TCL bygger skärmprototyp med 1 000 Hz

Permalänk
Melding Plague

TCL bygger skärmprototyp med 1 000 Hz

Dagens snabbaste skärmar har uppdateringsfrekvenser på 540 Hz, men TCL utvecklar en ny LCD-skärm med nästan dubbelt så hög frekvens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tacksamt för dom det berör.
Tacksamt för mig att jag inte är en av dom

Ge mig fet HDR för en rimlig peng på en fin panel så blir jag nöjd

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Bildexpert 📺

Lite idéer för dagens bingobricka i kommentarerna:

"Vilken gräns har ögat?"
"Det är lika löjligt som megapixel-racet"
"Inget kort klarar 1000 FPS"
"Hjälper inte för LCD blir ändå bara smetigt"
"Jag märker inte skillnad på 60 och 144 Hz"
"Du (eller projicerad jag) blir inte bättre spelare av detta"
"Varför bygger man inte en annan skärm som är 35 tum och har inbyggd kaffekokare/fläkt/fleshlight"?

Vad mer har jag glömt?

Permalänk
99:e percentilen

Med tanke på att spelare kan få ut över 300 bilder per sekund med 4K i Counter-Strike 2 med till exempel RTX 4080 kan det vara ett smart drag för att skärmen ska hänga med när framtida grafikkort passerar 1 000 bilder per sekund i den populära e-sporttiteln.

Detta kanske låter logiskt för någon som inte alls är insatt i Counter-Strike, men i själva verket skulle den förkrossande majoriteten av alla CS-spelare, oavsett hur bra grafikkort de har, köra 1280 × 960 och dylikt även på en sådan skärm. För så gjorde man när man spelade 1.6 för 20 år sedan, så gör det och det proffset, etc.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Lite idéer för dagens bingobricka i kommentarerna:

"Vilken gräns har ögat?"
"Det är lika löjligt som megapixel-racet"
"Inget kort klarar 1000 FPS"
"Hjälper inte för LCD blir ändå bara smetigt"
"Jag märker inte skillnad på 60 och 144 Hz"
"Du (eller projicerad jag) blir inte bättre spelare av detta"
"Varför bygger man inte en annan skärm som är 35 tum och har inbyggd kaffekokare/fläkt/fleshlight"?

Vad mer har jag glömt?

"Om inte detta får din GPU att coilwhine'ar så har du hittat ett bra ex" ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Med tanke på att spelare kan få ut över 300 bilder per sekund med 4K i Counter-Strike 2 med till exempel RTX 4080 kan det vara ett smart drag för att skärmen ska hänga med när framtida grafikkort passerar 1 000 bilder per sekund i den populära e-sporttiteln.

Detta kanske låter logiskt för någon som inte alls är insatt i Counter-Strike, men i själva verket skulle den förkrossande majoriteten av alla CS-spelare, oavsett hur bra grafikkort de har, köra 1280 × 960 och dylikt även på en sådan skärm. För så gjorde man när man spelade 1.6 för 20 år sedan, så gör det och det proffset, etc.

Som totalt oinsatt så har just det senare förvånat mig när jag råkat på det i diskussioner och inlägg; dvs att köra icke-native "aspect ratio".

Lägre än native upplösning kan jag förstå pga fler FPS men köra 4:3 på en 16:9-skärm?! Och då var jag ändå med på den tiden 4:3 var standard och körde just 1280x960 på min 19" Samsung "Trinitron"(vad de nu kallade sin variant).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Lite idéer för dagens bingobricka i kommentarerna:

"Vilken gräns har ögat?"
"Det är lika löjligt som megapixel-racet"
"Inget kort klarar 1000 FPS"
"Hjälper inte för LCD blir ändå bara smetigt"
"Jag märker inte skillnad på 60 och 144 Hz"
"Du (eller projicerad jag) blir inte bättre spelare av detta"
"Varför bygger man inte en annan skärm som är 35 tum och har inbyggd kaffekokare/fläkt/fleshlight"?

Vad mer har jag glömt?

Jag tror att vi kan sammanfatta med begreppet "avtagande marginalnytta".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

"Inget kort klarar 1000 FPS"

Krävs ju ganska mycket kompromiss i det visuella för att komma upp dit dock, meen frågan är om det behövs renderas så högt?
Jag menar med tanke på att folk verkar börja nå diminishing returns-gränsen för upplevd response vid runt 200-300hz (don't quote me on this though) men att temporal aliasing fortfarande är synlig långt över det så kan man ju låta grafikkorten rendera upp till just runt 300fps o sen fylla i resten av bildrutorna upp till 1000 (o såklart mer i framtiden) med hjälp av DLSS FG för att bli av med så mycket av aliasingen som möjligt.

Permalänk
Medlem

Finns det någon faktisk nytta med 1000hz?

Nej, jag är inte emot teknisk utveckling.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

More IS More.. ^^

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thomas:

Kan FG hjälpa i så höga framerates tro? Det tar ju en viss mängd tid att interpolera bildrutorna också, och totala frametime-budgeten är ju bara 1 ms. Om det tar ens 0.3 ms för FG så blir tidsbudgeten för övriga renderingen bara 0.7 ms (vilket motsvarar 1429 fps).

Kan FG hjälpa i så höga framerates tro? Det tar ju en viss mängd tid att interpolera bildrutorna också, och totala frametime-budgeten är ju bara 1 ms.
EDIT: Tänkte fel; tog bort felaktig text.

Skrivet av ELF:

Finns det någon faktisk nytta med 1000hz?

Nej, jag är inte emot teknisk utveckling.

Lägre rörelseoskärpa.

https://blurbusters.com/blur-busters-law-amazing-journey-to-f...

För lite praktiska jämförelser, kolla Monitors Unboxed video som testar mellan 30 och 540 Hz.

Vill du bara kolla jämförelser snabbt, hoppa till 10:12 (tester vid "moderate" motion) och 11:24.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Finns det någon faktisk nytta med 1000hz?

Nej, jag är inte emot teknisk utveckling.

Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Lite idéer för dagens bingobricka i kommentarerna:

"Vilken gräns har ögat?"
"Det är lika löjligt som megapixel-racet"
"Inget kort klarar 1000 FPS"
"Hjälper inte för LCD blir ändå bara smetigt"
"Jag märker inte skillnad på 60 och 144 Hz"
"Du (eller projicerad jag) blir inte bättre spelare av detta"
"Varför bygger man inte en annan skärm som är 35 tum och har inbyggd kaffekokare/fläkt/fleshlight"?

Vad mer har jag glömt?

För låg ppi för den skärmstorleken!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ibis:

Som totalt oinsatt så har just det senare förvånat mig när jag råkat på det i diskussioner och inlägg; dvs att köra icke-native "aspect ratio".

Lägre än native upplösning kan jag förstå pga fler FPS men köra 4:3 på en 16:9-skärm?! Och då var jag ändå med på den tiden 4:3 var standard och körde just 1280x960 på min 19" Samsung "Trinitron"(vad de nu kallade sin variant).

För det första måste man vara noggrann med att skilja black bars och stretched åt – oviljan hos många debattörer att göra detta leder ständigt till förvirring och tröttsamma metadebatter.

För black bars brukar framförallt anföras att det blir lättare att fokusera när man inte ser lika mycket åt sidorna. Även prestandaskäl förekommer i argumentationen, men min förståelse är att det egentligen är det lägre antalet pixlar (jämfört med 16:9 med samma höjd i pixlar) snarare än bildförhållandet som leder till bättre flyt.

För stretched nämns oftast istället att "fienderna blir fetare och därmed lättare att träffa". Självfallet blir de inte det "i spelet", men visst kan man uppleva det så eftersom det ser ut så på skärmen. Men allt annat blir ju samtidigt lika mycket "fetare".

I båda fallen handlar det nog framförallt om vana och tradition, två faktorer som är väldigt starka i allt som CS-spelare tar sig för.

Slutligen kan det vara värt att nämna att inte bara 4:3 förekommer, utan även det ännu smalare bildförhållandet 5:4 (framförallt i form av 1280 × 1024) och i enstaka fall andra förhållanden.

Stavfel.
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

För det första måste man vara noggrann med att skilja black bars och stretched åt – oviljan hos många debattörer att göra detta leder ständigt till förvirring och tröttsamma metadebatter.

