Kaffeclockers -- Allt för din perfekta kopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

---

*Edit* double espresso var samma storlek,
Fyllde helt med nymalt kaffe utan att pressa, körde hela 80ml. Blev som normalt svenskt starkt kaffe.
Lite mycket jobb för en halv mugg, dock tillräckligt för en koffeinkick.
Folien sprack lite i maskinen och lite pulver i botten, är nog bättre med den tjockare grill folien än vanlig jag har hemma.

Det finns silikon lock och tejpbitar också men de jag sett känns lite dyra för vad de ger mig...

Apropå vertuo känns det lite sådär än så länge, kanske en espressomaskin med dåligt tryck som kompenserar med rotations flödet - får testa mer

När favoritsmaken jag använde försvann ur Dolce Gusto:s sortiment så försökte jag liknande med att återanvända kapslar med kaffesorten jag gillar, det misslyckas för ofta och alldeles för pyssligt för att få en kopp java - så det slutade med en Delonghi Dedica som efter ett tag med färdigmalet kaffe sedan komplimenterades med kaffekvarn med inbyggd våg för att jag inte gillade kaffekvaliten i kaffebyttan mot slutet för att för mycket avdunstat och oxiderats med den förbrukningstakten jag har.

- Visst det är manuellt pyssel även med Dedica men inte särskilt besvärande trots allt än att försöka återanvända kapslar eller köpa dito i silikon och det blir bra var gång. jag maler fram för 4 koppar var gång kvarnen körs så hinner den malda kaffet inte bli för dåligt innan det förbrukats.

Varför det blev en manuell espressomaskin som Delongi Dedica och inte en helautomatisk (sådana har vi på jobbet) beror på att kaffedrickande är lite för sporadisk för att hålla en automatisk kaffemaskin på sund 'hälsostatus' med regelbundna rengöringar som måste göras vare sig få eller många koppar som hunnit drickas under en vecka.

Permalänk
Medlem

Tänkte höra om det är nån som har tips på kaffe (hela bönor) som påminner om Lavazza Rossa i stilen? Grejen är den att priserna på det här kaffet har ju dragit iväg ganska ordentligt och erbjudandena som dyker upp är sällan speciellt bra. T.ex. så har min lokala ICA butik haft rea två gånger under dom senaste 1-2 månaderna, första gången för 169:-/kg och nu har dom det för 179:-/kg, vilket jag tycker är lite för mycket ärligt talat. Ordinarie pris ligger på ca. 200:-, så det är alltså bara sänkt med ca. 10% just nu. Bara för nåt år sen så såldes det för 99:-/kg när det var rea pris. Visst, det har hänt en del med det ekonomiska läget sen dess, så man kan ju inte räkna med dom priserna riktigt.

Så jag letar efter alternativ som eventuellt kan vara lite billigare. Såg bl.a. detta kaffe, som är lite billigare iallafall, speciellt om man beställer nåt mer så att man får fraktfritt. Frågan är bara hur det är. Men jag tar gärna emot förslag på kaffe som man skulle kunna gilla om man gillar Lavazza Rossa. Det är ju inte fel att ha lite alternativ.

Permalänk
Medlem

Lite följdfrågor till mitt förra inlägg. Var köper ni era kaffebönor på nätet? Vilka butiker är pålitliga och vilka rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Lite följdfrågor till mitt förra inlägg. Var köper ni era kaffebönor på nätet? Vilka butiker är pålitliga och vilka rekommenderar ni?

Jag försöker köpa eko och fairtrade av butiker i Sverige eller i Norden som har kaffe som sin grej och har ett intressant utbud.

WhiteElk - lite större förpackningar och bra kvalitet
Kafferosteriet koppar - lite kul koncept och erbjuder prenumeration
Balck Coffee - intressant alternativ där allt är ekologiskt så man slipper leta.

Sen finns ju baristashoppen och coffee friend med stort utbud och ibland lite bra deals. Det går att sortera på ekologiskt där med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag försöker köpa eko och fairtrade av butiker i Sverige eller i Norden som har kaffe som sin grej och har ett intressant utbud.

WhiteElk - lite större förpackningar och bra kvalitet
Kafferosteriet koppar - lite kul koncept och erbjuder prenumeration
Balck Coffee - intressant alternativ där allt är ekologiskt så man slipper leta.

Sen finns ju baristashoppen och coffee friend med stort utbud och ibland lite bra deals. Det går att sortera på ekologiskt där med.

Tack för tipsen. Själv är jag inte så noga med ekologiskt o.dyl. Jag vill mest komma undan lite billigare än det man får betala för t.ex. Lavazza (Rossa) på typ ICA just nu. Ekologiskt är ju sällan billigare än "vanligt" kaffe, så det går tyvärr bort för mig när det rör sig om ett vardagskaffe iallafall. Det kanske är nåt man kan unna sig vid speciella tillfällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Tack för tipsen. Själv är jag inte så noga med ekologiskt o.dyl. Jag vill mest komma undan lite billigare än det man får betala för t.ex. Lavazza (Rossa) på typ ICA just nu. Ekologiskt är ju sällan billigare än "vanligt" kaffe, så det går tyvärr bort för mig när det rör sig om ett vardagskaffe iallafall. Det kanske är nåt man kan unna sig vid speciella tillfällen.

Tyvärr drog ju kaffe priset iväg pga dålig skörd! Även "Svensson" kaffet ligger ju runt 175kr/kg nu (Arvid/zoega/löfbergs lila)
Jag kör själv rossa nu också men
jag tycker löfbergs Kharisma är ganska fin, Arvid festiva, zoega intenso/forza.
Nu är dem lite mer intensiva än en rossa.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Eko/fairtrade handlar inte så mkt om smak utan att saker odlas hållbart under schyssta förhållanden. Kaffe är en av de mest besprutade grödorna och vi slippa det så tjänar vi alla på det.

Mer info som går snabbt att läsa här. Efter jag läste igenom så blir det bara eko-kaffe hädanefter.

https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/5-skal-att-valj...

Sen finns ju eko även på Ica, Arvid nordqvist brukar ha rätt mkt att välja på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Eko/fairtrade handlar inte så mkt om smak utan att saker odlas hållbart under schyssta förhållanden. Kaffe är en av de mest besprutade grödorna och vi slippa det så tjänar vi alla på det.

Mer info som går snabbt att läsa här. Efter jag läste igenom så blir det bara eko-kaffe hädanefter.

https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/5-skal-att-valj...

Sen finns ju eko även på Ica, Arvid nordqvist brukar ha rätt mkt att välja på.

Ja, jag är så klart medveten om att eko/fairtrade är "bättre". Men saken är ju den att eko/fairtrade oftast är betydligt dyrare och jag är ute efter att komma undan lite billigare, inte dyrare. Hade jag haft lite större plånbok så hade jag kanske valt att betala mer för "bättre" produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, jag är så klart medveten om att eko/fairtrade är "bättre". Men saken är ju den att eko/fairtrade oftast är betydligt dyrare och jag är ute efter att komma undan lite billigare, inte dyrare. Hade jag haft lite större plånbok så hade jag kanske valt att betala mer för "bättre" produkter.

https://www.delitea.se/lindvalls-kaffe-tricolore-hela-bonor-4...

https://www.kaffe.se/kaffe.php?kat=107&eko=56

https://www.mathem.se/se/products/4325-arvid-nordquist-select...

(sista är en mix av malet och hela bönor)

Körde mkt arvid nordkquist förr innan jag nördade ner mig, funkar alltid som vardagskaffe och tycker dom har en jämn kvalitet.

Permalänk
Medlem

Får tacka för svaren jag fått.

Jag tog en chansning på ett kaffe som jag inte har testat förut när jag var till min lokala ICA butik. Det är Melitta BellaCrema Intenso, som fanns för 140:- (1 kg). Jag hoppas det är okej iallafall. Kommer senare att köpa och testa lite olika sorter från nån av nätbutikerna också.

Permalänk
Medlem

Någon som testat kafferävens (per nordby) kaffeblandningar och vet hur de är smak och rostmässigt? Funderar på att testa Landskaffe Nicaragua, alternativt köra på hans paket med jul+nyårskaffe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Någon som testat kafferävens (per nordby) kaffeblandningar och vet hur de är smak och rostmässigt? Funderar på att testa Landskaffe Nicaragua, alternativt köra på hans paket med jul+nyårskaffe.

Testade du? Vad tyckte du isf? Jag funderar också på att beställa där ifrån.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera en full automatisk espressomaskin för runt 3000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Får tacka för svaren jag fått.

Jag tog en chansning på ett kaffe som jag inte har testat förut när jag var till min lokala ICA butik. Det är Melitta BellaCrema Intenso, som fanns för 140:- (1 kg). Jag hoppas det är okej iallafall. Kommer senare att köpa och testa lite olika sorter från nån av nätbutikerna också.

Tycker den inte är lika vass som lavazza, tur är att lavazza sälja runt 140kr ganska regelbundet... Man får hålla utkik

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tycker den inte är lika vass som lavazza, tur är att lavazza sälja runt 140kr ganska regelbundet... Man får hålla utkik

Nä, det håller jag med om, det är verkligen inte lika gott, men det funkar. Jag skulle säga att den påminner ganska mycket om Zoegas Intenzo, som jag körde med innan jag började dricka Lavazza (Rossa). Det är ju ett väldigt mörkrostat kaffe och jag föredrar egentligen lite mer mellanrostat. Givetvis spelar ju bönorna i sig roll också.

Lite synd bara att det var ganska länge sen det var så pass "bra" pris som 140kr/kg för Lavazza. Dom senaste gångerna jag sett det nersatt i pris så har det legat på 170-180kr/kg, eller nåt sånt. Men det är nästan så att det börjar kännas värt det om man jämför med det kaffet (Melitta) som jag köpte sist, som kostade 140kr/kg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Nä, det håller jag med om, det är verkligen inte lika gott, men det funkar. Jag skulle säga att den påminner ganska mycket om Zoegas Intenzo, som jag körde med innan jag började dricka Lavazza (Rossa). Det är ju ett väldigt mörkrostat kaffe och jag föredrar egentligen lite mer mellanrostat. Givetvis spelar ju bönorna i sig roll också.

Lite synd bara att det var ganska länge sen det var så pass "bra" pris som 140kr/kg för Lavazza. Dom senaste gångerna jag sett det nersatt i pris så har det legat på 170-180kr/kg, eller nåt sånt. Men det är nästan så att det börjar kännas värt det om man jämför med det kaffet (Melitta) som jag köpte sist, som kostade 140kr/kg.

Lavazza var 145kr runt black week på Ica , jag kan försöka pinga här när jag hittar något 😁

Jag brukar köra brygg annars om jag inte hittar en vettig böna

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lavazza var 145kr runt black week på Ica , jag kan försöka pinga här när jag hittar något 😁

Jag brukar köra brygg annars om jag inte hittar en vettig böna

Jaså? Var det på hemsidan/online handeln då eller? För jag har inte sett så "bra" priser i butiken i min håla på nästan ett år.

Ja, pinga gärna om du ser nåt, om du kommer ihåg.

Jag har kollat lite på alternativ utifall priserna inte skulle vara vettiga på Lavazza, men har än så länge inte hunnit testa flertalet av dom.

Permalänk
Medlem

Pressbryggare eller Perkulator, what say You?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Jaså? Var det på hemsidan/online handeln då eller? För jag har inte sett så "bra" priser i butiken i min håla på nästan ett år.

Jag har kollat lite på alternativ utifall priserna inte skulle vara vettiga på Lavazza, men har än så länge inte hunnit testa flertalet av dom.

Jag handlar butik 😊

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Pressbryggare eller Perkulator, what say You?

Jag har bara erfarenhet av ena sorten (perkolator), så jag kan ju inte jämföra. Är nöjd med min perkolator. Har hört bra saker om pressbryggare. Nån annan kanske kan uttala sig om det.

Permalänk
Medlem

DeLonghi Magnifica S (ECAM21.117.B) eller Delonghi Magnifica EVO (ECAM290.22.B)? Vilken hade ni valt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Jag har bara erfarenhet av ena sorten (perkolator), så jag kan ju inte jämföra. Är nöjd med min perkolator. Har hört bra saker om pressbryggare. Nån annan kanske kan uttala sig om det.

Jag har bara erfarenhet av den andra sorten - presso. Det går att göra riktigt gott kaffe med presskanna, men det är inte riktigt så enkelt som det ibland framställs. Fördelen är att den är billig och enkel att rengöra.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera något gott koffeinfritt kaffe?
Älskar kaffe, men tror bestämt på att för mycket koffein påverkar sömnen för mycket så dricker det inte efter lunch.

De jag har testat är Zoegas och gevalias koffeinfria bryggkaffe och Nescafé koffeinfria snabbkaffe. Gevalias föll mig inte alls i smaken (brukar inte tycka om Gevalia) och både Zoegas och nescafé var okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuken:

Älskar kaffe, men tror bestämt på att för mycket koffein påverkar sömnen för mycket så dricker det inte efter lunch.

De jag har testat är Zoegas och gevalias koffeinfria bryggkaffe och Nescafé koffeinfria snabbkaffe. Gevalias föll mig inte alls i smaken (brukar inte tycka om Gevalia) och både Zoegas och nescafé var okej.

Lavazza

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuken:

Johan & Nyström Nap Queen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snuken:

Koppars koffeinfria hela bönor tycker jag är bland det bästa koffeinfria. Gevalias är riktig usel ja. Känns dock som att Gevalia alltid jobbar stenhårt på att ta fram kaffe som smakar gammalt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Coop har lavazza för 165kr/kg, såg stora Coop Bromma iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Coop har lavazza för 165kr/kg, såg stora Coop Bromma iaf

Var nog tyvärr bara lokalt. Inte riktigt värt att åka ca. 12 mil enkel resa heller.

Här är det ordinarie pris på det, så lite över 200kr.

Funderar på att beställa och testa nåt nytt på nätet. Melitta kaffet som jag köpte sist var verkligen inte i klass med Lavazza (Rossa). Alldeles för hårt rostat också. Drickbart, men inte så mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Var nog tyvärr bara lokalt. Inte riktigt värt att åka ca. 12 mil enkel resa heller.

Här är det ordinarie pris på det, så lite över 200kr.

Funderar på att beställa och testa nåt nytt på nätet. Melitta kaffet som jag köpte sist var verkligen inte i klass med Lavazza (Rossa). Alldeles för hårt rostat också. Drickbart, men inte så mycket mer.

Antog att det var alla Coop men antar inte!

Usch! Iaf bättre än kaffet man får i byggboden 😂

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Antog att det var alla Coop men antar inte!

Usch! Iaf bättre än kaffet man får i byggboden 😂

De olika reklambladen dök upp idag och min lokala ICA butik har Lavazza för 159kr nästa vecka, så det ser ut som att det blir att köpa det, även om priset inte direkt är fantastiskt. Men om man jämför priset med Melitta kaffet (som kostade 140kr) så är det ju helt klart värt 19kr extra iallafall. Får utforska andra märken lite senare då.