Helgsnack: Vilka datorbutiker saknar du?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vilka datorbutiker saknar du?

Genom tiderna har det funnits drivor av datorbutiker som erbjudit hårdvara och support till kunder, men många har trillat av pinn. Vilka saknar du?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Datorbutiken.com

Permalänk
Medlem

Skribo Font butiken i Stockholm, härlig nörd-känsla!
https://it24.idg.se/2.2275/1.109708/eva-liljeros-det-var-otro...

Lap Power glömmer man väl aldrig, även om jag aldrig köpte av dom.
https://techworld.idg.se/2.2524/1.532795/lap-powers-uppgang-o...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Keeper of the Bamse

Datorbutiken.com på ren nostalgi. Beställde min första bygga-själv dator därifrån runt år 2000, efter råd från medlemmar på Sweclockers

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

JME-data!

Eller som jag och vännerna sa, "Jamme-data" 😆

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Vet att dataprince var dåliga på södermalm men det var ett av mina tidigaste kontakter med datorer, i alla fall det namnet jag kommer ihåg. Sedan fanns det ett par butiker i kungens kurva och skärholmen som jag inte minns namnet på. tror en av dem flyttade från skärholmen till kungens kurva faktiskt. Sedan försvann den.
Nostalgin är väll att det var alltid en upplevelse eftersom man fick åka dit och hämta/köpa sakerna.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

För många men är nog ändå främst gamla Datorbutiken. Så längesedan att jag inte riktigt minns varför längre men det gav en bra känsla av att handla där är tanken jag burit med mig. Sista inkarnationen handlade jag inte ifrån, butiken gick i konkurs minst en gång trots allt.

Finns fler förstås, och butiker som finns kvar där jag inte längre vill handla ifrån.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Musikälskare
Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

JME Data var rätt ok.

Permalänk
Medlem

Datorbutiken.com och JMEdata. Köpte mycket från dem under min ungdom!

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Dataprince med gröna padda som loggan

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Lokala butikerna.
Hårdvaran var nästan löjligt dyr men om/när något gav upp fanns alltid alternativet där. Så gott som alltid jobbade några likasinnade eldsjälar där som gjorde det dom kunde trots att dom visste att det skulle, i slutändan, bli precis som det är nu.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Skribo Font och Stygga pojken i Malmö har jag bara bra minnen ifrån.
Datorbutiken.com handlade väl jag också ifrån nån gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Dataprince med gröna padda som loggan

Hur kan du sakna en butik som var ökänd/kriminell?

Permalänk
Medlem

Datorbutiken.com och JME Data. Saknar också den lokala butiken Microhard.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Någon som minns Gtek? De fokuserade på neon och LED och sånt under första veckan det var populärt. De försvann när intresset för sånt försvann. Ibland undrar om hur det skulle gått om de klarade sig lite längre för vi fick ju en annan våg av populärt med LED vilket varit i snart 10 år nu och inte ser ut att försvinna denna gång.

Jag köpte en del neonrör till datorn och blå LEDs och såklart Biohazard fläktgaller och sånt. Som var populärt då. Hade chassi med genomskinlig plast i datorn jag köpte 2003. Sen dog som sagt den trenden och kom tillbaka när glas började användas på chassi.

Annars var det Datorbutiken som man köpte från på den tiden. Köpte allt där i stort sett.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Datalätt vid Mattlandet på Backaplan. Bara OG datafolk minns.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

gtek saknar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Hur kan du sakna en butik som var ökänd/kriminell?

Det handlar väl väldigt mycket om vad man har för egna erfarenheter?
De hade ju funnits rätt länge när det blev mer allmänt känt hur det låg till (eller om "hur det låg till" ändrades över tid, jag vet inte?), och om man inte själv drabbats av något dåligt så...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag minns särskilt en av de tidiga nischade onlinebutikerna som också hade en liten butik i en källarlokal nära Odenplan i Stockholm. Tror den hette Kylning.se eller nåt liknande.
Köpte mitt älskade LianLi alu full-tower där för att få plats med härket till hemmabyggd vattenkylning som jag höll på med på den tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirmite:

gtek saknar jag

Tänkte precis skriva det, otroligt bra butik som fokuserade på datorkylning.

Har även handlat en hel del från JME-data, datorbutiken.com och vem kommer ihåg itbutikken.dk (där jag köpte min första egna dator från), men nu är det mest Inet som gäller.

Apropå handla datordelar från internet, så saknar jag Buggy.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caesar:

Jag minns särskilt en av de tidiga nischade onlinebutikerna som också hade en liten butik i en källarlokal nära Odenplan i Stockholm. Tror den hette Kylning.se eller nåt liknande.
Köpte mitt älskade LianLi alu full-tower där för att få plats med härket till hemmabyggd vattenkylning som jag höll på med på den tiden

Kylning.com tror jag?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

datobutiken.com va en go en, men sen hade ju också elgiganten en datorbutik förr i tiden(fysisk butik) där jag köpte en 17" lcd tft tn panel på 75hz(det va mycket på den tiden) kommer dock ej ihåg vad den hette, köpte också ett nvidia gt 5200 därifrån, och sen ett gt 6600le(visste inte att det hade varit bättre å bara köpa ett 6200 då) >_<

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Butik.it i väsby hade bra priser och utbud när de öppnade.
Minns inte året med köpte en hel del prylar där, bl a ett 7800GTX.

Permalänk
Medlem

Haha, det var den första som kom upp i huvudet när jag såg trådtiteln.

Hade dom inte en teddybjörn eller något på sin logga?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Snusfri

Datorbutiken.com samt en lokal handlare som hette "mid@t".
Köpte en del från mid@t när de fanns, bla mitt MSI 1070 Aero OC som det faktiskt var bra pris på.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Liontech i Spånga.. Långt ifrån billiga. Men de hade alltid adaptrarna/kablarna som jag behövde i någon obskyr låda på lagret.. Och trevliga var de också. Bekvämt var det att bara behöva vandra ner till centrum och inte behöva vänta in posten.

Edit.. Iallafall fram tills när ägaren sålde bolaget till någon bov..

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem

Riksdata System AB vid Odenplan.

Kul folk som jobbade där. Praoade där i slutet av 90-talet.

Lägger till Lap Power också. Föregångarna till tysta datorer med deras Whisper-case som var livsfarliga att bygga med alla vassa kanter.

Permalänk
Medlem

Skribo font
Gtek.net
Kylning.com

Och inte minst:
Tricom.se (Uppsalabutiken) där man i begynnelsen fick välja stepping över disk på processorn man ville köpa.

Tillägg.