PS5 Pro siktar på 120 FPS i 4K

Permalänk
Medlem

Siktar mot stjärnorna och når trädtopparna troligtvis…….. fast stadiga 120 kan de få idag också så det säger väl egentligen ingenting.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rödskägg d ä:

Med tanke på att en 7800 xt kostar mer än en ps5 idag så ska man kanske inte hoppas på så mycket mer

Finns ingen anledning att tro att de på GPU sidan väljer att enbart hålla sig till en vid lansering 2 år gammal, eller äldre, arkitektur/er.

Framförallt så är prislappen på 7800XT helt icke-relevant i sammanhanget.

Det troliga är att det blir en mix av designer/arkitekturer från AMDs katalog (varav vissa utvecklade tillsammans med Sony), precis såsom som de har jobbat tidigare.

GPU-delen av APUn kommer inte ha en exakt dGPU-motsvarighet utan det kommer bara handla om vem som är "mest lik" konfigurationsmässigt; om det blir 7800XT eller "8700XT" (Navi48) återstår att se*. Om än med lägre klocka i konsolen då...vanligen hårdare effektbudget där.

Allt detta på en tillverkningsnode som är modernare än den 7800xt använder (TSMC N4 el. N4P istället för N5), dvs i linje med de APU:er AMD producerar redan idag.

* nuvarande "ryktesbild" pekar väl på att såväl Pro som Navi 48 får 64 kärnor vilket hintar om att de är mer närbesläktade än Navi 32 i 7800XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Måste ju kunna gå köra 60fps i GTA 6 i någon upplösning då…???

Om man får välja. 😂

Permalänk
Medlem

Känner inte behovet av en "Pro" modell men skulle säkert köpa om det släpptes, det jag stör mig mest på idag är formen och storleken.

PS5an får min gamla OG PS3 att de liten ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Om man får välja. 😂

Rockstar får välja, oavsett kommer det garanterat finnas ett 30fps läge.

Permalänk
Medlem

Med interpolering går det möjligtvis.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Fick nyligen reda på att i princip inget AAA spel på konsol som körs i 4k faktiskt är äkta 4k utan uppskalat.
Personligen tycker jag det är falsk marknadsföring.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja fast förhoppningsvis nått lite modernare då...

ledtiden på att utveckla custom-chip för PS5 och Xbox är längre än så, så nåt modernare än RDNA3 blir det nog inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Trodde att det handlade mer om 7600 XT, ryktena säger väl runt 23Tflops. Dock så blir det väl en specialare som sagt med RDNA3 samt extra features. Någon form av skalningsteknik verkar i alla fall inkluderad enligt IGN gästen på senaste Moores laws podcast, dock oklart om det AMD eller Sony som tagit fram den.

7600XT är svagare än vad de har idag. Nej, jag tror att det till sin design blir en 7800XT, fast med lägre klockfrekvens för att få ner värmeutvecklingen i vanlig ordning.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

7600XT är svagare än vad de har idag. Nej, jag tror att det till sin design blir en 7800XT, fast med lägre klockfrekvens för att få ner värmeutvecklingen i vanlig ordning.

Kylaren i original PS5 var ju överdimensionerad så den designen kanske skulle kunna återanvändas i PS5 Pro och därmed bibehålla högre klockfrekvenser.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ganska sjukt att Zen 2 känns gammalt. Den som var en enorm revolution från Zen och Zen+ i IPC och när man fick höra att PS5 och Xbox Series skulle använda den arkitekturen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Fatmajk:

Även om tanken var god så kunde man räkna ut med lillfingret att det inte var rimligt. Gemeneman har ingen 8K TV heller.

Det jag tycker är lite märkligt är att de inte renderar operativsystemets interface i 8K i alla fall. Om de nu ska envisas med att ha 8K på kartongen.

Så gjorde ju PS3 och 360: hemskärmen var native 1080p innan någon app eller något spel renderade något i den upplösningen.

Inte för att det hade gett så mycket annat än tillfredsställelsen att kunna gå in i display options och välja 8K. 😅

Själv är jag inte sådär himla intresserad av 120 fps i de flesta spel jag spelar. Men tex helldivers 2 eller final fantasy rebirth hade ju varit trevliga om man kunde lira dem i deras quality-läge i 60 fps iaf. De ser fullkomligt bedrövliga ut på PS5 i performance mode. Finns gott om liknande exempel.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Om PS5 Pro lyckas få ut >60fps ur GTA 6 blir det ett köp av den konsollen när spelet släpps. Ids inte vänta 2-3 år tills dess att PC-versionen av spelet kommer, strax efter att next gen-konsollerna fått sitt.

Permalänk
Medlem

Inte native. 1440p@60fps blir 4k@120fps med uppskalning och frame regeneration. Tror man något annat är man ute och cyklar.

Permalänk

Med andra 48fps i 4K....

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Fick nyligen reda på att i princip inget AAA spel på konsol som körs i 4k faktiskt är äkta 4k utan uppskalat.
Personligen tycker jag det är falsk marknadsföring.

De är ju rakt av fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

ledtiden på att utveckla custom-chip för PS5 och Xbox är längre än så, så nåt modernare än RDNA3 blir det nog inte.

Märkligt då att PS5/Series fick RDNA2 samtidigt som det släpptes för dGPU...

Och att PS4 Pro fick Polaris-funktioner samtidigt som det släpptes för dGPU.

Dvs, även om ledtiden är längre för konsol-APU än för dGPU så kompenseras det av att tidsplaner för utveckling nog prioriteras mer mot AMDs konsol-kunder och att de därför ofta är "i synk".

Sen får vi se vad som händer med specifikt PS5 Pro men sett historiskt så det finns ingen anledning att på förhand tro att det bara kommer bli gammal skåpmat.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Banka:

Återigen, finns inget implicit som förhindrar en konsol att rendera 1080p 60 fps. Det hade du kunnat få med en Xbox One, om inte 360. Men spelen hade sett hälften så bra ut och du hade fått se helt andra kompromisser för fysikmotorn, partikeleffekter, tessellering, global illumination etc. Ambitionen för nästintill alla utvecklare är att tänja gränserna för graphical fidelity då stora massan fortfarande anser att 30 fps i många fall är det acceptabla nedre spannet.

En PC kommer alltid över tid att kunna brute force:a sig till högre fps genom absurda grafikkortspriser och bättre hårdvara. Men 30 fps kommer vi nog alltid se kvar såvida inte marknaden och utvecklare anser att 60 fps är det enda acceptabla för en godkänd spelupplevelse.

Grafik har alltid bara varit smink i min mening. Känsla går absolut först.
Någon känsla, mer än fördröjning, finns inte i 30FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

7600XT är svagare än vad de har idag. Nej, jag tror att det till sin design blir en 7800XT, fast med lägre klockfrekvens för att få ner värmeutvecklingen i vanlig ordning.

Jag gick på Tflops, 7600XT ligger väl på 22 medans PS5 ligger lite över 10?

Aja, 50%-100% mer GPU prestanda verkar det bli enligt läckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Jag ser ingen skillnad på 4K och 1080p på min 77" OLED. Jag ser ingen skillnad på 60fps och 120fps på min 77" OLED. Jag vill därmed ha 1080p@60fps med alla detaljer på max. ok thx bye

Din TV skalar ju också upp materialet i realtid. Generellt sett är 1080p->4k helt ok för övre mellansegmentet (och uppåt, där alla oled nu finns).

Permalänk
Skrivet av andelf:

Din TV skalar ju också upp materialet i realtid. Generellt sett är 1080p->4k helt ok för övre mellansegmentet (och uppåt, där alla oled nu finns).

Skalar och skalar... den visar samma pixel i en 2x2 matris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Grafik har alltid bara varit smink i min mening. Känsla går absolut först.
Någon känsla, mer än fördröjning, finns inte i 30FPS.

Med tanke på att nästan alla spel på PS5 går att spela i 60 fps är ju dessa kommentarer helt malplacerade. Jag undrar ärligt talat vad ni pratar om.

Läser man lite mellan raderna är det klart som korvspad: PS5 Pro introduceras för att behålla den här standarden. Senare titlar kommer nog bli 30 fps med PS5 Base.

Permalänk
Medlem

Vi behöver en ny term. Videofil för någon som tycker det ska vara native resolution, inge framegen och inga fejkade lins artefakter som glare och inga kaka på kaka grejer som Depth of Field eller motion blur (alltså lägga på sådant i videon som vi människor redan upplever "naturligt" med våra egna ögons förmåga och begränsningar kring fokus).

Jag är helt klart videofil. Har väldigt svårt för att vi nu normaliserar en sämre upplevelse. Säkert på samma sätt som audiofiler led när låg bitrate MP3 var det alla erbjöd och det som fanns om man ville konsumera det som låg i tiden. Och fortsatt är audiofil ljud svårt att få tag på, hoppas inte det blir lika dyrt och omständligt att vara videofil...

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Vi behöver en ny term. Videofil för någon som tycker det ska vara native resolution, inge framegen och inga fejkade lins artefakter som glare och inga kaka på kaka grejer som Depth of Field eller motion blur (alltså lägga på sådant i videon som vi människor redan upplever "naturligt" med våra egna ögons förmåga och begränsningar kring fokus).

Jag är helt klart videofil. Har väldigt svårt för att vi nu normaliserar en sämre upplevelse. Säkert på samma sätt som audiofiler led när låg bitrate MP3 var det alla erbjöd och det som fanns om man ville konsumera det som låg i tiden. Och fortsatt är audiofil ljud svårt att få tag på, hoppas inte det blir lika dyrt och omständligt att vara videofil...

Då för du kanske vara beredd att acceptera 26 fps i Cyberpunk på din 50k-burk. Men det är inte en bra upplevelse för alla. Oavsett perspektiv finns det hållhakar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Klart att det blir FSR3 för att det skall gå ihop. Kan väl bara hoppas att AMD har gått tillbaka till att jobba på kvaliteten i FSR2 nu när de har implementerat FSR3.

Vet vi nåt om vilken GPU det blir? För jag kan väl gissa på något i klass med en 7800XT, fast med RDNA 3.5.

Doubt på FSR. FSR håller inte måttet på grafiken när det används. Suddigt jävla skit blir det utav det & prestandan/utseendet är ultrakass jämfört med DLSS.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Måste ju kunna gå köra 60fps i GTA 6 i någon upplösning då…???

Inte om twerking-fysiken gör att CPUn behöver 33 ms på sig att jobba färdigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Inte om twerking-fysiken gör att CPUn behöver 33 ms på sig att jobba färdigt...

Pragmatism är kung. Varför inte 40 fps med VRR? Det är fullt spelbart tycker jag. Är övertygad om att det kommer något sådant till GTA6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Doubt på FSR. FSR håller inte måttet på grafiken när det används. Suddigt jävla skit blir det utav det & prestandan/utseendet är ultrakass jämfört med DLSS.

Beror helt på skalningsfaktorn. Att skala från 1440p till 4K fungerar alldeles utmärkt, och de klagomål som finns handlar om flimmer, vilket mer handlar om buggar. Om utgångsupplösningen är ännu högre blir kvaliteten ännu bättre. Om man skall skala upp till 1080p, eller skala upp väldigt mycket (typ 1080p till 4K) så är DLSS2 märkbart bättre, men det är ju inte det vi talar om här.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag gick på Tflops, 7600XT ligger väl på 22 medans PS5 ligger lite över 10?

AMDs (och Nvidias) marknadsföringsavdelning: Mission complete!

(Long story short: Väldigt teoretiskt så kan RDNA3 pumpa ur sig dubbla antalet flyttal ijmf med RDNA2. I praktiken är skillnaden 0-1%, typ... Men TFlops-siffran på pappret blev ju fin)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Jag ser stor stor skillnad på 1080p och 4k på en så stor tv. Väldigt tydlig skillnad. Däremot har jag svårare att se skillnad mellan 2k och 4k. Men jag ser skillnad.

Jag också på min Sony Bravia 75 LCD ®®©
Brukar höja framraten till 120 i de spel som klarar av det och sänka upplösningen. Gäller xbox.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!