter kompatibla tillbehör, tonerkassetter eller liknande, och jag som haft företag inom just elektronik (främst service) kan t.o.m intyga att kunder kommit och begärt garanti på grejor de köpt på andra ställen, för DÅ vill dom inte åka ut till kuststäderna 3.5 timme igen för att lämna in apparaten eller packa ihop i en låda och skicka, bli utan i 3 veckor, nej DÅ ska dom ha det gjort lokalt, helst veckan innan det gick sönder, och gratis, vad annars.

Det är sånt där som dödar lokala butiker.

Såna butiker borde inte ge gratis råd och service om dom inte vet att kunden kommer köpa något.

Permalänk
Medlem

Som jag ser det är fysiska butiker bara bra för två saker:

1. Möjligheten att få tag i varan direkt. Om jag behöver en viss kabel NU, så är det enda som funkar en fysisk butik. Men det är, för de flesta, oerhört sällan man har ett så akut behov.

2. Möjligheten att prova saker. För min del gäller det framför allt kläder och skor. Sånt köper jag nästan uteslutande i fysisk butik. Undantaget skor av samma märke och modell som jag redan har, i samma storlek. Och nån gång har jag köpt extrastora regnkläder för att ha i båten, utanpå andra kläder. Där spelar en storlek fel åt det större hållet ingen roll så enkelt att chansa.

För allt annat funkar det precis lika bra att köpa saker på distans. Faktiskt bättre på flera sätt, eftersom man har bättre konsumenträttigheter vid distansköp. Så fysiska butiker har väldigt, väldigt lite existensberättigande i dag. Jag skulle inte drabbas nämnvärt om fysiska hemelektronikbutiker försvann helt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Komponenter har pissdålig marginal. Det är väldigt svårt att tjäna pengar på dom, utan det måste bli på saker omkring. Tex own-brands på kablar /tjänster osv. Om man tror kedjor cashar in när de säljer en i9 14900k, då tror man fel

Instämmer på det. När jag jobbade på Inet så var oftast vinstmarginalen på processorer och moderkort mellan 0-3 procent.
Så de få gånger man försökte köra goodwill och låta en tjurig kund som pajat sitt moderkort få köpa ett nytt för nollmarginal så bled de nästan sura på mig när det i slutändan vara var typ en hundring i rabatt på ett moderkort för 1600 spänn.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Se det såhär: Du går in på din lokala lilla elektronikbutik, eller möbelfirma eller vilken annan specialistbutik som helst, du frågar försäljaren om råd, får prova grejorna, jämföra, se det på plats, men sedan går du hem och beställer från.. ja var då? kina? för halva priset. Kunderna idag ÄR så fräcka.

De kanske ser det som fräckt att ni har 100% påslag på samma vara ni köpt från kina?

Själv gör jag inte något du beskriver..

Edit:
Eller..
Min farfar vid +90år ålder var inne i butik o köpte en billig bläckstråle skrivare. Han ringde mig o frågade, för butikspersonalen hävdade att han var tvungen att köpa till en kabel för 500:-. (Typ lika mycket som skrivaren kostade)
Jag sa att det är en vanlig usb kabel, de kostar inte ett skit.

När vi ändå talar om fräckhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Inte direkt förvånande.. För min del så glömmer jag helt bort webhallen när jag kollar priser på saker 9 av 10 gånger och dom gångerna jag väl kommer ihåg att kolla webhallen så förstår jag varför jag glömmer bort dom..

Ända fördelen med webhallen va just den fysiska butiken, men sen har den varit borta i Västerås ett antal år nu samt utbudet dom hade i butik va inte direkt tillfredsställande tyvärr.

Men ni har ett fint badhus i Västerås har jag fått för mig. Vet du om det brukar vara stökigt eller mycket folk där? Funderade på att sticka upp med barnen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Så länge Inet finns kvar i Malmö så är jag nöjd. Fantastisk personal! Väldigt sällan jag gått till webhallen öht.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Inställningen att det är fel på kunderna kommer aldrig ge dig något. Om det nu är så att ingen kund är beredd att betala för köpråd eller service av en fysisk person, nej visst, då är butiksförsäljning helt meningslös. Men då gör ju butikerna ingen nytta ändå, så då är det ju ingen förlust att butikerna stänger igen.

Om det är så att folk faktiskt ser något värde i personlig service så kommer folk också betala för det, om du har en affärsmodell som fungerar. Du lär ju knappast behöva debitera någon 1600kr/h för köpråd för att kompensera för en missad försäljning med tanke på att marginalen på många produkter som säljs bara ligger på några kronor.

Folk är själviska och vi lever i en kapitalistisk värld, där de allra flesta människor inte drar sig för att utnyttja andra människor eller individer, det är bara att inse.

En variant kanske hade varit att man betalar för service och sedan dras motsvarande summa av om man köper en vara? Ingen aning, men som sagt, det är egentligen inget problem, behövs butikerna inte är det ingen förlust om dom stänger ner, behövs dom men inte är lönsamma så är det butikerna som har problem med affärsmodellen, inte fel på kunderna.

Behöver inte ens handla om köpråd eller någon kontakt alls med någon person i butiken.

Skor.

Folk som går och testar skor i olika storlekar i en vanlig butik för att sedan köpa dem på nätet.

Men den fysiska skobutiken kanske skall införa betalgrind?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Men ni har ett fint badhus i Västerås har jag fått för mig. Vet du om det brukar vara stökigt eller mycket folk där? Funderade på att sticka upp med barnen.

hahaha på tal om något helt annat xD

Antar du menar kokpunkten? Va ett tag sen jag va där men tycker ändå det varit helt okej och ska själv ta mig dit med barnen igen snart. Värt att tänka på dock är att om man har mindre barn så är nog Örebro ett bättre val enligt mig, mycket mer där för dom yngre.

mina är 14, 13, 10 och 5 och är bara dom tre äldre som följer med till kokpunkten medans hade vi åkt till Örebro igen så åker alla med.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Detta har nämnts ett par gånger i tråden redan.

Jaha, skummade väl igenom tråden lite för snabbt då.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

... då jag hellre vill sponsra regelrätta spelbutiker än en tråkig Elgiganten-wannabe.

Skrivet av Dem8n:

Elgiganten har viljan att gå i CDON’s fotspår ...

Haha, så Webhallen är en Elgiganten-wannabe, Elgiganten vill gå i CDONs fotspår, och CDON försöker sig på att vara Amazon? Vilka vill Amazon vara då, Webhallen?

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Behöver inte ens handla om köpråd eller någon kontakt alls med någon person i butiken.

Skor.

Folk som går och testar skor i olika storlekar i en vanlig butik för att sedan köpa dem på nätet.

Men den fysiska skobutiken kanske skall införa betalgrind?

Kanske? Som jag sa innan, det är egentligen inget problem. Finns behovet kommer folk betala, finns det inte så kommer mer effektiva lösningar ersätta olönsamma verksamheter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, den av mina favvo butiker. Men tyvärr så har deras sortiment blivit sämre, få varor i lager för att jag kunna gärna kan handla på tex Amazon.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Webhallens styrka har legat på både bredd och djup till bra priser.
Åtminstone var det så i början.
Idag finns samma, eller motsvarande produkter till lägre pris i andra butiker.
Samtidigt lade de ned tid och pengar på avatarer och poängräkning.
För svart medlemsnivå var där inga lockande medlemsfördelar. Typ förbokning eller reservera vara tidigare än icke-medlemmar.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Sötast
Skrivet av kelthar:

Så länge Inet finns kvar i Malmö så är jag nöjd. Fantastisk personal! Väldigt sällan jag gått till webhallen öht.

Ja, den är fin ^^
Nog den butik jag besökt flest gånger och har varit där säkert minst 1 gång.....var tredje år eller nåt!

Permalänk
Medlem

Webhallen har gått ned sig rejält. Det var en rolig butikskedja innan Komplett köpte upp de. Det fanns massor med filmer, merch, godis. Vad finns det nu? Helt meningslös butik. Dropsen och uppesittarkvällar är betydligt sämre än Inet:s dito. Hade jag styrt Webhallen hade jag lagt ned alla butiker i STockholm, förutom Täby C, Hötorget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Hade jag styrt Webhallen hade jag lagt ned alla butiker i STockholm, förutom Täby C, Hötorget.

Yeah åker inte til stan för å handla , tacka dom har udda butiker som fruängen, farsta, sickla etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Se det såhär: Du går in på din lokala lilla elektronikbutik, eller möbelfirma eller vilken annan specialistbutik som helst, du frågar försäljaren om råd, får prova grejorna, jämföra, se det på plats, men sedan går du hem och beställer från.. ja var då? kina? för halva priset. Kunderna idag ÄR så fräcka. Och du kan ge dig både 17, 18 och 19 på att samme kund knatar in på samma fysika butik en tid senare och vill ha hjälp med nåt, igen.

