Nerladdning avbryts och minecraft kopplar från

Permalänk
Medlem

Nerladdning avbryts och minecraft kopplar från

Har ett väldigt skumt problem. För ett tag sedan så började anslutningen till minecraft servern jag spelar på kopplas ner och så får jag meddelande "Internal Exception: java.net.SocketException: Connection: Reset". Det händer bara på min dator. Ungarna som spelar på samma server råkar inte ut för det. Min tanke var att det var ett tag sedan jag installerade om datorn. Ändå dags att göra det, så har en fräsch version av windows 11 (samma som innan). Men när jag kör igång en ren installation av minecraft java så händer samma. Några sekunder in efter man gått runt så kopplas man ner.

Nästa sak jag tänkte på var att jag bytt router. Bytte från en Unifi USG till en Unifi UXG runt samma veva som anslutnings problemet uppstod. Men samtidigt kanske det ändå inte är routern eftersom ungarna inte har detta problemet och är ansluten via kabel till samma switch som sitter ansluten till routern.

Har testat att byta DNS, bytt IP. Det enda som funkat har varit att koppla upp mig via VPN och då funkar det helt utan problem. Är det någon som har en aning om vad det kan bero på? Jag har också märkt att laddar jag ner något vida Edge/Chrome Så får jag max hastighet i någon minut sedan dalar hastigheten för att sedan bara stanna och nerladdningen misslyckades. Laddar jag ner något spel från Battlenet/Steam så händer samma sak. Full fart, sedan stop, efter flera minuter går hatigheten upp igen och sedan stannar den av igen. Men detta händer bara på min dator. De andra två som finns i hemmet fungerar utan problem med att ladda ner och minecraft funkar utan problem där också.

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk
Rekordmedlem

Hur är statusen på din lagring, väldigt full, minnesproblem, glappande kablage eller andra problem ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kan läsa en kort sammanfattning här om i vilka situationer som RST-flaggan skickas. Med tanke på felmeddelandet så kan vi nog sluta oss till att det har hänt, frågan blir då varför.

Jag har inga direkta ideer. Jag kan inte ge någon trovärdig förklaring på det, men eventuellt kan NAT kan vara inblandat. Du kör IPv4 NAT lokalt och inte IPv6? CG-NAT? Går det lika dåligt om du stänger av alla andra enheter och bara kör din (omstartade) dator efter att övriga hushållet gått och lagt sig (och blivit avplockade mobiltelefoner som kan användas för sängsurf)?

Citat:

bytt IP

Det där tyder på någon form av exotisk uppsättning. Om du gör något utöver det vanliga så är det läge att nämna det.