Snabbkoll: Använder du lösenordshanterare?

Permalänk
Medlem

Har allt i en dagbok. Svårighet efter säkerhetshot. Streaming lätt som fan och betaltjänster/personlig info överjävligt. Men kan de flesta utantill, använder mönster som går att memorera. Lite autism hjälper till.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av Lord Blackadder:

Jag skulle rekommendera dig att skaffa Bitwarden (använder det själv) då det är gratis, har öppen källkod, säkerhet i toppklass samt så genomförs årligen säkerhetsrevisioner av tredjepart. Det enda negativa är användargränssnittet som ser rätt så tråkigt ut.

Låter lovande! Gränssnittet kan jag tåla hahah

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Jag har glädjande nyheter. Sedan i höstas kan även åtkomsten till Bitwardens gratiskonton skyddas med Yubikey. I inställningsgränssnittet ser det lite rörigt ut eftersom det både finns den gamla ”Yubikey-metoden” och den moderna Webauthn-metoden. Det är den sistnämnda som ska väljas och som är gratis.

https://bitwarden.com/blog/fido2-webauthn-2fa-in-all-bitwarde...

Värt att notera är att det bara används som 2FA. Även om det kanske är uppenbart så misstänker jag att alla inte helt förstått det.

"It’s important to note that Bitwarden uses FIDO2 for two-step login, not as a means to unlock your Bitwarden vault. The master password is used to log in to download the encrypted vault to the client, and the key derived from the master password is used to decrypt it."
https://bitwarden.com/blog/fido2-security-key-support-enabled...

Dvs om valvet skulle läcka; från deras servrar, din dator eller din lokala instans så är det fortfarande ditt lösenord som skyddar valvet inte 2FA också.

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av varget:

Värt att notera är att det bara används som 2FA. Även om det kanske är uppenbart så misstänker jag att alla inte helt förstått det.

"It’s important to note that Bitwarden uses FIDO2 for two-step login, not as a means to unlock your Bitwarden vault. The master password is used to log in to download the encrypted vault to the client, and the key derived from the master password is used to decrypt it."
https://bitwarden.com/blog/fido2-security-key-support-enabled...

Dvs om valvet skulle läcka; från deras servrar, din dator eller din lokala instans så är det fortfarande ditt lösenord som skyddar valvet inte 2FA också.

Jepp! Mycket bra påminnelse. Det var därför jag skrev ”åtkomsten till [kontot]” i stället för till ”lösenorden i lösenordsvalvet”. Mig veterligen är det enbart Keepass XC som använder Yubikey för krypteringen i stället för till autentiseringen.

Permalänk
Medlem

Jag körde länge lösenordshanteraren i webbläsaren, men nu med två preteens till ungar med allt fler egna konton så bytte jag till 1password och deras familjekonto. Gillar att man in ha egna men också delade valv med lösenord. Kostar en slant per år och det finns säkert billigare, och rentav kostnadsfria, alternativ men den besparade huvudvärken att hålla koll på familjens lösenord är guld värd.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk

Hur hanterar ni som använder datorer som inte tillåter några installationer detta? Exempelvis datorerna jag använder i jobbet, där tillåts ingen tredjeparts programvara. Inga webläsare förutom edge, inga plugins. Det har hindrat mig ifrån att börja med genererade lösenord, jag behöver ofta logga in manuellt så då vill jag ha lösenord som sitter i huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamelbarn:

Hur hanterar ni som använder datorer som inte tillåter några installationer detta? Exempelvis datorerna jag använder i jobbet, där tillåts ingen tredjeparts programvara. Inga webläsare förutom edge, inga plugins. Det har hindrat mig ifrån att börja med genererade lösenord, jag behöver ofta logga in manuellt så då vill jag ha lösenord som sitter i huvudet.

Be IT köpa in och paketera en lösenordshanterare om det går.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anwest:

Jag körde länge lösenordshanteraren i webbläsaren, men nu med två preteens till ungar med allt fler egna konton så bytte jag till 1password och deras familjekonto. Gillar att man in ha egna men också delade valv med lösenord. Kostar en slant per år och det finns säkert billigare, och rentav kostnadsfria, alternativ men den besparade huvudvärken att hålla koll på familjens lösenord är guld värd.

Hur funkar lösenordshanterare till Netflix på smart-tv och liknande? Med egna OS?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Jepp! Mycket bra påminnelse. Det var därför jag skrev ”åtkomsten till [kontot]” i stället för till ”lösenorden i lösenordsvalvet”. Mig veterligen är det enbart Keepass XC som använder Yubikey för krypteringen i stället för till autentiseringen.

Menade inte att du på nått sätt hade fel eller uttryckte dig fel. Mest att jag tror många inte tänker på det.

Skrivet av Dockland:

Hur funkar lösenordshanterare till Netflix på smart-tv och liknande? Med egna OS?

Inte alls typ, vissa appar/saker loggar in med hjälp av din telefon/dator via blåtand/wifi/qr kod/url. Andra får man skriva in långa lösenord på. Men tex apple tv så får du upp text inmatning på telefonen och då kan den matcha mot din lösenordshanterare, andorid tv så kan du gör liknade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Menade inte att du på nått sätt hade fel eller uttryckte dig fel. Mest att jag tror många inte tänker på det.

Inte alls typ, vissa appar/saker loggar in med hjälp av din telefon/dator via blåtand/wifi/qr kod/url. Andra får man skriva in långa lösenord på. Men tex apple tv så får du upp text inmatning på telefonen och då kan den matcha mot din lösenordshanterare, andorid tv så kan du gör liknade.

Jag håller mig till Apples ekosystem. Verkar smidigast.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Hur funkar lösenordshanterare till Netflix på smart-tv och liknande? Med egna OS?

Du loggar in via en qr kod som genereras på tv'n

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av POMAH:

Du loggar in via en qr kod som genereras på tv'n

Hur och var genereras en QR-kod på TVn?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Nä. Kör samma lösen överallt med någon variation.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]