Permalänk

Gick från 26.000kr till 28.000kr. Elevassistent på SPSM skolan

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

På fredag har jag framläggning av mitt kandidatarbete och idag fick jag äntligen till en matchning med ett företag. Start om en vecka!

Yrke: Full Stack utvecklare
Lön: 35 000 som omförhandlas efter provanställning
Ort: Stockholm
Ålder: 27
Erfarenhet: Deltidsarbete som dataadministratör under universitetsåren.
Förmåner: 3000 friskvård.
Utbildning: Allmän kandidatexamen inom programmering. Läst lite civ.ing och två år Innovativ programmering.
Övrigt: Kontor vid Odenplan. Läget var viktigt för mig och jag hoppas kunna cykla under sommarhalvåret.

Det blev aldrig någon omförhandling vid övergången till fast men nu efter ett år fick jag upp lönen till 38 500.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Murvar:

Det blev aldrig någon omförhandling vid övergången till fast men nu efter ett år fick jag upp lönen till 38 500.

10% är helt ok! 42+ nästa år!

Permalänk
Medlem

Bytte jobb nu. Gick från en tjänst som systemtekniker till nätverkstekniker. Från 37000 till 45000 i grundlön plus 5700 varje månad för en veckas beredskap oavsett om de ringer eller ej. Pluggade två år på högskola 2015-2017 och har jobbat inom IT sen dess.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Yrke: 2nd line support (samma företag, gick upp efter ett år)
Lön: 28.000 (fick 0:- ökning när jag gick över till 2nd line)
Erfarenhet: börjar bli en hel del skulle jag säga eftersom lär mig extremt mycket hela tiden (även efter arbetstid)
Ålder: 36
Län: Skåne
Övrigt: Fick en gammalt, delvis låst tjänstemobil men mest för att ha den som MFA enhet eller när kund ringer ibland (använder inte som privat förstås), 3k friskvårdsbidrag (dock finns inte så mycket på listan vad man kan välja som jag är intresserad av (t.ex.: en fullständigt hälsokontroll hade varit värt något för mig))

Blir intressant att se hur landar årets löneförhandling (förra året var det inte riktigt en förhandling utan de har bara presenterat som en fakta, punkt slut). Är inte alls nöjd med lönen om jag ska vara ärligt.

Sådär. Ungefär som jag har förväntat.
Ökning till 29500. (att inte ens försöka erbjuda 30 som jag fick på förra jobbet back in 2022 känns inte bra, men förmodligen jag är inte värt mer HÄR helt enkelt).
Fortsätter att plugga på fritid och söka något annat. Trist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Sådär. Ungefär som jag har förväntat.
Ökning till 29500. (att inte ens försöka erbjuda 30 som jag fick på förra jobbet back in 2022 känns inte bra, men förmodligen jag är inte värt mer HÄR helt enkelt).
Fortsätter att plugga på fritid och söka något annat. Trist.

Har ni kollektivavtal?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Har ni kollektivavtal?

Ja, det har vi. Varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Ja, det har vi. Varför?

Ja, som redan nämnts tidigare i tråden så innebär kollektivavtal att lönerevisionen omfattas av en viss "pott" med pengar som ska fördelas över alla anställda. Det betyder att om du får mer pengar så får någon annan mindre.
Därför kan man inte förvänta sig att få ett större lönelyft bara genom lönerevisionen, utan det ska då tas som en separat lönejustering utanför revisionen eftersom att de pengarna då kommer ur samma budget som för nyanställningar.

Om du är missnöjd med din lön så måste du lyfta det med din chef och begära en lönejustering.
Om man ser till "märket" som förhandlats av fackförbunden (om ni följer industrins avtal) så har du fått en ökning som ligger ganska bra över märket.

Avtalet som förhandlades fram gällde två år med lite drygt 7 % ökning där det i fjol var lite drygt 4 % och i år då lite drygt 3 %.
Din ökning från 28 000 till 29 500 ligger på lite drygt 5,3 %, så med andra ord så innebär din ökning att någon/några andra fått en ökning som ligger under märket.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Ja, som redan nämnts tidigare i tråden så innebär kollektivavtal att lönerevisionen omfattas av en viss "pott" med pengar som ska fördelas över alla anställda.

