MSI släpper BIOS till Geforce RTX 4070 Ti Super-kort för att fixa prestandan

Permalänk
Melding Plague

MSI släpper BIOS till Geforce RTX 4070 Ti Super-kort för att fixa prestandan

Bolagets nya VBIOS ska åtgärda de rapporterade prestandaproblemen hos modellen Geforce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X – problem som även letat sig ut till kort i handeln.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tror Webhallen har något MSI kort ute för försäljning (säkert andra återförsäljare också), så tveksamt om MSI korten är återkallade.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Antar att det går på garantin om bios-uppdateringen misslyckas av någon anledning?
Många kort har väl iof dubbla bios.

Permalänk
Medlem

Det måste vara sjukt många konsumenter som går miste om denna BIOS uppdatering om den måste göras separat och inte kommer med nVidia drivrutinerna på något sätt.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av muSashi:

Tror Webhallen har något MSI kort ute för försäljning (säkert andra återförsäljare också), så tveksamt om MSI korten är återkallade.

Det var specifikt Ventus 3X jag syftade på i nyheten. Vill minnas att jag sett det upplagt hos någon ÅF tidigare i veckan, men nu hittar jag inte det längre.

Permalänk
Medlem

Har faktiskt aldrig uppdaterat BIOS på grafikkort i mitt 20 års användande av dem. Moderkort har jag uppdaterat många gånger, till och med uppdaterat en skärm. Men grafikkort har jag aldrig vågat eller känt behov av det. Jag skulle tro att de flesta som
Köper dessa inte brukar uppdatera heller.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av dagas:

Har faktiskt aldrig uppdaterat BIOS på grafikkort i mitt 20 års användande av dem. Moderkort har jag uppdaterat många gånger, till och med uppdaterat en skärm. Men grafikkort har jag aldrig vågat eller känt behov av det. Jag skulle tro att de flesta som
Köper dessa inte brukar uppdatera heller.

Behöver inte vara rädd för att uppdatera BIOS på ett grafikkort, inte mer komplicerat än att uppdatera något annat. Vet inte hur MSI sköter saken, men rätt säker på att du kör ett installationsprogram direkt i Windows bara.

Om något är jag mer rädd att uppdatera BIOS på ett moderkort.. Oftast inte dubbla BIOS, och det är lite från o till med BIOS-flashback om det finns eller ens fungerar

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Behöver inte vara rädd för att uppdatera BIOS på ett grafikkort, inte mer komplicerat än att uppdatera något annat. Vet inte hur MSI sköter saken, men rätt säker på att du kör ett installationsprogram direkt i Windows bara.

Om något är jag mer rädd att uppdatera BIOS på ett moderkort.. Oftast inte dubbla BIOS, och det är lite från o till med BIOS-flashback om det finns eller ens fungerar

Nja, ska man flasha VBIOS själv så är det oftast NVFlash för Nvidia och AMDVBFlash för AMD som används, båda dessa är command line-program (finns kanske någon GUI-version där ute men inget jag känner till). Men förhoppningsvis ordnar MSI någon form av automatiserad process där kunder bara behöver köra en fil som fixar resten.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Det måste vara första gången jag läser att det här är ett problem på grafikkort. Har aldrig behövt flasha VBIOS på något grafikkort under de 20+ åren jag har grejat med datorer.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Kibbo:

Nja, ska man flasha VBIOS själv så är det oftast NVFlash för Nvidia och AMDVBFlash för AMD som används, båda dessa är command line-program (finns kanske någon GUI-version där ute men inget jag känner till). Men förhoppningsvis ordnar MSI någon form av automatiserad process där kunder bara behöver köra en fil som fixar resten.

Det har du nog rätt i.. Var länge sedan jag flasha en GPU, HD6000-serien kommer vagt till minnet

Finns dock hopp, nvflashk verkar ha kommit rätt långt med sitt GUI!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det har du nog rätt i.. Var länge sedan jag flasha en GPU, HD6000-serien kommer vagt till minnet

Finns dock hopp, nvflashk verkar ha kommit rätt långt med sitt GUI!

HD6950->HD6970, så jäkla värt! Mycket för pengarna på den tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det måste vara första gången jag läser att det här är ett problem på grafikkort. Har aldrig behövt flasha VBIOS på något grafikkort under de 20+ åren jag har grejat med datorer.

Var ju rätt stora gains förr med moddade och egna custom vbios. Upplåsning av rop/tmu och spänning/klocka var vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det måste vara första gången jag läser att det här är ett problem på grafikkort. Har aldrig behövt flasha VBIOS på något grafikkort under de 20+ åren jag har grejat med datorer.

Skrivet av Dunde:

Var ju rätt stora gains förr med moddade och egna custom vbios. Upplåsning av rop/tmu och spänning/klocka var vanligt.

Ja, det hände ju att man pilla med förr.
Och som allra senast fick man lägga till det för att aktivera Resizeable BAR på 3000 serien tex.
Men just problem som man haft, och som löst av nytt BIOS vet jag inte om jag kommer ihåg att jag stött på heller faktiskt.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av medbor:

HD6950->HD6970, så jäkla värt! Mycket för pengarna på den tiden

Gjorde det igår, sen vägrar det ge bild..🤣typiskt, inte kul att vaska ett kort man betalade 54kr för på Tradera liksom.

Visa signatur

iNTEL i9-9900K@5,1GHz - RTX 3070 - 32Gb 3Ghz DDR4

Permalänk
Skrivet av larsohlsson:

Gjorde det igår, sen vägrar det ge bild..🤣typiskt, inte kul att vaska ett kort man betalade 54kr för på Tradera liksom.

Jag beklagar sorgen! Jag gissar att det kommer vara väldigt tungt många år framåt!

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Jag beklagar sorgen! Jag gissar att det kommer vara väldigt tungt många år framåt!

Ja det är tungt, enda jag ville var att få 0,1 högre fps i Starfield.

Visa signatur

iNTEL i9-9900K@5,1GHz - RTX 3070 - 32Gb 3Ghz DDR4

Permalänk
Skrivet av larsohlsson:

Ja det är tungt, enda jag ville var att få 0,1 högre fps i Starfield.

Men jag älskar retro hårdvara. HD 6970 kanske inte är riktigt där än men snart!

Det var arkitekturen som var byggd på Terascale eller VLIW?

Hade ett HD 6850. Kom ihåg att de saknade hårdvarustöd för uppspelning på nätet. Men annars rätt prisvärt kort.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Dinkefing:

Men jag älskar retro hårdvara. HD 6970 kanske inte är riktigt där än men snart!

Det var arkitekturen som var byggd på Terascale eller VLIW?

Hade ett HD 6850. Kom ihåg att de saknade hårdvarustöd för uppspelning på nätet. Men annars rätt prisvärt kort.

HD 6000 var sista serien som använde Terascale (VLIW) innan skiftet till GCN med HD 7000 (med undantag då för några budgetmodeller som fortfarande låg kvar på Terascale, men de behöver vi inte prata om).

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tror Webhallen har något MSI kort ute för försäljning (säkert andra återförsäljare också), så tveksamt om MSI korten är återkallade.

Det visade sig att det gällde alla modeller förutom "Trio"-serien som hade problem med själva BIOSet och fortfarande har i skrivande stund, som jag misstänkte.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233