min dator funkar inte troligen fel på gpu

Permalänk
Medlem

min dator funkar inte troligen fel på gpu

Hej!

jag köpte en dator 2019 med en separat gpu. (https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-...) nu så kan jag inte se något på min skärm. datorn startar men ingen bild. Jag har provat 2 olika hdmi kablar, jag har provat på min systers tv skärm etc men får fortfarande ingen bild. Jag kopplade min datorskärm till en annan dator och då funkade det utan problem. jag pratade med en släkting som är mer kunig om datorer etc än mig och han sa att det låter som att det är fel med gpu. han rekommenderade att jag skulle ta bort gpu från moderkortet och sätta tillbaka den igen. När jag plockade bort gpu så märkte jag massor av damm, så jag rengjorde den och satte tillbaka den. Men felet kvarstår.

Så min fråga är finns det något annat jag kan göra/testa eller är datorn bara skrot? Jag kollade efter samma grafikkort som jag har och köpa en ny går på ca 5000kr, då kan jag lika gärna köpa en ny dator istället. Men jag vill komma åt mina dokument, program etc som finns på min hårddisk.

Permalänk

filerna på hårddisken kan du komma åt om du pluggar in den i en annan dator.

kan va lite bekymmer med Filrättigheter så kan även vara lämpligt att skaffa en USB med någon Linux dist på då den oftast inte ger 2 råttarslen om filrättigheter satta under windows utan du kan kopiera och ha dig fritt ur varenda mapp känner för på disken.

och ja iaf ganska troligt att GPU är boven.

speciellt om det ev gått för varmt en längre period.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Varför ska du slänga hela datorn för att en komponent potentiellt är sönder?

Har moderkortet en displayutgång, och får du isåfall bild från den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Varför ska du slänga hela datorn för att en komponent potentiellt är sönder?

Har moderkortet en displayutgång, och får du isåfall bild från den?

9400F har ingen inbyggd grafik så det går inte.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Du kan ju ropa in något enklare gammalt grafikkort för någon 500ing som ger dig bild på skärmen. Då har du en fullgod kontorsdator, kanske till och med klarar spel hos någon yngre släkting.

Permalänk
Medlem

säkert bara grafikkortet du måste byta ut, måste inte ens vara exakt samma för 5000 du kan ju köpa ett billigare om du nu vill så kommer det säkert fungera bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

filerna på hårddisken kan du komma åt om du pluggar in den i en annan dator.

kan va lite bekymmer med Filrättigheter så kan även vara lämpligt att skaffa en USB med någon Linux dist på då den oftast inte ger 2 råttarslen om filrättigheter satta under windows utan du kan kopiera och ha dig fritt ur varenda mapp känner för på disken.

och ja iaf ganska troligt att GPU är boven.

speciellt om det ev gått för varmt en längre period.

det är en ssd m2 hårddisk. har ingen dator som stödjer det. så lite svårt att sätta dit den i en annan dator. plus jag har ingen kunskap on hur man tar bort et m3 hårddisk från en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Du kan ju ropa in något enklare gammalt grafikkort för någon 500ing som ger dig bild på skärmen. Då har du en fullgod kontorsdator, kanske till och med klarar spel hos någon yngre släkting.

tbf jag spelar inte på datorn. köpte den för den var billig och min far hade massor av gamla filmer jag tänkte fixa åt honom. Jag vet inte vilka gpu som ar kompletabla med mitt grafikkort. Kan du ge ett exempel på en gpu som ska funka som inte kostar så mycket. tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Varför ska du slänga hela datorn för att en komponent potentiellt är sönder?

Har moderkortet en displayutgång, och får du isåfall bild från den?

hittade ett till hål där det står hdmi på men jag kan inte komma åt den då det sitter något i vägen. se bild.

vet du hur man får bort den?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av olov_92:

hittade ett till hål där det står hdmi på men jag kan inte komma åt den då det sitter något i vägen. se bild. <Uppladdad bildlänk> vet du hur man får bort den?

Utgången kommer inte funka om du inte byter CPU till en annan CPU som inte är en "F"-variant. F betyder att CPU:n saknar inbyggd grafikkrets. Därför har den som byggt datorn pluggat igen porten.

Dina alternativ är:

1. Få bort pluggen i fråga och byt även ut din CPU mot en CPU som inte är "F"-variant.
2. Sätt in ett nytt grafikkort.

2 är förmodligen enklare och billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olov_92:

tbf jag spelar inte på datorn. köpte den för den var billig och min far hade massor av gamla filmer jag tänkte fixa åt honom. Jag vet inte vilka gpu som ar kompletabla med mitt grafikkort. Kan du ge ett exempel på en gpu som ska funka som inte kostar så mycket. tack!