Detta stämmer inte. Många kollektivavtal har en "pott" men inte alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Ja, som redan nämnts tidigare i tråden så innebär kollektivavtal att lönerevisionen omfattas av en viss "pott" med pengar som ska fördelas över alla anställda. Det betyder att om du får mer pengar så får någon annan mindre.
Därför kan man inte förvänta sig att få ett större lönelyft bara genom lönerevisionen, utan det ska då tas som en separat lönejustering utanför revisionen eftersom att de pengarna då kommer ur samma budget som för nyanställningar.

Om du är missnöjd med din lön så måste du lyfta det med din chef och begära en lönejustering.
Om man ser till "märket" som förhandlats av fackförbunden (om ni följer industrins avtal) så har du fått en ökning som ligger ganska bra över märket.

Avtalet som förhandlades fram gällde två år med lite drygt 7 % ökning där det i fjol var lite drygt 4 % och i år då lite drygt 3 %.
Din ökning från 28 000 till 29 500 ligger på lite drygt 5,3 %, så med andra ord så innebär din ökning att någon/några andra fått en ökning som ligger under märket.

Jag förstår. Jag var helt övertygad att kollektivavtalets % är bara en rekommendation och att arbetsgivaren kan ge mindre eller mer helt frivilligt så att säga. Då vet jag lite bättre hur den fungerar. Jag vill absolut inte ta från någon annan så för min del de kan lika gärna öka då med 0% men justera den upp till en rimligt nivå.

Permalänk
Medlem

Komiskt att denna tråden lever vidare. Trådskaparen var aktiv på Sweclockers senast april 2012.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Detta stämmer inte. Många kollektivavtal har en "pott" men inte alla.

Okej, då rättar jag mig och säger att det kan vara så att det finns en pott.

Skrivet av nDre:

Jag förstår. Jag var helt övertygad att kollektivavtalets % är bara en rekommendation och att arbetsgivaren kan ge mindre eller mer helt frivilligt så att säga. Då vet jag lite bättre hur den fungerar. Jag vill absolut inte ta från någon annan så för min del de kan lika gärna öka då med 0% men justera den upp till en rimligt nivå.

Kolla upp vad som faktiskt gäller på din arbetsplats.
Oavsett så är det sällan en arbetsgivare automatiskt justerar upp lönen mycket högre än märket om det finns kollektivavtal.
Det lönar sig dock aldrig att bara knyta näven i fickan, utan om du anser att du förtjänar högre lön så bör du påpeka det för din chef och vara beredd att lyfta fram argument till varför.

Om du trivs på arbetsplatsen i övrigt är det ju dumt att börja söka nytt utan att ens ha försökt att be om högre lön först.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Inte fått exakta siffror än men vår lön sätts "inviduellt" heter det, men det gör ju det egentligne inte. Hela bolaget är max 3,1 med normal höjning på 2.5 om man möter kraven, 3.1 om man går högre än kraven. Rätt märkligt hamnade över kraven för förra året men med tanke på hur mycket mer jag jobbade, hur mycket ansvar och roller jag fick ta på mig samtidigt är ju inte det verklighetsförankrat någonstans. Samtidgt slutar rätt många och kommer tillbaka efter typ 3-6 månader, då får man ju garanterat en bättre lönebump. Mycket märkligt fenomen egentligen med tanke på att det tar typ 1 år inom min tjänst innan man blir helt självgånde, dessutom verkar det oerhört svårt att få in rätt typ av folk.
Får se vad som händer framöver om man söker sig vidare eller magiskt lyckas förhandla något bättre, tror ungefär det är lika stor chans som att vinna på eurojackpot.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Jag förstår. Jag var helt övertygad att kollektivavtalets % är bara en rekommendation och att arbetsgivaren kan ge mindre eller mer helt frivilligt så att säga. Då vet jag lite bättre hur den fungerar. Jag vill absolut inte ta från någon annan så för min del de kan lika gärna öka då med 0% men justera den upp till en rimligt nivå.

Arbetsgivaren kan absolut ge mer, det verkar vara en del missförstånd om kollektivavtal här.
"Potten" är den framförhandlade lägsta nivån för den totala löneökningen.
Dvs har samtliga anställda totalt 10 miljoner i lön och avtalet är 3% ska den totala lönen vara minst 10,3 miljoner efter revisionen. Sen är det vanligt med en individgaranti men det varierar mellan fackförbund och avtal.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av system33:

Nu har jag blivit tillsvidareanställd och lönen blev lite bättre

Yrke: Systemutvecklare
Lön: 35500 kr
Erfarenhet: 0,5 år
Utbildning: 3-årig kandidat
Ålder: 28 år
Plats: Södra Sverige

Dags för en uppdatering! Mitt första lönesamtal och det blev ändå en skaplig höjning

Yrke: Systemutvecklare
Lön: 39300 kr
Erfarenhet: 2 år
Utbildning: 3-årig kandidat
Ålder: 29 år
Plats: Södra Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Komiskt att denna tråden lever vidare. Trådskaparen var aktiv på Sweclockers senast april 2012.

Det här är ingen tråd där frågeställaren letar efter en lösning på något problem, det är inte alls förvånande att en tråd som har nytta för många människor lever vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det här är ingen tråd där frågeställaren letar efter en lösning på något problem, det är inte alls förvånande att en tråd som har nytta för många människor lever vidare.

Vad är det för nytta att veta vad andra har i lön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vad är det för nytta att veta vad andra har i lön?

Att jämföra löner i olika branscher/roller är stor nytta för många när dom ska löneförhandla eller påbörjar en ny tjänst, då vet dom i vilket spann på lönen dom ska fråga efter, att vara transparent med löner är nyttigt för alla.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vad är det för nytta att veta vad andra har i lön?

"Nyttan" är att man ska bli avundsjuk och deprimerad antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vad är det för nytta att veta vad andra har i lön?

Om du tjänar 20k mindre i månaden än dina branschkollegor vill du nog veta om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vad är det för nytta att veta vad andra har i lön?

För att vi vill precis som facken vill, få incitament för att höja våra löner!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Vid det här laget vet nog alla att datanissar har bra lön.

Permalänk
Medlem

Yrkesprofil: Mobil Säkerhetstestare / Säkerhetsforskare

- Ålder: 36 år
- Plats: Sverige och Korea
- Årlig inkomst: Cirka $150,000 (kan variera beroende på valutakurs). Ytterligare bonuslön på upp till $5,000 (cirka 50,000 SEK) per år baserat på framgångar i bug bounty-program och upptäckta större sårbarheter inom mobila strukturer.
- Utbildning: Ingen. Självlärd expert inom Android, Shell, Bootloaders, Fastboot, och UART. Mitt självlärda tillvägagångssätt har kompletterats med praktisk erfarenhet och deltagande i ledande säkerhetskonferenser samt bidrag till öppna källkodsprojekt.

Kompetenser:

- Djupgående kunskap i Mobil säkerhet och operativsystemets arkitektur.
- Erfarenhet av penetrationstestning och säkerhetsgranskning av mobila applikationer.
- Förmåga att automatisera säkerhetstestning med skript och verktyg.
- Bekant med ARM-arkitekturen och virtualiseringstekniker.
- Aktiv deltagare i bug bounty-program och säkerhetsforskargemenskaper.
- Språk: Flytande i engelska och svenska, med förmåga att kommunicera tekniska koncept klart och tydligt.

Yrkesmål:

Att fortsätta bidra till cybersäkerhetsgemenskapen genom att upptäcka nya sårbarheter, utveckla innovativa säkerhetslösningar och dela med mig av min kunskap för att stärka skyddet av mobila enheter världen över. Bonusar för framgångar inom bug bounty-program reflekterar min dedikation och framgång i att identifiera kritiska sårbarheter som bidrar till en säkrare digital miljö.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av clappen:

"Nyttan" är att man ska bli avundsjuk och deprimerad antar jag.

Om man blir avundsjuk på andras lön är det här en dålig tråd att läsa ja, men den uppskattas av många. Och känner man att det är dags att byta inriktning i livet är det här en bra tråd att hitta motivation och uppslag

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Blev nyligen uppsagd från mitt jobb som trafiklärare pga arbetsbrist (andra gången på ett år det sker på två olika skolor...) Riktigt tråkigt då jag trivs väldigt bra både med jobbet men framförallt med kollegorna.

Sökt flertalet jobb i stan utan napp (trots att jag haft liknande jobb tidigare med mycket mindre erfarenhet).
Har även väntat mig att få ett samtal från en annan arbetsplats som jag jobbat extra på senaste månaden då jag vet om att en ur personalen där kommer vara föräldraledig. Men det verkar som att de väntar till sista sekund med att leta efter någon till den positionen och den tiden kan jag inte vänta ut...

Så blev att söka sig tillbaka till bussbranschen igen.
Nu med bättre schema än jag hade där senast iallafall då jag lyckats få en s.k "nyckel" där jag får ett rullande schema.