För black bars brukar framförallt anföras att det blir lättare att fokusera när man inte ser lika mycket åt sidorna. Även prestandaskäl förekommer i argumentationen, men min förståelse är att det egentligen är det lägre antalet pixlar (jämfört med 16:9 med samma höjd i pixlar) snarare än bildförhållandet som leder till bättre flyt.

För stretched nämna oftast istället att "fienderna blir fetare och därmed lättare att träffa". Självfallet blir de inte det "i spelet", men visst kan man uppleva det så eftersom det ser ut så på skärmen. Men allt annat blir ju samtidigt lika mycket "fetare".

I båda fallen handlar det nog framförallt om vana och tradition, två faktorer som är väldigt starka i allt som CS-spelare tar sig för.

Slutligen kan det vara värt att nämna att inte bara 4:3 förekommer, utan även det ännu smalare bildförhållandet 5:4 (framförallt i form av 1280 × 1024) och i enstaka fall andra förhållanden.

Tack för ett fantastiskt utförligt svar! För egen del känns "black bars" och din angivna förklaring mer förståeligt, men "stretched" känns bara underligt, dock nog mest på grund av egen smak då jag märkt mig vara skarpt allergisk mot felaktiga storleksförhållanden i bild

Sen får man såklart göra precis som man vill med sin dator och utrustning, jag blev bara väldigt konfunderad första gångerna jag började stöta på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Lite idéer för dagens bingobricka i kommentarerna:

"Vilken gräns har ögat?"
"Det är lika löjligt som megapixel-racet"
"Inget kort klarar 1000 FPS"
"Hjälper inte för LCD blir ändå bara smetigt"
"Jag märker inte skillnad på 60 och 144 Hz"
"Du (eller projicerad jag) blir inte bättre spelare av detta"
"Varför bygger man inte en annan skärm som är 35 tum och har inbyggd kaffekokare/fläkt/fleshlight"?

Vad mer har jag glömt?

"Ge mig en skärm med specifikation X (gärna en som inte existerar, i nån udda formfaktor, men man bara tror sig ska ha)"
Rätt likt din sista punkt där, men just meningen "ge mig" stör jag mig på, ingen kommer ge dig någonting.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Musikälskare

Bara ge mig en bra OLED som inte kostar som en bil

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

Även om skärmen blir dyr så vill jag inte tänka på vad det skulle kosta att driva ett system som kan maxa skärmen, 4 st RTX 5090 NVlink eller via PCI-E 5 hade vart något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Lite idéer för dagens bingobricka i kommentarerna:

"Vilken gräns har ögat?"
"Det är lika löjligt som megapixel-racet"
"Inget kort klarar 1000 FPS"
"Hjälper inte för LCD blir ändå bara smetigt"
"Jag märker inte skillnad på 60 och 144 Hz"
"Du (eller projicerad jag) blir inte bättre spelare av detta"
"Varför bygger man inte en annan skärm som är 35 tum och har inbyggd kaffekokare/fläkt/fleshlight"?

Vad mer har jag glömt?

Vilket gränssnitt klarar ens att dra ut 4K 100 Hz?

När vi lixom kämpar att få ut 120 Hz i 4K med Displayport och HDMI.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Lite idéer för dagens bingobricka i kommentarerna:

"Vilken gräns har ögat?"
"Det är lika löjligt som megapixel-racet"
"Inget kort klarar 1000 FPS"
"Hjälper inte för LCD blir ändå bara smetigt"
"Jag märker inte skillnad på 60 och 144 Hz"
"Du (eller projicerad jag) blir inte bättre spelare av detta"
"Varför bygger man inte en annan skärm som är 35 tum och har inbyggd kaffekokare/fläkt/fleshlight"?

Vad mer har jag glömt?

Vad har du själv för kommentarer?

Permalänk
Medlem

Ok, vill ha. Vem är villig att ge mig en sådan skärm?
Kan bjuda på tårta vid leverans!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

För det första måste man vara noggrann med att skilja black bars och stretched åt – oviljan hos många debattörer att göra detta leder ständigt till förvirring och tröttsamma metadebatter.

