Trasigt moderkort - alternativ?
Hej,
Köpte denna setup och byggde ihop själv i början av 2020:
Fractal Design Define C
ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, S-1151
Intel Core i7-9700K
Cooler Master Hyper 212 Black Edition
Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB (2x8GB) (plus 2x8GB ett år senare)
Corsair RM750X V2, 750W PSU
ASUS ROG Strix GeForce RTX 2060 Super EVO 8GB OC Gaming
Köpte ett begagnat Geforce 3080 Gaming Z Trio i höstas och bytte ut 2060 med.
Nu verkar moderkortet ha gått sönder efter att jag kopplat in en USB bluetooth dongel/plupp. Jag är ganska säker på att det är relaterat då jag i Windows fick upp meddelande om att USB tillbehör inte fick tillräcklig ström eller liknande. Bytte port och den funkade men efter viloläge fick jag samma meddelande igen. Försökte med någon felsökningsguide som installerade något och efter omstart får jag nu "USB Device over current status detected" vad jag än gör. Felsökning hittills har varit som första inlägget i denna tråd (OBS, en gammal tråd jag hittade men samma fel/felsökning. Inte min tråd.):
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1628101-usb-device-ove...
Det jag inte testat ännu är att starta med moderkortet utanför lådan men jag tror inte det kommer hjälpa eftersom felet uppstod direkt i samband med att jag kopplade in den USB bluetooth pluppen.
Så då kommer jag till den riktiga orsaken till tråden. Någon som kan hjälpa till med vad jag har för alternativ?
1. Har sökt lite men kan inte riktigt förstå om det går att hitta nya eller begagnade moderkort som gör att jag enbart behöver byta det men behålla allt annat. Jag tycker det verkar svårt att hitta nya moderkort i alla fall men kanske att jag letar på fel ställen. Som jag förstår det måste det vara "LGA1151 socket for 9th/ 8th Gen Intel processor" och ATX (själva storleken på kortet?).
Om det går att hitta nytt/begagnat moderkort, så antar jag att det går att flytta över CPU men är det svårt? Jag har inte så mycket erfarenhet i datorbyggen.
2. Annars antar jag att jag får byta mer, nytt moderkort, ny processor + kylning, och även nya minnen? Hoppas kunna behålla lådan, nätagg och grafikkortet i alla fall. Anledningen till att jag köpte grafikkort begagnat var att jag ville vänta lite till innan jag satsade lite större.
Om alternativ 2 är det enda realistiska, någon som har förslag på vad jag kan köpa? Intel eller AMD vet jag inte om det spelar så stor roll? Mix och matcha vad gäller Intel/AMD på CPU och grafikkort funkar eller? Förr eller senare vill jag väl byta 3080 mot något nyare och kör då gärna vidare på Nvidia GPU i alla fall.