Yrke: Bussförare
Ålder: 35år
Lön: 29 900kr. (ska dock jobba 80% så det blir 23 900kr innan skatten)
Fördel med nya schemat: Endast Mån-Fre. Från ca 12-22 (oftast kortare)
Nackdel: Jobba vissa röda dagar igen...

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bussović:

Blev nyligen uppsagd från mitt jobb som trafiklärare pga arbetsbrist (andra gången på ett år det sker på två olika skolor...) Riktigt tråkigt då jag trivs väldigt bra både med jobbet men framförallt med kollegorna.

Sökt flertalet jobb i stan utan napp (trots att jag haft liknande jobb tidigare med mycket mindre erfarenhet).
Har även väntat mig att få ett samtal från en annan arbetsplats som jag jobbat extra på senaste månaden då jag vet om att en ur personalen där kommer vara föräldraledig. Men det verkar som att de väntar till sista sekund med att leta efter någon till den positionen och den tiden kan jag inte vänta ut...

Så blev att söka sig tillbaka till bussbranschen igen.
Nu med bättre schema än jag hade där senast iallafall då jag lyckats få en s.k "nyckel" där jag får ett rullande schema.

Yrke: Bussförare
Ålder: 35år
Lön: 29 900kr. (ska dock jobba 80% så det blir 23 900kr innan skatten)
Fördel med nya schemat: Endast Mån-Fre. Från ca 12-22 (oftast kortare)
Nackdel: Jobba vissa röda dagar igen...

Nu fungerar nicket igen dock ! Grattis till nygammalt jobb. Spöar arbetslöshet alla dar i veckan

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av Mental:

Nu fungerar nicket igen dock ! Grattis till nygammalt jobb. Spöar arbetslöshet alla dar i veckan

Så är det

Bara att leta boende i grannstaden nu då det blir trökigt att pendla i längden också ;D

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Uppdatering efter årets lönerevision

Skrivet av SnigelMF:

Nuvarande jobb:

Yrke: IT-konsult på mindre konsultfirma
Ålder: 37
Plats: Norrland
Erfarenhet: 9 år inom IT och 5+ år inom min nisch
Lön: 41 300 kr/mån + normala förmåner

Nytt jobb till hösten:

Yrke: Utvecklare på stort företag
Ålder: 37
Plats: Norrland
Erfarenhet: 9 år inom IT och 5+ år inom min nisch
Lön: 50 000 kr/mån + bättre förmåner

Efter årets lönerevision på +1 900 kr/mån ser det ut så här för mig:

Yrke: Utvecklare på stort företag
Ålder: 38
Plats: Norrland
Erfarenhet: 10+ år inom IT och 7+ år inom min nisch
Lön: 51 900 kr/mån + ganska bra förmåner, 30 dagar semester

Jag är inte helt nöjd med resultatet av årets lönerevision med tanke på inflationsläget och att jag inte fick vara med på förra årets lönerevision eftersom jag var "för nyanställd" då. Sen jag skrev på för mitt nya jobb har KPI-inflationen varit över 11% men jag har bara fått 3.8% löneförhöjning, så det är ju en ganska stor reallöneminskning sett till det. Men, jag ska väl inte klaga allt för mycket då jag ändå har en bra lön, särskilt med tanke på att jag bor där jag bor (vilket är självförvållat. Hade jag jobbat på företagets huvudkontor i Stockholm hade jag nog kunnat ha 10 000 kr/mån högre lön (eller mer!), och dessutom betalt ganska mycket lägre skatt.. Men jag är rätt säker på att jag inte hade trivts där.).

Permalänk
Medlem

Nu fick jag en bättre ökning som jag är nöjd med för året i var fall, andra bolag betalar fortfarande mer men jag känner mig nöjd.

Yrke: Matematiker/Aktuarie (anställd konsult)
Erfarenhet: 10-15 år (men inom lite olika delar av fältet).
Plats: Stockholm
Lön: 96k/mån inkl årets bonus (mindre del)
Förmåner: standardsaker som föräldralön, sjukvårdsförsäkring (+andra försäkringar), friskvård, utbildningar mm men även 6,5%/32% pension och frihet över att styra arbetet och arbetstiderna själv.

Permalänk
Medlem

96kkr som konsult. Egen eller anställd konsult?
Hur mycket avsätter du till pensionsinbetalningar?
Eller är det före pensionbiten?
Vad kostar försäkringar och dylikt?

Jag vill mest ha en likvärdig jämförelse mot en anställning som ger 96kkr brutto

Visa signatur

Honk