Helgsnack: Tycker du bredband kostar för mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Därav min formulering "större operatörerna". Jag är medveten om Vimla, Hallon, Fello osv men är det rimligt att det ska kosta nära tre gånger så mycket hos Tele2 som Vimla t ex? Vad är det man betalar för?

Man betalar för bättre support i flesta fallen. Halebop, Vimla, Hallon osv är ju främst bara andra varumärken för samma stora bolag.

T.ex Halebop har inte telefonsupport vilket Telia har, billigaste på Telia är ju 129kr. Dock utan fria samtal.

Du betalar typ 100kr extra i månaden för att ha möjligheten att ringa supporten vid problem.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag betalar just nu 519:- för 600/50. jag kan inte får billigare. jag kan få 1.2Gbit för 799:-(inklusive 100:- rabatt).. frågan är om det verkligen är värt en högre hastighet för att spara några minuter när man laddar ner spel från steam...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tycker det snackas för mycket om hastigheten och alldeles för lite om stabiliteten, 99% stabilitet är värt mycket mer än 95%.
Att vara utan internet 2 timmar någon gång i månaden är oftast överkomligt, men att tappa 1 minut varje timme är inte okej och att det ligger nere i 2 veckor ibland är inte okej på någon karta alls.

Själv betalar jag 699Kr/Mån för 600/50 koax, men nu kikade jag att det går faktiskt att gå ner till 150/10 för 539Kr/Mån, problemet är väl att man måste krabba med att byta router och övertala borgenären att det är viktigt, så det får nog bli att vara kvar.
539Kr/månad är fortfarande väldigt dyrt mot stadsnätet som kostar 190Kr + leverantör, vilket den billigaste(ordinarie pris) är 95Kr, så 285Kr/månad för 100/10mbps.
Problemet är att stadsnätet är instabilare och kräver avtal med 2 parter som gärna pekar finger på varandra om vems felet är.

Så för min del ändrar jag nog hellre till 1200/100 för 899Kr om jag verkligen vill ha valuta för pengarna, så snabbt går det inte ens att få på stadsnätet. Där är det 1000/100 för 190+ 575 = 765Kr som billigast.

Bästa mobila alternativet är nog 4G för 329Kr/månad för 10mbps (nej det är en lucka i 5G där jag bor), men då får man räkna med avbrott 1 minut varje timme ungefär, vilket är helt värdelöst för mig även om 10 mbps säkert skulle räcka för mina behov.

ADSL var ju snabbare än 4G med 30/8mbps och jäkligt stabilt, men den kabeln är tyvärr klippt.

Håller helt med om vikten av stabilitet, men är det ett problem i praktiken?
Både med gammalt coax (internet hemma) och med fiberanslutningen (sommarhuset) skulle jag säga att tiden för otillgänglighet under ett år understiger 1 timme, d.v.s. en tillgänglighet på 99,99%

I sommarhuset som är lite mer på vischan är det egentligen bara vid strömavbrott man tappar anslutningen, men i det läget handlar det ju mest om att den lokala utrustningen inte kör då. Och sedan de grävde ner elledningarna är det ytterst sällan strömavbrott där heller.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mycket man använder internet och har 500/500, ja helt rimlig prislapp. Med tanke på att folk betalar lika mycket om inte mer för utgångna teknologier som DSL och ADSL och Kabel-TV internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PangZa:

Min Brf tecknade avtal med Bahnhof för ca 4-5 år sedan.
De sa att alla skulle få gratis bredband med 1000/1000 de första 3 åren.
Därefter skulle det kosta ca 110kr/mån.

Det är fortfarande gratis idag. Alt inbakat i hyran.

Inbakat i hyran? Men du sa ju en Brf?

Låter ju mer som ett standard gruppavtal och din förening betalar för varje lägenhet oavsett om det används eller inte.

Så du betalar ju 110kr eller mer per månad för det, sa ni upp det hade ni kunnat sänka avgiften för alla

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Håller helt med om vikten av stabilitet, men är det ett problem i praktiken?
Både med gammalt coax (internet hemma) och med fiberanslutningen (sommarhuset) skulle jag säga att tiden för otillgänglighet under ett år understiger 1 timme, d.v.s. en tillgänglighet på 99,99%

I sommarhuset som är lite mer på vischan är det egentligen bara vid strömavbrott man tappar anslutningen, men i det läget handlar det ju mest om att den lokala utrustningen inte kör då. Och sedan de grävde ner elledningarna är det ytterst sällan strömavbrott där heller.

Jag upplever fortfarande avbrott, samma kväll som pizzerian brann ner så var det 2-3 timmar avbrott både på Internet och TV, troligen för något arbete. Jag kan dock få avbrott varje 2-3 månader på cirka 5 minuter, troligen för någon uppdatering, vilket är överkomligt men jag tror 99% är ganska talande för det.
Stadsnätet har 2-3 timmar varje 2-3 månader verkar det som från folk som har det, men enligt min erfarenhet kan det vara nere längre än så om man råkar sitta längst ut på myselet, vid hög trafik som på helger, då dom erkänner fullt ut att dom bara har IP-adresser till 90% av kunderna, sedan har ju vissa leverantörer i sig bara 90% också, så det blir då 19% av kunderna som får längre avbrott om fler än 81% av kunderna begär en IP-adress samtidigt.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vad det kostar att tillhandahålla bredband verkar inte heller ha särskilt mycket att göra med vad det kostar heller.

