Grafikprestanda i Senua's Saga: Hellblade II – ett av de tyngsta PC-spelen någonsin

Permalänk
Melding Plague

Grafikprestanda i Senua's Saga: Hellblade II – ett av de tyngsta PC-spelen någonsin

Unreal Engine 5 nyttjas fullt ut i det nya spelet Senua's Saga: Hellblade II, vilket är både är fantastiskt snyggt och helt galet tungdrivet på dagens grafikhårdvara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grymt snabba ni är nuförtiden, hatten av!

Permalänk
Medlem

Wow det var värre än väntat. Hoppas på patch!

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så tungdrivet, finns det belägg för det rent grafiskt, eller bara jävligt dåligt optimerat ?

Visa signatur

AMD…the way it was meant to be

Permalänk
Medlem

"Lumen" och "Nanites" i all ära.
Något UE5 brukar snacka om.
Men inte ett ord om raytracing eller path tracing här.
Brukar inte tas upp i samband med just dom här för mig lite luddiga "flummetoderna" där jag aldrig fått klart för mig vad dom gör egentligen och vad som utnyttjas hårdvarumässigt.
Normalt så brukar ju alltid RT on/Off eller tom pathtracing on/off också testas.
Men inte ett ord om det här alltså....
Och snack om att DLSS varmt rekommenderas vid högre upplösningar, men inget test av det heller. Det som man verkligen behöver veta.

Permalänk
Medlem

Då är vi nästan där vi rekommenderas att välja medium på alla inställningar och under quailty på DLSS för att kunna få en ok spelupplevelse om vi inte hostar upp en eller två månadslöner för hårdvara och vi ska gilla läget.

Samtiden 😑

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

"Lumen" och "Nanites" i all ära.
Något UE5 brukar snacka om.
Men inte ett ord om raytracing eller path tracing här.
Brukar inte tas upp i samband med just dom här för mig lite luddiga "flummetoderna" där jag aldrig fått klart för mig vad dom gör egentligen och vad som utnyttjas hårdvarumässigt.
Normalt så brukar ju alltid RT on/Off eller tom pathtracing on/off också testas.
Men inte ett ord om det här alltså....
Och snack om att DLSS varmt rekommenderas vid högre upplösningar, men inget test av det heller. Det som man verkligen behöver veta.

Lumen är en form av RT. Finns "software-lumen" samt ett "hardware-lumen" men båda är global ljussättning med RT. Detta spel har nog utvecklats från början med de klassiska raster-metoderna för global ljussättning i baksätet. Det är nästa steg helt enkelt. Snart kommer i princip alla nya spel inte ha några fall-backs till raster för just GI. Men spelet går inte så långt som till att sköta allt genom Path-Tracing.

Permalänk
Medlem

Massor av intressanta fakta ang. spelet, dess grafiska detaljer och prestanda. Men det jag fastnade mest för är ändå ordvitsen utvecklarna smugit in i namnet på spelets testslinga, för det kan väl knappast vara en slump att de döpt den till "fryslagg"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Lumen är en form av RT. Finns "software-lumen" samt ett "hardware-lumen" men båda är global ljussättning med RT. Detta spel har nog utvecklats från början utan de klassiska raster-metoderna för ljussättning. Det är nästa steg helt enkelt. Snart kommer i princip alla nya spel inte ha några fall-backs till raster.

Kollade upp det.
Lumen är nästa alltid software raytracing. Fanns bara något spel som utnyttjade någon hardware.
Och då så är det ju förstås någonting som ger sämre fps än med hårdvaruRT.
Dvs man får ett extremt tungrott spel pga Lumen.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av mrazster:

Är det verkligen så tungdrivet, finns det belägg för det rent grafiskt, eller bara jävligt dåligt optimerat ?

Det är kanske det mest grafiskt imponerande spelet jag har sett. Det är därtill GPU-begränsat typ hela tiden. Det är alltså inte frågan om ett spel som begränsas av att processorn används ineffektivt. De optimeringar som går att göra är att ställa ner detaljnivån.

Skrivet av Magnus303:

"Lumen" och "Nanites" i all ära.
Något UE5 brukar snacka om.
Men inte ett ord om raytracing eller path tracing här.
Brukar inte tas upp i samband med just dom här för mig lite luddiga "flummetoderna" där jag aldrig fått klart för mig vad dom gör egentligen och vad som utnyttjas hårdvarumässigt.
Normalt så brukar ju alltid RT on/Off eller tom pathtracing on/off också testas.
Men inte ett ord om det här alltså....
Och snack om att DLSS varmt rekommenderas vid högre upplösningar, men inget test av det heller. Det som man verkligen behöver veta.

