Denna tråd är ett perfekt tillfälle för mig att berätta en grej som har gnagt i mig ett tag och som är lite svår att erkänna: Det har tagit mig tolv år att inse att jag förmodligen inte är en kaffeperson, trots allt.
Precis som Porraz ovan blev kaffe en vana på jobbet för tolv år sedan. Arbetsgivaren jag hade vid den tiden hade bryggkaffe. Lätt att gilla, men samtidigt inget jag drack mer än två koppar om dagen. Jag drack heller inte kaffe hemma utanför jobbet på helger heller, t.ex.
Dom senaste antal åren har jag försökt att dricka kaffe hemma utanför jobbet också. Det har ofta blivit slentrianmässigt och ingen vana som fastnade. Min nuvarande arbetsgivare har maskinkaffe som inte är särskilt gott alls - inte ens i jämförelse med snabbkaffe. Det har gjort det lättare att inte vara särskilt taggad på kaffe på jobbet heller.
I våras köpte jag en fransk press för kaffet. Det blev gott som fan - men än en gång ingen vana som fastnade heller. Under alla dessa år lärde jag mig aldrig att dricka kaffe svart. Det var alltid kaffe med mjölk. Oftast fick det vara om inte mjölk fanns.
Nu när denna sommar blev så varm som den blev började jag att skippa kaffet. Det kändes varken fräscht eller gott att dricka i den brutala värmen.
Däremot har jag druckit en massa energidrycker under sommaren (hej blå Monster Mango Loco!) och däremot har jag även druckit en massa te under sommaren. Till skillnad från kaffe så har te varit betydligt fräschade och godare att dricka under sommaren i denna värme. Jag har blivit sugen och taggad på att prova olika tesorter, och kanske till och med köpa lite finare te att kunna smaka av.
Det återstår att se om jag kommer att återgå till kaffet efter sommaren eller inte. Men det har inte varit ett saknat inslag under sommaren alls.
Eventuellt far jag med lite osanning här, då det ändå har blivit några antal burkar iskaffe när det har varit bra rabatt på dem. Men det är inte många alls jämfört med energidryckerna. Skulle ändå säga att mitt kaffeintag under sommaren har varit minimalt i det stort sett hela från att ha druckit minst en kopp om dagen på jobbet till inget alls. Och då har jag ändå både en vanligt liten bryggare och en fransk press hemma. Den franska pressen har däremot används till att dricka te med.