Vad folk är villiga att betala är en stor del av priset.

Ja så fungerar ju marknadsekonomi. Men många på sweclockers har egna fantasier av vad saker borde kosta och som inte är grundat i något annat än känslor.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Ja så fungerar ju marknadsekonomi. Men många på sweclockers har egna fantasier av vad saker borde kosta och som inte är grundat i något annat än känslor.

Så eftersom vi lever i en marknadsekonomi är det bara att "smile, chew and swallow" vad än företagen serverar eller vad menar du?

Permalänk
Medlem

Öppen fiber i villa, betalar 450:- för 500/500 bahnhof. Dugligt pris, men hade hellre betalat en lägre summa för långsammare nät. Dock så kändes de långsammare hastigheterna rätt ovärda då det bara kostade 50 kr eller så mindre per månad.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Låt mig citera post och telestyrelsens hemsida:
Det som sticker i ögonen är att det ingenstans står nämnt till vilket pris.
Vilket är en kritisk aspekt när det gäller att ”ha tillgång”.

"Ha tillgång" har ju egentligen inget med pris att göra, enbart att det ska finns att välja för konsumenten/hushållen, det är alltså infrastrukturen de pratar om.

Sen kan man ju önska att priset läggs till i målet som satts upp, men det är en annan fråga.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag upplever fortfarande avbrott, samma kväll som pizzerian brann ner så var det 2-3 timmar avbrott både på Internet och TV, troligen för något arbete. Jag kan dock få avbrott varje 2-3 månader på cirka 5 minuter, troligen för någon uppdatering, vilket är överkomligt men jag tror 99% är ganska talande för det.
Stadsnätet har 2-3 timmar varje 2-3 månader verkar det som från folk som har det, men enligt min erfarenhet kan det vara nere längre än så om man råkar sitta längst ut på myselet, vid hög trafik som på helger, då dom erkänner fullt ut att dom bara har IP-adresser till 90% av kunderna, sedan har ju vissa leverantörer i sig bara 90% också, så det blir då 19% av kunderna som får längre avbrott om fler än 81% av kunderna begär en IP-adress samtidigt.

Om IP-adresserna tar slut har man ett stort problem. Det är inte ett problem för mina två nät, har i praktiken haft statisk IP (de är egentligen dynamiska) då adressen inte ändrats på flera år (har AWS Route 53 DNS bundet mot adresserna utan dynamisk uppdatering).

Avsaknad av internet 2-3 timmar per månad skulle vara extremt irriterande för egen del då jag har hemmakontor!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Så eftersom vi lever i en marknadsekonomi är det bara att "smile, chew and swallow" vad än företagen serverar eller vad menar du?

Nja, snarare att du skall börja se pengar som röst sedlar.
"smile, chew and swallow" Är allt annat en marknadsekonomi. Det är ett monopol…

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Jo men precis så menade jag. Du förstår precis.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av leonad:

Nja, snarare att du skall börja se pengar som röst sedlar.
"smile, chew and swallow" Är allt annat en marknadsekonomi. Det är ett monopol…

Ok så hur "röstar" jag om jag bara har tillgång till comhems nät?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Precis som med matbutikerna. De höjer priserna lite mer än vad de behöver då de märker att folk fortfarande är villiga att bettala.

Mat måste vi ha. Och om alla höjer priset i kartelliknande lägen så har man inget val.
Sågs vid jämförelser med grannländer tex.
Då är det INTE fråga om vad vi är beredda att betala.
Sen är det i väldigt många fall en begränsad tillgång till vad man kan välja. I vissa fall enbart en leverantör.
Dvs svälj och betala eller inte ha internet alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Ok så hur "röstar" jag om jag bara har tillgång till comhems nät?

Exakt.
Jag sitter fast med enbart Telenor (fd Bredbandsbolaget) p.g.a. avtal HSB har med dem.
Detta avtal är säkert 20 år gammalt nu.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
To middle management every problem is someone else's problem.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.

Permalänk
Medlem

Hos mig så ingår 100/100 fiber i bostadsrättsföreningens avgift, men jag har uppgraderat till 1000/1000 och det kostar mig då 399kr/mån vilket är överkommligt tycker jag. 500/500 skulle kosta 299kr/mån.

Visa signatur

GameMachine: | Lian Li O11 Dynamic EVO XL | ASUS ROG Crosshair X870E Hero | AMD Ryzen 9 9800X3D | Asus ROG Ryujin III | 64GB Kingston FURY Beast 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC | M.2 NVMe's: 2TB (OS) + 4TB + 4TB | Lian Li EDGE Platinum 1300W

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Många på Sweclockers har svårt att förstå att inte alla har samma förutsättningar som man själv.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
To middle management every problem is someone else's problem.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.

