Säljstart för efterlängtade Liquid Freezer III

Permalänk
Melding Plague

Säljstart för efterlängtade Liquid Freezer III

Arctic har nu släppt uppföljaren till den omåttligt populära AIO-kylaren Liquid Freezer II där den tredje iterationen utlovar bättre prestanda till ett lockande pris.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Trevligt.
Och ÄNTLIGEN så ser den inte ut som något designat av en person som varit konstant onykter sedan den föddes.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Lite synd att man numer instinktivt alltid har en fråga i bakhuvudet när man läser artiklar på Sweclockers "undrar om företaget betalat för det här".

Särskilt när anslaget i artikeln som här innehåller en hel del fanboy-inslag.

Jag vet det ska finnas en disclaimer på ena stället för sponsrat, en flagga i andra hörnet för ren reklam, eller en disclaimer på ett tredje ställe om det är ett "sammarbete", och att medans hur de ser ut visserligen ändras då och då så går de alltid att hitta om man letar noga. Men jag har också missat dem, läst en artikel och först efteråt sett att det var betald reklam och inte en opartisk artikel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Lite synd att man numer instinktivt alltid har en fråga i bakhuvudet när man läser artiklar på Sweclockers "undrar om företaget betalat för det här".

Särskilt när anslaget i artikeln som här innehåller en hel del fanboy-inslag.

Jag vet det ska finnas en disclaimer på ena stället för sponsrat, och en flagga i andra hörnet för ren reklam, och att medans hur de ser ut visserligen ändras då och då så går de alltid att hitta om man letar noga. Men jag har också missat dem, läst en artikel och först efteråt sett att det var betald reklam och inte en opartisk artikel.

Jag scrollade faktiskt upp när jag kommit halvvägs igenom för att kolla om det var sponsrat.. Så du är ju inte fel ute när du frågar dig själv detta.

Jag tycker dock artikeln var bra, tycker den beskrev väldigt bra och det var lättförstått.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Skrivet av krEJZi:

Jag scrollade faktiskt upp när jag kommit halvvägs igenom för att kolla om det var sponsrat.. Så du är ju inte fel ute när du frågar dig själv detta.

Jag tycker dock artikeln var bra, tycker den beskrev väldigt bra och det var lättförstått.

Håller med jag gillade också artiken, det är det som är lite synd. Man måste numer vara "på sin vakt" och det går till viss del ut över upplevelsen för allt material som produceras, oavsett status.

En betal-version där sponsrat material går att sålla bort kanske vore ngt.

Permalänk
Medlem

Kommer nya kylblocket ha vridbara slangar, eller är de fast vinkelräta ut från moderkortet som föregångaren?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Entusiast
Permalänk
Medlem

@Zpnk hann före!

Skrivet av Quenya:

Kommer nya kylblocket ha vridbara slangar, eller är de fast vinkelräta ut från moderkortet som föregångaren?

Här finns deras tear-down.

Zpnk var riktigt snabb!
Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Ram till Intel var ju lite sisådär designad kan jag tycka. Borde ju vara 4 fästpunkter. Känns som detta enkelt kan göras bättre. Har beställt en så vi får se hur det tar sig.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Inget stöd för någon Threadripper eller Epyc-socket?
För egen del är det både en överraskning och en besvikelse. Riktar sig inte sådana här bastanta kyllösningar till folk med lite mer entusiast-arkitekturer?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Jävlar, det var fanimig inga dåliga intropriser på deras hemsida - https://www.arctic.de/en/Liquid-Freezer-III-Series
62 euro, ca 700 eller så kronor för en grym 240mm AIO.

Lagom tur att jag fick sålt min LFII för inte så längesen, kan ju få typ en helt ny LFIII för samma slant.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Inget stöd för någon Threadripper eller Epyc-socket?
För egen del är det både en överraskning och en besvikelse. Riktar sig inte sådana här bastanta kyllösningar till folk med lite mer entusiast-arkitekturer?

Cold plate behöver vara så stor plus att det är inte direkt fullt med folk som vill ha AIO på TR/Epyc så de skulle bli monstruöst dyra att tillverka.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Snusfri

Nästan så man blev sugen på en 360 fast man har en grym EK-AIO Basic 360.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Cold plate behöver vara så stor plus att det är inte direkt fullt med folk som vill ha AIO på TR/Epyc så de skulle bli monstruöst dyra att tillverka.

Hur mycket är "monstruöst"? Kan du ge en siffra?

Detta är ju ett problem som skulle kunna lösas genom att se till så att det finns en större moduläritet.
EK och även Alphacool har ju haft enheter där det finns snabbkoppling vilket skulle kunna vara användbart i det långa loppet eftersom slutkonsumenten då skulle kunna köpa ett nytt vattenblock som denne byter relativt enkelt vid sockelbyte.

Personligen anser jag att det är tröttsamt med tillverkare som saknar visioner och ändå hyllas de.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Freezer II kyler min uråldrigt nuvarande CPU väldigt bra.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Lite synd att man numer instinktivt alltid har en fråga i bakhuvudet när man läser artiklar på Sweclockers "undrar om företaget betalat för det här".