Butikerna kan knappast börja ta betalt 1600/timmen för att du ska få prata med en säljare och se på grejorna, för då kan de verkligen dra ner gardinen och gå hem.

Det är hopplöst för de enskilda butikerna att hålla reda på om den där kunden köpte av oss eller av nån annan, och sparka ut parasiten när denne kommer 3 månader efter och frågar efter kompatibla tillbehör, tonerkassetter eller liknande, och jag som haft företag inom just elektronik (främst service) kan t.o.m intyga att kunder kommit och begärt garanti på grejor de köpt på andra ställen, för DÅ vill dom inte åka ut till kuststäderna 3.5 timme igen för att lämna in apparaten eller packa ihop i en låda och skicka, bli utan i 3 veckor, nej DÅ ska dom ha det gjort lokalt, helst veckan innan det gick sönder, och gratis, vad annars.

Det är sånt där som dödar lokala butiker.

Har begränsat med kunskaper om "retail" men är det inte så idag att vissa typer av butiker redan idag får någon form av ersättning av tillverkare/importörer för att dom i praktiken agerar något slags showroom? Dvs alternativet vore annars att tillverkaren/importören skulle behöva ha egna showrooms för vissa typer av varor. Då menar jag rent generellt då, kanske inte i första hand kanske att klämma och känna på en CPU innan man ev. köper den osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Yeah åker inte til stan för å handla , tacka dom har udda butiker som fruängen, farsta, sickla etc

Vad kostar det inte att ha butiker där det är få som handlar? Lokalhyra, personalkostnader. Logistiska utmaningar att sprida ut lagret i olika butiker. Hade det varit så lönsamt hade Amazon öppnat butiker i varenda hörn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

någon form av ersättning av tillverkare/importörer för att dom i praktiken agerar något slags showroom?

Jag har aldrig varit med om det, men om det förekommer så är det nog inte i nån större eller bredare omfattning. De lokala handlarna får däremot utan kostnad (vanligtvis) reklammaterial, skyltar, ställ och liknande att sätta upp för att framhäva varorna bättre i butik. Sånt hjälper de till med, och färdigt reklammaterial att gå ut i lokaltidningar mm med. Kan få licenser för demo-ändamål, filmklipp och musik att dema tv och stereoapparater med.

Permalänk
Medlem

Webhallen kommer gå samma öde till mötes som Teknikmagasinet tids nog om de fortsätter med butikerna. Desto snabbare Komplett Group inser detta, desto bättre!

Behåll eventuellt de butikerna som fortfarande är lönesamma / Flagship, dvs Sveavägen, Fridhemsplan, MOS, Nordstan.

Att ha över 300 miljoner i uppdämd skatteskuld lär inte hjälpa till heller.

Tack för allt!

Permalänk
Medlem

För 4-5 år sen var Webhallen den affär jag handlade mest på, oftast flera gånger i veckan. De hade bra urval, bra priser och deras fyndvaror var riktigt attraktivt prissatt. Men viktigast: de hade bra kundservice!
Men i takt med allt ovanstående blivit sämre så har jag handlat där mindre och mindre. Dödsstöten kom när jag såg att de börjat sälja Netonnet’s märke, Andersson 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Webhallen kommer gå samma öde till mötes som Teknikmagasinet tids nog om de fortsätter med butikerna. Desto snabbare Komplett Group inser detta, desto bättre!

Behåll eventuellt de butikerna som fortfarande är lönesamma / Flagship, dvs Sveavägen, Fridhemsplan, MOS, Nordstan.

Att ha över 300 miljoner i uppdämd skatteskuld lär inte hjälpa till heller.

Tack för allt!

Mall of Scandinavia skulle jag nog gissa istället kan vara nästa kandidat för stängning, hyran och krav på öppethållande innebär att man måste ha ett väldigt bra försäljningsnetto för att gå runt.

Däremot andra butiker utanför stadskärnan har ju betydligt lägre hyror, oftast bättre parkeringsmöjligheter för bilburna kunder och även öppettider som man själva kan bestämma över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse62:

Mall of Scandinavia skulle jag nog gissa istället kan vara nästa kandidat för stängning, hyran och krav på öppethållande innebär att man måste ha ett väldigt bra försäljningsnetto för att gå runt.

Däremot andra butiker utanför stadskärnan har ju betydligt lägre hyror, oftast bättre parkeringsmöjligheter för bilburna kunder och även öppettider som man själva kan bestämma över.

Ja, kanske det men då är vi inne på "Flagship", dvs att ha en butik för att synas utan krav på att den enskilt ska gå runt.
Exponering och att skylta med sitt varumärke är också något som kostar och inte alltid går att räkna på ren försäljning.

Apple Store kommer också öppna i MOS i april (Mer eller mindre bekräftat) vilket lär dra en del folk till hela köpcentret så inte omöjligt att man vill vara kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse62:

Mall of Scandinavia skulle jag nog gissa istället kan vara nästa kandidat för stängning, hyran och krav på öppethållande innebär att man måste ha ett väldigt bra försäljningsnetto för att gå runt.

Däremot andra butiker utanför stadskärnan har ju betydligt lägre hyror, oftast bättre parkeringsmöjligheter för bilburna kunder och även öppettider som man själva kan bestämma över.

De stenhårda kontraktskraven på långa och sena öppettider under årets alla dagar gör att inga mindre butiker snart finns kvar i de stora köpcentren. De klarar helt enkelt inte av personalkostnaderna.
(Jag har bekanta som jobbar i Nordstan här i Göteborg och det har hänt där.)
Och så undrar människor varför de stora köpcentren är så själlöst lika varandra med bara butiker från samma större kedjor överallt …? Om det fortsätter så här kommer ju alla bara att åka till sitt närmaste köpcentrum eftersom det ändå ser likadant ut överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Apple Store kommer också öppna i MOS i april (Mer eller mindre bekräftat) vilket lär dra en del folk till hela köpcentret så inte omöjligt att man vill vara kvar.

Sidospår men är det bara jag som tycker Apple stores är en av de mest sterila, stela, nakna, tomma och oinbjudande butiker som finns? Jag får alltid noll lockelse att gå in där när jag passerar den i Täby centrum tex.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Samtidigt lade de ned tid och pengar på avatarer och poängräkning.
För svart medlemsnivå var där inga lockande medlemsfördelar. Typ förbokning eller reservera vara tidigare än icke-medlemmar.

Måste säga att när man möttes av detta helt plötsligt så gav det ett väldigt oseriöst intryck.

Känns som att de man försökte locka med detta är väldigt få till antalet, eller för unga för att ha egen inkomst.

Permalänk
Medlem

Äntligen

Äntligen! Jag hoppas få vara med den dagen då dom går i konkurs! Det började så bra men idag är dom aldrig i top och ständigt dyra. Julkalendern i år var rena skämtet, typ 50 kr rabatt på skräp produkter som ingen vill ha. Detta är rejält glada nyheter och jag njuter.

Visa signatur

Skrax

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Webhallens styrka har legat på både bredd och djup till bra priser.
Åtminstone var det så i början.
Idag finns samma, eller motsvarande produkter till lägre pris i andra butiker.
Samtidigt lade de ned tid och pengar på avatarer och poängräkning.
För svart medlemsnivå var där inga lockande medlemsfördelar. Typ förbokning eller reservera vara tidigare än icke-medlemmar.

Jag är Void-medlem sedan något år tillbaka men trots det så hittar jag aldrig några erbjudanden exklusiva för den nivån. Det enda är att jag får någon procent extra rabatt på fyndvaror vilket för min del inte är speciellt lockande. Håller med dig om att det det känns som att de inte månar om sina kunder, varken de som är trogna eller ej.

Skrivet av richie80:

Men i takt med allt ovanstående blivit sämre så har jag handlat där mindre och mindre. Dödsstöten kom när jag såg att de börjat sälja Netonnet’s märke, Andersson 🤮

Förstår inte heller varför de helt plötsligt börjat ta in Andersson-produkter. Av min erfarenhet så är det bara skräp.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrax:

Äntligen! Jag hoppas få vara med den dagen då dom går i konkurs! Det började så bra men idag är dom aldrig i top och ständigt dyra. Julkalendern i år var rena skämtet, typ 50 kr rabatt på skräp produkter som ingen vill ha. Detta är rejält glada nyheter och jag njuter.

Märklig inställning. Det bästa vore om de bättrar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Märklig inställning. Det bästa vore om de bättrar sig.

Inte alls. Vet inte hur dom fungerar idag men för en tid sedan så anställde dom enbart kvinnor för en jämn könsfördelning på arbetsplatsen, såna företag kan gott brinna för all framtid. Man anställer efter kunskap när man bedriver butik som säljer hårdvara/mjukvara etc. Sånt där hör inte hemma i den branschen, eller någon annanstans heller för den delen, möjligen på en kvinnojour.

Visa signatur

Skrax