Kaffeclockers -- Allt för din perfekta kopp

Permalänk
Medlem

Testade för första gången en av dom kaffesorter, Garibaldi Intenso, som jag köpte nyligen. Det är ett mörkrostat kaffe, men det är varken överdrivet bränt eller surt i smaken, tycker jag. Känner definitivt bl.a. lite chokladtoner som beskrivningen av kaffet säger. Är normalt mer för kaffe som är mellanrostat, men det här är bra för att vara mörkrostat. Helt klart över förväntan och jag kommer definitivt att köpa det igen när priset är "bra" (betalade 129kr/kg för det). Jag har kört med Lavazza Rossa som mitt vardagskaffe innan, men det har gått upp väldigt mycket i pris. Om man jämför detta med t.ex. Zoégas Intenzo, så är det här betydligt godare och mer prisvärt, enligt mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Jag har provat några olika bönor (minns inte exakt vilka) men fastande för Lavazza Espresso Barista Gran Crema. Känner inget behov av att prova något nytt längre 🙌

Dessa ska jag testa när det blir dags att köpa bönor, tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Gärna espresso, men båda funkar. Är den verkligen "smart"?

Tror inte att den länkade maskinen är smart. Står inget om wifi. Jag är inte helt säker men jag tror att du måste gå upp i pris för att få en "smart" kaffemaskin. Tror det blir svårt att hitta en med wifi för under 7000 kronor dessvärre. Det är om du vill ha typ Delonghi, Philips eller nåt annat märke på maskinen. Kanske går att hitta billigare om man väljer annat märke?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Gärna espresso, men båda funkar. Är den verkligen "smart"?

Vill du djupt ned i nördträsket så kika på https://gaggiuino.github.io/
Går att integrera i Home assistant bland annat. PID regulator, skärm med mera.
Google Gaggiuino home assistant så hittar du mycket info om det.

Är det bara att fjärrstarta kaffet på morgonen du är ute efter så skaffa en smart power plug till home assistant och förladda kaffebryggare på kvällen, starta på morgonen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det började för mig ungefär vid 22 års ålder med kaffet från kneget, med socker, eller snarare socker med kaffe
Under åren har jag slutat med socker men fortfarande bara druckit kaffe på jobbet och någon gång (väldigt sällan) även hemma.
För några få år sedan började jag tillslut nörda ner mig en aning tack vare en polare. Det slutade med att jag köpte denna som gör kaffe i toppklass:

Oracle Touch

Till det köper jag bönor från rosteriet Koppar i Tyresö. Spelar nästan ingen roll vilken böna, allt är gott!

Edit: Reagerade på att det är stört bra pris just nu på maskinen på Elgiganten (min länk här uppe) Passa på, för det
blir nog inte billigare än så på ett tag.

Visa signatur

Skärm: Samsung Odyssey G9 • Moderkort: ASRock X870 Pro RS • CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D @ 4.7GHz • RAM: G.Skill Trident Neo DDR5 6000MHz 32GB • GPU: ASUS GeForce RTX 5090 TUF • SSD: Samsung 970 Evo 2TB • HDD: WD Black 4TB

Permalänk

Denna tråd är ett perfekt tillfälle för mig att berätta en grej som har gnagt i mig ett tag och som är lite svår att erkänna: Det har tagit mig tolv år att inse att jag förmodligen inte är en kaffeperson, trots allt.

Precis som Porraz ovan blev kaffe en vana på jobbet för tolv år sedan. Arbetsgivaren jag hade vid den tiden hade bryggkaffe. Lätt att gilla, men samtidigt inget jag drack mer än två koppar om dagen. Jag drack heller inte kaffe hemma utanför jobbet på helger heller, t.ex.

Dom senaste antal åren har jag försökt att dricka kaffe hemma utanför jobbet också. Det har ofta blivit slentrianmässigt och ingen vana som fastnade. Min nuvarande arbetsgivare har maskinkaffe som inte är särskilt gott alls - inte ens i jämförelse med snabbkaffe. Det har gjort det lättare att inte vara särskilt taggad på kaffe på jobbet heller.

I våras köpte jag en fransk press för kaffet. Det blev gott som fan - men än en gång ingen vana som fastnade heller. Under alla dessa år lärde jag mig aldrig att dricka kaffe svart. Det var alltid kaffe med mjölk. Oftast fick det vara om inte mjölk fanns.

Nu när denna sommar blev så varm som den blev började jag att skippa kaffet. Det kändes varken fräscht eller gott att dricka i den brutala värmen.

Däremot har jag druckit en massa energidrycker under sommaren (hej blå Monster Mango Loco!) och däremot har jag även druckit en massa te under sommaren. Till skillnad från kaffe så har te varit betydligt fräschade och godare att dricka under sommaren i denna värme. Jag har blivit sugen och taggad på att prova olika tesorter, och kanske till och med köpa lite finare te att kunna smaka av.

Det återstår att se om jag kommer att återgå till kaffet efter sommaren eller inte. Men det har inte varit ett saknat inslag under sommaren alls.

Eventuellt far jag med lite osanning här, då det ändå har blivit några antal burkar iskaffe när det har varit bra rabatt på dem. Men det är inte många alls jämfört med energidryckerna. Skulle ändå säga att mitt kaffeintag under sommaren har varit minimalt i det stort sett hela från att ha druckit minst en kopp om dagen på jobbet till inget alls. Och då har jag ändå både en vanligt liten bryggare och en fransk press hemma. Den franska pressen har däremot används till att dricka te med.

Permalänk
Medlem

Hej. Någon som har tips på hur jag kan få godare kaffe på morgonen? Jag kör idag en vanlig Moccamaster bryggare med 3 original mått och 3 vatten.
Har kollat på något som heter Bialetti Moka Express. Är det något för mig? Gillar endast vanligt bryggkaffe! Provat mycket annat men inget som klaffar. Särskilt inte Nespresso och kapslar. Dricker endast svart och helst lite starkare .

Jag har en kaffekvarn - Rancilio Rocky

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Hej. Någon som har tips på hur jag kan få godare kaffe på morgonen? Jag kör idag en vanlig Moccamaster bryggare med 3 original mått och 3 vatten.
Har kollat på något som heter Bialetti Moka Express. Är det något för mig? Gillar endast vanligt bryggkaffe! Provat mycket annat men inget som klaffar. Särskilt inte Nespresso och kapslar. Dricker endast svart och helst lite starkare .

Jag har en kaffekvarn - Rancilio Rocky

Jag skulle säga börja väga kaffet istället för att mäta det och hitta den kafferatio du föredrar. 1:16 är en generellt populär ratio men alla har olika preferenser.
Har du hittat rätt malningsgrad för ditt kaffe?
Jag märker också skillnad ifall jag rör om i kaffefiltret under bryggning med Moccamaster också. Så bryggningen blir jämnare.
Testa runt med lite olika specialkaffebönor, helst mellanrost iom att du inte kan ställa ned temperaturen på din Moccamaster.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag maler färskt rostade bönor i kaffegrinder Wilfa WSCG-2 Grinder, väldigt nöjd med den.
Kokar den mängd vatten jag vill dricka och brygger kaffet i en V60 med pour over teknik. Tillsätter en rejäl klick egengjord Ghee och ett mått Shilajit. Det är super kaffe enligt mig, så gott, något jag dricker nästan varje dag nu, har tidigare sparat det till helgen.

Kaffe är för mig något jag väljer att dricka, inget jag ser mig själv behöva dagligen. Det blir nästan som en ritual att skapa en god kopp kaffe från grunden, en härlig stund och det doftar ljuvligt med.

Visa signatur

ASUS TUF RTX 3080Ti | MSI Tomahawk B650 | 7800X3D | EVGA 750W | Noctua NH-D15 |
DDR5 6000MHz CL30 32GB | Samsung Pro 990 1TB | Asus Rog XG27AQDMG | Lamzu Maya X | Artisan Zero | Wooting 80HE | FractalDesignDefine7Compact | Noctua fans only

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannex:

Jag maler färskt rostade bönor i kaffegrinder Wilfa WSCG-2 Grinder, väldigt nöjd med den.
Kokar den mängd vatten jag vill dricka och brygger kaffet i en V60 med pour over teknik. Tillsätter en rejäl klick egengjord Ghee och ett mått Shilajit. Det är super kaffe enligt mig, så gott, något jag dricker nästan varje dag nu, har tidigare sparat det till helgen.

Kaffe är för mig något jag väljer att dricka, inget jag ser mig själv behöva dagligen. Det blir nästan som en ritual att skapa en god kopp kaffe från grunden, en härlig stund och det doftar ljuvligt med.

+1 på ritual. För mig är det underbar morgonritual. Jag kör handkvarn och tycker det tillför ritualkänslan. Tar inte lång tid alls heller att brygga morgonkaffet med V60.
Jag brygger kaffet medans äggen kokar.

Visa signatur