Alltså kortfattat Lumen är belysningsmodellen som används i spelet. Lumen GI är motsvarande till exempel RTGI alltså Ray tracing Global Illumination. De uppfyller ungefär samma slutresultat men på olika sätt. Hur du reglerar det i Hellblade II är inte med en RT on/off knapp utan justeras med vilken nivå av till exempel GI du väljer.
DLSS brukar inte testas i dessa speltester då vi enbart kan jämföra resultatet med andra kort som har möjlighet för DLSS. Då mantimmar är begränsade väljer vi att testa flera kort istället för ett fåtal kort i med alla olika uppskalningsmetoder och olika inställningsnivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Kollade upp det.
Lumen är nästa alltid software raytracing. Fanns bara något spel som utnyttjade någon hardware.
Och då så är det ju förstås någonting som ger sämre fps än med hårdvaruRT.
Dvs man får ett extremt tungrott spel pga Lumen.

Ja så är det. Men det är något som alla spelskapare vill ha. Det gör att ljussättningen lite förenklat "löser sig själv". Grafiker slipper sitta och manuellt placera ut osynliga ljuskällor för fejka GI. Så det kommer komma mer och mer, vare sig vi vill det eller inte. Spel är redan som det är väldigt arbetsintensiva projekt, allt som kan lätta på bördan kommer tas emot med öppna armar. Sedan ger det också snyggare spel såklart.

Permalänk
Medlem

Det var verkligen krävande. Inget intresse av spelet dock. Var länge sedan fin grafik var tillräckligt för att man skulle bli intresserad av ett spel. Från vad jag minns av recensionerna av ettan var det inget som lät intressant. Körde aldrig det.

Kor hellre ett spel från 10-15 år sedan i 4k och hög framerate än dagens spel som har stutter hela tiden och går i 900p 30fps på konsol eller grafikkort i mainstream klass.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Ja så är det. Men det är något som alla spelskapare vill ha. Det gör att ljussättningen lite förenklat "löser sig själv". Grafiker slipper sitta och manuellt placera ut osynliga ljuskällor för fejka GI. Så det kommer komma mer och mer, vare sig vi vill det eller inte. Spel är redan som det är väldigt arbetsintensiva projekt, allt som kan lätta på bördan kommer tas emot med öppna armar. Sedan ger det också snyggare spel såklart.

Fast just att det skulle underlätta för o skapa ljussättning var ju en av argumentet för Raytracing. Att det mer var det än själva effekterna som spelutvecklarna mest var intresserade av i början.
Och med lumen och en form av software RT så ser jag inte vitsen annat än för kort som inte har hårdvarustöd för RT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Kollade upp det.
Lumen är nästa alltid software raytracing. Fanns bara något spel som utnyttjade någon hardware.
Och då så är det ju förstås någonting som ger sämre fps än med hårdvaruRT.
Dvs man får ett extremt tungrott spel pga Lumen.

Från och med Unreal 5.3 som kom för sådär 9 månader sedan så får man HW support för Lumen, så det är därför det inte finns i så många spel än, man byter inte till ny Unreal version några månader innan release.
Men det är sannolikt så att Hellblade 2 har hunnit med att uppgradera till Unreal 5.3 och stödja accelerering av Lumen.

Permalänk
Medlem

Ska se vad mitt lilla 6950XT kan kräma ut.

Permalänk
Medlem

Börjar det inte bli lite passé att hänga upp sig på naitive upplösningar nu när uppskalning börjar bli mer eller mindre standard och ett designval som spelbolagen gör, samt att tekniken kring det mognat så sjukt mkt på kort tid?

Jag ser ingen anledning att inte slå på DLSS eller FSR? I vissa spel ser det t.o.m. bättre ut med DLSS än utan

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Börjar det inte bli lite passé att hänga upp sig på naitive upplösningar nu när uppskalning börjar bli mer eller mindre standard och ett designval som spelbolagen gör, samt att tekniken kring det mognat så sjukt mkt på kort tid?

Jag ser ingen anledning att inte slå på DLSS eller FSR? I vissa spel ser det t.o.m. bättre ut med DLSS än utan

Nånting nånting låtsaspixlar!

/s

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det är kanske det mest grafiskt imponerande spelet jag har sett. Det är därtill GPU-begränsat typ hela tiden. Det är alltså inte frågan om ett spel som begränsas av att processorn används ineffektivt. De optimeringar som går att göra är att ställa ner detaljnivån.

Alltså kortfattat Lumen är belysningsmodellen som används i spelet. Lumen GI är motsvarande till exempel RTGI alltså Ray tracing Global Illumination. De uppfyller ungefär samma slutresultat men på olika sätt. Hur du reglerar det i Hellblade II är inte med en RT on/off knapp utan justeras med vilken nivå av till exempel GI du väljer.
DLSS brukar inte testas i dessa speltester då vi enbart kan jämföra resultatet med andra kort som har möjlighet för DLSS. Då mantimmar är begränsade väljer vi att testa flera kort istället för ett fåtal kort i med alla olika uppskalningsmetoder och olika inställningsnivåer.

Förstår att man inte hinner testa allt och glad över era bra tester. Tänker mig annars att ni har ju lite extra fokus på 4070/7800XT, hade ni slängt in ett DLSS/FSR test på dessa hade man ju kunna sett hur spelet skalar med dem. Så får man extrapolera lite för sitt egna kort med en nypa salt. Då kan ni ju även se om det finns några grafiska buggar eller så man behöver vara varse om när man använder dessa metoder.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av wargreymon:

Förstår att man inte hinner testa allt och glad över era bra tester. Tänker mig annars att ni har ju lite extra fokus på 4070/7800XT, hade ni slängt in ett DLSS/FSR test på dessa hade man ju kunna sett hur spelet skalar med dem. Så får man extrapolera lite för sitt egna kort med en nypa salt. Då kan ni ju även se om det finns några grafiska buggar eller så man behöver vara varse om när man använder dessa metoder.

Just det där är faktiskt ett idé som snurrat lite i huvudet sedan tidigare. Kan se om det går att göra i något framtida speltest.

Permalänk
Snusfri

Alltid trevligt med vackra spel, föredrar ögongodis före fps alla dagar i veckan (inom rimliga gränser såklart).
Känns som att mitt gamla slöa 3090 får svettas rejält i 2160p med HDR.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Är det verkligen så tungdrivet, finns det belägg för det rent grafiskt, eller bara jävligt dåligt optimerat ?

Det beror kanske på hur man ser det.

Fattar inte heller hypen riktigt. Det verkar rätt tomt och dött. Men antar att det är mycket ljus och effekter som kostar på.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ja!
Äntligen får mitt 7900XTX få svettas lite
Senast den fick göra det var Alan Wake.. men för länge sen nu, slut på semestern för mitt kort, dags att börja jobba igen!

Se vad man tycker om spelet.
Ibland så sänker jag svårighetsgraden bara för att klara av spelet och se vad storyn slutar.
Orkar helt enkelt inte nötta en fiende med x100 hälsa.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av dagas:

Det var verkligen krävande. Inget intresse av spelet dock. Var länge sedan fin grafik var tillräckligt för att man skulle bli intresserad av ett spel. Från vad jag minns av recensionerna av ettan var det inget som lät intressant. Körde aldrig det.

Kor hellre ett spel från 10-15 år sedan i 4k och hög framerate än dagens spel som har stutter hela tiden och går i 900p 30fps på konsol eller grafikkort i mainstream klass.

Första spelet är väl ganska hyllat som otroligt bra?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

RTX4070 klarar ju knappt 60FPS i 1080p och 4090 är inte ett 4k kort längre, så det är nog dags att skruva ner från "High" i varje fall i 1080p.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Är det verkligen så tungdrivet, finns det belägg för det rent grafiskt, eller bara jävligt dåligt optimerat ?

Det är jääävligt snyggt.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av BrottOchStraff:

Börjar det inte bli lite passé att hänga upp sig på naitive upplösningar nu när uppskalning börjar bli mer eller mindre standard och ett designval som spelbolagen gör, samt att tekniken kring det mognat så sjukt mkt på kort tid?

Jag ser ingen anledning att inte slå på DLSS eller FSR? I vissa spel ser det t.o.m. bättre ut med DLSS än utan

Vi börjar ju röra oss allt mer mot detta. För gemene man är det ju givetvis kul att se att sin investering i sin dator ger resultat, men DLSS gör ju hela principen med råkraft lite förlegad.

Permalänk
Medlem

Enter RTX 5090

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Intressant att kravspecen till detta spel säger Arc 770 för 1440p, och sedan hamnar det typ i botten. Men vad det verkar så skalar ju spelet rätt bra med settings och det ser ju ut som ett 4060 t.ex också kan köra 1440p med vissa kompromisser, om man kollar runt lite på tuben. Så jag skulle inte kalla det dåligt optimerat alls, skalbart är mer rätt. Spelet ser ju fortfarande riktigt bra ut på low settings. Bra PC port, kravspecen kunde ju varit bättre dock.

Permalänk
Medlem

JonasT vore najs om ni kunde köra en dlss/fsr runda också. Då uppskalning kommer användas av många spelare så kanske det är värt och se vilka kort som når minimum med duglig fps+ kvalité

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

JonasT vore najs om ni kunde köra en dlss/fsr runda också. Då uppskalning kommer användas av många spelare så kanske det är värt och se vilka kort som når minimum med duglig fps+ kvalité

Det flyter på rätt bra för mig i 4k på medium med dlss på 3060. Dlss på performance. Funkar även på rog ally i 720p med fsr 3 och 15watt i typ 24 till 40 fps, men det ser inte snyggt ut då.