Permalänk
Medlem

Strömkabel acer aspire 3

När jag skulle sticka in strömkabeln i en Acer aspire 3 gick det plötsligt mycket trögare än vanligt och det kändes som att den inte gick hela vägen in. Jag kunde inte hitta något skräp eller liknande som skulle kunna vara i vägen. Nu går det lättare igen (utan att jag egentligen vet varför) men när jag kopplar på strömmen så blir det en gnista i uttaget på laptopen. Jag kan med andra ord inte längre ladda den. Är det värt att prova med en ny strömkabel eller sitter felet i uttaget på datorn? Finns det något jag kan göra för att rädda laptopen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cobalt:

När jag skulle sticka in strömkabeln i en Acer aspire 3 gick det plötsligt mycket trögare än vanligt och det kändes som att den inte gick hela vägen in. Jag kunde inte hitta något skräp eller liknande som skulle kunna vara i vägen. Nu går det lättare igen (utan att jag egentligen vet varför) men när jag kopplar på strömmen så blir det en gnista i uttaget på laptopen. Jag kan med andra ord inte längre ladda den. Är det värt att prova med en ny strömkabel eller sitter felet i uttaget på datorn? Finns det något jag kan göra för att rädda laptopen?

Det går inte att säga i vilken kontakt felet är utan att felsöka dem för båda kontakterna kan vara trasiga, undersök dem med förstoringsglas och i bra ljus så kanske du kan se nått gör det låter ju som om det är ett mekaniskt problem med nån av kontakterna.
Att byta laddare eller kabeln är enkelt men är det kontakten i datorn som är skadad så går den nog att att byta eller koppla förbi den också men det är lite bökigare och kanske inte ekonomiskt försvarbart om du inte kan göra det själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.