Särskilt när anslaget i artikeln som här innehåller en hel del fanboy-inslag.

Jag vet det ska finnas en disclaimer på ena stället för sponsrat, en flagga i andra hörnet för ren reklam, eller en disclaimer på ett tredje ställe om det är ett "sammarbete", och att medans hur de ser ut visserligen ändras då och då så går de alltid att hitta om man letar noga. Men jag har också missat dem, läst en artikel och först efteråt sett att det var betald reklam och inte en opartisk artikel.

När vi gör sponsrat innehåll så ska det vara övertydligt, så i det här fallet är det inte så. Med det sagt är jag fullt förstående och håller helt med i att väldigt ofta kan vara lätt att missa det på många sajter.

Om mitt språkbruk framstår som för fanboyigt får jag ta med mig den feedbacken till nästa gång. Uppskattar som sagt alltid när det kommer in sådan från er läsare. I det här fallet fattar jag hur du menar. Personligen är jag ruskigt taggad på att testa produkten så det är kanske det som skiner igenom i hur jag skrev den.

Men men, tack för feedbacken och skjut iväg ett PM om det är något annat du/ni undrar över!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Lite synd att man numer instinktivt alltid har en fråga i bakhuvudet när man läser artiklar på Sweclockers "undrar om företaget betalat för det här".

Särskilt när anslaget i artikeln som här innehåller en hel del fanboy-inslag.

Jag vet det ska finnas en disclaimer på ena stället för sponsrat, en flagga i andra hörnet för ren reklam, eller en disclaimer på ett tredje ställe om det är ett "sammarbete", och att medans hur de ser ut visserligen ändras då och då så går de alltid att hitta om man letar noga. Men jag har också missat dem, läst en artikel och först efteråt sett att det var betald reklam och inte en opartisk artikel.

Ett litet instick om sponsormärkningen på sajten. Alla betalda samarbeten på SweClockers, oavsett innehåll, är uppmärkta på samma sätt på framsidan (den blå bannern). Längst ned i dessa artiklar finns en sponsorbox, med undantag för testpiloter där denna box ligger längre upp i anslutning till presentationen av skribenten.

Om vi någon gång missat att märka upp sponsrat innehåll korrekt (detta ska givetvis inte hända, men mänskliga faktorn osv.), oavsett om det gäller bannern på framsidan eller sponsorboxen i artikeln, så får man väldigt gärna använda rättelsefunktionen på sajten för att uppmärksamma oss om detta så att det kan korrigeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Hur mycket är "monstruöst"? Kan du ge en siffra?

Detta är ju ett problem som skulle kunna lösas genom att se till så att det finns en större moduläritet.
EK och även Alphacool har ju haft enheter där det finns snabbkoppling vilket skulle kunna vara användbart i det långa loppet eftersom slutkonsumenten då skulle kunna köpa ett nytt vattenblock som denne byter relativt enkelt vid sockelbyte.

Personligen anser jag att det är tröttsamt med tillverkare som saknar visioner och ändå hyllas de.

Inga siffror, men klart det blir billigare att tilverka om du säljer 1000st av en vara i stället för 3st då de fysiskt är helt olika.
När det är sagt så finns det en och annan som gör AIO till TR. Rätt svåra att finna på lager dock. AMD har till och med en egen lista på kompatibla kylare.

Vad kostar EK och Alphacool sina enheter jämfört med dagens AIO's?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av JonasT:

<Uppladdad bildlänk>

Ett litet instick om sponsormärkningen på sajten. Alla betalda samarbeten på SweClockers, oavsett innehåll, är uppmärkta på samma sätt på framsidan (den blå bannern). Längst ned i dessa artiklar finns en sponsorbox, med undantag för testpiloter där denna box ligger längre upp i anslutning till presentationen av skribenten.

Om vi någon gång missat att märka upp sponsrat innehåll korrekt (detta ska givetvis inte hända, men mänskliga faktorn osv.), oavsett om det gäller bannern på framsidan eller sponsorboxen i artikeln, så får man väldigt gärna använda rättelsefunktionen på sajten för att uppmärksamma oss om detta så att det kan korrigeras.

Tack för infon. Tyvärr skulle idiotsäkert oavsett var man är i texten behöva vara något i stil med blå bakgrund längs med hela artikeln. Kanske finns nackdelar för er att göra det så tydligt, så att det kostar mer än det smakar, men ur min och kanske andras synvinkel vore det tvärtom en fördel.

Permalänk
Medlem

Jäklar vilket introduktionspris alltså, såpass att man funderar på om man ska panta på ett tills det blir dags att pensionera nuvarande Freezer II 360. Varit väldigt nöjd med mitt och nu blev ju det lätt att säga vilket blir nästa alternativ. 13700K klarar mitt LF II 360 kyla upp till 1.45~1.46v vcore ungefär.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Jävlar, det var fanimig inga dåliga intropriser på deras hemsida - https://www.arctic.de/en/Liquid-Freezer-III-Series
62 euro, ca 700 eller så kronor för en grym 240mm AIO.

Lagom tur att jag fick sålt min LFII för inte så längesen, kan ju få typ en helt ny LFIII för samma slant.

Tack för tipset! Blev en 240 utan lulul. Min Celsius S24 blir 5 år i sommar så det börjar bli dags.

Permalänk
Medlem

Går inte att tacka nej för det priset. Blev en 420 black

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad det är för chassi till omslagsbilden?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Det blir ett köp här också! 240 eller 280 är frågan. Båda går in i NR200P, men den tjockare radiatorn gör ju att en 280 blir rätt klumpig.. 240 räcker kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Hur mycket är "monstruöst"? Kan du ge en siffra?

Detta är ju ett problem som skulle kunna lösas genom att se till så att det finns en större moduläritet.
EK och även Alphacool har ju haft enheter där det finns snabbkoppling vilket skulle kunna vara användbart i det långa loppet eftersom slutkonsumenten då skulle kunna köpa ett nytt vattenblock som denne byter relativt enkelt vid sockelbyte.

Personligen anser jag att det är tröttsamt med tillverkare som saknar visioner och ändå hyllas de.

Moduläritet blir ett problem, mer krimskrams kring själva cpun idag i ett itx system gör att inte ens alla aio kylare passar så ska man förstora blocket mer och göra det i princip omöjligt att använda alls?

Det finns problem och sen finns det problem, att marknadens kanske mest prisvärda högprestanda aio inte kommer med sTR5-stöd...är inte ett problem.

Arctic är ensamma med lite tjockare radioator och VRM fläkt på cpun som i denna version har blivit bättre!? saknar visioner...Ska man gnälla på någon tillverkare av Aios så är Arctic vääääääldigt långt ned på listan. Arctic har för övrigt en väldigt prisvärd torn kylare som kommer med stöd för de flesta workstation/server sockets. Kan bara komma på Noctua som erbjuder detta på rak arm men dessa kostar mer än det dubbla med fast 1000kr kanske inte svider så mycket när man ändå såelderat 10k på moderkort och minst 20k på cpu?

Permalänk
Medlem

Slog till på en 360 A-RGB. 1061 kr inkl frakt och valutapåslag för mitt kreditkort. Inte helt illa.
Nu behöver jag dock köpa nytt chassi med... och förmodligen moderkort. fan

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Moduläritet blir ett problem, mer krimskrams kring själva cpun idag i ett itx system gör att inte ens alla aio kylare passar så ska man förstora blocket mer och göra det i princip omöjligt att använda alls?

Det finns problem och sen finns det problem, att marknadens kanske mest prisvärda högprestanda aio inte kommer med sTR5-stöd...är inte ett problem.

Arctic är ensamma med lite tjockare radioator och VRM fläkt på cpun som i denna version har blivit bättre!? saknar visioner...Ska man gnälla på någon tillverkare av Aios så är Arctic vääääääldigt långt ned på listan. Arctic har för övrigt en väldigt prisvärd torn kylare som kommer med stöd för de flesta workstation/server sockets. Kan bara komma på Noctua som erbjuder detta på rak arm men dessa kostar mer än det dubbla med fast 1000kr kanske inte svider så mycket när man ändå såelderat 10k på moderkort och minst 20k på cpu?

Du kanske missförstod vad jag menar.
Om du tittar på andra och i vissa fall äldre modeller så sitter snabbkopplingen på själva slangarna och om man skulle införa liknande lösning som t.ex Alphacool har på sin Eisbaer-serie så kan man även fylla på vätskan i kylsystemet.
Prestandan på Arctics grejer är säkert bra men innovation och vision saknas samt att detta kylsystem inte direkt riktar sig till "entusiaster" med processorer/system som faller utanför gemene mans maskiner.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av Pecken:

Slog till på en 360 A-RGB. 1061 kr inkl frakt och valutapåslag för mitt kreditkort. Inte helt illa.
Nu behöver jag dock köpa nytt chassi med... och förmodligen moderkort. fan

Villhöver faktorn är hög.

Permalänk
Medlem

Känns surt att man köpte en tvåa i början av Januari för precis lika mycket. Dock så verkar skillnaden inte vara så stor så no big deal egentligen men ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Du kanske missförstod vad jag menar.
Om du tittar på andra och i vissa fall äldre modeller så sitter snabbkopplingen på själva slangarna och om man skulle införa liknande lösning som t.ex Alphacool har på sin Eisbaer-serie så kan man även fylla på vätskan i kylsystemet.
Prestandan på Arctics grejer är säkert bra men innovation och vision saknas samt att detta kylsystem inte direkt riktar sig till "entusiaster" med processorer/system som faller utanför gemene mans maskiner.

Det är väl bara EK och Alphacool som kommer med snabbkopplingarna, båda stora inom vattenkylning därför kan dom hålla bra prisnivå, i Arctics fall så blir produkten dyrare och något få kommer använda eller ha nytta av.
Tror slutna AIO för just TR4 försvann för efterfrågan var för dålig, lägger man de summorna känns ett custom system vettigare.