Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror snarare de sätter ett riktigt aggregat centralt för alla lägenheter i det centrala ventilationssystemet i sådana fall

Självdrag, mekanisk frånluft med central frånluftsfläkt och individuella tilluftsdon eller individuell ventilation med värmeåtervinning är nog vanligare än central tilluft.

Permalänk
Medlem

Om någon vill räkna har en Electrolux chillflex pro 12000btu så drar 1200w när kompressorn går idag så har den dragit 18kw/h på 24 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Självdrag, mekanisk frånluft med central frånluftsfläkt och individuella tilluftsdon eller individuell ventilation med värmeåtervinning är nog vanligare än central tilluft.

Hmm, aldrig tänkt på det, men det kan såklart stämma att det är byggt så. Värme funkar ju vattenburet, kanske därför? Kyla vattenburet skulle ju bara ge kondens och vattenskador

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror snarare de sätter ett riktigt aggregat centralt för alla lägenheter i det centrala ventilationssystemet i sådana fall

Ganska ovanligt med sån ventilation i lägenheter. Vet dock att en del nya finare har det.

Normalt så suger man bara genom toa/kök och drar in friskluft via ventiler i skafferi/fönster/rum.

Nya regler och standarder gör ju dock att vissa bygger om. En polares BRF klarade inte nya OVK krav och åkte på att bygga ventilation i hela huset.

Har aldrig bott i en lägenhet där man inte behöver ha öppet alla fönster året runt för att kunna andas så gissar att många fler kommer åka dit på samma i framtiden.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hmm, aldrig tänkt på det, men det kan såklart stämma att det är byggt så.

Vid nybyggen kör de ofta ett ventilationsaggregat (FTX-aggregat) inbyggt i/över spiskåpan. De undviker nog att bygga så en enskild lägenhet kan störa ventilationen för andra.

Mekanisk tilluft med centralt aggregat har du nog bara i kontor/industri/hotell eller de udda husen som har uppvärmningen via varmluft.

Värmesystem är inte byggda för att köra kyla, det går att bygga om men det är inget som någon vill röra då dessa system går med mycket lite underhåll i årtionden. Själv har jag inte ens termostater på radiatorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Reglerna är samma som innan, få föreningar vill nog ha värmepumpar på fasaden då det kan bli krångligt med att återställa. Om de kan placeras på marken kan det vara enklare, även om det också är ett ingrepp i fasaden.

Finns inget som hindrar en förening från att godkänna, så det kan bara föreningen svara på. Bygglov vill de nog inte ansöka åt dig, så placering kan vara viktigt.

Man blir lite sugen när styrelsen skickar ut

"SUGEN PÅ AC?
Bygglov behövs inte för
t.ex. split aggregat eller
luftvärmepump om måtten
inte överstiger 80 x 60 x 30
cm och monteras mot
innergården där det inte
syns från gatan.

Observera att det vid
håltagning i fasad krävs lov
från styrelsen och
eventuellt även bygglov.
Kontakta Bygglovsenheten
på XX Kommun vid
frågor.
"

Mejlade kommunen och fick massa frågor om storlek på aggregat etc. men intresset dog ut när dom började fråga om ritningar..

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Man blir lite sugen när styrelsen skickar ut

"SUGEN PÅ AC?
Bygglov behövs inte för
t.ex. split aggregat eller
luftvärmepump om måtten
inte överstiger 80 x 60 x 30
cm och monteras mot
innergården där det inte
syns från gatan.

Observera att det vid
håltagning i fasad krävs lov
från styrelsen och
eventuellt även bygglov.
Kontakta Bygglovsenheten
på XX Kommun vid
frågor.
"

Mejlade kommunen och fick massa frågor om storlek på aggregat etc. men intresset dog ut när dom började fråga om ritningar..

Du behöver inte fråga kommunen, du behöver bara ta in en offert från en installatör och skicka in vad arbetet skulle innebära till styrelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Att installera ftx med kyla är ju iofs en kostnad om X antal miljoner 😀

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Nu har jag mailat min BRF om min olidliga värmebölja jag har i min lägenhet varje år. Hoppas de kan tillåta en att installera en fast värmepump men förhoppningarna är rätt små.
Lutar åt att köpa en ordentlig split enhet som man kan ställa ut på balkongen och slippa höra enheten inomhus och även undertrycket som skapas.
Kollat på Trotec PAC 4600, Argo Ulisse ECO portabel plus ett annat märke jag inte kommer på namnet just nu. Dessa enheter ligger ju på drygt 20k SEK +.
Någon som kan ge input och jämfört med en vanlig portabel A/C?

Har vid tidigare värmeböljor kört min portabla A/C från tidig morgon när jag åkt till jobbet och då kommit hem till cirka 20 grader, vilket är skönt. Men om man då stänger av den så försvinner all kyla inom någon timma. Så att köra den i en månad blir drygt 1500kr och att man stör sig på oljudet...

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Nu har jag mailat min BRF om min olidliga värmebölja jag har i min lägenhet varje år. Hoppas de kan tillåta en att installera en fast värmepump men förhoppningarna är rätt små.
Lutar åt att köpa en ordentlig split enhet som man kan ställa ut på balkongen och slippa höra enheten inomhus och även undertrycket som skapas.
Kollat på Trotec PAC 4600, Argo Ulisse ECO portabel plus ett annat märke jag inte kommer på namnet just nu. Dessa enheter ligger ju på drygt 20k SEK +.

Har vid tidigare värmeböljor kört min portabla A/C från tidig morgon när jag åkt till jobbet och då kommit hem till cirka 20 grader, vilket är skönt. Men om man då stänger av den så försvinner all kyla inom någon timma. Så att köra den i en månad blir drygt 1500kr och att man stör sig på oljudet...

Jag har också kikat på Trotec PAC 4600 i ren desperation ett par olidligt varma somrar men alltid dragit mig då det är ett saftigt utlägg för plånboken. Hittat någon recension på YT av en tysk där jag fått lite inblick i hur den funkar trots min högst bristfälliga högstadietyska. Avseende ljudnivå så sitter kompressorn på innedelen så det ljudet kommer man tyvärr inte ifrån. Fläktljudet verkar vara mer behagligt på innedelen jmf. med enkel portabel AC.

Den största fördelen mot en enkel är effektförbrukningen om man t.ex. jämför deras enkel-AC PAC 3900 X med 13300 BTU som har effektförbrukning på 1,9 kW. Då har PAC 4600 14500 BTU med effektförbrukning på 1,37 kW.

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av markuslarsson81:

Jag tänkte bara addera mina tankar kring portabel ac också med tanke på att jobbat ett tag som kyltekniker så har väl mer kunskap om tekniken än de flesta här inne i alla fall. Jag köpte också en från hornbach för ett par år sen.

Till att börja med så får man ha rätt för förväntningar på en portabel ac för hela teknologin är problematisk. Anledningen till detta är att du med fläkten pressar inneluften genom aggregatet och sen vidare utomhus genom slangen. Problemet med detta är att du automatiskt skapar ett undertryck i bostaden. Luften måste då tas någonstans ifrån för att utjämna trycket, detta kommer ju såklart komma utifrån genom exempelvis friskluftventiler eller otätheter i byggnaden. Då tillförs ju ny varm luft i lägenheten och det blir en kamp för att hålla nere temperaturen.

Effekten av detta blir att en portabel ac kan blåsa ut kall luft och kyla ett litet område men så fort du stänger den så kommer relativt fort värmen komma tillbaka.

Det enda alternativet är en ac eller värmepump där du har en separat utedel samt innedel och där värmeföring görs med hjälp av köldmediet så inneluften bara kan cirkulera runt inomhus istället.

Så du kan använda en portabel ac mer som en extremt bra fläkt och inte till att kyla ner en hel bostad och hålla den sval dygnet runt. Som andra skrivit så får man ha det igång på natten också om den ska hjälpa då.

