Rykte: Microsoft vill köpa upp Valve

Permalänk
Skrivet av Ulayo:

Hmm, om det skulle gå igenom lär ju Microsoft lägga ner SteamOS...

Eller windowskonvertera det där du får hyra ditt os för en nätt månadskostnad på några hundralappar i månaden första månaden gratis.

Med inbyggd reklampaus givetvis varje 30 minuter.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det hade varit ren cancer. Då blir det GOG för hela slanten.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

170 miljarder kronor. Är de goa i huvudet eller? Fan vilket lågt pris för världens största Spel marknad på PC. Miljontals användare.
Hoppas Gabe skrattar åt dom och aldrig säljer. Valve tjänar ju extremt med pengar på vad de gör nu.

Permalänk
Medlem

vadå 170 miljarder? Lmao. steam lär vara värt minst 1000.

Permalänk

Om vi får ett Half Life 3 så är det värt de 😅

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drygman:

Till er som ser denna affär som negativt, vill ni utveckla? Jag förstår att det minskar konkurrenskraften genom att ta bort en aktör, men av alla potentiella köpare måste Microsoft vara en av de bättre, eller hur?

Med tanke på Gabes ålder och den summa pengar (om ryktet stämmer) som kommer att presenteras för ägarna, ser jag ett förvärv som högst troligt. Samtidigt tror jag att det kommer med en del krav från Valve. Jag ser personligen GitHub som en av de mer lyckade affärerna Microsoft har gjort, trots att Microsoft redan hade sin egen Git-plattform.

Valve är inte ett aktiebolag. Valve gör som de vill. Pengarna behöver inte alltid styra.

Microsoft är ett aktiebolag. Microsoft gör som aktieägarna vill. Pengarna styr alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Valve är inte ett aktiebolag. Valve gör som de vill. Pengarna behöver inte alltid styra.

Microsoft är ett aktiebolag. Microsoft gör som aktieägarna vill. Pengarna styr alltid.

Tror du snarast menar börsnoterat dito mer specifikt...?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad FTC kan göra mot detta då valve är ett privat bolag. Rätta mig gärna.

Att Valve blir uppköpta gör mig inget. Kan nog bli kul med lite nytt.

Permalänk
Medlem

Jag drar bara kudden över huvudet och skriker Neeeej!!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Tufft för Sony.. men Xbox skulle ju bli intressant om man kan installera Steam.
Edit: Är det inte ett väldigt lågt bud?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Jacob Fanboy
Skrivet av underd0g76:

Valve är inte ett aktiebolag. Valve gör som de vill. Pengarna behöver inte alltid styra.

Microsoft är ett aktiebolag. Microsoft gör som aktieägarna vill. Pengarna styr alltid.

Är långt ifrån expert på amerikanska företagstyper men är rätt säker på att Valve är ett "aktiebolag" men precis som @evil penguin säger inte är börsnoterade.

Av de källor som finns så sägs det att Gabe Newell äger mer än 50% av aktierna i Valve och jag gissar på att det inte handlar om pengar för honom utan snarare att Valve lever vidare även när han själv inte längre finns, att göra en sån affär där både han själv känner sig nöjd och resterande aktieägare bör han se som en win-win.

Permalänk

Hoppas Disney köper Valve så det kommer en Half Life 3:a

Permalänk
Hedersmedlem

Tveksamt om konkurrensmyndigheter i olika länder kommer att låta detta ske. De hade ju en hel del jobb med att få igenom affären med Blizzard.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

Låter troligt med tanke på detta: https://www.gamereactor.eu/jez-corden-100-steam-is-on-the-nex...

Jez Corden: "100% Steam is on the next Xbox"

Permalänk
Medlem

Då blir det RIP PC gaming.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drygman:

Är långt ifrån expert på amerikanska företagstyper men är rätt säker på att Valve är ett "aktiebolag" men precis som @evil penguin säger inte är börsnoterade.

Av de källor som finns så sägs det att Gabe Newell äger mer än 50% av aktierna i Valve och jag gissar på att det inte handlar om pengar för honom utan snarare att Valve lever vidare även när han själv inte längre finns, att göra en sån affär där både han själv känner sig nöjd och resterande aktieägare bör han se som en win-win.

Finns det något som tyder på att Valve inte skulle leva vidare om man inte säljer?

Sett till hur Microsoft hanterat andra spelstudios som de köpt upp så känns det väl troligare att Valve har större chans att leva vidare och utan större förändringar till personal, affärsidé eller självstyre om de inte säljer sig till Microsoft eller annan part.

Inte som att de har ont om pengar eller innovation i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Oj oj oj vad folk spyr galla över MS. Många här heter sig som om att detta är fakta. Det är ett sjukt löst rykte för Gabens©️ skull.. Vissa blir ju halvt hysteriska 😂😂

Jag har inget emot MS direkt, men jag vill inte heller att de ska köpa Valve. Jag är dessutom relativt säker på att det inte kommer att hända. Inte på många år iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drygman:

Är långt ifrån expert på amerikanska företagstyper men är rätt säker på att Valve är ett "aktiebolag" men precis som @evil penguin säger inte är börsnoterade.

Av de källor som finns så sägs det att Gabe Newell äger mer än 50% av aktierna i Valve och jag gissar på att det inte handlar om pengar för honom utan snarare att Valve lever vidare även när han själv inte längre finns, att göra en sån affär där både han själv känner sig nöjd och resterande aktieägare bör han se som en win-win.

Aha, där ser man.

Permalänk
Medlem

NEJ!!! Dra åt skogen Microsoft du rör inte Valve annars tar jag upp högaffeln!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk

Fördel: Half-Life 3 släpps inom 5 år efter uppköp.
Nackdel: Det lär inte bli så bra som det behövt bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drygman:

Är långt ifrån expert på amerikanska företagstyper men är rätt säker på att Valve är ett "aktiebolag" men precis som @evil penguin säger inte är börsnoterade.

Av de källor som finns så sägs det att Gabe Newell äger mer än 50% av aktierna i Valve och jag gissar på att det inte handlar om pengar för honom utan snarare att Valve lever vidare även när han själv inte längre finns, att göra en sån affär där både han själv känner sig nöjd och resterande aktieägare bör han se som en win-win.

50%+ verkar vara från Forbes från 2012.

Citat:

Newell, 49, owns more than 50% of privately-held Valve, which he co-founded in 1996 after cashing in stock options earned over a decade producing software for Microsoft.

(https://www.forbes.com/sites/davidewalt/2012/03/07/valve-gabe...)

Numera så skattar Forbes det till att vara minst 25%.

Citat:

Forbes estimates that Newell owns at least one quarter of the company, which operates out of Bellevue, Washington.

(https://www.forbes.com/profile/gabe-newell/)

Om det betyder att han skall ha sålt aktier för att finansiera annat, gett bort till sina barn, eller att den första bedömningen var felaktig... ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Relativt säker på att Valve -> Volvo via autocorrect

Permalänk
Viking
Skrivet av medbor:

Relativt säker på att Valve -> Volvo via autocorrect

Nej. Det är en meme

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Inget direkt fel på Microsoft. Dock hade det vart jävligt tråkigt om de ägde hela spelindustrin.
Tror det är bättre om Valve är fristående.
Jag kände tvivel inför uppköpet av Activision-Blizzard men tror det kommer bli bättre styrning över Blizzard framöver, så det känns mest postitivt nu. Förhoppningsvis resulterar det i bra spel!

Permalänk
Medlem

Detta kan ju aldrig gå igenom en konkurrensutredning?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Microsoft köper valve. Det blir Windows store och inte valve. 100% att valve kommer säger nej. Skulle va otroligt tragiskt om de skulle bli uppköpta.

Permalänk
Medlem

Mardrömmen som får PC-spelare att vakna mitt i natten. Det är mycket som Microsoft skulle kunna göra med Steam. Krav på att användare måste ha Windows 11 (eller 12) och en sprillans ny processor och ett grafikkort som klarar det senaste DirectX för att köra Steam. Integration med Linked-In.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

Oj oj oj vad folk spyr galla över MS. Många här heter sig som om att detta är fakta. Det är ett sjukt löst rykte för Gabens©️ skull.. Vissa blir ju halvt hysteriska 😂😂

Jag har inget emot MS direkt, men jag vill inte heller att de ska köpa Valve. Jag är dessutom relativt säker på att det inte kommer att hända. Inte på många år iaf.

Nästan lite roligt o läsa kommentarerna här, är inte bekräftat och folk blir som galna över rykten. För min del gör det varken till eller från om Microsoft köper dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morbidruu:

Låter troligt med tanke på detta: https://www.gamereactor.eu/jez-corden-100-steam-is-on-the-nex...

Jez Corden: "100% Steam is on the next Xbox"

Har och göra med ryktet att nästa xbox helt enkelt är en "windows box".
Den kommer köra PC spel helt enkelt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Microsoft är ett seriöst företag, så jag hoppas på det.

MS är tyvärr ett alldeles för stort företag och dess ledning måste ta hänsyn till alldeles för mycket för att kunna lansera en riktigt bra produkt. Jag tänker ibland tillbaka till tidiga 2000-talet och första Xbox. Det var inget större fel på det systemet, men att installera XBMC var som att göra produkten 10 gånger bättre. Stöd för att installera spel på hårddisk, stöd för att spela upp alla typer av mediafiler etc. XBMC gjorde Xbox till vad Xbox skulle ha varit hela tiden.