Datorn hade ett 2060 grafikkort som går för runt 1500-2000 på blocket. Det behöver inte vara ett likadant kort och i stort sett så kan eventuellt alla kort fungera i datorn. Det du behöver kolla är hur stort kortet får vara och hur många PCI-E strömkablar ditt nätagg har.

Ska du inte köpa ett kraftigt grafikkort så kommer nog alla kort att passa.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Datorn hade ett 2060 grafikkort som går för runt 1500-2000 på blocket. Det behöver inte vara ett likadant kort och i stort sett så kan eventuellt alla kort fungera i datorn. Det du behöver kolla är hur stort kortet får vara och hur många PCI-E strömkablar ditt nätagg har.

Ska du inte köpa ett kraftigt grafikkort så kommer nog alla kort att passa.

jag vet inte hur man kollar hur många PCI-E strömkablar jag har och eftersom jag inte vet vad det är för moderkort så ända jag kan göra själv är att köpa samma grafik kort som jag har. annars måste jag lämna in den och be någon annan lösa problemet. (tyvärr finns det ingen dator firma som jag vet lagar datorer där jag bor). datorn var outlet och missade delar. tex strömkabel fanns inte, instruktionsbok fanns inte etc. Det är därför jag fick dator biligt... fick den typ 2-3000 kr mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olov_92:

jag vet inte hur man kollar hur många PCI-E strömkablar jag har och eftersom jag inte vet vad det är för moderkort så ända jag kan göra själv är att köpa samma grafik kort som jag har. annars måste jag lämna in den och be någon annan lösa problemet. (tyvärr finns det ingen dator firma som jag vet lagar datorer där jag bor). datorn var outlet och missade delar. tex strömkabel fanns inte, instruktionsbok fanns inte etc. Det är därför jag fick dator biligt... fick den typ 2-3000 kr mindre.

Inte så svårt att kolla hur många pci-e strömkablar du har 🙂

Öppna chassit, kolla hur den kabel som sitter i grafikkortet ser ut (om där enbart är en strömkabel kopplad till grafikkortet nu) och se om det finns en till likadana kabel från nätagget som inte är inkopplat någonstans. Sitter där redan två i grafikkortet kollar du om de har 6 eller 8 trådar in i kontakten.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Utgången kommer inte funka om du inte byter CPU till en annan CPU som inte är en "F"-variant. F betyder att CPU:n saknar inbyggd grafikkrets. Därför har den som byggt datorn pluggat igen porten.

Dina alternativ är:

1. Få bort pluggen i fråga och byt även ut din CPU mot en CPU som inte är "F"-variant.
2. Sätt in ett nytt grafikkort.

2 är förmodligen enklare och billigare.

vi får se vad jag gör... troligen skrotar jag datorn bara eller säljer den billigt till någon. jag har inte kunskapen att hitta ett annat grafikkort som funkar och jag vågar inte bara köpa ett grafikkort och sen visar det sig att det inte funkar.. det är bara slöseri med pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olov_92:

tbf jag spelar inte på datorn. köpte den för den var billig och min far hade massor av gamla filmer jag tänkte fixa åt honom. Jag vet inte vilka gpu som ar kompletabla med mitt grafikkort. Kan du ge ett exempel på en gpu som ska funka som inte kostar så mycket. tack!

Jag har kört grafikkort från början av 2000-talet de senaste fem åren och använder just nu ett AMD-kort från 2007, så kraven för vardagsanvändning (web/youtube) är obefintliga om du inte jobbar med film eller har en 4K skärm t.ex. Då får man börja hålla ett öga på vilka dekoders/enkoders som finns inbyggda i kretsarna. (Ang. din fars filmer, om du skall byta format på dem t.ex. Då får du titta specifikt på de jobben.)

Några råd:
Håll dig till NVIDIA RT/RTX eftersom du är van vid dessa. Förhoppningsvis slipper du ominstallera grafikdrivrutinerna när du stoppar i nästa kort.
Eftersom du inte spelar så kan du hoppa över alla 70/80/90 kort och titta på vad som erbjuds på 50 och 60 nivåerna.
När du valt ut något kort använder du traderas "Vad är den värd" funktion för att få ett rimligt pris. (se exempel)
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nvidia_graphics_process...
Om du börjar titta på prestanda så är Texels och Vertices bara relevant för 3D. Operations och Pixels är mer värt för dig.
Passiva kort är populära för tyst-byggarna och därmed dyrare.
Undvik allt för billiga kort med GDDR3-kretsar, de sänker prestandan betydligt.

https://www.tradera.com/category/120303?sortBy=TimeLeft
Detta kort läggs ut för 50:- köp nu 500:- värt ca 135:- toppar på 160:-
6 mar 09:21 https://www.tradera.com/item/341371/625321405/asus-gtx560-ti-...
Bud på 46:- just nu, värt ca 70:- toppar på 125:-
6 mar 11:09 https://www.tradera.com/item/341372/625332952/evga-gtx-550-ti

Som du ser så rekommenderar jag i yttersta lågprissegmentet, lägger du en större slant så får du nyare kort i t.ex. 900/1000-serien. Du kommer förmodligen inte att märka någon prestandaskillnad för vanligt kontorsjobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olov_92:

jag vet inte hur man kollar hur många PCI-E strömkablar jag har och eftersom jag inte vet vad det är för moderkort så ända jag kan göra själv är att köpa samma grafik kort som jag har. annars måste jag lämna in den och be någon annan lösa problemet. (tyvärr finns det ingen dator firma som jag vet lagar datorer där jag bor). datorn var outlet och missade delar. tex strömkabel fanns inte, instruktionsbok fanns inte etc. Det är därför jag fick dator biligt... fick den typ 2-3000 kr mindre.

Ditt grafikkort ser ut såhär.

Pilen visar vart PCI-E kabeln är ansluten. Vissa grafikkort har 1, som den på bilden, medans andra har två. Hur många har ditt nuvarande grafikkort? Om ditt nuvarande kort inte har någon eller bara 1st, kan du kolla om det finns lösa kablar från nätagreggatet som ser ut som denna? Brukar även stå PCI-E på den.

Har ditt nuvarande kort 1, 2 eller 3 fläktar?

Det är väldigt enkelt att ta bort sidopanelen. Är endast 2 skruvar. Du behöver inte ta bort någonting mer utan du ska kunna hitta allt som behövs bara genom att titta och känna. Svarar du på frågorna så kan vi hitta ett grafikkort till dig. ALLA kort passar ditt moderkort, det är nätagget och chassit som kan sätta begränsningar. Du kan annars ta en bild på insidan så kan vi se om vi kan hitta informationen som behövs.

Tycker inte du ska skrota eller sälja datorn då det är en helt okej dator för det du använder den för. Vi hjälper dig så det blir rätt.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Skriv var du bor här och fråga om någon snäll sweclockare kan komma och titta på den. Att bjuda på en pizza brukar få ut folk från mancaven

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olov_92:

Hej!

jag köpte en dator 2019 med en separat gpu. (https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-...) nu så kan jag inte se något på min skärm. datorn startar men ingen bild. Jag har provat 2 olika hdmi kablar, jag har provat på min systers tv skärm etc men får fortfarande ingen bild. Jag kopplade min datorskärm till en annan dator och då funkade det utan problem. jag pratade med en släkting som är mer kunig om datorer etc än mig och han sa att det låter som att det är fel med gpu. han rekommenderade att jag skulle ta bort gpu från moderkortet och sätta tillbaka den igen. När jag plockade bort gpu så märkte jag massor av damm, så jag rengjorde den och satte tillbaka den. Men felet kvarstår.

Så min fråga är finns det något annat jag kan göra/testa eller är datorn bara skrot? Jag kollade efter samma grafikkort som jag har och köpa en ny går på ca 5000kr, då kan jag lika gärna köpa en ny dator istället. Men jag vill komma åt mina dokument, program etc som finns på min hårddisk.

Med tanke på att du redan haft isär datorn för att rengöra GPU så vet du hur man gör för att sätta i ett nytt grafikkort. För ditt användningsområde går det nog att använda nästan vilka grafikkort som helst som inte är mer än typ 10 år gamla.

Bäst är nog att hålla sig till Nvidias 600-serie och uppåt eller AMDs 500-serie, de bör funka även i Windows 11. (Exempel: gtx 650 eller rx560 och uppåt) Det man kan hålla koll på är att det finns rätt utgångar; jag har exempelvis ett Nvidia 650ti-kort som har mini-HDMI-utgång istället för vanlig HDMI, så man måste ha en annan kabel eller adapter.

För kring 500kr bör du få ett utmärkt kort på Tradera. Ska du inte spela klarar du dig på nästan vad som helst. Jag vill inte rekommendera någon specifik auktion på Tradera, men det är inte otänkbart att någon som läser tråden har ett lämpligt kort som får igång datorn för en spottstyver eller portopengar.

Datorn är för fin för att kassera för, vad det verkar, ett trasigt grafikkort.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7