Göra en windows avbildning

Permalänk

Göra en windows avbildning

Vilket program använder man då? Jag vill att den ska vara en 100% avbildning.

Permalänk
Medlem

Vill du flytta allting/OS till en ny disk utan att behöva formatera? För då kan jag rekommendera denna;
https://www.amazon.se/dp/B01LZFH7NO?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_...

Köpte den nyligen och kopplade in SSD #1 i ena slotten, SSD #2 i andra och tryckte på knappen. 15-20 min senare hade allting flyttats över, kopplade in SSD #2 i datorn och allting var precis som när jag körde datorn på SSD #1

Permalänk
Skrivet av Slapinator:

Vill du flytta allting/OS till en ny disk utan att behöva formatera? För då kan jag rekommendera denna;
https://www.amazon.se/dp/B01LZFH7NO?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_...

Köpte den nyligen och kopplade in SSD #1 i ena slotten, SSD #2 i andra och tryckte på knappen. 15-20 min senare hade allting flyttats över, kopplade in SSD #2 i datorn och allting var precis som när jag körde datorn på SSD #1

Tack men finns det någon mjukvarubaserad lösning som gör likadant?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk

Det där är bara för en säkerhets usb ifall windows skulle bli korrupt. Inte det jag letar efter.

Permalänk
Medlem

Macrium Reflect har jag använt för några år sedan för att klona från en disk till en annan och det har rullat utan problem.
Du får skapa ett bootbart usb via programmet efter installationen.
Annars ska väl även Clonezilla klara detta.
Osäker dock om den kan köra direkt från en disk till en annan eller om den kräver att man först gör en avbildning och spara den på en tredje plats och sedan läser in den på den "nya" disken.

Permalänk
Medlem

Va länge sen jag gjorde just detta, men jag körde då med EaseUS om jag minns rätt.

men sen beror det på varför? om det är för att enkelt kunna göra en återställning sen är allt nytt å fräsht så gjorde jag en installations iso för windows som automatiskt under installationen hämtade hem senaste versionerna på alla drivrutiner och önskade program, tror dock detta inte fungerar idag men tror det finns liknande funktioner i EaseUS mjukvara för att inkludera program osv i installationen.

Sen finns det juuh NTLite och liknande men har inte pillat med det på väldigt många år nu tyvärr.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

AOMEI Backupper har en gratisvariant.
Sen har MS egna verktyg i form av DISM och Imagex (gimagex är nog att föredra)

Permalänk
Medlem

https://hddguru.com/software/HDD-Raw-Copy-Tool/ använder jag om jag vill göra det från Windows. Från Linux brukar jag använda dd

Vanligen tycker jag dock att det (för mina syften) är bäst att använda Macrium Reflect om det går, det får med allt som behövs.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vilket program använder man då? Jag vill att den ska vara en 100% avbildning.

Jag använder Windows inbyggda från Windows 7, fungerar utmärkt de gånger jag använt den

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Skall du har en sektor-exakt kopia så är det 'dd', 'ddrescue' och tex. clonezilla startad från en iso laddat på USB-sticka som gäller.

Det som microsoft själva skapar, macrium reflect och flera kommersiella backupprogram under windows som kan göra en återställningsimage så gäller det bara MS egna partitionstyper medans en linuxpartition som också kanske finns med på disken - ignoreras.

Dessutom är diskimage som skapas av windows en VSS-kopia (Volume Shadow copy System), diskimage av en eller flera partition i svit och i samma status som om man fick en strömavbrott och kräver alltid reparation av OS även när den senare återställs - detta gäller i stort sett alla 'snapshot'-system där man tar kopia 'på sig själv' på sin egna systemdisk under körning att det är i status som vid plötslig strömavbrott.

Program som Macrium Reflect och övriga i windows körbara kommersiella diskimage/backupprogram och MS egna verktyg för systemåterställning mfl. använder sig av VSS för att få fram de olika partitionerna i snapshot-form som sedans gör backup av dessa i sina egna format (macrium har sitt eget, MS själva skapar VHDx-image + en knippe med olika hjälpfiler som skall beskriva hur de olika VHDx-filerna skall relatera sig mot varandra när en ny GPT-partitionstabell skall skapas vid återskapning av ursprungliga disken (exklusive eventuella linuxpartitioner...) för att det skall se hyffsat lika ut som orginaldisken)

VSS är en slags virtuell filsystem som ligger ovanpå NTFS ordinarier filsystem för att kunna få till snapshot-punkterna - NTFS själv har ingen snapshot-funktion utan detta implementerades som ett mellanlager mellan lägre nivå filsystem och systemanropslagret som ropar på olika lagringsresurser - diffarna som skapas efter när en snapshot tas läggs i den gömda mappen 'System Volume Information' på roten av disken och oftast inte tillgänglig att titta eller läsa i ens som administrator.

Ovanstående inlägg från @jnsson med varning på nedersta klippen att den kanske inte kan göra backup beror på att det är så lite plats kvar på disken att när VSS gör snapshot så kan diff-filen av olika ändringar och nyskrivningar som sker efter denna tidpunkt medans backuppprogrammet förlöper, bli så stor att det plötsligt måste ta bort snapshoten innan backupprogrammet hinner bli klar och man får då en misslyckad backup - förhoppningsvis med en massa felmeddelande så att det står klart för den som startade backuppen att backuppen har misslyckats.

- Det är just sådana saker som skiter sig ofta när man börja köra backup schemalagt och tror att man kan glömma det hela... - ingen ser när det skiter sig förrän det är försent och man börja leta fel och en backuprutin kan ha varit nere i månader, just för att det var trång på disken för att kunna slutföra en backup...