Permalänk
Medlem

Om vi pratar fiber så tycker jag att marknaden är i behov av mer konkurrens och framförallt en öppen marknad. Priserna är i många områden väldigt höga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Generellt sett så är det dyrt i Sverige.
Tittar man på närliggande länder runt om i Europa är det inte ovanligt att en 1000-lina kostar runt 200:-.

Här i Schweiz kostar det tusenlappen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Många på Sweclockers har svårt att förstå att inte alla har samma förutsättningar som man själv.

🤣

Permalänk
Medlem

699kr I månaden
250/250

Jag kommer göra allt jag kan för att undvika Telia i framtiden enbart på grund av deras ***** "Telia Fiber" som man lurar på hyres och bostadsrätter...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Ja, det kostar åt helsike för mycket. Nu betalar jag inte det allra värsta priset, 399 för 250/250 men förut betalade jag 299 för 500/500 så det känns ju inte helt bra. Har som jag tidigare nämnt inget alternativ, jag är fast i Telias låsta fiber.

Problemet är ju bristen på konkurrens på många håll. Jag kan tycka att detta är något som behöver regleras för prisskillnaderna är horribla.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Ja, det kostar åt helsike för mycket. Nu betalar jag inte det allra värsta priset, 399 för 250/250 men förut betalade jag 299 för 500/500 så det känns ju inte helt bra. Har som jag tidigare nämnt inget alternativ, jag är fast i Telias låsta fiber.

Problemet är ju bristen på konkurrens på många håll. Jag kan tycka att detta är något som behöver regleras för prisskillnaderna är horribla.

Jag tar gjärna din 250 lina för ynka 400 pengar. Låter lyxigt i mina öron.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Bor i ett gammalt Com Hem som numera är Tele2 och jo, där är det rätt dyrt om man jämför med fiber men så är ju konkuransen lila med noll när man bor som man bor

auto-correct
Visa signatur

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS Dual GeForce RTX 4060 V2 OC / Skärm #1 MSI G2712F + Skärm #2 Asus VG248

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Jag tar gjärna din 250 lina för ynka 400 pengar. Låter lyxigt i mina öron.

Lite det jag menar. Priserna spretar horribelt, utan någon som helst logik egentligen. Man läser om de som betalar dryga hundralappen för en Gigabit medan andra betalar sex gånger mer för en fjärdedel av hastigheten. Det borde inte behöva vara så.

Som sagt, skrev också att jag har det bättre än många andra ännu så länge. Vi får se i december vad de hittar på.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

I vår förra lägenhet hade vi fiber från Bredbandsbolaget. Det var inget som ingick i avgiften men man hade i vart fall möjlighet att teckna sig för en "riktig" uppkoppling. Minns inte vad vi betalade, men på den tiden kunde man ringa BBB och meddela att man ville säga upp sitt abonnemang så gav dem en ordentlig rabatt (ca 50%) på priset som varade i ett år. När året närmade sig sitt slut ringde man bara igen och sa att man ville säga upp det så gav de rabatt i ytterligare ett år. Men det tog slut i samband med att de blev uppköpta av Telenor.

Inte långt därefter bytte vår BRF ut Telenor mot Bahnhof och alla lägenheter fick då 1 Gbit/s mot en ökning av månadsavgiften på 40 kr. Dock kan jag inte tänka mig att alla verkligen hade dedikerat gigabit för det priset så mest sannolikt är att samtliga ca 250 lägenheter delade på en 10 Gbit/s-/40Gbit/s-/100Gbit/s-lina eller liknande. Som tur var bodde där många pensionärer som inte nyttjade det så det var ändå full sprutt.

När vi flyttade till nuvarande lägenhet ingick det 200 Mbit/s fiber från NetAtOnce. Vet ej vad det kostar extra dock eftersom det fanns här redan när vi flyttade in. Sedermera ökade de till 1 Gbit/s utan extra kostnad och det är där vi är nu. För tillfället är det Wi-Fi som sätter begränsningen kring ca 600 Mbit/s. Kopplar jag via kabel får jag ca 900 Mbit/s.

Jag förstår att inte alla har samma fina uppkopplingsmöjligheter och det tycker jag är synd. Har ibland kollat priserna hos Tele2 (f.d. Comhem) och blir mörkrädd när jag ser vad det kostar.

Visa signatur

i7-9700k, 32 GB, RTX 4070, 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det är bara att gratulera de som bor där det finns ett öppet stadsnät och beklaga de som bor i hus där enbart comhem finns.

Tele2… men ja, jag är en av dom, men men…

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Betalade förut 449kr/månad om jag minns rätt för 100/10, sen fick våran förening gruppavtal och jag betalde helt plötsligt 0kr för 300/10, man kan tänka kanske att det är inbakat i avgiften istället, men avgiften sänktes med 10% i samma veva.
Har tele2 som mobiloperatör och därmed dubbel hastighet. Så 600/10 för 0kr.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Tror jag betalar 549:- för 1000/1000 hos Bahnhof, Telia skulle ha 999:- månaden
Stabilt är det också, så i mina ögon är det värt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED