Nvidias VD avråder ungdomar från att börja koda

Permalänk
Medlem

Om det låg något i påståendet skulle nvidia redan skriva sin firmware, drivrutiner och mjukvara med AI.

Vi kan också utgå från att Jensen skulle skryta om att nvidia inte behövde några utvecklare, om deras egna beräkningskort gjorde allt jobb för dem.

Jag väntar.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Så korkat sätt att tänka på, även om det inte bara var en sales pitch för AI-kort...
Jag ser det själv i mitt eget fält (forskar inom medicin), de nya teknikerna möjligör att man kan spotta ut enorma data som hade tagit ett år förr, men ingen vet tekniken bakom. Black box. "Be bioinformatikern göra x y z". En maskin maler allt, om du matar in bajs får du bajs ut...

/rant

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Det finns alltid dåliga föräldrar helt enkelt och ibland leder det till "dåliga" barn. Tror ert raljerande är riktat mer mot ett subset som jag inte tror är så stort som ni verkar tro att det är. Det kommer gå bra för både Z och Alpha på det stora hela tror jag.

Jag hoppas att du har rätt, och i.af. att dina barn växer upp att bli barn som är källkritiska, njuter naturen och att du ger dom chans att frigöra sig från det du och många har upplevd, jag hoppas du har rätt.

Permalänk

Mer ett provocerande uttalande än substansiellt. Kodning är enkelt, använder själv AI sen år tillbaka, men validering av kod och framför allt, regelverken för exekveringen är ofta unik för implementationen.

AI’s påverkan kan likställas med skiftet från manuell config till Infrastructure As Code var på infrasidan, istället för att människor utför uppgifter, definierar man ett state / regelverk.

Och i båda fallen kan man inte validera / korrigera om man inte har domänkompetensen. I någon form kommer kodkompetens behövas. Om inte annat när AI begår självmord pga depression… Det är ju där människan brukar sluta.

Permalänk
Medlem

Även om AI skulle generera varenda fil jag önskade; skulle jag ändå behöva promtea den.

Är knappast knappandet av kod som är en flaskhals i dagens utveckling. Kan ju få till flera feature set i veckan om folk bestämmer sig vad de faktiskt ville ha.

Jag lärde mig programmering för att det är kul; precis som folk inte kommer sluta skriva böcker, måla etc.

Den lilla tid jag skriver kod är ett skönt bryt i vardagen och jag hade nog avskytt jobbet som prompt engineer.

Är företagen inte villiga att betala för utvecklare? Ja då får jag väl starta eget, eller skola om mig och ha programmering som hobby och hoppas på att ens sidoprojekt blir något av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Vore ungefär som att sluta undervisa matematik i skolan för att miniräknaren uppfanns.

Eller för den delen datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Kan inte minnas något inom logik alls i grundskolan om man inte räknar vad som kan infereras från matte- annars är det väl möjligen i matte 5 som det kan dyka upp tillsammans med mängdlära och sådant, men tvivlar.

Kritiskt tänkande var inte heller något jag minns särskilt explicit undervisning i och min erfarenhet i arbetslivet är att man har tur om det finns ett par pers per arbetsplats som faktiskt kan tänka kritiskt på ett ordnat sätt snarare än bara ha tur ibland.

Ingen aning om det var logiskt men det fanns med i alla fall

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Aha hörde hela citatet nu, och han uppmuntra inte personer att inte programmera utan software ska bli så bra att vem som helst ska kunna ta sig an programmering. Samma som att ingen programmerar med bara 1or och 0 längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Aha hörde hela citatet nu, och han uppmuntra inte personer att inte programmera utan software ska bli så bra att vem som helst ska kunna ta sig an programmering. Samma som att ingen programmerar med bara 1or och 0 längre.

Riktig sensationsjournalistik. Tittade också på videon hos tomshardware och han säger ju inte alls vad varken tomshardware eller sweclockers påstår. Men gissningsvis är en rättelse meningslös...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Riktig sensationsjournalistik. Tittade också på videon hos tomshardware och han säger ju inte alls vad varken tomshardware eller sweclockers påstår. Men gissningsvis är en rättelse meningslös...

Att man aldrig lär sig, ska alltid ta nyheterna från källan. 😅

Permalänk

Happ? Programmering är min största passion, men skit i det.. Om Nvidia avråder mig måste jag väl försöka att sluta älska det. Hur gör man det?

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem

Om AI gör så att vi sparar tillräckligt med tid för att äntligen kunna ta tag i all teknisk skuld som ligger o gör alla utvecklare deprimerade för att det alltid ska läggas fokus på något annat, tills skulden blir så stor att den dödar lönsamheten och därmed projektet, DÅ blir jag imponerad.

Just nu är det mest en leksak som på sin höjd är bra för att formatera koden, mot kostnaden att den alltid måste granskas i efterhand.

Permalänk

AIn måste lära sig av något. Slutar folk skriva kod och överlåter det till AI kommer det bli otroligt mycket fel och bloatad kod. AI är fortfarande otroligt långt från att ens kunna jämföras med en människa, det är ju språkmodeller som är avancerade, men det är inget medvetande bakom som förstår vad det är den säger. Samma med AI "konst" som måste lära sig genom att titta på massa material som människor skapat, vad händer när AI tränar på AI tillslut? Då blir det väldigt fel: https://venturebeat.com/ai/the-ai-feedback-loop-researchers-w...

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Ni som tror ni ens sett AI kan ju ta en funderare på framsteget det senaste året och så tänker ni 10 år framöver.
Lägg sedan på 15 år till.
Mao är du 15 år nu och tänker bli kodare så kan det möjligtvis vara så att Jensen har bättre koll än du.

Människor kommer inte att överlämna sina liv helt till något AI-system. Jensen är heller ingen säkrare profet än de som tidigare drömde om att luften skulle vara full av flygande bilar eller andra sci-fi-drömmar. AI kan utvecklas till att bli ett hjälpsamt verktyg inom de områden där deras svagheter inte blir för omfattande. Så vi inte klarar av att skapa någon generell artificiell intelligens så kommer AI att förbli enbart ett av många verktyg i verktygslådan. Och vi skulle vi mot all förmodan lyckas att skapa en sådan intelligens så vore det enda rimliga att döda den så fort vi kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethMolund:

Han har helt rätt. Kodare är det yrket som kommer ryka först.

Alldeles strax så kommer alla som kan engelska kunna skapa vilka program de vill genom en textprompt.

Inkorrekt. Programmerare kommer att fortsätta fylla en roll. Det är värre med simplare jobb som yrkesförare, montörer och dylikt.

Permalänk
Medlem

Om tio år kommer alla att säga, "shit vad rätt han hade och vad fel vi alla hade, är det för sent att bli bonde? Men alla vet ju så klart mer än vad en CEO och multimiljardär som skapade Nvidia och tog det till världens snart högst värderade bolag genom tiderna. Särskilt här i Sverige.

Permalänk
Medlem

Ganska roligt att det inte spelar någon roll vad som sägs eller vem som säger det, forumreaktionen på Sweclockers är alltid "Höhö, så är det inte alls. Jag vet bättre och det är precis tvärtom".

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Så mycket jag önskar att alla ni som tvivlar har rätt! Men han försöker bara vara hjälpsam. Han behöver inte övertyga någon att välja bort programmeringsyrket för att bli ett av de största företagen redan i år. Om ni tycker förändring är jobbigt, så läs inte på om AI. Vill ni ha kvar hoppet om mänskligheten och dess framtid, läs inte ens de ledande AI-företagens bloggar. Undvik att lyssna på, läsa och se videos av de som följer och rapporterar om AI-utvecklingen professionellt. Vi har nått förbi knät på den exponentiella utvecklingen när även AI-dedikerade journalister har mycket svårt att hänga med längre.

Men om inget skrämmer dej, ifall ångest inte finns i din läggning, för all del sätt dej in i ämnet på riktigt. Tidiga insikter du kommer få, i urval:
- Alla "i fältet" som gissat om när när ditt eller datt skulle finnas har varit hopplöst sena i sina förutsägelser.
- Det handlar inte om allt större språkmodeller, utan sammansatta system. När modellerna växer, när typer av AI samverkar, så uppstår 'emergence', dvs förmågor som kommer bara av storleken, inte designen.
- De mer utåtriktade av de som arbetar i toppen av fältet, kommersiellt, börjar helt byta livsinriktning ("flytta ut på landet, få de sista bra åren")
- Vissa AI-system är redan bättre på att designa och träna AI-system än ledande forskare. När den kortslutningen skett, vad händer då, tror du?
- OpenAI offentliggör idag vad de haft i över ett år. GPT4 t ex, var tränad i mitten av 2022. De flesta insatta gissar att de redan har AGI, men väljer att vänja världen vid den gradvis genom att släppa delarna först var för sig: ChatGPT (text), Sora (video), sen resten av beståndsdelarna som sammansatta system, det kommer förmodligen under 2024, och till slut AGI kanske 2025. Senast.
- Programmering är redan en förlorad match.

Så några tips till post-AI-överlevnad, ifall allt mot all sannolikhet går så bra det bara kan:
- Äg mark. AI kommer få svårt att generera jordklot. Ifall ägande kommer finnas kvar som koncept.
- Ha inga stora lån - arbete kommer inte att vara värt något och du kommer aldrig kunna betala av dem.
- Lär dej använda verktygen. Du kommer halka efter mindre än andra.
- Utbyt 'lösenord' med de människor du vill ha kontakt med. Så du vet vem du talar med. Eller möter.

Permalänk
Skrivet av tramsgar:

- Programmering är redan en förlorad match.

Det är inte omöjligt att du på sikt har rätt, men den här meningen diskvalificerar dig som trovärdig vad gäller ämnen som har med datorer att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickerbro:

AIn måste lära sig av något. Slutar folk skriva kod och överlåter det till AI kommer det bli otroligt mycket fel och bloatad kod. AI är fortfarande otroligt långt från att ens kunna jämföras med en människa, det är ju språkmodeller som är avancerade, men det är inget medvetande bakom som förstår vad det är den säger. Samma med AI "konst" som måste lära sig genom att titta på massa material som människor skapat, vad händer när AI tränar på AI tillslut? Då blir det väldigt fel: https://venturebeat.com/ai/the-ai-feedback-loop-researchers-w...

Vi är ju inte där än utan vi är fortfarande i en fas där det är en del "hit-and-miss" med AI som du säger. (Vilket för övrigt gäller människor med, annars vore ju inte buggar en grej men vi låter det vara). Men någonstans når vi en tröskel där modellerna har fått så mycket indata och genererat så mycket fungerande utdata att det slår över till att de oftare har rätt än fel. Då kan man bara loopa den på sig själv och se den öka i sofistikation på ett sätt som den inte kunnat när miljontals organiska kodare matat den. Sedan kan ju en AI hålla på in absurdum och generera versioner av samma kod på minuter eller timmar som skulle tagit flera livstider för en mänsklig kodare. Sannolikheten att den kommer hitta mer optimal kod än en människa är ju 1.

Jag tror Jensen har rätt och det han säger är inget häpnadsväckande egentligen. Det han faktiskt säger är att vi snart kommer koda i nästa abstraktionsnivå, på "mänskligt språk"-nivå. Detta matar man sedan in i en komplitaor som sedan tar det ner till maskinkod. Precis som sker idag. Istället för att vi ska tvingas lära oss ett kodspråk, tvingar vi datorn att lära sig vårt språk.

Funkar ju redan delvis för enkla grejer. Du kan kan "koda" på engelska och be typ copilot generera dig appar eller delar av appar i Power Apps. Steget är ju inte långt borta nu.

Vi kommer alla bli promptare, vilket inte behöver vara så dåligt. "Jag vill ha en app som gör detta!". Och så finns den. Låter rätt fint faktiskt. Det jobbiga kommer ju sen, när vi inte ens behöver prompta...

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Ganska roligt att det inte spelar någon roll vad som sägs eller vem som säger det, forumreaktionen på Sweclockers är alltid "Höhö, så är det inte alls. Jag vet bättre och det är precis tvärtom".

Riktigt så är det inte heller. Om en ekonom säger att Microsoft kommer ha ett toppenår kommer jag utan problem kunna katalogisera det som ett sannolikt uttalande baserat på deras historik även om jag är relativt ointresserad av de affärsrelaterade detaljerna.

Om någon - oavsett vem - påstår att ungdomar idag inte kommer ha nytta av utvecklarkunskaper så säger jag skitsnack:
Först och främst är det nyttigt för människor att ha färdigheter även om en maskin kan göra samma sak snyggare. Det är utvecklande, kreativt, och bra att ha om man inte själv råkar äga maskinen.
För det andra antyder ett sådant uttalande att tekniken inte är där än, men kommer att vara där om ”10-20 år”. Om du har levt ett tag så vet du att allt vi önskar oss är ”10-20 år” bort: AI, kall fusion, flygande bilar, tidsresor… Man gör med andra ord ett statistiskt sunt val om man tar den sortens profetia med en skottkärra salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tramsgar:

Så mycket jag önskar att alla ni som tvivlar har rätt! Men han försöker bara vara hjälpsam. Han behöver inte övertyga någon att välja bort programmeringsyrket för att bli ett av de största företagen redan i år. Om ni tycker förändring är jobbigt, så läs inte på om AI. Vill ni ha kvar hoppet om mänskligheten och dess framtid, läs inte ens de ledande AI-företagens bloggar. Undvik att lyssna på, läsa och se videos av de som följer och rapporterar om AI-utvecklingen professionellt. Vi har nått förbi knät på den exponentiella utvecklingen när även AI-dedikerade journalister har mycket svårt att hänga med längre.

Men om inget skrämmer dej, ifall ångest inte finns i din läggning, för all del sätt dej in i ämnet på riktigt. Tidiga insikter du kommer få, i urval:
- Alla "i fältet" som gissat om när när ditt eller datt skulle finnas har varit hopplöst sena i sina förutsägelser.

- De mer utåtriktade av de som arbetar i toppen av fältet, kommersiellt, börjar helt byta livsinriktning ("flytta ut på landet, få de sista bra åren")
- Vissa AI-system är redan bättre på att designa och träna AI-system än ledande forskare. När den kortslutningen skett, vad händer då, tror du?
- OpenAI offentliggör idag vad de haft i över ett år. GPT4 t ex, var tränad i mitten av 2022. De flesta insatta gissar att de redan har AGI, men väljer att vänja världen vid den gradvis genom att släppa delarna först var för sig: ChatGPT (text), Sora (video), sen resten av beståndsdelarna som sammansatta system, det kommer förmodligen under 2024, och till slut AGI kanske 2025. Senast.
- Programmering är redan en förlorad match.

Så några tips till post-AI-överlevnad, ifall allt mot all sannolikhet går så bra det bara kan:
- Äg mark. AI kommer få svårt att generera jordklot. Ifall ägande kommer finnas kvar som koncept.
- Ha inga stora lån - arbete kommer inte att vara värt något och du kommer aldrig kunna betala av dem.
- Lär dej använda verktygen. Du kommer halka efter mindre än andra.
- Utbyt 'lösenord' med de människor du vill ha kontakt med. Så du vet vem du talar med. Eller möter.

Det är inte mycket i ditt inlägg som har någon verklighetsförankring... Kanske dina sista två poäng.

Permalänk
Medlem

Arbetat som utvecklare sedan glada 90 talet. Använder idag LLMs till många saker och ser det som ett fantastiskt verktyg, oftast blir det rätt, men ibland är det nästan bättre att bara skriva koden själv.

Det jag brukar göra är att bryta ner en stor uppgift i flera små moduler där jag sedan beskriver hur exempelvis en metod ska fungera, vad för värden som förväntas komma in och vad den ska göra med det för att sedan returnera sakerna.

Ibland tar jag ut svängarna och ber den att även skapa en model, eller liknande tillsammans med beskriven metod men det är ungefär där det tar stop för AIn idag för hela konceptet och uppgiften blir för "stor" samt det blir även väldigt jobbigt att beskriva uppgiften i text, då kan jag lika gärna koda det själv.

AIn är fantastiskt redan idag, men den ersätter inte en utvecklare. idag.
Fram till för några år sedan hade jag uppmuntrat mina barn att bli utvecklare, men det gör jag inte nu. Det är minst 10-14 år kvar innan dom är klara med sina studier och med den utveckling man ser idag så kommer troligen inte yrket se ut som det gör idag. Det är möjligt att nVidias VD får helt rätt.

Häftigt men samtidigt oerhört tråkigt att riskera att bli helt överflödig på arbetsmarknaden, men detta handlar inte bara om oss inom Tech. Det kommer självkörande bilar nu och lastbilar med mera. Teslas nya robot som fortfarande är en enkelt prototyp kommer om några år troligen kunna hjälpa till i vården och hemtjänsten. Troligen även inom städning och liknande saker.

Knäcker dom AGI, så kommer allt kunna ersättas av robotar, och jag tror vi är påväg ditåt i en snabbare takt än många tror. Bara en tidsfråga.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av deffe:

Arbetat som utvecklare sedan glada 90 talet. Använder idag LLMs till många saker och ser det som ett fantastiskt verktyg, oftast blir det rätt, men ibland är det nästan bättre att bara skriva koden själv.

Det jag brukar göra är att bryta ner en stor uppgift i flera små moduler där jag sedan beskriver hur exempelvis en metod ska fungera, vad för värden som förväntas komma in och vad den ska göra med det för att sedan returnera sakerna.

Ibland tar jag ut svängarna och ber den att även skapa en model, eller liknande tillsammans med beskriven metod men det är ungefär där det tar stop för AIn idag för hela konceptet och uppgiften blir för "stor" samt det blir även väldigt jobbigt att beskriva uppgiften i text, då kan jag lika gärna koda det själv.

AIn är fantastiskt redan idag, men den ersätter inte en utvecklare. idag.
Fram till för några år sedan hade jag uppmuntrat mina barn att bli utvecklare, men det gör jag inte nu. Det är minst 10-14 år kvar innan dom är klara med sina studier och med den utveckling man ser idag så kommer troligen inte yrket se ut som det gör idag. Det är möjligt att nVidias VD får helt rätt.

Häftigt men samtidigt oerhört tråkigt att riskera att bli helt överflödig på arbetsmarknaden, men detta handlar inte bara om oss inom Tech. Det kommer självkörande bilar nu och lastbilar med mera. Teslas nya robot som fortfarande är en enkelt prototyp kommer om några år troligen kunna hjälpa till i vården och hemtjänsten. Troligen även inom städning och liknande saker.

Knäcker dom AGI, så kommer allt kunna ersättas av robotar, och jag tror vi är påväg ditåt i en snabbare takt än många tror. Bara en tidsfråga.

Håller med dig jag tänker i samma banor! Då är jag dessutom lärare inom programmering, What a time to be Alive.

Permalänk
Skrivet av deffe:

Det kommer självkörande bilar nu och lastbilar med mera. (…)

Knäcker dom AGI

Jag är beredd att satsa hundra Internetpoäng på att självkörande bilar och lastbilar inte kommer fungera tillfredsställande förrän man uppnått AGI. Gissningsvis är vi 15-20 år(TM) från det. Jag är beredd att satsa tvåhundra Internetpoäng till på att vi fortfarande är 15-20 år(TM) från AGI om 15-20 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deffe:

Arbetat som utvecklare sedan glada 90 talet. Använder idag LLMs till många saker och ser det som ett fantastiskt verktyg, oftast blir det rätt, men ibland är det nästan bättre att bara skriva koden själv.

Det jag brukar göra är att bryta ner en stor uppgift i flera små moduler där jag sedan beskriver hur exempelvis en metod ska fungera, vad för värden som förväntas komma in och vad den ska göra med det för att sedan returnera sakerna.

Ibland tar jag ut svängarna och ber den att även skapa en model, eller liknande tillsammans med beskriven metod men det är ungefär där det tar stop för AIn idag för hela konceptet och uppgiften blir för "stor" samt det blir även väldigt jobbigt att beskriva uppgiften i text, då kan jag lika gärna koda det själv.

AIn är fantastiskt redan idag, men den ersätter inte en utvecklare. idag.
Fram till för några år sedan hade jag uppmuntrat mina barn att bli utvecklare, men det gör jag inte nu. Det är minst 10-14 år kvar innan dom är klara med sina studier och med den utveckling man ser idag så kommer troligen inte yrket se ut som det gör idag. Det är möjligt att nVidias VD får helt rätt.

Häftigt men samtidigt oerhört tråkigt att riskera att bli helt överflödig på arbetsmarknaden, men detta handlar inte bara om oss inom Tech. Det kommer självkörande bilar nu och lastbilar med mera. Teslas nya robot som fortfarande är en enkelt prototyp kommer om några år troligen kunna hjälpa till i vården och hemtjänsten. Troligen även inom städning och liknande saker.

Knäcker dom AGI, så kommer allt kunna ersättas av robotar, och jag tror vi är påväg ditåt i en snabbare takt än många tror. Bara en tidsfråga.

Jag tror inte att utvecklare kommer att ersättas inom den närmsta framtiden. Själva kodandet kan säkert ersättas nästan helt och hållet, men det kommer nog behöva finnas någon tekniskt kunnig som både ska förmedla vad som ska kodas, samt verifiera att lösningen blir som förväntat. Jag tänker mig att det även kan finnas behov av att själv kunna gå in och finjustera då det oftast är enklare att bara skriva koden själv istället för att försöka förklara exakt vad som önskas.

Att helt ersätta en yrkeskår med AI kommer sannolikt kräva en väldigt stor omställning för företagen och det är nog ingenting som görs i en handvändning.

Jag tror att vi är en bra bit ifrån att verksamhetsmänniskor ska kunna förklara exakt vad som behövs utan någon med expertis som kan tolka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Skrivet av noMad17:

Jag tror inte att utvecklare kommer att ersättas inom den närmsta framtiden. Själva kodandet kan säkert ersättas nästan helt och hållet, men det kommer nog behöva finnas någon tekniskt kunnig som både ska förmedla vad som ska kodas, samt verifiera att lösningen blir som förväntat. Jag tänker mig att det även kan finnas behov av att själv kunna gå in och finjustera då det oftast är enklare att bara skriva koden själv istället för att försöka förklara exakt vad som önskas.

Att helt ersätta en yrkeskår med AI kommer sannolikt kräva en väldigt stor omställning för företagen och det är nog ingenting som görs i en handvändning.

Jag tror att vi är en bra bit ifrån att verksamhetsmänniskor ska kunna förklara exakt vad som behövs utan någon med expertis som kan tolka.

Japp: vi kan snart ersätta utvecklare med ”AI”; istället behöver vi bara folk som förstår kod och dataflöden och kan översätta business-logik till ett språk som datorn förstår och kontrollera att datorn gör rätt… Eller vänta lite…

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojomondag:

Håller med dig jag tänker i samma banor! Då är jag dessutom lärare inom programmering, What a time to be Alive.

Intressant att höra, kan du berätta lite om hur eleverna resonerar?

Jag har på bara några veckor(4-8) under vintern lärt mig behärska ett ramverk (igen, arbetade med det för 10-12 år sedan)väldigt väl vid namn Larvel som baseras på LEMP (Linux nGinx MariaDB PHP). Jag har nog ställt 300-500 frågor till ChatGPT om hur jag bäst strukturerar saker, och det är nog den delen jag är mest imponerad av; dess enorma tålamod och en relativt stor variation på svar och alternativ den kan ge.

Jag hade varit förskräckt som junior idag när jag vet att en AI kan göra så mycket redan. Jag delar inte många andras åsikt om att det kommer behövas denna "Mastermind" som knyter ihop säcken, idag behövs det. Imorgon behövs det lite mindre; om 10 år behövs det troligen knappt alls.

Ge ChatGPT tillgång till SSH, FTP och fri tillgång till internet och en server. Säg sedan till den att skapa något och ge den lite mer rättigheter och förmåga att testa saker än idag så kommer den klara av att SSH'a in i servern, installera tex Wordpress och sätta upp en relativt enkel hemsida. Jag tror den kommer klara mycket mer efter några hundrata itterationer av förbättringar; tycker dessutom den redan nu är väldigt kreativ i sitt "tankesätt".

Jag är förvånad att så många tror på vår egen "fantastiska ouppnåeliga" kunskap. AI kommer komma ikapp och förbi, men inte imorgon.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Jag tror inte att utvecklare kommer att ersättas inom den närmsta framtiden. Själva kodandet kan säkert ersättas nästan helt och hållet, men det kommer nog behöva finnas någon tekniskt kunnig som både ska förmedla vad som ska kodas, samt verifiera att lösningen blir som förväntat. Jag tänker mig att det även kan finnas behov av att själv kunna gå in och finjustera då det oftast är enklare att bara skriva koden själv istället för att försöka förklara exakt vad som önskas.

Att helt ersätta en yrkeskår med AI kommer sannolikt kräva en väldigt stor omställning för företagen och det är nog ingenting som görs i en handvändning.

Jag tror att vi är en bra bit ifrån att verksamhetsmänniskor ska kunna förklara exakt vad som behövs utan någon med expertis som kan tolka.

Upplever att ersättande av dåliga utvecklare med AI redan påbörjats. Saker som tidigare var stråkigt eller repetativt kan idag göras av en AI. Tänker ofta på ett formulär vi hade som egentligt var en lång copy and paste av olika länder rakt in i ett html formulär. Typ 200 rader med länder, sedan 200 subkategorier i form av "area name".

Det var mycket kod och en del saker skulle "preselectas" baserat på tidigare val. Kunde antingen sitta och traggla in grejerna i databasen, eller googla reda på en färdig lista till databasen; men förklarade istället för ChatGPT att jag hade "denna html kod" och jag ville att den skulle skapa en model, databastabell och controller som skjuter in länder och area code i databasen åt mig. Tog kanske 20 minuter; ungefär vad det hade tagit att förklara för en junior. Sedan 20 minuter till för att få AI att skriva en get metod som skickar ut resultatet i vyn, som renderades med en foreach.

Kanske gick på jämnt skägg mot en Junior; men bolaget behövde inte betala någon lön annat än just avgiften till ChatGPT på någon hundralapp i månaden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Japp: vi kan snart ersätta utvecklare med ”AI”; istället behöver vi bara folk som förstår kod och dataflöden och kan översätta business-logik till ett språk som datorn förstår och kontrollera att datorn gör rätt… Eller vänta lite…

Även om jag ser symboliken och ironin i din text som väl beskriver en duktig systemutvecklare så tror jag att den form av utvecklare vi ser idag kommer försvinna eller bli färre.

Idag är en av dom vanligaste yrkesrollerna i Stockholm olika former av utvecklare; det tror jag kommer förändras. Yrket kanske inte försvinner helt, men kommande 10 åren kommer förändra yrket betydligt mer än vad föregående 10 år gjort.

Visa signatur