Permalänk
Medlem

Noctua kylare till amd ryzen 7 7800X3D

Jag tänker bygga en dator via Inet datorbyggaren. Jag är ute efter en Noctua kylare till 7800X3D. Kylaren får väga högst 750 gram annars monterar inet inte den pgr av risk för skador. kan någon rekommendera en?

Permalänk
Medlem

Den här är väl den som är lättviktigast hos Noctua antar jag, https://noctua.at/en/nh-u9s-chromax-black/specification
618 gram med fläkt. Dock vet jag inte hur den kyler jämfört med Noctua U12A som jag har, men har inte märkt att den skulle ge någon risk för skador med sina 760 gram +fläktarnas vikt.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Den här är väl den som är lättviktigast hos Noctua antar jag, https://noctua.at/en/nh-u9s-chromax-black/specification
618 gram med fläkt. Dock vet jag inte hur den kyler jämfört med Noctua U12A som jag har, men har inte märkt att den skulle ge någon risk för skador med sina 760 gram +fläktarnas vikt.

Jag tänker inte överklocka så den borde ju duga.

Inet menar att en kylare som väger över 750 gram kan skada moderkortet vid frakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Inet menar att en kylare som väger över 750 gram kan skada moderkortet vid frakt.

Ah, tänkte inte på frakten..

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Viking

Känns ju dumt att välja en mindre bra kylare bara för att man vill ha Noctua. Finns ju bättre alternativ som en AIO eller Peerless Assassin.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Som anekdotisk referenspunkt så trivs min 7800x3d rätt bra med l12s. Dess fläkt blåser mot cpun där en sidofläkt i chassit sitter just ovan och suger in (samma riktning). Har inte överklockat. Den har aldrig gnällt vad jag märkt i spel och är inte så varm närmast idle (typ 40-45C).

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Känns ju dumt att välja en mindre bra kylare bara för att man vill ha Noctua. Finns ju bättre alternativ som en AIO eller Peerless Assassin.

Jag vill endast ha luftkylning. Jag läste i en annan tråd om en som skulle bygga en dator med 4090 och 7800X3D, han valde en ,peerless assassin. Inet hörde av sig till honom och sa att kylaren var en svag länk i bygget, dom föreslog vattenkylning istället.

Är peerless assassin bättre än noctua nh 9s? Jag ska inte överklocka.

Permalänk
Viking
Skrivet av landahl:

Är peerless assassin bättre än noctua nh 9s? Jag ska inte överklocka.

Det tror jag nog att den är eftersom den presterar nära Noctua D15 och U12A:
https://www.sweclockers.com/test/37550-thermalright-peerless-...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Jag mailade till Inet. Dom kan montera en stor noctua kylare och skicka datorn till Inet på Sveavägen i Stockholm så kan jag hämta den där. Bra kundservice och bemötande i mailet.

Jag tänker inte köpa en ny dator förrän nvidia 5000 serien kommer ut men nu vet jag i förväg att Inet kunde lösa det.

Permalänk
Medlem

Varför inte montera kylaren själv? Det är inte svårt.
Har du verkligen tummen mitt i näven eller är livrädd för att göra något fel så lär det finnas något här på sweclockers som kan hjälpa dig. Bjuda på en pizza är en bra motivation, har jag hört 😁

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Varför inte montera kylaren själv? Det är inte svårt.
Har du verkligen tummen mitt i näven eller är livrädd för att göra något fel så lär det finnas något här på sweclockers som kan hjälpa dig. Bjuda på en pizza är en bra motivation, har jag hört 😁

Jag frågade inet om dom kan sätta ihop datorn utan kylare så jag kan beställa kylaren vid sidan om och montera själv. Inet sa att dom inte gör så eftersom dom då inte kan lämna garanti på datorn, dom måste testa den så att allt fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag frågade inet om dom kan sätta ihop datorn utan kylare så jag kan beställa kylaren vid sidan om och montera själv. Inet sa att dom inte gör så eftersom dom då inte kan lämna garanti på datorn, dom måste testa den så att allt fungerar som det ska.

Av ren nyfikenhet, klarar man att montera kylaren på egen hand klarar man nog allt att montera resten av datorn också. Var är det skon klämmer? Jag tycker faktiskt kylaren är det svårare momentet att få till bra av allt som ska monteras för en komplett PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Av ren nyfikenhet, klarar man att montera kylaren på egen hand klarar man nog allt att montera resten av datorn också. Var är det skon klämmer? Jag tycker faktiskt kylaren är det svårare momentet att få till bra av allt som ska monteras för en komplett PC.

Jag vill va bekväm och låta Inet sätta ihop datorn. Dom kommer lösa det genom att skicka datorn med stor luftkylare till butiken i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag vill va bekväm och låta Inet sätta ihop datorn. Dom kommer lösa det genom att skicka datorn med stor luftkylare till butiken i Stockholm.

Aha, jag missade att du skrev att det blir löst så. Vad bra

Permalänk
Medlem

Ibland vill man vara bekväm fast man kan.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Hej! Det var jag som hade den kontakten med inet. Du kan få den hemskickad av dom genom att sätta delarna var för sig i kundvagnen med montering, då bygger dom den åt dig.

Det var egentligen aldrig kylningen som var problem, peerless assassin klarar det fint. Det är risken vid frakten dom vill undvika.

Jag körde på AIO till slut fyi.

Edit: håller med om deras kundtjänst. Bland det bästa jag upplevt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag vill endast ha luftkylning. Jag läste i en annan tråd om en som skulle bygga en dator med 4090 och 7800X3D, han valde en ,peerless assassin. Inet hörde av sig till honom och sa att kylaren var en svag länk i bygget, dom föreslog vattenkylning istället.

Är peerless assassin bättre än noctua nh 9s? Jag ska inte överklocka.

Som nog nämndes i den andra tråden så ÄR Peerless Assassin (och andra stora lyftkylare) bra nog för 7800X3D. Den CPU:n genererar inte riktigt lika mycket watt jämfört med många andra CPU. (speciellt Intel i7/i9 på full belastning)
PA presterar typ mellan Noctua NH-D15 och NH-U12A, men låter mer på höga varv. Grymt prisvärd!
Nh9S är en mycket mindre/svagare kylare.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Som nog nämndes i den andra tråden så ÄR Peerless Assassin (och andra stora lyftkylare) bra nog för 7800X3D. Den CPU:n genererar inte riktigt lika mycket watt jämfört med många andra CPU. (speciellt Intel i7/i9 på full belastning)
PA presterar typ mellan Noctua NH-D15 och NH-U12A, men låter mer på höga varv. Grymt prisvärd!
Nh9S är en mycket mindre/svagare kylare.

Anledningen att jag vill ha noctua är kvaliteten. Deras kylare /fläktar går typ aldrig sönder, jag är lite osäker på Peerless Assassins hållbarhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Anledningen att jag vill ha noctua är kvaliteten. Deras kylare /fläktar går typ aldrig sönder, jag är lite osäker på Peerless Assassins hållbarhet.

Tror snarare att han menar att du behöver inte noctuas värsting för den här processen.
Kan personligen intyga att en peerless Assassin 120 är mer än väl för en 7800x3d, maxar vid stresstest på 65 [degC].
Du blir nog helt nöjd med även en mindre 120 kylare från noctua.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Tror snarare att han menar att du behöver inte noctuas värsting för den här processen.
Kan personligen intyga att en peerless Assassin 120 är mer än väl för en 7800x3d, maxar vid stresstest på 65 [degC].
Du blir nog helt nöjd med även en mindre 120 kylare från noctua.

Man kan ju alltid behålla noctua kylaren till nästa uppgradering, jag syftar på att noctua har oöverträfflig kvalitet/hållbarhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Man kan ju alltid behålla noctua kylaren till nästa uppgradering, jag syftar på att noctua har oöverträfflig kvalitet/hållbarhet.

Om du känner så, och är beredd att lägga de pengarna, så är det väl bara att köra på en D15 eller U12A tex, nu när du fått OK att Inet kan installera tyngre kylare
...
Själva kylaren borde hålla bra i båda fallen.
Fläktarna kan väl tänkas Noctua håller lite längre, men det är ju inte jättejobbiga att byta på PA-kylaren om typ 4-5år eller nått?

*edit*
Det jag menar är iallafall att du inte behöver vattenkylning för den CPU:n (men bör sikta på en hyfsat fet luftkylare)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Om du känner så, och är beredd att lägga de pengarna, så är det väl bara att köra på en D15 eller U12A tex, nu när du fått OK att Inet kan installera tyngre kylare
...
Själva kylaren borde hålla bra i båda fallen.
Fläktarna kan väl tänkas Noctua håller lite längre, men det är ju inte jättejobbiga att byta på PA-kylaren om typ 4-5år eller nått?

Det har du rätt i jag ska ta mig en funderare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det har du rätt i jag ska ta mig en funderare.

Du har en poäng till gällande noctua kom jag på:
De brukar vara väldigt bra på att fixa support för nya socklar om du ska behålla kylaren länge.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det har du rätt i jag ska ta mig en funderare.

Hur gick det?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Hur gick det?

Jag kommer vänta med ny dator tills Nvidia 5000 serien och uppföljaren till 78003XD kommer ut. Just nu lutar det åt en thermaltake phantom spirit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag tänker bygga en dator via Inet datorbyggaren. Jag är ute efter en Noctua kylare till 7800X3D. Kylaren får väga högst 750 gram annars monterar inet inte den pgr av risk för skador. kan någon rekommendera en?

Tja @landahl

Jag kör med 7800X3D samt en NH-D15 chromax.black och har inets 140mm tysta argb fläktar till så jag har likadana fläktar i hela systemet.
Jag har borrat nya hål i fläktarna så noctuas original fästen passar.

Riktigt bra cpu tycker jag och billig, köpte den för 3690kr på Non och ett Asus tuf 7900xtx för 10200kr från komplett ASUS TUF Gaming X670E-Plus för 2500kr från webhallen och Corsair 32GB DDR5 7200MHz CL34 Vengeance RGB 1600kr från inet

Jag kör cpu fläktarna på ca 300-400 rpm och cpun blir som max 72 grader under stress allt på stock och ingen undervolt mm.
Jag skulle säkert kunna ta bort fläktarna på cpu kylaren då denna är väldigt overkill, kylaren är bredare än 140mm fläktarna.

Mvh