Windows 10 installerat på 104 sekunder

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 installerat på 104 sekunder

Youtube-kontot NT Dev har testat hur långt det är möjligt att optimera installationen av Windows 10.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Aaaaahhh! Win98. Varannan vecka. Men då hade man setupfilerna på sin c: hårddisk.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Jag brukar installera om rätt ofta, nåt eller ett par gånger om året kanske.

Permalänk
Skrivet av Hyllbert:

Jag brukar installera om rätt ofta, nåt eller ett par gånger om året kanske.

Nu blir man intresserad av att veta anledningarna till ominstallation för oss dödliga som inte vet.

Permalänk
Medlem

Och sen windows update...48 timmar till

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Och sen windows update...48 timmar till

Ja, och 685 omstarter. 😁

Permalänk

På tiden när man hade mekanisk hårddisk installerade man om då och då Sen SSD'n kom har behovet att ominstallationer sjunkit markant.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattsson69:

Nu blir man intresserad av att veta anledningarna till ominstallation för oss dödliga som inte vet.

gör det minst en gång i kvartalet, hade något så enorma problem med drivrutiner till min laptop med rtx 3070 samt att man märkte av att den tappade några FPS i vissa spel efter ett tag när man installerat massa skräp på den, kringgick denna förlust genom att helt enkelt blåsa om datorn innan den blev allt för märkbar

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kan man kalla det att Win10 är installerat?
Är ju 100 saker man ska säga NEJ till innan man börja installera drivrutiner/program själv.

Men under 10min är inga problem men 100s är att töja och vrida på sanningen tycker jag.

Permalänk
Medlem

Aldrig installerat om på typ 5 år... kör på hur fint som helst. till och med "migrerat" ssd:n från intel baserat system (i5 650 eller nåt) och nu igenom 3 st ryzen upgraderingar...

sen finner jag att NTDEV's windows "builds" är så nerskalade att dom är ju nästan oanvändbara. så inget vidare syfte mer än "ah coolt".

Skrivet av FX9:

Och sen windows update...48 timmar till

Skrivet av Viktorph:

Ja, och 685 omstarter. 😁

Nja mer typ 5 minuter och två reboots. men visst
för dom som undgår updates som det vore pesten känns det kanske så, rätt utdaterat. var nog nån gång i windows 7 det var så... kanske 8?

idag är det ju en reboot i kvartalet och det tar en halv minut om man låter det göras dierekt har nog 4 mån upptime i genomsnitt på nattduksbords PC:n.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Kul, det var ju rätt snabbt!
Upplever annars att själva installationen går rätt kvickt numera. Win11 på en snabb dator, från att man trycker installera tills att den startar om och man ska göra alla val tar det kanske 4 minuter. Men att sen klicka sig igen alla val och konfiguration samt första inloggning, jag då är det kanske 15-20 minuter till

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]

Permalänk
Medlem

Möjligtvis om man räknar in tiden att ladda ner och föra över windows till ett USB minne så tar det 20-30min totalt. Nu för tiden sitter man ju längre tid och snabbkollar inställningar i bios än vad windowsinstallationen tar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Aldrig installerat om på typ 5 år... kör på hur fint som helst. till och med "migrerat" ssd:n från intel baserat system (i5 650 eller nåt) och nu igenom 3 st ryzen upgraderingar...

sen finner jag att NTDEV's windows "builds" är så nerskalade att dom är ju nästan oanvändbara. så inget vidare syfte mer än "ah coolt".

Nja mer typ 5 minuter och två reboots. men visst
för dom som undgår updates som det vore pesten känns det kanske så, rätt utdaterat. var nog nån gång i windows 7 det var så... kanske 8?

idag är det ju en reboot i kvartalet och det tar en halv minut om man låter det göras dierekt har nog 4 mån upptime i genomsnitt på nattduksbords PC:n.

Det är inte min upplevelse, betydligt mer windows updates än så på en ny installation..

Installerade grabbens dator, tog 2 dar innan den var fullt patchad...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Det är inte min upplevelse, betydligt mer windows updates än så på en ny installation..

Installerade grabbens dator, tog 2 dar innan den var fullt patchad...

Låter som om du använt en gammal ISO fil. Jag installerade W11 i höstas och efter installationen behövde jag söka efter uppdateringar 1 gång och en omstart, sedan sa Windows update att det inte finns några uppdateringar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Det är inte min upplevelse, betydligt mer windows updates än så på en ny installation..

Installerade grabbens dator, tog 2 dar innan den var fullt patchad...

Jag är nog mer på Gizmos sida. Installation av ny Windows 11 så hämtar den de flesta patchar under setupen, sen kommer det lite mer därefter. Men sen är det ju klart? 1-3 omstarter under installationsdagen. Om du inte installerar måndagen innan en patch-tisdag såklart.

Tycker Windows överlag är smärtfritt och enkelt nuförtiden. 98-Vista var ju överlag bedrövligt att installera och även använda. Windows 10 och Windows 11 är fantastiskt smärtfria och välfungerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Jag är nog mer på Gizmos sida. Installation av ny Windows 11 så hämtar den de flesta patchar under setupen, sen kommer det lite mer därefter. Men sen är det ju klart? 1-3 omstarter under installationsdagen. Om du inte installerar måndagen innan en patch-tisdag såklart.

Tycker Windows överlag är smärtfritt och enkelt nuförtiden. 98-Vista var ju överlag bedrövligt att installera och även använda. Windows 10 och Windows 11 är fantastiskt smärtfria och välfungerande.

Kan ha varit ett problem att jag inte hade hämtat hem senaste windows 10 filerna vid installation heller, så satt väl på nån 2019 version

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattsson69:

Nu blir man intresserad av att veta anledningarna till ominstallation för oss dödliga som inte vet.

Tabula rasa
skönt med rent OS.

Permalänk
Snusfri

Brukar ta några minuter för mig med.
Har en ventoy-sticka som jag har mina ISO på, byter ut ISO filerna för Windows när ny stor uppgradering typ 23H2 osv kommit för att minska ner på tiden man behöver lägga efteråt genom Windows Update. Fungerar riktigt smidigt numera.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Det är inte min upplevelse, betydligt mer windows updates än så på en ny installation..

Installerade grabbens dator, tog 2 dar innan den var fullt patchad...

ny windows 10/11 iso?
eller är den några år gammal?
oavsett verkar det konstigt att det tar så lång tid om du inte är antingen på en HDD eller på 10/10mbit lina... dom grupperar ju upp det i "feature updates" nu och sen security updates så det borde vara en större update som kanske tar 10-15 minuter och sen bunt kanske 5 st security updates som tar nån minut på en ren installation. det var min upplevelse sist jag satte ihop en "extra" burk iaf... det ska inte ta mer än en timme på en SSD och med en modern uppkoppling (jag har 100mbit hemma. begränsat av gammal fiberdosa fml)

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Det är inte min upplevelse, betydligt mer windows updates än så på en ny installation..

Installerade grabbens dator, tog 2 dar innan den var fullt patchad...

gjorde nytt media förra veckan och lät windows uppdate gå medans jag laddade ner alla drivrutiner och program, när allt va installerat och klart så va uppdate redo för omstart så va det färdigt.

Kan det vara som så att din "nya" installation kanske installerade en väldigt utdaterad version av windows ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

gör det minst en gång i kvartalet, hade något så enorma problem med drivrutiner till min laptop med rtx 3070 samt att man märkte av att den tappade några FPS i vissa spel efter ett tag när man installerat massa skräp på den, kringgick denna förlust genom att helt enkelt blåsa om datorn innan den blev allt för märkbar

Du kanske ska låta bli installera skräp?

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

Det värsta är att man numera försöker tvinga folk att skapa ett Microsoft Account för att kunna installera. Förvånad att inte EU har satt stopp för det.

Permalänk
Medlem

104 sekunder..

Ny Magnus Uggla låt ?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Det värsta är att man numera försöker tvinga folk att skapa ett Microsoft Account för att kunna installera. Förvånad att inte EU har satt stopp för det.

Ja, detta är så vansinnigt fult. Det fanns inte alternativet att installera med ett lokalt konto senast jag installerade w10 på en maskin. Ända tills jag drog ut nätverkssladden. Då gav den mig plöttsligt alternativet att använda ett lokalt konto...

Permalänk
Medlem

Synd bara att Tiny10 är trasigt och smått oanvändbart för normal användning.

Kan vara smidigt att köra i virtuell miljö för att testa enstaka applikationer, men inte mycket mer än så enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Synd bara att Tiny10 är trasigt och smått oanvändbart för normal användning.

Kan vara smidigt att köra i virtuell miljö för att testa enstaka applikationer, men inte mycket mer än så enligt mig.

Finns ju flera olika variationer som är mer för "vanliga" konsumenter.
Där inte massa saker saknas.
Gäller bara hitta rätt version som passar ens behov.

Däremot att kräva online konto vid installation är ju helt vansinnigt.
Ska finnas en valmöjlighet från början!

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Även om det är ganska lätt att gå runt kontokravet vid installation (med F10 + oobe\bypassnro) så är Microsoft väldigt tjatiga. Så fort du startar upp Windows vill OneDrive, Edge och i princip alla Microsoft program att du ska logga in och därefter är det ingen mening att köra med ett lokalt konto längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Synd bara att Tiny10 är trasigt och smått oanvändbart för normal användning.

Kan vara smidigt att köra i virtuell miljö för att testa enstaka applikationer, men inte mycket mer än så enligt mig.

Vad är det som gör det trasigt?
Jag har installerat det på ett par datorer, och har inte stött på något som inte fungerat som jag väntat mig

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Även om det är ganska lätt att gå runt kontokravet vid installation (med F10 + oobe\bypassnro) så är Microsoft väldigt tjatiga. Så fort du startar upp Windows vill OneDrive, Edge och i princip alla Microsoft program att du ska logga in och därefter är det ingen mening att köra med ett lokalt konto längre.

Det går att stänga av. Det är det första jag stänger av när jag installerat Windows 10 eller 11

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Även om det är ganska lätt att gå runt kontokravet vid installation (med F10 + oobe\bypassnro) så är Microsoft väldigt tjatiga. Så fort du startar upp Windows vill OneDrive, Edge och i princip alla Microsoft program att du ska logga in och därefter är det ingen mening att köra med ett lokalt konto längre.

Eller, (när man skapar online konto)
No@thankyou.com
1234
Så kommer man förbi online. Behöver inte göra mer än så.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB