Deployment & techstack för icke-IT-insatta (exjobb)

Permalänk

Deployment & techstack för icke-IT-insatta (exjobb)

Tjo! Jag har med 99,99 % säkerhet spikat ett exjobb nu. För ett par dagar sedan erhöll jag nödvändiga filer för att kunna påbörja skrivandet av min planering som jag sedan ska publicera första veckan i exjobbs-kursen vilket börjar i år V12. Det går med andra ord inte att lämna in den tidigare än så.

Det kunden (exjobbet) önskar är inga större problem tekniskt talat utifrån mina hittills erhållna kodkunskaper. Däremot så har jag gång på gång berättat om mina bristande kunskaper när det gäller ett viktig steg inom webbutveckling: sjösättningen av "färdiga" lösningar ("deployment").

Det jag känner till om kunden är att de har en färdig webbplats baserat på en WordPress-mall som någon webbyrå utförde åt dem. Jag känner ej till deras eventuella webbhotell och/eller övriga driftkostnader beträffande deras webbplats.

Jag har tipsats om Microsoft Azure för deployment för det ser bra ut på CV:t att ha att man har sjösatt en webbplats i Microsoft Azure-ekosystemet. Men då oroar jag mig över dessa skrämselhistorier där folk glömt sätta databegränsning inom AWS eller Google Cloud Services och vips så har de fått en räkning på flera tusentals dollar för att de inte konfigurerade sin deployment riktigt.

I och med att jag kommer att vara den enda IT-insatta vid detta exjobb där det endast finns mellan två-tre anställda så undrar jag över möjliga tillvägagångssätt för att berätta om möjliga sjösättningar och kostnader med att faktiskt få upp just den CRUD-applikation de önskar sig.

Då har vi inte heller pratat om vald techstack ännu då jag har två val här:
1) Hålla mig till något jag känner mig säker på så att jag kan mer eller mindre garantera en mervärdesgivande app åt slutkunden. Då försäkrar jag mig om en god referens. Jag vet dock inte om skolan skulle tycka att detta var alldeles för "played it too safe"?

2) Prova på något nytt men riskera att inte få till det kanske lika bra (chansen finns samtidigt att det kanske skulle kunna bli ännu bättre) och därmed riskera dålig referens. Dock skulle möjligen skolan gilla att jag har provat på något nytt inom IT?

Dina förslag/tankar/åsikter kring deployment-biten och techstacks-valet?

Tack för svar på förhand!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem

Själv föredrar jag Azure & Azure DevOps som nämnts men om du är rädd för oväntade kostnader så kan du ju testa GitLab i kombination med Render. GitLab för CI/CD (med YAML) och Render för gratis hosting (stödjer Node, Docker etc).

Permalänk
Medlem

Det finns bra verktyg i Azure för att hålla koll på kostnader så att du kan få mail när kostnaderna ökar och kommer upp mot t.ex. 80% av budget för en månad. Azures budget verktyg visar även prognoser för hur kostnader ackumulerar över tid så det går att följa. Sen är det så att t.ex. Azure App Service, som är tjänsten där du vanligtvis deployar en webbapplikation (api/webapp osv), har en fast kostnad per månad med olika nivåer beroende på prestanda. De kommer snarare att sluta svara om de blir överbelastade istället för att kostnaden ökar. Det finns gratis nivåer på många tjänster så det är bara att gå in och börja testa för att få en känsla för det. Verktygen finns och det finns massor utav bra guider. Men, eftersom du är själv och inte har någon it-kunnig handledare så faller det på dig att göra det rätt från början.