För oss med gamla självdragshus är det ju toppen att det kommer in luft genom friskluftsventilerna. Halva problemet är allmänt dålig luft, och så här års står luften mest still.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av LupX:

Jag har också kikat på Trotec PAC 4600 i ren desperation ett par olidligt varma somrar men alltid dragit mig då det är ett saftigt utlägg för plånboken. Hittat någon recension på YT av en tysk där jag fått lite inblick i hur den funkar trots min högst bristfälliga högstadietyska. Avseende ljudnivå så sitter kompressorn på innedelen så det ljudet kommer man tyvärr inte ifrån. Fläktljudet verkar vara mer behagligt på innedelen jmf. med enkel portabel AC.

Den största fördelen mot en enkel är effektförbrukningen om man t.ex. jämför deras enkel-AC PAC 3900 X med 13300 BTU som har effektförbrukning på 1,9 kW. Då har PAC 4600 14500 BTU med effektförbrukning på 1,37 kW.

Aha okej, trodde man satte kompressorn i delen som man har utomhus så då var det inte lika intressant faktiskt. Har kikat på dessa i flera års tid, men lite av samma anledning inte köpt någon på grund av höga priset och de få månader som den används så känns det i överkant... Tack för din input!
Ska se om man gör en ordentlig 2 slangsmodd och kan få bättre klimat och slippa undertrycket. När man lagar mat måste man stänga av den så ventilationen funkar och då känner man värmen komma tillbaka rätt snabbt.

Tips på bra 150mm flex slang, likt den som ingår till Chillflex? Om det finns i butik i norra Stockholm så vore det bara plus så kanske man kan få ihop det till helgen.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Ytters tveksamt om du kommer få installera en luft/luft då det blir stora ingrepp i fasaden samt rasrisk. Sen är det också tveksamt om en hemförsäkring täcker fasad skador när man bor i en brf. Så är väl någon grå zon...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ytters tveksamt om du kommer få installera en luft/luft då det blir stora ingrepp i fasaden samt rasrisk. Sen är det också tveksamt om en hemförsäkring täcker fasad skador när man bor i en brf. Så är väl någon grå zon...

Jo exakt, stor gråzon och upp till varje BRF att bestämma om de tillåter eller ej. Skadar inte att beklaga sig och få ett nej i värsta fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo exakt, stor gråzon och upp till varje BRF att bestämma om de tillåter eller ej. Skadar inte att beklaga sig och få ett nej i värsta fall.

Rent installationsmässigt skulle iofs rasrisken kunna minimeras med en markmonterad ytterdel och en kanal (typ inka) upp med fasaden och göra den så bred och djup att fler kan nyttja den....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rent installationsmässigt skulle iofs rasrisken kunna minimeras med en markmonterad ytterdel och en kanal (typ inka) upp med fasaden och göra den så bred och djup att fler kan nyttja den....

Jag skulle kunna ha den på balkongen och rasrisken är väl då obefintlig. Gör inte mig något och kan då faktiskt tänka mig bekosta det för att få bättre livskvalitet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det konstant över 26 grader så kan fastighetsägaren/föreningen tvingas göra åtgärder för att förbättra situationen. Det går alltid ta kontakt med kommunens miljökontor också för att få hjälp med mätningar mm. De nya rekommendationerna från folkhälsomyndigheten säger att det får max vara 26 grader med tillfälliga toppar på max 28.

Finns inga andra åtgärder att göra kan det kanske bli lättare få okej att installera en värmepump men det bästa är ju att försöka föra en dialog med föreningen/ägaren.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna ha den på balkongen och rasrisken är väl då obefintlig. Gör inte mig något och kan då faktiskt tänka mig bekosta det för att få bättre livskvalitet.

Dem skall väl ha 30cm fritt under sig? Nu vet jag iofs inte hur din balkong ser ut men hos mig skulle den täcka delar av fönstret från balkongen.

Sen borde placering på balkong skapa en del vibrationer som kan störa...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Är det konstant över 26 grader så kan fastighetsägaren/föreningen tvingas göra åtgärder för att förbättra situationen. Det går alltid ta kontakt med kommunens miljökontor också för att få hjälp med mätningar mm. De nya rekommendationerna från folkhälsomyndigheten säger att det får max vara 26 grader med tillfälliga toppar på max 28.

Finns inga andra åtgärder att göra kan det kanske bli lättare få okej att installera en värmepump men det bästa är ju att försöka föra en dialog med föreningen/ägaren.

Är det dock inte enbart nybyggen? Väldigt sällan saker blir retroaktivt som krav

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Idag som ändå har varit molnigt och blåst en del, så har det generellt varit 26,5 grader i sovrummet större delen av dagen.
Senaste dagarna så har man haft 28 grader på dagarna. Bara senaste månaden har varit olidlig och då har vi knappt börjat.

Och tillägg: 26,5 grader var ganska nära fönstret. Flyttade termometern och bara på någon minut är den nu över 27 grader, snart 27,5... Yaay!

Har en video som jag tog 2 år sedan under sommaren hade jag 28 grader i mitten av vardagsrummet, samma i sovrummet. Halv 10 på kvällen var det uppe i 29 grader. Då är dessutom stommen så pass uppvärmd så att öppna fönster hjälper knappt.

Dem skall väl ha 30cm fritt under sig? Nu vet jag iofs inte hur din balkong ser ut men hos mig skulle den täcka delar av fönstret från balkongen.

Sen borde placering på balkong skapa en del vibrationer som kan störa...

Har i sådant fall ett hörn där den skulle passa utmärkt, lite beroende på storlek förstås. Men inväntar återkoppling från styrelsen och får visa dem mätningarna man gjort. Tror dock att man får ett nej på grund av att de inte vill att man gör åverkan i fasaden samt vibrationer och oljud som kan störa andra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Idag som ändå har varit molnigt och blåst en del, så har det generellt varit 26,5 grader i sovrummet större delen av dagen.
Senaste dagarna så har man haft 28 grader på dagarna. Bara senaste månaden har varit olidlig och då har vi knappt börjat.

Och tillägg: 26,5 grader var ganska nära fönstret. Flyttade termometern och bara på någon minut är den nu över 27 grader, snart 27,5... Yaay!

Har en video som jag tog 2 år sedan under sommaren hade jag 28 grader i mitten av vardagsrummet, samma i sovrummet. Halv 10 på kvällen var det uppe i 29 grader. Då är dessutom stommen så pass uppvärmd så att öppna fönster hjälper knappt.

Har i sådant fall ett hörn där den skulle passa utmärkt, lite beroende på storlek förstås. Men inväntar återkoppling från styrelsen och får visa dem mätningarna man gjort. Tror dock att man får ett nej på grund av att de inte vill att man gör åverkan i fasaden samt vibrationer och oljud som kan störa andra.

Jag har också 30C i mitt sovrum och sol från 09-22!! Men jag kan få ned temp med iskyld pelarfläkt innan jag valde att införskaffa ac..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man kan väl kanske bara montera ihop en separerad enhet med slangar så man kan ställa ut utedelen och köra vanligt dörrkit på balkongdörren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Man kan väl kanske bara montera ihop en separerad enhet med slangar så man kan ställa ut utedelen och köra vanligt dörrkit på balkongdörren?

Luftvärmepump måste väl trycktestas? Isåfall blir det permanent lösning

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nej det kommer ingen installatör gå med på, du kan däremot köra sån där portabel husbils-AC som Clas Ohlson med flera säljer där den har en utedel med kondensor och fläkt.

Permalänk
Medlem

Varning! wall of text -föreskriften, inte nyhetsrapportering

Skrivet av Alphahanne:

Hyresgästföreningen kan inte läsa föreskrifter! 26grader är rekommendationen för "känslig grupp"" HSLF-FS 2024:10"
https://www.folkhalsomyndigheten.se/publikationer-och-materia...
För oss friska som kan ta en svalkande öl så gäller det luddiga ordet "bör"

Känslig grupp
Personer som är känsliga för kyla eller värme, till
exempel personer med kroniska sjukdomar eller funktionsnedsättning samt äldre och små barn.
....
Riktvärden och bedömning, 2 kap. 3 §, 9 kap. 3 § miljöbalken och 33 § förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd
Om inomhustemperaturen inte hålls inom de riktvärden som anges i tabell 1, 2 och 3 kan den utgöra en olägenhet för människors hälsa. Temperaturen och luftens medelhastighet bör mätas i vistelsezonen. Golvtemperaturen bör mätas direkt på golvet. Riktvärdena för höst, vinter och vår anges som operativ temperatur eftersom inomhustemperaturen under denna period kan påverkas av kalla ytor. Under sommaren är det oftast tillräckligt att mäta lufttemperaturen,
därför anges riktvärdet för sommar som lufttemperatur.
Vid bedömningen bör tillsynsmyndigheten även ta hänsyn till
– om en person tillhör känslig grupp,
– hur utrymmet används,
– temperaturavvikelsens varaktighet och storlek, och
– hur temperaturen varierar över dygnet.

Tabell 1. Riktvärden för lägsta inomhustemperatur
Parameter Riktvärde
Lägsta operativa temperatur 18 °C
Lägsta operativa temperatur, känslig grupp 20 °C
Lägsta yttemperatur på golv 16 °C
Lägsta yttemperatur på golv, känslig grupp 18 °C
Luftens högsta medelhastighet vid inomhustemperatur upp till 24 °C 0,15 m/s

Tabell 2. Riktvärde för högsta inomhustemperatur höst, vinter och vår
Parameter Riktvärde
Högsta operativa temperatur 24 °C

Tabell 3. Riktvärde för högsta inomhustemperatur sommar
Parameter Riktvärde
Högsta lufttemperatur 26 °C
Tillämpning av riktvärden för högsta inomhustemperatur i bostäder och boenden, sommar
För känsliga grupper gäller riktvärdet i tabell 3 under hela dygnet. För övriga
kan det vara acceptabelt med en något högre temperatur dagtid, men temperaturen bör inte överskrida 26 °C nattetid.
Dessa allmänna råd gäller från och med den 15 maj 2024 och ersätter Folkhälsomyndighetens allmänna råd (FoHMFS 2014:17) om temperatur inomhus.
//
Det som kan vara trevligt är texten som står i början av föreskriften
"Planera för att förebygga höga inomhustemperaturer
Verksamhetsutövaren bör planera och anpassa sin verksamhet utifrån kunskapen om att klimatet blir varmare samt genomföra åtgärder som på både kort
och lång sikt förebygger höga inomhustemperaturer. Sådana åtgärder kan
exempelvis vara att
– installera solskydd vid fönster med direkt solinstrålning,
– bevara och planera för skuggande träd,
3
HSLF-FS
2024:10
– se till att fönster kan öppnas för vädring och att detta kan ske på ett säkert sätt,
– åtgärda bristfällig isolering,
– utföra åtgärder på ventilationen, och
utreda behovet av och förutsättningarna för komfortkyla"

Visa signatur

Lek

Permalänk
Medlem

Är det dock inte enbart nybyggen? Väldigt sällan saker blir retroaktivt som krav

Nej, finns ingen skrivning om byggnadens ålder.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/...

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lek:

Hyresgästföreningen kan inte läsa föreskrifter! 26grader är rekommendationen för "känslig grupp"" HSLF-FS 2024:10"
https://www.folkhalsomyndigheten.se/publikationer-och-materia...
För oss friska som kan ta en svalkande öl så gäller det luddiga ordet "bör"

Känslig grupp
Personer som är känsliga för kyla eller värme, till
exempel personer med kroniska sjukdomar eller funktionsnedsättning samt äldre och små barn.
....
Riktvärden och bedömning, 2 kap. 3 §, 9 kap. 3 § miljöbalken och 33 § förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd
Om inomhustemperaturen inte hålls inom de riktvärden som anges i tabell 1, 2 och 3 kan den utgöra en olägenhet för människors hälsa. Temperaturen och luftens medelhastighet bör mätas i vistelsezonen. Golvtemperaturen bör mätas direkt på golvet. Riktvärdena för höst, vinter och vår anges som operativ temperatur eftersom inomhustemperaturen under denna period kan påverkas av kalla ytor. Under sommaren är det oftast tillräckligt att mäta lufttemperaturen,
därför anges riktvärdet för sommar som lufttemperatur.
Vid bedömningen bör tillsynsmyndigheten även ta hänsyn till
– om en person tillhör känslig grupp,
– hur utrymmet används,
– temperaturavvikelsens varaktighet och storlek, och
– hur temperaturen varierar över dygnet.

