Möten på jobbet, vad tycker ni om dessa?

Permalänk
Avstängd

På vårt företag är just möten en av sakerna som får folk att hålla sig lite ifrån att söka chefstjänsterna. xD

Permalänk
Medlem

Min enda erfarenhet av "kontorsmöten" är av The Office... Dom få gångerna man varit på ett kontor i verkligheten har det känts som något konstigt limbo O_O

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Jag sitter praktiskt taget konstant i möten. Det har blivit till den grad att jag knappt vet vad jag ska göra de få gånger jag finner mig i en mötesfri kalenderlucka. Men har också gjort analysen att dessa luckor är fundamentala för att börja klura på de där "bör"-frågorna, som annars nedprioriteras i alla möten om "måste"-frågor. Är chef, så till mångt och mycket är ju mitt jobb att via samtal stötta medarbetarna, klargöra förutsättningar och/eller staka ut riktningen i olika frågor. Däremot ser jag att kollegorna sitter i snudd på lika många möten som jag, vilket oroar mig.

I vår organisation har vi också ett jobbigt moment 22, där en möteskultur fostrats genom hela organisationen. Detta har medfört att samtliga medarbetares prioriteringsordning är "1. Möten, 2. Andra aktiviteter (inkl. svara på mail)". I och med att min enhet arbetar tvärfunktionellt genom organisationen är vi beroende av respons från resten av organisationen, annars kan vi inte göra vårt jobb. Men vi har svårt att få respons via andra kanaler än möten, då resten av organisationen ju sitter upptagen i möten hela tiden (och därmed inte svarar på mail/chatt inom skälig tid). Vad blir lösningen från vår sida? Boka upp kollegorna på möten. Och så spinner hamsterhjulet.

Med det sagt: Jag skriver under på att vi har för många, för långa och för dåliga möten. Samtidigt som det också måste finnas utrymme för det fria samtalet, där man genom bollande och kollegial samverkan kan komma på nya lösningar. Människor är dessutom sociala varelser, så en allt för fyrkantig och mötesfri tillvaro kan nog leda till andra bekymmer, då det rimmar illa med de flestas naturliga preferenser och fallenhet.

Klurigt, klurigt...

Jobbar du på en myndighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Min fru hatar möten för hon jobbar själv i skolkök på förskola och det är knappt så hon hinner laga maten i tid så när de har möte en gång i veckan tar det av hennes tid då inget blir gjort medan hon är på mötet. De i större skolorna har andra som fortfarande är i köket så de påverkas inte på samma sätt. Och det är alltid någon som ska prata massor om saker som inte rör henne så hon måste sitta och lyssna på det. Mötena är via teams men ändå stör de henne rejält. Hon är sådan som vill göra saker inte prata.

Personligen är jag helt annorlunda dock. Gillar möten för man slipper jobba. Bara snacka kan jag göra utan problem haha. Ju längre man slipper gå och jobba på riktigt desto bättre för min del så sitter gärna i möten.

Jag jobbar också kommunalt inom kök så jag förstår henne till 100%. Är det något som faktiskt är viktigt att diskutera så ligger det sist på dagordningen så man inte hinner. Sen spenderas det 1h på att få folk att fatta hur man köper nya skor och varför man inte får välja vilka man vill.

Permalänk
Medlem

Finns fika?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Möten i högre utsträckning är själslig död. Arbetsmöten i mindre utsträckning OK.
Värst är de som sitter i möten och drar uuuut på allting som jag upplever vissa gör. Byt jobb istället om man inte vill göra arbetet.

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

Tror möten bygger väldigt mycket på att ingen vågar ta beslut nu för tiden.

Märker av det framför allt I byggbranschen.
För 10år sedan när något blev en krock mellan olika yrkesgrupper så gick man till byggherren på siten och sen löste man de på 10min på plats, platschefen och arbetarna.

Nu kan en vägg som står 2cm fel bli ett 3 veckors långt projekt i bara möten med endast projektledare och inga arbetare, där ingen vågar ta något beslut utan alla bara ska hitta en syndabock

This, detta är klockrent på vad väldigt många möten går ut på.

95% av möten är otroligt onödiga. De kan ju faktiskt komprimera dessa 2tim möten till 5min effektivt. Men men så länge man får övertid för dem så får man väl gå på dem och försöka se intresserad ut. Undrar hur mycket pengar som läggs på onödiga möten i Sverige varje dag?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Skrivet av raGGGe:

Pulsmöten och större avdelningsmöten deltar jag bara på via Teams, jag är nöjd då jag kan sitta och jobba med annat och ändå vara något uppdaterad. Mina chefer är irriterarde för det är så tomt i lokalerna.

Så klart. De har ju inget vettigt för sig så de här mötena är det närmsta de kommer riktigt arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

För 10år sedan när något blev en krock mellan olika yrkesgrupper så gick man till byggherren på siten och sen löste man de på 10min på plats, platschefen och arbetarna.

Nu kan en vägg som står 2cm fel bli ett 3 veckors långt projekt i bara möten med endast projektledare och inga arbetare, där ingen vågar ta något beslut utan alla bara ska hitta en syndabock

Om det innebär att den där väggen hamnar 2cm för nära en toalettstol (eller en annan vägg, eller något som sticker ut, eller...) kan det innebära att arbetsmiljöverket kan förbjuda verksamhet i de lokaler som byggs, så det där 3 veckor långa projektet kan mycket väl handla om "hur får vi loss pengar att justera det felet innan det blir ett problem i praktiken". Det saknas felmarginaler när lokaler byggs för många verksamheter, så om det inte byggs enligt ritningen kan det bli högst kännbara effekter för byggherren.

Skrivet av Anders Andersson:

Inte OP, men igenkänningsfaktorn är hög:)

Permalänk
Medlem

Känns fel att generalisera om möten, eftersom de ibland är mycket bra och nödvändiga, medan de andra gånger kan vara helt meningslösa och bara slösa bort allas tid för att rättfärdiga någons "hitta-på-tjänst".

En tydlig och relevant agenda är dock ofta ett tecken på att den som sammankallar mötet är seriös, vilket många också påpekar i tråden.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Ofta onödiga där inget nytt eller bra kommer fram eller man får ut av mötet. Som möten ska vara med andra ord men man brukar få en macka eller bulle i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Min fru hatar möten för hon jobbar själv i skolkök på förskola och det är knappt så hon hinner laga maten i tid så när de har möte en gång i veckan tar det av hennes tid då inget blir gjort medan hon är på mötet. De i större skolorna har andra som fortfarande är i köket så de påverkas inte på samma sätt. Och det är alltid någon som ska prata massor om saker som inte rör henne så hon måste sitta och lyssna på det. Mötena är via teams men ändå stör de henne rejält. Hon är sådan som vill göra saker inte prata.

Personligen är jag helt annorlunda dock. Gillar möten för man slipper jobba. Bara snacka kan jag göra utan problem haha. Ju längre man slipper gå och jobba på riktigt desto bättre för min del så sitter gärna i möten.

Gör annat under informationsmötena, oftast är det så basic saker man går igenom på dessa så man missar inget väsentligt.

Permalänk
Medlem

Skönt med paus ibland, men stormöten är bara jobbiga.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders Andersson:

Mja, kommun

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Vi har personalmöte via Teams (då vi jobbar på lite olika ställen) ca 1 gång i månaden i snitt, kanske nångång oftare, tycker jag är lagom så blir listan på ärenden mera intressanta och det blir mindre "skitsnack" för att man ska hinna igenom allt på typ 1½ timmar eller så.

Oftast gillar jag personalmötena i vårt team men det är säkert beroende på vilken organisation och hurdant arbete man har, vi som jobbar inom IT så har nog ofta stora projekt och sånt på gång, jag tänkte frivilligt delta på nästa möte nästa vecka fast jag har fått sommarlov, kanske man är dum i huvudet men har inget emot för att delta, förstås i skön fotölj från verandan.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

Och tas ett beslut är det alltid bättre om nån annan ser till att det blir genomfört.
Eller också tar man mer möten om vem som ska göra det.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.

Permalänk
Medlem

möte varannan vecka för en generell statusuppdatering om vad folk håller på med och om dom har fastnat på något problem som man kan brainstorma igenom.. tar väl ca 15-20 min. Behövs inte mer än så.. förutom den obligatoriska fredagsfikan

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Alldeles för mycket möten, och alldeles för utspritt. De tror att man ska kunna jobba ordenligt i 30 minuter innan nästa möte. Vem har löst något problem på 30 minuter? Oftast behöver du sitta ostört i timmar vilket det är helt omöjligt med dagens hybris med onödiga möten

Nej det behövs större förståelse för deep work

Permalänk
Medlem

Det har nämnts några gånger, men jag nämner det igen.

Finns det en tydlig agenda och ett syfte så är möten i min erfarenhet väldigt värdefulla och produktiva. Så fort detta inte är på plats så blir de väldigt lätt tidsslöseri. Då brukar min reaktion vara något av följande:

• Fråga vad mötets syfte är och vad vi försöker uppnå

• Försöka få mötet på rätt köl om det bryts ut sidodiskussioner

• Lämna mötet om det är tydligt att jag bjöds in "för det kändes som en bra idé"

• Om mötet börjar löpa mot sitt slut be om en sammanfattning, och vad handlingsplanen är som resultat av mötet.

• Drar mötet ut på tiden, utan att ha rört sig klart framåt, så tackar jag för mig och lämnar det. Min tid är värdefull för både mig själv och min enhet.

Man har rätt att ställa krav på varför man ska delta på möten. Det behöver sen inte vara i en otrevlig eller utmanande ton, utan det räcker med att vara saklig.

Det måste finnas ett syfte, en agenda och ett mål.

Permalänk
Medlem

Krävs det möte för att lösa uppgiften ser jag inga problem?

Hatar du möte kanske det är dags att byta jobb?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Beror på företag och medarbetare.
Minns de fruktansvärt segdragna mötena på ett statligt företag, där det var fyra universums mittpunkt som älskade att höra sina egna röster och att mala på i timtal. "Och som jag sa tidigare" så pratade de i cirklar varje möte.
Ett möte där ingen av dem var med så hade de avsatt 6 timmar för mötet, och det var klart på 45 minuter.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Snusfri

Vi har ca 5-10 minuter möte varje morgon för att avstämma med produktionsledaren hur vi ligger till och kör lite snabb info.

Räcker bra.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jobbar som tekniker och möten där vi tekniker tillsammans kan prata om tekniska lösningar brukar bli rätt bra tycker jag.

Möten som chefer håller i blir bara elände och tortyr.

Permalänk
Medlem

Ett jävla gissel. På mitt jobb får en fler möten ju mer kompetent en är så de som kan mest jobbar minst. Ett sånt fantastiskt slöseri, vissa har möten hela dagarna och då sitter de på enorm nyckelkompetens.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Möteskulturen på mitt jobb är helt skadad. Problemet är att mellanchefer och lite annat folk som uppenbarligen inte har andra arbetsuppgifter fortsätter boka möten för att ha något att göra.

Fördelen numera är att man vid distansarbete iaf kan få något annat gjort under tiden.

Hälften av mötena är helt onödiga, 25% hade gått att ta via information ur via nått mail, så säg att på sin höjd 25% tillför något vettigt.

Egentligen hade jag inte tackat ner till att sitta och fördriva min arbetsdag med möten, men eftersom jag har faktiska arbetsuppgifter att göra så blir det lidande av att tiden går till möten.

Fantastiskt hur det får fortsätta.

Skrivet av Rebben:

Ett jävla gissel. På mitt jobb får en fler möten ju mer kompetent en är så de som kan mest jobbar minst. Ett sånt fantastiskt slöseri, vissa har möten hela dagarna och då sitter de på enorm nyckelkompetens.

Precis samma hos oss. Och tackar man nej så blir folk butthurt och så blir det dålig stämning.

(Jag testade det en stund och blev tillslut inkallad till HR och fick höra att jag inte hade en ”lösningsorienterad inställning”. Märkligt när jag bara försökte få tid över till mina arbetsuppgifter).

Permalänk
Medlem

Lite OT.
Jag har haft ett möte som vart osannolikt galet.
Upprinnelsen vi behövde hjälp från konsulter.
Efter första möte med en konsultfirma får jag ett mail samma dag som förklarar "jag flaggar för att vi måste få uppdraget nu"
Jag undrade vad är det som händer?
Det vart ett nytt möte till med deras chefer och min chef, det helt var absurt konsulter som ställer krav på att få uppdraget.
Slutade med jag sade "alltingen är panka eller riktiga idioter" det vart tyst i rummet.
Det hela slutade olyckligt för dem de inte uppdraget.
Detta möte kommer jag aldrig gömma.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att 1 av 10 möten är bra, övriga 9 hade lika gärna kunnat vara ett mejl eller en rad på Teams chat.

Har hänt att jag suttit i möte 1,5 - 2 timmar för att komma fram till att vi ska ändra en inställningar (som jag redan visste att den behövde ändras) som tar ungefär 38 sekunder.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB
https://soundcloud.com/advancedfollower

Permalänk
Skribent

Jag tänker att 9 av 10 möten skulle kunna undvikas om de anställda med jämna mellanrum rapporterade in vad som händer, sedan att avdelningschefen eller en samordnare sammanställer en veckorapport utifrån dessa inlämningar. Duger gott och väl att köra ett morgonmöte varje måndag, där man lägger fram veckoplaneringen, sedan stämmer av på fredagen och se vart man ligger till planeringsmässigt.

Sällan jag sett behovet av att boka in ett möte under en tisdag klockan 14:00.. Undantaget är om man jobbar internationellt och lär anpassa sig efter tidszoner eller klientell på ett annat vis. Men för ett kontor i Sverige, framförallt om det berör en specifik avdelning, då känns det tämligen meningslöst på alla sätt och vis då det stjäl tid och avbryter arbetsflödet.

Många möten skulle enkelt kunna varit ett mejl, det är min erfarenhet

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Jag arbetar i en bransch där möten är ganska vanliga, både internt och med kunder. På företaget jag jobbar på har vi däremot en policy om att minimera antalet möten så mycket det bara går. 90% kan göras om till enkla mail och av resterande är det cirka hälften som går att lösa med telefonsamtal. Nu har jag kanske ett möte i kvartalet och tycker det är suveränt. Vi får också mer gjort än de flesta konkurrenter på samma tid och vi arbetar sällan fulla dagar till följd. Våga vägra möten!