PS5 Pro siktar på 120 FPS i 4K

Permalänk
Melding Plague

PS5 Pro siktar på 120 FPS i 4K

Enligt nya rykten kommer Sony släppa Playstation 5 Pro senare i år och ska marknadsföra den som kapabel att driva spel i 120 bildrutor per sekund vid 4K-upplösning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Solklart att det kommer vara krav på frame-gen för det, kanske även uppskalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Solklart att det kommer vara krav på frame-gen för det, kanske även uppskalning.

Ja om det ska fungera i tunga spel. Men med tanke på att PS5 marknadsfördes med 8k så bör man ta det med en nypa salt. Som all marknadsföring iofs.

Permalänk
Medlem

Så inte 8K denna gång som jag ser att det fortfarande står på PS5 förpackningarna

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Precis, bekräftat att Ps5 pro är sämre än vanliga Ps5 mao.

Permalänk
Medlem

Stora nyheten här är att GTA6 lanseras under 2024...

Permalänk
Medlem

Klart att det blir FSR3 för att det skall gå ihop. Kan väl bara hoppas att AMD har gått tillbaka till att jobba på kvaliteten i FSR2 nu när de har implementerat FSR3.

Vet vi nåt om vilken GPU det blir? För jag kan väl gissa på något i klass med en 7800XT, fast med RDNA 3.5.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

Så inte 8K denna gång som jag ser att det fortfarande står på PS5 förpackningarna

Men är inte det samma som att PS3 eller PS4 kunde ge output av 4K men främst för bluray och sånt? Det är ju upp till utvecklarna hur de väljer göra med prestanda och upplösning. Half-Life 1 skulle eventuellt gå att köra i 8K idag på en modern maskin och få ut skaplig fps

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av mpat:

Klart att det blir FSR3 för att det skall gå ihop. Kan väl bara hoppas att AMD har gått tillbaka till att jobba på kvaliteten i FSR2 nu när de har implementerat FSR3.

Vet vi nåt om vilken GPU det blir? För jag kan väl gissa på något i klass med en 7800XT, fast med RDNA 3.5.

Ryktena som florerar nu pekar på 60 CU RDNA 3, så väldigt smack på RX 7800 XT.

Permalänk
Sötast

Liknande hör man varje generation tycker jag. 60FPS i 1080 etc etc.

Istället för 1080P i 60fps som utlovat så har det varit 1121x726P @ 35-55 fps eller något liknande.

Det är tydligt att målet år för år är att hypa konsollen och sedan släppa samma 30FPS upplevelse gång på gång.

Permalänk
Medlem

"Siktar på" gör ett stort jobb här tror jag.

Permalänk
Medlem

PS5 är ju 8k enligt boxen haha.

120fps känns omöjligt i de flesta spel då de är CPU beroende och de inte byter från Zen2. Mer än snabbare grafik skulle det behövas en bättre CPU typ en 7800X3D eller liknande. Det som sitter i nu är en 3700X fast med sämre cache vilket är väldigt dåligt mot vad som finns nu.

Frame generation skulle behövas då men hur bra det fungerar är en annan sak. AMD är inte så bra på det.

Blir samma som med PS4 PRO. Snabbare GPU men fortfarande flaskhalsad av CPUn.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ryktena som florerar nu pekar på 60 CU RDNA 3, så väldigt smack på RX 7800 XT.

Ja fast förhoppningsvis nått lite modernare då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Liknande hör man varje generation tycker jag. 60FPS i 1080 etc etc.

Istället för 1080P i 60fps som utlovat så har det varit 1121x726P @ 35-55 fps eller något liknande.

Det är tydligt att målet år för år är att hypa konsollen och sedan släppa samma 30FPS upplevelse gång på gång.

Trams
Majoriteten av spel , framförallt first party, går att köra i stabilt 60fps läge. Väljer du 30fps läget så är det ditt val och inget annat.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant och se hur dom prissätter dom här konsolerna.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Skrivet av ipac:

Ja fast förhoppningsvis nått lite modernare då...

Med tanke på att en 7800 xt kostar mer än en ps5 idag så ska man kanske inte hoppas på så mycket mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Trams
Majoriteten av spel , framförallt first party, går att köra i stabilt 60fps läge. Väljer du 30fps läget så är det ditt val och inget annat.

Ja, men då är det inte full upplösning, det var det han menade

Renderad upplösning och bildsignal är helt frånkopplat idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Så inte 8K denna gång som jag ser att det fortfarande står på PS5 förpackningarna

Även om tanken var god så kunde man räkna ut med lillfingret att det inte var rimligt. Gemeneman har ingen 8K TV heller.

Permalänk
Medlem

lol , med tanke på att PS5an inte ens klarar 60 i 4K på GoW Ragnarök så är man ju skeptisk.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Ja om det ska fungera i tunga spel. Men med tanke på att PS5 marknadsfördes med 8k så bör man ta det med en nypa salt. Som all marknadsföring iofs.

Skrivet av Gambit_2K:

Så inte 8K denna gång som jag ser att det fortfarande står på PS5 förpackningarna

Kanske inte marknadsfördes sådär jättehårt, även om det står på förpackningen.
HDMI 2.1 stödjer 8K, så det är möjligt att köra 8K om nu någon utvecklare skulle vilja det.
Men eftersom att målgruppen inte är så stor så har indi istället ofta gett stöd för 120FPS.
Finns väl bara ett spel som internt kör över 4K The Touryst

Skrivet av mpat:

Klart att det blir FSR3 för att det skall gå ihop. Kan väl bara hoppas att AMD har gått tillbaka till att jobba på kvaliteten i FSR2 nu när de har implementerat FSR3.

Vet vi nåt om vilken GPU det blir? För jag kan väl gissa på något i klass med en 7800XT, fast med RDNA 3.5.

Skrivet av JonasT:

Ryktena som florerar nu pekar på 60 CU RDNA 3, så väldigt smack på RX 7800 XT.

Trodde att det handlade mer om 7600 XT, ryktena säger väl runt 23Tflops. Dock så blir det väl en specialare som sagt med RDNA3 samt extra features. Någon form av skalningsteknik verkar i alla fall inkluderad enligt IGN gästen på senaste Moores laws podcast, dock oklart om det AMD eller Sony som tagit fram den.

--------

Jag är i alla fall glad över att dem verkar prioritera FPS, 60 är bra men även högre är väldigt välkommet.

Som jag har argumenterat innan för PS5 Pro så hoppas jag på en lösning som kan få HDMI 2.1 att sträcka på benen. 120FPS och eller 4K60 vore trevligt. LG CX har nästan funnits ute 5 år när Pro släpps och målgruppen för PS5 Pro lär ha eller är villiga att investera i tv/monitor som orkar med detta, vilket inte är dyrt idag om man är intresserad.

Permalänk

Jag ser ingen skillnad på 4K och 1080p på min 77" OLED. Jag ser ingen skillnad på 60fps och 120fps på min 77" OLED. Jag vill därmed ha 1080p@60fps med alla detaljer på max. ok thx bye

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

HDMI 2.1 stödjer 8K, så det är möjligt att köra 8K om nu någon utvecklare skulle vilja det.
Men eftersom att målgruppen inte är så stor så har indi istället ofta gett stöd för 120FPS.

Nej Ps5 kan inte skicka ut 8K i dagsläget, Sony måste lägga in den möjligheten först vilket vad jag vet fortfarande inte är gjort ännu.

Tänk om alla kunde fylla förpackningarna med vad som är möjligt istället för vad man som kund får?

1.4L mjölk

- Ja alltså förpackningen rymmer 1.4L men vi fyller den bara med 1L..

Permalänk
Medlem

Ja, får vi (native) 4k@60hz så blir det ett väldigt lätt köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Nej Ps5 kan inte skicka ut 8K i dagsläget, Sony måste lägga in den möjligheten först vilket vad jag vet fortfarande inte är gjort ännu.

Tänk om alla kunde fylla förpackningarna med vad som är möjligt istället för vad man som kund får?

1.4L mjölk

- Ja alltså förpackningen rymmer 1.4L men vi fyller den bara med 1L..

Konsolen kan köra 8K, mjukvaran tillåter bara 4K(Sony kan när som helst tillåta 8K via firmware uppdatering) då det förmodligen inte är någon utvecklare eller knappt spelare som har efterfrågat detta.

Så det beror på hur man ser på det. Konsolen i sig kan köra 8K. De har väl förmodligen 8K på kartongen då uttaget klarar av det genom HDMI 2.1 standarden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Jag ser ingen skillnad på 4K och 1080p på min 77" OLED. Jag ser ingen skillnad på 60fps och 120fps på min 77" OLED. Jag vill därmed ha 1080p@60fps med alla detaljer på max. ok thx bye

Jag ser stor stor skillnad på 1080p och 4k på en så stor tv. Väldigt tydlig skillnad. Däremot har jag svårare att se skillnad mellan 2k och 4k. Men jag ser skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Jag ser ingen skillnad på 4K och 1080p på min 77" OLED. Jag ser ingen skillnad på 60fps och 120fps på min 77" OLED. Jag vill därmed ha 1080p@60fps med alla detaljer på max. ok thx bye

Du kanske behöver glasögon

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Konsolen kan köra 8K, mjukvaran tillåter bara 4K(Sony kan när som helst tillåta 8K via firmware uppdatering) då det förmodligen inte är någon utvecklare eller knappt spelare som har efterfrågat detta.

Så det beror på hur man ser på det. Konsolen i sig kan köra 8K. De har väl förmodligen 8K på kartongen då uttaget klarar av det genom HDMI 2.1 standarden.

Men då kan ju inte konsolen köra 8k även om hårdvaran antagligen har stöd för det. Om vi ska vara petiga. Inte för att jag tror att så många bryr sig om 8k, vilket gör marknadsföringen än mer...märklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Liknande hör man varje generation tycker jag. 60FPS i 1080 etc etc.

Istället för 1080P i 60fps som utlovat så har det varit 1121x726P @ 35-55 fps eller något liknande.

Det är tydligt att målet år för år är att hypa konsollen och sedan släppa samma 30FPS upplevelse gång på gång.

Återigen, finns inget implicit som förhindrar en konsol att rendera 1080p 60 fps. Det hade du kunnat få med en Xbox One, om inte 360. Men spelen hade sett hälften så bra ut och du hade fått se helt andra kompromisser för fysikmotorn, partikeleffekter, tessellering, global illumination etc. Ambitionen för nästintill alla utvecklare är att tänja gränserna för graphical fidelity då stora massan fortfarande anser att 30 fps i många fall är det acceptabla nedre spannet.

En PC kommer alltid över tid att kunna brute force:a sig till högre fps genom absurda grafikkortspriser och bättre hårdvara. Men 30 fps kommer vi nog alltid se kvar såvida inte marknaden och utvecklare anser att 60 fps är det enda acceptabla för en godkänd spelupplevelse.

Permalänk

Måste ju kunna gå köra 60fps i GTA 6 i någon upplösning då…???

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Skrivet av Kevlarheart:

Måste ju kunna gå köra 60fps i GTA 6 i någon upplösning då…???

640x480?