Tabell 1. Riktvärden för lägsta inomhustemperatur
Parameter Riktvärde
Lägsta operativa temperatur 18 °C
Lägsta operativa temperatur, känslig grupp 20 °C
Lägsta yttemperatur på golv 16 °C
Lägsta yttemperatur på golv, känslig grupp 18 °C
Luftens högsta medelhastighet vid inomhustemperatur upp till 24 °C 0,15 m/s

Tabell 2. Riktvärde för högsta inomhustemperatur höst, vinter och vår
Parameter Riktvärde
Högsta operativa temperatur 24 °C

Tabell 3. Riktvärde för högsta inomhustemperatur sommar
Parameter Riktvärde
Högsta lufttemperatur 26 °C
Tillämpning av riktvärden för högsta inomhustemperatur i bostäder och boenden, sommar
För känsliga grupper gäller riktvärdet i tabell 3 under hela dygnet. För övriga
kan det vara acceptabelt med en något högre temperatur dagtid, men temperaturen bör inte överskrida 26 °C nattetid.
Dessa allmänna råd gäller från och med den 15 maj 2024 och ersätter Folkhälsomyndighetens allmänna råd (FoHMFS 2014:17) om temperatur inomhus.
//
Det som kan vara trevligt är texten som står i början av föreskriften
"Planera för att förebygga höga inomhustemperaturer
Verksamhetsutövaren bör planera och anpassa sin verksamhet utifrån kunskapen om att klimatet blir varmare samt genomföra åtgärder som på både kort
och lång sikt förebygger höga inomhustemperaturer. Sådana åtgärder kan
exempelvis vara att
– installera solskydd vid fönster med direkt solinstrålning,
– bevara och planera för skuggande träd,
3
HSLF-FS
2024:10
– se till att fönster kan öppnas för vädring och att detta kan ske på ett säkert sätt,
– åtgärda bristfällig isolering,
– utföra åtgärder på ventilationen, och
utreda behovet av och förutsättningarna för komfortkyla"

Var nämnde jag hyresgästföreningen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trent023:

Fick en tanke om utedelar nu när vädret blir varmare för varje år.

Tror ni BRF:er kommer börja godkänna att man installerar riktig AC?
Detta då utedelarna ändå håller en någorlunda låg ljudnivå och de flesta bostadsrättsinnehavare ser fördelarna av att ha en behaglig inomhusmiljö, även om det låter lite mer från grannarna när man sitter på balkongen.

Vad tror ni?

BRF godkänner redan att man installerar riktig AC, däremot är det svårt att vinna att få hänga ute-delen på fasaden, så balkong, mark eller tak är väl det som är aktuellt. Jag har riktig AC i min bostadsrätt och kan se flera andra enheter på taken till husen runtomkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Verkar ju iofs inte gälla normala människor utan folk med speciella behov

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förlåt menade inte att hacka, jag är less på hyresgästföreningens experter...

Hyregästföreningens jurist gick ut i nyheterna när föreskriften publicerades och påstod att tillsynsmyndigheterna nu skulle kräva högst 26grader. Om man läser myndighetens råd är det betydligt mer tillåtande temperaturintervall som gäller för fastighetsägarna.

Jag var i Florida och besökte kraftverk i slutet på förra årtusendet och där skrattade vi gott åt att jag missförstod när på året de hade maxbelastningen, när jag sa att den var på vintern hos oss var svaret -det var det här också fram till 60-talet (AC)!

Jag hoppas alla för möjlighet att reglera egen temperatur framöver, möjligen betala för det. Sjäv har jag portabel AC sedan några år. Korkat att ha sovrum högst upp i huset -ja.

Det verkliga problemet har varit att gamla och sjuka bokstavligen dött av påfrestningarna som kommit med höga temperaturer på kommuner och regioners vårdlokaler.

Visa signatur

Lek