Vasslesvampar utvinner guld ur gamla kretskort

Permalänk
Melding Plague

Vasslesvampar utvinner guld ur gamla kretskort

Kroppsbyggare får konkurrens – vassle visar sig vara ett fantastiskt hjälpmedel för att återvinna guld ur elektronik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Miljöarbete på rätt sätt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Coolt!
Tänk den dagen elektronikbranschen kan återanvända allt till 100%!

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Går det få ut mer pengar ur processen än vad den kostar att göra? Om så är fallet så finns det en stor marknad för det.
Annars, så visst kommer det nyttjas men inte så mycket.

Jag har sett dokumentärer på att de ibland fraktar gammal elektronik till fattiga länder, sedan tar de hand om dem, detta utan att tänka på säkerhet. (det finns klipp på youtube, jag vill ej dra igång en politisk debatt)

Enligt artikeln:

"Raffaele Mezzenga och de andra forskarna kontrollerade även den totala energiåtgången och fann att tekniken utvinner guld värt 50 gånger mer än den totala kostnaden inklusive material och energi."

Visa signatur

Chassi:Corsair 4000D Mobo: Aorus B550 Elite V2 CPU: Ryzen 5600X RAM: 32GB Corsair vengeance 3600Mhz. GPU: MSI RTX 3070
Server:DL360 G9
Plexmaskin:HP Z4 G4

Permalänk
Skrivet av aadam1337:

Enligt artikeln:

"Raffaele Mezzenga och de andra forskarna kontrollerade även den totala energiåtgången och fann att tekniken utvinner guld värt 50 gånger mer än den totala kostnaden inklusive material och energi."

Ok, jag läste för snabbt. Tyckte det var 50 gånger mer än idag.
*Tog bort mitt inlägg, för att slippa fler skriva samma sak som du, om tråden blir lång*

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant nyhet och bra för miljön! Sen fattar jag inte riktigt skämtet varför kroppsbyggare får konkurrens, de används väl inte för utvinning av guld i dagsläget .

Permalänk
Medlem

Konkurrerar dom om samma syrabad? 😉

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Riktigt intressant nyhet och bra för miljön! Sen fattar jag inte riktigt skämtet varför kroppsbyggare får konkurrens, de används väl inte för utvinning av guld i dagsläget .

Som vasslekonsumenter?

Dold text
Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Riktigt intressant nyhet och bra för miljön! Sen fattar jag inte riktigt skämtet varför kroppsbyggare får konkurrens, de används väl inte för utvinning av guld i dagsläget .

Vassle är det vanligaste proteinet i proteinpulver, finns även kasein.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Miljöarbete på rätt sätt.

Miljö och miljö, att lösa upp kretskort i syra känns väl inte direkt miljövänligt. Men det kanske är ekonomiskt lönsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Miljö och miljö, att lösa upp kretskort i syra känns väl inte direkt miljövänligt. Men det kanske är ekonomiskt lönsamt.

Är väl fortfarande ett bättre alternativ än att behöva slänga allt?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Miljö och miljö, att lösa upp kretskort i syra känns väl inte direkt miljövänligt. Men det kanske är ekonomiskt lönsamt.

Det beror ju på vad alternativet är.

Permalänk
Medlem

Min första tanke var så bisarr att jag måste dela den, kanske inte är ensam. Men låt säga att C-3PO fanns på riktigt och man av någon anledning behövde lite guld, hur mycket guld skulle man kunna utvinna?

Lite mer seriöst så låter det som en bra utveckling.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Riktigt intressant nyhet och bra för miljön! Sen fattar jag inte riktigt skämtet varför kroppsbyggare får konkurrens, de används väl inte för utvinning av guld i dagsläget .

Tror det har med whey proteinet att göra. Samma produkt används vid proteinpulver för "kroppsbyggare". Jag fattade inte heller det först förens jag såg bilden.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Miljö och miljö, att lösa upp kretskort i syra känns väl inte direkt miljövänligt. Men det kanske är ekonomiskt lönsamt.

Att få ut guld från malm är ännu skitigare.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Tror det har med whey proteinet att göra. Samma produkt används vid proteinpulver för "kroppsbyggare". Jag fattade inte heller det först förens jag såg bilden.

Whey protein = Vassleprotein.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Tror det har med whey proteinet att göra. Samma produkt används vid proteinpulver för "kroppsbyggare". Jag fattade inte heller det först förens jag såg bilden.

Jo att kroppsbyggare äter vassle har jag koll på men det är syftningsfel så som det är skrivet eller så är det bara ett Göteborgsskämt som jag inte fattar .

Permalänk
Medlem

Coolt! Jag har alltid undrat vad all teknik skrot tar vägen. Hamnar de bara på tippen?

Vore en ide om man kunde lämna in sina gamla grafikkort och kretskort etc på teknik butiker tex webhallen så kan återvinningcentraler hämta upp med jämna mellanrum. Företag som tillverkar kretskort borde kunna återvinna en del.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB