Airbnb förbjuder övervakningskameror inomhus

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, du får inte övervaka så mycket du vill. Lagen är tydlig: Den som olovligen med tekniskt hjälpmedel i hemlighet tar upp bild av någon...

Klicka på länken? I dit egna hem och din tomt får du göra det utan att behöva sätta upp skyltar. Du snakar om hemlig övervakning.
Det gör inte jag. Jag snackar om alla dessa vanliga övervakningslösningar som kan köpas på Classes som D-Link och Netgear osv.
Du vet, kameror som syns.

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Att vara cynisk kräver inte mycket energi alls ärligt talat, utgår bara från att alla är själviska och ser till sitt egna bästa där snällhet är en eftertanke som bäst. Då kan man inte bli besviken, bara positivt överraskad

Skulle säga att förvänta sig saker kräver betydligt mer energi (speciellt att folk ska göra rätt för sig).

Kanske har jag bara tur med familj och vänner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Klicka på länken? I dit egna hem och din tomt får du göra det utan att behöva sätta upp skyltar. Du snakar om hemlig övervakning.
Det gör inte jag. Jag snackar om alla dessa vanliga övervakningslösningar som kan köpas på Classes som D-Link och Netgear osv.
Du vet, kameror som syns.

Artikeln handlar dock om uthyrning, då är det inte bara du själv och din familj, dessutom kommersiell aktivitet

Permalänk
Medlem

Jag tycker gränsen är svårdragen! Givetvis ska man inte bli kameraövervakad i en "bostad" som man hyr, även korttid. Samtidigt händer mycket skit hos folk som hyr semesterboenden på korttid. Ex. decibelmätare är en riktigt bra idé imho. Det är ju inte integritetskränkande alls, om det bara mäter ljudnivå och inte vad som sägs.

Jag har en bekant som hyr ut en lägenhet, det är tydligt att man inte får ha fester osv. men han har blivit uppringd av grannar mitt i natten flera gånger. Det slutade med att han inte pallar hyra ut längre, vilket jag kan tycka är synd.

Jag tänker på "Far och Son"s gamla dänga. "När man äger något så tar man massa ansvar, men när man hyr så kan man bete sig som en bulgar".

Själv hade jag nog varit väldigt strikt med vilka jag väljer att hyra ut till, höga betyg osv. osv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk

Yes, nu slipper jag ta torskarna till en inredd container.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Alltid en fördel om regler är tydliga, och det här blir ju mer tydligt.

Skrivet av medbor:

Artikeln handlar dock om uthyrning, då är det inte bara du själv och din familj, dessutom kommersiell aktivitet

En intressant fråga om detta är tillåtet enligt kamerabevakningslagen. Kan inte hitta något svar på specifikt det. Det är inte tillåtet att bevaka personer som är i ditt hem ”under sin yrkesutövning”, men det är ju inte vad AirBNB handlar om heller.

Däremot är det nästan alltid förbjudet att filma utomhus, alltså det som AirBNB är OK med.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Artikeln handlar dock om uthyrning, då är det inte bara du själv och din familj, dessutom kommersiell aktivitet

Precis, det handlar om huruvida en hyresvärd får sätta upp kameror för övervakning. Förutom brottsbalken har man även att förhålla sig till Kameraövervakningslagen och Dataskyddsförordningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Lagstiftningen och avtal är olika saker. Vill du ha övervakningskameror hemma, kör på. Men det krockar med AirBnB och deras nya regler, låter det som.

Att videoövervaka ytor som rimligtvis borde räknas som privata, är ju helt kokobäng. Något rimlighet får väl ändå råda. Det finns risk med att låta hyra ut sin bostad och sina lokaler, och den risken får uthyraren ta eller helt enkelt låta bli.

Jag håller med och hur ser det för övrigt ut med hemförsäkring under såna här förhållanden? Jag fick erbjudande om att hyra ett hus i andra hand där det satt en kamera på väggen och filmade vardagsrummet. Jag blev helt förbryllad, det kan väl aldrig vara normalt?

Visa signatur

RIP 780

Permalänk

Hmmm
Om hyresvärden väljer att bränna runt med sin roborock i uthyrd lägenhet och kolla på den inbyggda kameran måste det väl räknas som OK? Då städar man ju

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Skrivet av Spurs89:

Måste vara jävligt otacksamt att vara släkt med dig och behöva städa efter dig om du hälsar på.

Har du vaknat på fel sida? Det var väl ändå inte en rimlig tolkning av det han skrev?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robincroneld:

Har du vaknat på fel sida? Det var väl ändå inte en rimlig tolkning av det han skrev?

Vaknar aldrig på fel sida Du läste inte hela hans inlägg? Vad tycker du själv är en rimlig tolkning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Hmmm
Om hyresvärden väljer att bränna runt med sin roborock i uthyrd lägenhet och kolla på den inbyggda kameran måste det väl räknas som OK? Då städar man ju

Lycka till med den i domstol, du lär få betala månader av advokatkostnader för att fundera ut hur det skall fungera.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Precis, det handlar om huruvida en hyresvärd får sätta upp kameror för övervakning. Förutom brottsbalken har man även att förhålla sig till Kameraövervakningslagen och Dataskyddsförordningen.

En hyresvärd har ju inte ens rätt att tillträda uthyrd lokal utan tillåtelse från hyresgästen

Inte ens om man skiter i att betala hyran

Tror folk helt missat vad det innebär att vara hyresvärd

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyKristensen:

Det är olagligt att vara kriminell!

Är det verkligen det? 🤔

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En hyresvärd har ju inte ens rätt att tillträda uthyrd lokal utan tillåtelse från hyresgästen

Inte ens om man skiter i att betala hyran

Tror folk helt missat vad det innebär att vara hyresvärd

Samtidigt är det fri bevisföring, så den där lagen är lite moment 22 (i sverige)

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Samtidigt är det fri bevisföring, så den där lagen är lite moment 22 (i sverige)

Inte riktigt moment 22. Hyresvärden kan avhysa dig och kräva dig på skadestånd om du bajsar på parketten. Du kan anmäla och kräva hyresvärden för att ha filmat dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Förstår att folk vill ha kameror för allt man hört folk gör när de hyr AirBNB. Allt från sälja droger till bedriva bordellverksamhet i ställen de hyrt. Eller bara ha sönder saker för de festar eller nått.

Själv skulle jag inte lita på att hyra ut något till främlingar. Och ska jag bo annanstans än hemma eller släktingar sparar jag ihop till ett ordentligt hotell där någon städar. Förstår inte poängen att bo annanstans om man måste städa själv. Då bor man lika gärna hemma. Men bevisligen är det folk som använder det. Men hörde att det blivit mindre populärt senaste åren då priserna närmar sig hotell samtidigt som ägarna som hyr ut kräver mer av gästerna och erbjuder sämre och billigare saker.

Ja lite dåligt går det nog för airBnB, de hade bara 394 miljoner bokningar år 2022.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Är det verkligen det? 🤔

Nä, det är inte varandet av att vara kriminell som är olagligt, utan de kriminella gärningarna en kriminell begår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Skulle aldrig få för mig att hyra ut utan övervakning.

Skulle nog inte ens låna ut sommarstuga eller liknande varken till vänner eller familj utan att det satt övervakningskamera vid allmänna utrymmen. Och nej, har absolut noll tillit att någon skulle erkänna att de kört armbågen genom TV:n vid bordspingins eller använt metallredskap i nonstick-pannan.

Med andra ord kommer jag inte nyttja Airbnb som värd så länge de kör med dessa snordumma regler

Jag förstår dig. Ingen kan stå för vad dom gör längre. Bättre att skita i att behöva lita på folk så mycket som möjligt och sova gott.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Fast det är din egendom och man vill ha koll. Det är dessutom tillåtet att ha övervakningskameror så länge dom inte riktas utanför på allmän väg osv. Så var det iaf tidigare.

Jag skulle då aldrig hyra ut till luffare som använder AirBnB.

Har precis som några andra svårt att tro att du hyr ut något.

Men för sakens skull; ifall du är rädd att något ska gå sönder så behöver du precis som all annan verksamhet ta hänsyn till detta i din prissättning. Inte ens på hotell är det tillåtet att kameraövervaka personal/gäster hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Fast det är din egendom och man vill ha koll. Det är dessutom tillåtet att ha övervakningskameror så länge dom inte riktas utanför på allmän väg osv. Så var det iaf tidigare.

Jag skulle då aldrig hyra ut till luffare som använder AirBnB.

Hyr man ut så får man räkna med att saker kan gå sönder, det ingår i deposition och priset och de försäkringar man har

Möbler och annat lösöre är specifikt för uthyres och inga familjeklenoder man bryr sig om, ofta köpta på loppis eller typ billigaste serien på ikea

Du verkar ha en helt annan inställning så skulle vara intressant att höra hur du tänker

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Inte riktigt moment 22. Hyresvärden kan avhysa dig och kräva dig på skadestånd om du bajsar på parketten. Du kan anmäla och kräva hyresvärden för att ha filmat dig.

Vad får du det i från? Hittar nämligen ingen lag där det är förbjudet att baja på parketten och det står heller ingen klausul om det i mitt hyresavtal. Däremot kan värden avhysa dig om du orsakar en skada som ger stora problem för dina grannar eller står utanför normalt slitage. Men då får du nog skita på parketten rätt ofta utan att städa.

Skulle det störa dina grannar att du gör en broccolibrakare så är det fortfarande värdens ansvar att ha tillräckligt bra ventilation och ljudisolering i lägenheterna. Torkad avföring har nämligen ingen doft, utan det är den fuktiga bakteriekulturen som går ut i luften man känner. Därav fotsvett och armsvett.

Sedan är det inte värden som avhyser dig, utan kronofogden och polisen som bär ut dig ur lokalen om du vägrar gå där i från. Värden kan be dig flytta men dom kan inte avhysa dig.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Vad får du det i från? Hittar nämligen ingen lag där det är förbjudet att baja på parketten och det står heller ingen klausul om det i mitt hyresavtal. Däremot kan värden avhysa dig om du orsakar en skada som ger stora problem för dina grannar eller står utanför normalt slitage. Men då får du nog skita på parketten rätt ofta utan att städa.

Skulle det störa dina grannar att du gör en broccolibrakare så är det fortfarande värdens ansvar att ha tillräckligt bra ventilation och ljudisolering i lägenheterna. Torkad avföring har nämligen ingen doft, utan det är den fuktiga bakteriekulturen som går ut i luften man känner. Därav fotsvett och armsvett.

Sedan är det inte värden som avhyser dig, utan kronofogden och polisen som bär ut dig ur lokalen om du vägrar gå där i från. Värden kan be dig flytta men dom kan inte avhysa dig.

Du kan för all del fortsätta bajsa på parketten men jag misstänker att den kommer ta skada relativt snabbt. Inget jag skulle rekommendera. Jag vet hur det kan se ut i lägenheter där hyresgästen haft avvikande beteendemönster vad gäller spridandet av avföring.

Hyresvärden kan begära handräckning av Kronofogden för att avhysa okynnesbajsande hyresgäster (Kronofogden kan också bära ut trilskande bajsare men väljer hellre att låta polisen göra det).

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Så nu ska man inte få ha bevis om hur hyresgästen pajade nåt..?

Skrivet av Yatagarasu:

Skulle aldrig få för mig att hyra ut utan övervakning.

Skulle nog inte ens låna ut sommarstuga eller liknande varken till vänner eller familj utan att det satt övervakningskamera vid allmänna utrymmen. Och nej, har absolut noll tillit att någon skulle erkänna att de kört armbågen genom TV:n vid bordspingins eller använt metallredskap i nonstick-pannan.

Med andra ord kommer jag inte nyttja Airbnb som värd så länge de kör med dessa snordumma regler

Håller med dig.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]