För black bars brukar framförallt anföras att det blir lättare att fokusera när man inte ser lika mycket åt sidorna. Även prestandaskäl förekommer i argumentationen, men min förståelse är att det egentligen är det lägre antalet pixlar (jämfört med 16:9 med samma höjd i pixlar) snarare än bildförhållandet som leder till bättre flyt.

För stretched nämns oftast istället att "fienderna blir fetare och därmed lättare att träffa". Självfallet blir de inte det "i spelet", men visst kan man uppleva det så eftersom det ser ut så på skärmen. Men allt annat blir ju samtidigt lika mycket "fetare".

I båda fallen handlar det nog framförallt om vana och tradition, två faktorer som är väldigt starka i allt som CS-spelare tar sig för.

Slutligen kan det vara värt att nämna att inte bara 4:3 förekommer, utan även det ännu smalare bildförhållandet 5:4 (framförallt i form av 1280 × 1024) och i enstaka fall andra förhållanden.

Sant att allt blir lika mycket fetare i stretched men fienderna upptar större andel av synfältet vilket kan hjälpa till med aim, identifiering och tracking. Kör själv nativeupplösning men så går resonemanget hos många. Testat stretched och på extrema avstånd blir det faktiskt lättare med microcorrections imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Velonym:

Sant att allt blir lika mycket fetare i stretched men fienderna upptar större andel av synfältet vilket kan hjälpa till med aim, identifiering och tracking. Kör själv nativeupplösning men så går resonemanget hos många. Testat stretched och på extrema avstånd blir det faktiskt lättare med microcorrections imo.

En illusion, procentuellt tar dom exakt lika stor del av skärmen som tidigare

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

Blir väl först 5000 serien som kan nyttja skärmen eftersom nvidia snåla med dp 1.4a i 4000 serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

En illusion, procentuellt tar dom exakt lika stor del av skärmen som tidigare

Njaa i och med att FOV är lägre i 4:3 så tar väl allt som syns (om man kör stretched) upp en större del av skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnejs21:

Njaa i och med att FOV är lägre i 4:3 så tar väl allt som syns (om man kör stretched) upp en större del av skärmen?

Fortfarande procentuellt lika stor del

Om gubben var 10% bred innan stretch, så kommer den var 10% bred efter

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Fortfarande procentuellt lika stor del

Om gubben var 10% bred innan stretch, så kommer den var 10% bred efter

Men nu skrev han ju "större andel av synfältet" inte skärmen.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Skaplig minskad avkastning vi börjar komma upp i nu med 240hz, 480hz och 1000hz, hehe

Men visst, objekt kommer röra sig ytterligare lite mjukare över skärmen och blir pga det enklare att komma ikapp och följa med sikte/muspekare pga utrymmet mellan bildrutorna där vi helt saknar info fylls ut mer och mer.

Antar att reaktionsförmågan hjälps lite pga saker kommer dyka på någon millisekund snabbare på denna kontra en 480hz skärm tex. Dvs tiden från det dyker upp till vi kan reagera blir lite lite snabbare.

Kommer det göra någon som helst skillnad in praktiken? Tvek. Men det kan i teorin göra det och det är klart tävlingsinriktat folk vill ge sig själva bästa möjliga förutsättningarna, minimera risken att tekniken avgör istället för spelaren.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Men nu skrev han ju "större andel av synfältet" inte skärmen.

Fast synfältet blir ju också större...inte bara gubben

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FX9:

Fortfarande procentuellt lika stor del

Om gubben var 10% bred innan stretch, så kommer den var 10% bred efter

Man kan väl säga såhär kanske.
Procentuellt tar gubben upp lika stor andel av den renderade bilden oavsett. Alltså stretched vs black bars. Yepp!

Och samtidigt tar gubben upp större yta av ens synfält om den sträcks ut än om den inte gör det. Alla grejer blir större om man sträcker ut dem och behåller samma höjd på dem ;).

Det här spelet är inte mitt område så jag vet inte vad som är effektivt/användbart.
Men jag skulle gissa på att om man sträcker ut skärmen så vill man kanske sänka sense i horisontell riktning. Så att en cirkel med musen blir en cirkel i spelet stretched fortfarande. Typ så.

Det resulterar då i bredare hitboxes för ögat - med högre precision i sidled.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled